Gå til innhold

Hvor har barn best oppvekstvilkår i Norge ? Basert på egne erfaringer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ønsker å vite hvilke erfaringer dere sitter med og hvorfor dere tenker slik? Lurer på å flytte på oss etterhvert og vi har 3 små barn. Gjerne til en by som har litt varmere sommerer og som har gode tilbud til små barn og familier. Gode utdanningstilbud, fritidsaktiviteter osv

Anonymkode: 7c957...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drammen. Nærhet til elv, fjord og marka rett ved. Fantastiske skimuligheter for både langrenn og slalåm samt kort vei til Kongsberg med flere bakker. Om sommeren finnes mange fine strender en kort kjøretur unna, du kan og bade i elva og i fine tjern.

Flott nytt svømmestadion med utendørs anlegg i tlilegg. Masse tilbud innen idrett med fotballklubb i øverste divisjon. Har og flotte dansestudioer egen turnhall og klatreverket. Bra håndball og friidrettsmiljø samt bandy, fekting, cheer osv.

Kulturskole med masse tilbud, teater og flere scener hvor det kommer mye bra artister. Kort vei til hovedstaden om du vil ha mer tilbud innen kultur og storby.

Snart står et helt nytt sykehus klart (åpner i 2025) det er og universitet her med utdanning innnen både sykepleier, lærer, økonomi og statsvitenskap, samt flere ting jeg ikke husker. har og gode videregående skoler samt Akademiet privatskoler.

Du har nesten 10 byer innen pendleravstand hvis du ikke jobber i området, Oslo, Asker, Tønsberg, Horten, Sandefjord, Moss, Kongsberg, Hønefoss.

Husprisene, du får mye hus for pengene sammenlignet med Oslo, og de andre storbyene. Men det er blitt dyrt her også.

Kort avstand til det meste og en by som er usnobbete og med stort mangfold.

Anonymkode: 96730...591

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo! Det er her det er mest kultur- og fritidstilbud, osloskolen er på topp, Aks er bra, marka og fjorden er rett utenfor døra. Det er her det skjer, rett og slett. Hadde ikke marka og fjorden vært her kunne jeg nok svar noe annet, men det er rett og slett topp. Fint for barnefamilier da det er enkelt å komme seg rundt med T-bane, trikk og buss (også for barna når de blir større), vennene til barna bor gjerne i nærheten og skoleveiene i villaområdene er oftest trygge. Jobber man i byen er det perfekt med korte transporttider, her bruker vi lastesykkel vår, sommer og høst, og T-bane på vinteren (flotte sykkelforhold på vinteren med piggdekk, men vi synes syklene blir for fort slitt i saltlaken til at vi bruker de da).

Ville kanskje ikke bodd på Oslo vest, der er det mye materielt press, eller i de mest innvandrertunge bydelene. Vi bor i bydel Østensjø og trives veldig godt. Men det er litt dyrt da.

Anonymkode: abc20...158

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo. Mest tilbud, av alle varianter, enten det er kulturelt eller sportslig. Man kommer blant de flinkeste og smarteste, og barna formes av det. Det er ganske langt kulturelt og sosialt til småsteder et par timer fra Oslo og utover, og den sosioøkonomiske kapitalen man får ved å bo i Oslo. Du gjør barna en stor tjeneste ved å la dem vokse opp her.

Anonymkode: e9e45...34c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 16.36):

Oslo. Mest tilbud, av alle varianter, enten det er kulturelt eller sportslig. Man kommer blant de flinkeste og smarteste, og barna formes av det. Det er ganske langt kulturelt og sosialt til småsteder et par timer fra Oslo og utover, og den sosioøkonomiske kapitalen man får ved å bo i Oslo. Du gjør barna en stor tjeneste ved å la dem vokse opp her.

Anonymkode: e9e45...34c

Er det ikke mye kriminalitet blant barn og unge da, volden har jo blitt grovere?

Anonymkode: 9071b...ff3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Er det ikke mye kriminalitet blant barn og unge da, volden har jo blitt grovere?

Nei, ikke mer enn andre steder, i de fleste ok bydelene i Oslo er det fredelig og fint 😀 men altså, Mortensrud og Bjørndal, Furuset og Stovner og Grorud til eksempel ville jeg ikke bodd med barn.

Anonymkode: abc20...158

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 16.03):

Drammen. Nærhet til elv, fjord og marka rett ved. Fantastiske skimuligheter for både langrenn og slalåm samt kort vei til Kongsberg med flere bakker. Om sommeren finnes mange fine strender en kort kjøretur unna, du kan og bade i elva og i fine tjern.

Flott nytt svømmestadion med utendørs anlegg i tlilegg. Masse tilbud innen idrett med fotballklubb i øverste divisjon. Har og flotte dansestudioer egen turnhall og klatreverket. Bra håndball og friidrettsmiljø samt bandy, fekting, cheer osv.

Kulturskole med masse tilbud, teater og flere scener hvor det kommer mye bra artister. Kort vei til hovedstaden om du vil ha mer tilbud innen kultur og storby.

Snart står et helt nytt sykehus klart (åpner i 2025) det er og universitet her med utdanning innnen både sykepleier, lærer, økonomi og statsvitenskap, samt flere ting jeg ikke husker. har og gode videregående skoler samt Akademiet privatskoler.

Du har nesten 10 byer innen pendleravstand hvis du ikke jobber i området, Oslo, Asker, Tønsberg, Horten, Sandefjord, Moss, Kongsberg, Hønefoss.

Husprisene, du får mye hus for pengene sammenlignet med Oslo, og de andre storbyene. Men det er blitt dyrt her også.

Kort avstand til det meste og en by som er usnobbete og med stort mangfold.

Er det ikke mye kriminalitet og gjeng vold i Drammen ?

Anonymkode: e10d1...c67

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det ikke mye kriminalitet og gjeng vold i Drammen ?

Anonymkode: e10d1...c67

Drammen er en storby i norsk sammenheng. Det er og en by som har mange barn med foreldre som kommer fra andre land hvert fjerde barn i Drammenskolen har sånn sett en annen bakgrunn enn majoriteten.

Det er noen få som driver med kriminalitet og noen som grupperer seg og holder på med faenskap. De aller aller fleste ungdommer er kjekke, flinke og gjør noe positivt ut av livet sitt. Dessverre skriver media om de som gjør noe galt.

Når du leser om kriminalitet og grupperinger både i Drammen og i Oslo så er det en feilslutning å tro at dette er representativt for flertallet.

Jeg har to ungdommer, ingen har hatt noen uheldige opplevelser, eller venner som har rotet seg bort i noe som helst alvorlig. Det verste er vel at folk har smuglet inn litt alkohol på en skolefest, dette skjedde og i min ungdomstid. Jeg vet at det er lett å bli påvirket av overskrifter.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Drammen er en storby i norsk sammenheng. Det er og en by som har mange barn med foreldre som kommer fra andre land hvert fjerde barn i Drammenskolen har sånn sett en annen bakgrunn enn majoriteten.

Det er noen få som driver med kriminalitet og noen som grupperer seg og holder på med faenskap. De aller aller fleste ungdommer er kjekke, flinke og gjør noe positivt ut av livet sitt. Dessverre skriver media om de som gjør noe galt.

Når du leser om kriminalitet og grupperinger både i Drammen og i Oslo så er det en feilslutning å tro at dette er representativt for flertallet.

Jeg har to ungdommer, ingen har hatt noen uheldige opplevelser, eller venner som har rotet seg bort i noe som helst alvorlig. Det verste er vel at folk har smuglet inn litt alkohol på en skolefest, dette skjedde og i min ungdomstid. Jeg vet at det er lett å bli påvirket av overskrifter.

Da har du vært heldig. Lektor her som har undervist ved flere skoler i Drammen. Hvis han la fra seg mobilen i klasserommet, ble den stjålet på sekunder, sier han. På Sørvestlandet kan han gå fra hva som helst hvor som helst, og finne det igjen på samme plass.

Anonymkode: 0844f...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Kun konsentrert på noen få steder. Det preger på ingen måte hele byen. 

Anonymkode: cdc6e...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sunnhordland ♥️

Kvifor det?

Anonymkode: dbd54...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da har du vært heldig. Lektor her som har undervist ved flere skoler i Drammen. Hvis han la fra seg mobilen i klasserommet, ble den stjålet på sekunder, sier han. På Sørvestlandet kan han gå fra hva som helst hvor som helst, og finne det igjen på samme plass.

Kanskje denne lektoren har vært uheldig. Det er klart at i en by så vil du være mer eksponert for alt, både på godt og vondt.

Det er sikkert fint på Sørvestlandet også, tviler ikke på det!

Du har ikke de samme mulighetene som en stor by gir av utdanning, arbeidsplasser, kukturtilbud osv. Spørs jo hva man er ute etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror ikke en plass blir like bra for alle. Men det ene er viktig, hold dere til større plasser, hold dere til en plass med litt mangfold. Det hjelper på, hvis ungen er litt annerledes, og det skal jo ikke mye til, men at hen blir akseptert allikevel. Pluss, på en større plass, det er større mulighet å finne venner andre plasser selv om man ikke finner de på skolen - kan man finne venner på aktivitet. Ensomhet er det vi frykter mest for våre barn, tenker jeg. 

Så ville jeg tenkt hva dere som familie liker. Jeg kjenner flere enn en familie som flyttet til Asker ene og alene fordi barna driver med turn, kunstløp eller hockey - fordi det er sterkere miljø her. Men liker dere å dra på slalåm i helgene, vil dere bo nærme slalåmbakke, eller liker dere å svømme, kan dere velge å bosette dere nærme basseng. Og igjen, bor dere mer sentralt, kan dere få alt sammen på en plass, bassegn, isbaner, slalombakker og langren, og korps og musikkskole og balletskole og hva ikke. Men det kommer til en pris, for boligene blir selvsagt dyrere jo mer sentralt dere velger å bo. Så kan jo ikke si til alle, at alle burde flytte til Oslo, Bærum og Asker, for det koster jo. Ikke alle som kan. 

Anonymkode: ea93a...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg tror ikke en plass blir like bra for alle. Men det ene er viktig, hold dere til større plasser, hold dere til en plass med litt mangfold. Det hjelper på, hvis ungen er litt annerledes, og det skal jo ikke mye til, men at hen blir akseptert allikevel. Pluss, på en større plass, det er større mulighet å finne venner andre plasser selv om man ikke finner de på skolen - kan man finne venner på aktivitet. Ensomhet er det vi frykter mest for våre barn, tenker jeg. 

Så ville jeg tenkt hva dere som familie liker. Jeg kjenner flere enn en familie som flyttet til Asker ene og alene fordi barna driver med turn, kunstløp eller hockey - fordi det er sterkere miljø her. Men liker dere å dra på slalåm i helgene, vil dere bo nærme slalåmbakke, eller liker dere å svømme, kan dere velge å bosette dere nærme basseng. Og igjen, bor dere mer sentralt, kan dere få alt sammen på en plass, bassegn, isbaner, slalombakker og langren, og korps og musikkskole og balletskole og hva ikke. Men det kommer til en pris, for boligene blir selvsagt dyrere jo mer sentralt dere velger å bo. Så kan jo ikke si til alle, at alle burde flytte til Oslo, Bærum og Asker, for det koster jo. Ikke alle som kan. 

Enig i dette, det er fint å ha mangfold og litt å velge i. Asker er kjent for både kunstløp, stupemiljø og turn, noe som slett ikke finnes overalt. Det er og kort vei til nesten alt, lett å komme seg til flyplassen eller med båten til Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig i dette, det er fint å ha mangfold og litt å velge i. Asker er kjent for både kunstløp, stupemiljø og turn, noe som slett ikke finnes overalt. Det er og kort vei til nesten alt, lett å komme seg til flyplassen eller med båten til Danmark.

Jeg vet om Asker fordi jeg selv bor her. Men vi kan jo ikke se bortifra at bare 10-20 minuters kjøretur, enten til Lier eller Heggedal, kan gi deg et hus for samme penger som en leilighet i et gammelt blokk eller et rekkehus fra 60-70 tallet i Asker. 🙈 Når TS har tre barn, trenger hun et større hus, det kan bli dyrt i Asker. 

Rekkehus til 7,5 mil i Asker- https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=367484559 
enebolig fra 1997 med utsikt og 2 grasjer i Lierskogen til 6,8 mil - https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=393592590 
det er 9 km og 14 minutters (uten bilkø, da) kjøretur mellom plassene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Kanskje denne lektoren har vært uheldig. Det er klart at i en by så vil du være mer eksponert for alt, både på godt og vondt.

Det er sikkert fint på Sørvestlandet også, tviler ikke på det!

Du har ikke de samme mulighetene som en stor by gir av utdanning, arbeidsplasser, kukturtilbud osv. Spørs jo hva man er ute etter. 

Drammen er nok ikkje aleine om dette tilbodet 🙃

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Drammen er nok ikkje aleine om dette tilbodet 🙃

Absolutt ikke. Men vi er kanskje unike i at vi har både vintersport og strand og båtliv innen rekkevidde, samt kort vei til utdanningstilbud både her i byen, Bakkenteigen, Kongsberg med teknologimiljø og ikke minst Oslo med alt der. 

Ønsker du billig hus og fredelig liv i nærheten av naturelementene er ikke Drammen det rette

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...