Gå til innhold

Fibromyalgi og stemme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eg har fått informasjon om at eg har Fibromyalgi. Eg går med ein kjensle av klump i halsen heile tida. Lurer på om stemma mi har blitt endra av dette. Liksom djupare. 

Nokon som har erfaring her? eller råd om korleis få vekk denne "klumpen"?

Anonymkode: 5f462...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan få en sånn klump i halsen av påkjenninger og stress. Jeg hadde det en periode for noen år siden, fryktelig plagsomt men så gikk det bare over og kom ikke tilbake.

Anonymkode: 75a8a...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fibromyalgi, og en sånn følelse i halsen. Aldri tenkt at de har noe med hverandre å gjøre. 

Jeg har kronisk slim også, hoster litt sterkt hver morgen og så går det bra. Jeg har lært meg å ikke hoste og kremte hele tiden. Det har blitt bedre når jeg har lært meg bedre stressmestring. 

Anonymkode: cfd90...5d4

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fibromyalgi og er ofte hes. Mange tror at jeg er forkjølet men er bare hes 

Anonymkode: 766ac...cc5

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som om flere her inne sliter med magesyre og stille reflux. 

Selv om man har fått diagnose FM så betyr ikke det at alt man kjenner på er tilknyttet FM. Problemet med slike diagnoser er at alt man i ettertid går til lege med blir tilskrevet slike diagnoser.

Anonymkode: 1b7b4...3d7

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

monican94 skrev (9 timer siden):

klumpen i halsen kan nok være en slags angstfølelse, påvirker ikke stemmen

Nei, dette er ikkje angst, men ein evig betennelsestilstand i halsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre skriver kan klumpfølelse og kronisk hes stemme være et resultat at stille refluks, det vil si at magesyre kommer opp i halsen uten at man kjenner sure oppstøt. 

En nøkkelregel er at dersom man har problemer med halsen (heshet eller smerter/ubehag) i over 3 uker så bør man oppsøke lege for henvisning til Øre-Nese-Hals- spesialist. F.eks stille refluks kan gi betennelse i spiserøret og da kan en kur med syrehemmende medisiner gi betennelsen mulighet til og heles. Refluks kan påvirke stemmen ved at syren skaper en strupekattar kalt laryngitt.

Når det er sagt trenger ikke stemmevansker eller smerter i hals bety at man har refluks. Det kan være andre medisinske årsaker som f.eks stoffskifte. Det er ikke uvanlig at lavt stoffskifte kan gi både ubehag i halsen og endringer i stemmen. Det er mange andre årsaker som kan påvirke stemmen, og det er godt mulig at fibromyalgi kan gi stemmeutfordringer. Fibromyalgi kjennetegnes jo av blant annet smerter og slike smerter kan skape spenninger i de ytre stemmemuskulaturene som igjen kan videre påvirke de indre strupemusklene. I dette tilfellet kan behandling bestå av blant annet oppfølging av fysioterapeut og logoped. Hos noen kan også medisiner hjelpe for smerter som igjen kan gi mindre spenninger. I tillegg kan smerter og/eller de psykiske utfordringer det kan medføre gjøre at du får en stemmefatigue i likhet med en fatigue i kroppen. Mange med fibromylalgi har jo også fatigue.

Men det er ikke mulig å fastslå om stemmevansken er et resultat av f.eks refluks eller muskelspenninger uten å ha sett ned i strupen. Og derfor er det viktig å gå via legen for henvisning til spesielt som kan se ned i halsen for å se etter betennelse, organiske endringer som krever medisinsk behandling. Vi logopeder er f.eks opplært til at vi alltid skal etterspørre om pasienten har vært hos ØNH og få attest på hvorvidt det er noen medisinske årsaker til stemmevanskene og om det skal behandles (enten i stedet for eller i tillegg til oppfølging hos logoped).

Så oppfordrer deg til å gå til legen og diskutere om du skal henvises til ØNH!😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Dame1993 skrev (På 16.2.2025 den 10.19):

Som andre skriver kan klumpfølelse og kronisk hes stemme være et resultat at stille refluks, det vil si at magesyre kommer opp i halsen uten at man kjenner sure oppstøt. 

En nøkkelregel er at dersom man har problemer med halsen (heshet eller smerter/ubehag) i over 3 uker så bør man oppsøke lege for henvisning til Øre-Nese-Hals- spesialist. F.eks stille refluks kan gi betennelse i spiserøret og da kan en kur med syrehemmende medisiner gi betennelsen mulighet til og heles. Refluks kan påvirke stemmen ved at syren skaper en strupekattar kalt laryngitt.

Når det er sagt trenger ikke stemmevansker eller smerter i hals bety at man har refluks. Det kan være andre medisinske årsaker som f.eks stoffskifte. Det er ikke uvanlig at lavt stoffskifte kan gi både ubehag i halsen og endringer i stemmen. Det er mange andre årsaker som kan påvirke stemmen, og det er godt mulig at fibromyalgi kan gi stemmeutfordringer. Fibromyalgi kjennetegnes jo av blant annet smerter og slike smerter kan skape spenninger i de ytre stemmemuskulaturene som igjen kan videre påvirke de indre strupemusklene. I dette tilfellet kan behandling bestå av blant annet oppfølging av fysioterapeut og logoped. Hos noen kan også medisiner hjelpe for smerter som igjen kan gi mindre spenninger. I tillegg kan smerter og/eller de psykiske utfordringer det kan medføre gjøre at du får en stemmefatigue i likhet med en fatigue i kroppen. Mange med fibromylalgi har jo også fatigue.

Men det er ikke mulig å fastslå om stemmevansken er et resultat av f.eks refluks eller muskelspenninger uten å ha sett ned i strupen. Og derfor er det viktig å gå via legen for henvisning til spesielt som kan se ned i halsen for å se etter betennelse, organiske endringer som krever medisinsk behandling. Vi logopeder er f.eks opplært til at vi alltid skal etterspørre om pasienten har vært hos ØNH og få attest på hvorvidt det er noen medisinske årsaker til stemmevanskene og om det skal behandles (enten i stedet for eller i tillegg til oppfølging hos logoped).

Så oppfordrer deg til å gå til legen og diskutere om du skal henvises til ØNH!😊

Har vore hos ØHN ved Haukeland sjukehus og fekk grunding undersøking. Ikkje refluks eller muskelspenningar. 

Har konstant betennelse i halsen, og lurte på om nokon har tips til å få betre stemme ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde fibromyalgi i flere år med store plager, men har blitt frisk. Hovedsakelig ved en kombinasjon av yoga, pusteøvelser og stressmestring (omfattende arbeid med dette, over flere år, ingen quick-fix). 

Jeg sier ikke at det er svaret for alle, men fibromyalgi henger ofte tett sammen med stress, angst og muskelspenninger. Symptomene som du beskriver fra halsen kan også ha slike årsaker. 

Det er litt vanskelig å ta til seg sånne råd (det vet jeg av egen erfaring) for fibromyalgi gjør jo ordentlig fysisk vondt. Men det er ikke et eget fysisk eller psykisk nervesystem, det er bare ett felles nervesystem. Selv store fysiske smerter kan ha psykiske årsaker. Det føles lett som bagatellisering når noen antyder at årsaken kan være psykisk, men det er ikke det. Man har jo like vondt og er like syk enten årsaken er fysisk eller psykisk (eller en blanding). 

Det fine med å bli bedre kjent med de psykiske årsakene bak smertene, er at det finnes teknikker man kan bruke for å bli bedre eller til og med frisk. 

Ønsker deg og alle andre som fortsatt sliter med fibromyalgi alt det beste, og håper dette innspillet kan være til nytte for noen (selv om alle er forskjellige og det ikke finnes noen fasit).

Anonymkode: cd9f0...659

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har vore hos ØHN ved Haukeland sjukehus og fekk grunding undersøking. Ikkje refluks eller muskelspenningar. 

Har konstant betennelse i halsen, og lurte på om nokon har tips til å få betre stemme ❤️ 

Så bra du har vært hos ØNH og vet de er veldig dyktige på Haukeland. Da tenker jeg at du kan vurdere om du vil henvises til logoped for å få hjelp 😊 Litt generelle tips jeg kan komme med (vanskelig å gi noen vurdering ut ifra skriftlig, logopeden som du evt. møter kan høre bedre på stemmen og vurdere hva som kan jobbes med): 

Drikk mye vann, få nok hvile, gi stemmen pauser fra snakking (f.eks stemmehvile etter 1 1/2 time med prating eller om du kjenner at stemmen er sliten), gjør myke hm-e øvelser i vanlig taleleie, blåse i sugerør i et glass med varmt vann eller bare nynne ut gjennom et sugerør.

Men som jeg skrev så er det vanskelig for meg å bedømme hva som er årsaken til stemmeproblemene uten å ha møtt deg og hørt stemmen din, så anbefaler å be om henvisning til logoped. Noen kommuner har kommunale logopeder man kan søke til, hvis ikke er det mange logopeder som har refusjonsordning via Helfo. Men for å få refusjon, må du via fastlege eller spesialist. Lykke til! ❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Dame1993 skrev (28 minutter siden):

Så bra du har vært hos ØNH og vet de er veldig dyktige på Haukeland. Da tenker jeg at du kan vurdere om du vil henvises til logoped for å få hjelp 😊 Litt generelle tips jeg kan komme med (vanskelig å gi noen vurdering ut ifra skriftlig, logopeden som du evt. møter kan høre bedre på stemmen og vurdere hva som kan jobbes med): 

Drikk mye vann, få nok hvile, gi stemmen pauser fra snakking (f.eks stemmehvile etter 1 1/2 time med prating eller om du kjenner at stemmen er sliten), gjør myke hm-e øvelser i vanlig taleleie, blåse i sugerør i et glass med varmt vann eller bare nynne ut gjennom et sugerør.

Men som jeg skrev så er det vanskelig for meg å bedømme hva som er årsaken til stemmeproblemene uten å ha møtt deg og hørt stemmen din, så anbefaler å be om henvisning til logoped. Noen kommuner har kommunale logopeder man kan søke til, hvis ikke er det mange logopeder som har refusjonsordning via Helfo. Men for å få refusjon, må du via fastlege eller spesialist. Lykke til! ❤️

Tusen takk for at du tok deg tid til å forklare og å skrive dette ❤️ Skal ta einn snakk med legen om kva som kan gjerast vidare. 

Og så skal eg ta fram fonasjonsrøyret som eg fekk då eg sang i kor i min ungdom. Akkurat det hadde eg heilt gløymt!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tusen takk for at du tok deg tid til å forklare og å skrive dette ❤️ Skal ta einn snakk med legen om kva som kan gjerast vidare. 

Og så skal eg ta fram fonasjonsrøyret som eg fekk då eg sang i kor i min ungdom. Akkurat det hadde eg heilt gløymt!

Fonasjonsrør er perfekt! Litt det samme som sugerør i glass, men litt større. Dersom du har varmt vann får du dampen og som gir fuktighet 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...