Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Vi er en småbarnsfamilie som skal flytte halve landet for å bo nærmere familien vår som bor i Lillestrøm. Vi er et par som trives med å bo landlig (ikke i "gokk"), men samtidig bosette oss nært nok "byen" – slik at vi kan oppsøke "kaoset" når vi vil, samtidig som vi har marka og naturen i nærheten. Mannen min skal jobbe i Lillestrøm/Oslo, avhengig av hvor prosjektene hans befinner seg, mens jeg skal jobbe på/i Hagan i Nittedal. Det er derfor viktig med godt kollektivtilbud til Oslo/Lillestrøm, da vi ikke ønsker å bo i Oslo. Vi ønsker helst en plass hvor det er gode togforbindelser.

Vi ønsker å bosette oss i et område som er barnevennlig, med et godt miljø for barnet vårt. Vi ønsker også at det skal være gode fritidstilbud å velge mellom, gode skoler og barnehager med et godt miljø, og gjerne et trygt og mangfoldig samfunn/nabolag da vi er en blandet familie. Vi har vurdert alt fra Nittedal, Frogner (Lillestrøm), Lindeberg, Lørenskog, Leirsund, Sørumsand og Fetsund men vi blir ikke klokere. Når vi søker opp alle disse plassene på google, får man tråder og synspunkter fra tidlig 2000 tallet. Jeg ønsker å vite om det er noen som har erfaringer med hvordan disse områdene er i dag, og om det er noen som anbefales fremfor andre. Vi har sånn ca landet på Fetsund, men ombestemmer oss nesten annenhver dag. Er det noen som kan dele sine erfaringer om hvordan det er å bo i Fetsund i 2024? Vi har sett på hus i/på Garderåsen og Kringen, er det noen som kjenner til disse plassene og kan komme med innspill? Barnehager og skoler som anbefales?

Mange spørsmål som surrer i hodet, men jeg setter pris på om dere vil dele erfaringene deres med meg. Hvis dere har andre forslag, tar jeg gjerne imot all tips og tilbakemeldinger! :)  Er bare liiiiiitt stresset mtp at vi ikke har søkt barnehageplass ennå og fristen nærmer seg med stormskritt. Vi har sett oss ut noen barnehager på alle disse områdene, men vi må lande dette her ila uken så da tyr jeg til internetten for hjelp :D 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Innihelvete mye mygg. Sikkert i 2025 også. 

Anonymkode: f098e...9a4

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Innihelvete mye mygg. Sikkert i 2025 også. 

Anonymkode: f098e...9a4

Mye mygg nede ved Glomma ja.

Anonymkode: 35da9...ac9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville bodd på riktig side av brua hvertfall, men tanke på trafikken og køen der hver dag. 
Har venner som bor på gardeåsen (som blir på riktig siden av brua) som trives veldig godt. De jobber i Oslo og lillestrøm , så må den veien . 

Og myggen er vel kun ille helt nede til elven. Akkurat om i Lillestrøm og Rælingen. Mye mygg helt nede ved elven, men ikke ellers.

Anonymkode: 2e926...dff

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal jobbe i Nittedal og tenker å bruke kollektivt ville jeg styrt unna Fetsund. Da kommer dere på helt feil side. Gå heller for Lillestrøm, Kjeller, evt Skedsmokorset - mye bedre forbindelse ift jobb. Bor du i Garderåsen i tillegg har du en god halvtime å gå til toget på Fetsund stasjon som går 1 gang pr time til Lillestrøm hvor du må bytte til buss. På vei hjem får du bratte bakker du sjeldent har sett makan til :D 

Misforstå meg rett, jeg er oppvokst i Fetsund. Det er bygda mi og jeg er glad i stedet, men deres opplegg hørtes tungvindt og tidkrevende ut. Myggen folk nevner blir man vant til. Det er mygg andre steder i landet også.

Anonymkode: 62dd3...962

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Anonymm38 skrev (20 minutter siden):

Hei dere!

Vi er en småbarnsfamilie som skal flytte halve landet for å bo nærmere familien vår som bor i Lillestrøm. Vi er et par som trives med å bo landlig (ikke i "gokk"), men samtidig bosette oss nært nok "byen" – slik at vi kan oppsøke "kaoset" når vi vil, samtidig som vi har marka og naturen i nærheten. Mannen min skal jobbe i Lillestrøm/Oslo, avhengig av hvor prosjektene hans befinner seg, mens jeg skal jobbe på/i Hagan i Nittedal. Det er derfor viktig med godt kollektivtilbud til Oslo/Lillestrøm, da vi ikke ønsker å bo i Oslo. Vi ønsker helst en plass hvor det er gode togforbindelser.

Vi ønsker å bosette oss i et område som er barnevennlig, med et godt miljø for barnet vårt. Vi ønsker også at det skal være gode fritidstilbud å velge mellom, gode skoler og barnehager med et godt miljø, og gjerne et trygt og mangfoldig samfunn/nabolag da vi er en blandet familie. Vi har vurdert alt fra Nittedal, Frogner (Lillestrøm), Lindeberg, Lørenskog, Leirsund, Sørumsand og Fetsund men vi blir ikke klokere. Når vi søker opp alle disse plassene på google, får man tråder og synspunkter fra tidlig 2000 tallet. Jeg ønsker å vite om det er noen som har erfaringer med hvordan disse områdene er i dag, og om det er noen som anbefales fremfor andre. Vi har sånn ca landet på Fetsund, men ombestemmer oss nesten annenhver dag. Er det noen som kan dele sine erfaringer om hvordan det er å bo i Fetsund i 2024? Vi har sett på hus i/på Garderåsen og Kringen, er det noen som kjenner til disse plassene og kan komme med innspill? Barnehager og skoler som anbefales?

Mange spørsmål som surrer i hodet, men jeg setter pris på om dere vil dele erfaringene deres med meg. Hvis dere har andre forslag, tar jeg gjerne imot all tips og tilbakemeldinger! :)  Er bare liiiiiitt stresset mtp at vi ikke har søkt barnehageplass ennå og fristen nærmer seg med stormskritt. Vi har sett oss ut noen barnehager på alle disse områdene, men vi må lande dette her ila uken så da tyr jeg til internetten for hjelp :D 

Kringen kan ikke anbefales på grunn av at 22 er underdimensjonert og det vil ikke bli bedre før man får ny bro, noe som vil skje rundt 2068 eller noe sånt.
Garderåsen er etter det jeg kjenner til bra, bor 1 km fra selv, kort vei til buss, sskole og barnehage, skiløyper utenfor døren og en liten badeplass, Joker-butikk nederst i åsen men bare 5 minutter med bil ned til sentrum og 10-12 minutter til Lillestrøm (bortsett fra i rushen)

Anonymkode: 35da9...ac9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mye mygg og MYE kø. Et sted jeg aldri hadde bosatt meg.

Bor selv på Frogner og synes det er supert. Rett ved E6, god barneskole, hus som øker i verdi, godt miljø og masse fritidsaktiviteter i nærheten.

Anonymkode: 8e3b8...8a5

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal jobbe på Hagan ville jeg bosatt meg i Skytta, koselig boligområde rett ved marka. Grei bussforbindelse tim Lillestrøm eller en kort kjøretur med bil uten noe særlig kø. 

Hvis tog er viktig kanskje Rotnes bedre. Også rett ved marka! Vi bor i Nittedal og trives godt. Mye fritidsaktiviteter for barna, mange innflyttere så opplever at det er lett og bli kjent med andre og vi opplever det som trygt og godt iallefall 

Anonymkode: ba65e...0ec

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Leirsund er vel mer praktisk ifh til å komme seg til Nittedal, og Lillestrøm med 1 stopp på toget. God barnehage og 1.-10. trinn skole. Egen svømmehall, gode turområder. Vi trives her. 

Anonymkode: 0ab49...7d8

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Født og oppvokst der. Mygg er ille, som nevnt, men kun i noen uker tidlig på sommeren. Det går over.

Kø er nok det verste. Da jeg bodde der var det ikke så ille, men det har blitt mer og mer med årene. Dere burde bo på vestsiden av bruen, da det er en flaskehals, men det er godt med kø derfra og mot Lillestrøm også.

Det var det negative. De positive sidene er det mange av. Godt skolemiljø. Ungene kan komme seg til både barneskole og ungdomskole på egenhånd ved hjelp av bena eller sykkel. Det er mange friluftsmuligheter pga Øyeren, nord-europas største innlandsdelta. Mange har båt. Nærhet til Oslo med Tog.

Anonymkode: 61901...498

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er så mye mygg at du ikke kan være ute på sommeren. Når jeg er på besøk hos noen som bor i Fetsund på sommeren så må vi løpe fram og tilbake til bilen og sitter inne. 

Anonymkode: aae3c...a07

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mye mygg og MYE kø. Et sted jeg aldri hadde bosatt meg.

Bor selv på Frogner og synes det er supert. Rett ved E6, god barneskole, hus som øker i verdi, godt miljø og masse fritidsaktiviteter i nærheten.

Anonymkode: 8e3b8...8a5

Har sett på et hus der og det ser ut som et bra sted å bo og vokse opp, man blir bare så usikker når man ikke er kjent med områdene.. Tusen takk for svar 😊

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Født og oppvokst der. Mygg er ille, som nevnt, men kun i noen uker tidlig på sommeren. Det går over.

Kø er nok det verste. Da jeg bodde der var det ikke så ille, men det har blitt mer og mer med årene. Dere burde bo på vestsiden av bruen, da det er en flaskehals, men det er godt med kø derfra og mot Lillestrøm også.

Det var det negative. De positive sidene er det mange av. Godt skolemiljø. Ungene kan komme seg til både barneskole og ungdomskole på egenhånd ved hjelp av bena eller sykkel. Det er mange friluftsmuligheter pga Øyeren, nord-europas største innlandsdelta. Mange har båt. Nærhet til Oslo med Tog.

Anonymkode: 61901...498

Så godt å høre! Og ja mygg er ikke noe tess, men det kan man jo finne hvor som helst tenker jeg 🤔 som sagt er det viktigste for oss at det er et fint og trygt sted for barna å vokse opp så får vi ta det gode med det dårlige.. Tusen takk for innspill! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er så mye mygg at du ikke kan være ute på sommeren. Når jeg er på besøk hos noen som bor i Fetsund på sommeren så må vi løpe fram og tilbake til bilen og sitter inne. 

Anonymkode: aae3c...a07

Såpass ja! 🫣 takk for innspill, har det i bakhodet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis du skal jobbe i Nittedal og tenker å bruke kollektivt ville jeg styrt unna Fetsund. Da kommer dere på helt feil side. Gå heller for Lillestrøm, Kjeller, evt Skedsmokorset - mye bedre forbindelse ift jobb. Bor du i Garderåsen i tillegg har du en god halvtime å gå til toget på Fetsund stasjon som går 1 gang pr time til Lillestrøm hvor du må bytte til buss. På vei hjem får du bratte bakker du sjeldent har sett makan til :D 

Misforstå meg rett, jeg er oppvokst i Fetsund. Det er bygda mi og jeg er glad i stedet, men deres opplegg hørtes tungvindt og tidkrevende ut. Myggen folk nevner blir man vant til. Det er mygg andre steder i landet også.

Mhmmm, takk for innspill og tips 😊 Toget/kollektivt er egentlig mest for han og besøkende. Vi har bil i tillegg så jeg har tenkt å kjøre t/r til jobb, men ønsker selvsagt ikke å bruke flere timer i kø heller så det er godt med tips om hvor trafikken er ille osv. Også tenker jeg at det kan også være greit å ta tog/buss når man skal finne på ting i helgene f.eks så man slipper å kjøre overalt.. 

Det viktigste for oss er at det er et fint sted med et godt og trygt miljø for barn å vokse opp og gode muligheter for å finne på litt av hvert så ja nei vi får se hva det blit til 😊 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal jobbe på Hagan, ville jeg heller valgt Nittedal, og da gjerne Hagan eller Skytta som nevnt over her.

Eventuelt også Gjelleråsen.

Gode bussforbindelser både til Oslo og Lillestrøm.

Anonymkode: 565a3...2c6

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Anonymm38 skrev (42 minutter siden):

Mhmmm, takk for innspill og tips 😊 Toget/kollektivt er egentlig mest for han og besøkende. Vi har bil i tillegg så jeg har tenkt å kjøre t/r til jobb, men ønsker selvsagt ikke å bruke flere timer i kø heller så det er godt med tips om hvor trafikken er ille osv. Også tenker jeg at det kan også være greit å ta tog/buss når man skal finne på ting i helgene f.eks så man slipper å kjøre overalt.. 

Det viktigste for oss er at det er et fint sted med et godt og trygt miljø for barn å vokse opp og gode muligheter for å finne på litt av hvert så ja nei vi får se hva det blit til 😊 

For barn er det helt perfekt! Gode skoler og barnehager, trygt å ferdes, kan gå til skole selv etc ❤️ godt med fritidstilbud og kort vei til Lillestrøm/oslo for kulturelle tilbud.

Veldig glad jeg fikk være barn på et sånt sted! 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet på Hagan i to år selv, og ville ikke bodd i Fetsund da.

Skytta, Hagan, Frogner, Gjerdrum, Skedsmokorset (Leirsund), Kjeller, Lillestrøm - men ikke Fetsund.

Anonymkode: 15fa0...5b9

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Født og oppvokst i Garderåsen i Fetsund. Det var helt topp, og mange av mine venner har barn der nå, og de opplever det som veldig bra. Rolig og fredelig, med kort vei til Oslo og Lillestrøm. Masse fritidsmuligheter sommer og vinter, med flinke folk som drar i gang fritidsaktiviteter for barna. Aldri hatt noe problem med mygg, det er eventuelt helt nede ved Glomma i klekkeperioden, slik jeg forstår. 

Anonymkode: c83f8...83c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med flere andre her. Bor på Sørumsand og har det som plommen i egget, stortrives. Men hadde aldri valgt Sørumsand, og ikke Fetsund, om jeg måtte kjøre til Hagan hver dag. Mange andre bedre steder nærmere… Fetsund er bare kø, og herfra blir det bare mye kjedelig kjøring…

Anonymkode: 74aeb...fe4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...