Gå til innhold

Mygg i Thailand?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har veldig lyst å dra til Thailand til neste vinter, men lest så mye om mye mygg der nede. Jeg er alltid den som blir oppspist av mygg:-p uansett hvor jeg har vært. Er det mer mygg i Thailand enn i Spania feks?😅 og er det slik at en bør bruke myggmiddel på dagen sammen med solkrem, og sove med myggnetting? Hele mygg greien gjør at jeg nesten ikke vil dra så må bare høre erfaringer:-p hehe

Anonymkode: 3751b...1ef

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye mye mer mygg. Men du tar på deg mygg spray/krem før du går ut hver dag. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er og en som myggen elsker. Men med myggspray fra apotek i Thailand fikk jeg kun ett stikk (på håndleddet) i løpet av 4uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøp myggspray der nede, eneste som holder de borte 😅

Anonymkode: b3561...d94

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruk masse myggspray. Myggen der kan gi denguefeber, så veldig viktig å huske spray. Det er enkelt å få tak i der borte.

Anonymkode: 396da...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir kronisk oppspist av mygg i Norge, men har ikke vært særlig plaget i Thailand. Vært mest på Koh Chang og øyene rundt, mange ulike steder, ikke opplevd det som noe problem. 

I sumpete områder og jungel bruker jeg myggprodukter. De du får kjøpt i diverse utland, inkludert Thailand, har høyere nivå av DEET og funker bedre. 

Anonymkode: f3d79...0ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kjøp myggspray der nede, eneste som holder de borte 😅

Anonymkode: b3561...d94

Holder den også sand-bugsene fra å bite? 😬

Anonymkode: ea34d...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1. Du kjøper myggsprayen i de rosa flaskene. Denne får du kjøpt på 7/11 og alle andre steder i Thailand. Spray og smør hver eneste ettermiddag rundt kl 17.30.

2. Ta med Zyrtec/Cetrizin hjemmefra hvis du har tilgang på det. Hvis ikke får du kjøpt det på apoteker der ( men ikke veldig billig). Greit å ha hvis du glemmer å smøre deg godt nok, blir stukket eller reagerer på andre ting. Brukte å ha med en tube Eurax tidligere, men kuttet det ut for flere år siden siden Cetrizin fungerer så bra.

Anonymkode: 88eab...969

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uff, masse tigermygg. Kjøp myggspray med høyt DEET-innhold 😆

Anonymkode: 231f8...bd5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Malaria og denguefeber…

Anonymkode: 4f991...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men alvorlig talt: Ikke la deg stoppe av redselen for myggstikk. Jeg har alltid vært den som blir oppspist av mygg, er generelt som en magnet på dem. Tilbringer måneder hvert år i Thailand og andre asiatiske land, og det er absolutt null problem så lenge jeg følger det jeg skrev i innlegg 8. Men bruk den lokale myggsprayen jeg nevner i innlegget. Myggnetting er unødvendig ( måtte evt være om du skal sove mye i skogen/jungelen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er i Thailand i to uker hver eneste vinter og jeg har aldri fått ett eneste myggstikk. Jeg har med spray men glemmer alltid å ta på siden jeg aldri har opplevd myggen.

Anonymkode: 12586...d2f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er i Thailand 1-2 ganger hvert år da vi har hus der nede, og ja det kan være mye mygg der (Vi holder til litt sør for Bangkok)

Når vi sitter ute på kveldene har jeg som regel på en tynn bukse og en tynn langermet genser, pluss sokker, og da slipper jeg som regel unna myggstikkene :) Sitter jeg kjole / shorts er leggene fort spist opp

I tillegg tar jeg ofte allergitabletter (Zyrtec, Citrizin el annet reseptfritt) når vi er der nede, da det gjør at de klør myyyye mindre. Thailandsk mygg klør mye mer for de fleste da de innehar enzymer vår kropp ikke er "vant" til :) For meg ble det gamechanger etter at jeg begynte med allergitablettene :)

Anonymkode: 07551...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi er i Thailand 1-2 ganger hvert år da vi har hus der nede, og ja det kan være mye mygg der (Vi holder til litt sør for Bangkok)

Når vi sitter ute på kveldene har jeg som regel på en tynn bukse og en tynn langermet genser, pluss sokker, og da slipper jeg som regel unna myggstikkene :) Sitter jeg kjole / shorts er leggene fort spist opp

I tillegg tar jeg ofte allergitabletter (Zyrtec, Citrizin el annet reseptfritt) når vi er der nede, da det gjør at de klør myyyye mindre. Thailandsk mygg klør mye mer for de fleste da de innehar enzymer vår kropp ikke er "vant" til :) For meg ble det gamechanger etter at jeg begynte med allergitablettene :)

Anonymkode: 07551...cbd

Takk for svar ☺️ men om du bruker kjole og tar myggspray på deg , hjelper ikke det da? Vil sikkert bruke litt kjoler der også 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Der er det både malariamygg og tse tse-fluer. 

Anonymkode: 27a94...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for mange gode svar☺️☀️ men siden det er mange her som er kjent der virker det som. Ville dere anbefalt krabi, phuket eller koh samui for barnefamilien der barna er 6-10 år☀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tusen takk for mange gode svar☺️☀️ men siden det er mange her som er kjent der virker det som. Ville dere anbefalt krabi, phuket eller koh samui for barnefamilien der barna er 6-10 år☀️

Samui er på en måte litt mer kronglete å komme seg til: enten flyr dere til Samui og betaler skjorta for det (monopolsituasjon på flyplassen der), eller så flyr dere rimelig til fastlandet, med buss (1t) og ferge.

Krabi-regionen:  Ao Nang er ekstremt syden. Forbausende mange synes de har hatt det topp der, så det er sikkert jeg som er rar... Ellers har du Railay, som ligger 10-12 min med småbåt fra Ao Nang. Fin plass, noe helt annet enn Ao Nang, men vesentlig dyrere.

Nord for Ao Nang har du et par steder som Klong Muang og Tub Kaek. MYE roligere der, egentlig litt for rolig. Greie strender, store (og mange svært dyre) resorter, men igjen: det er lite som skjer der hvis en ikke tenker å bli på resorten under hele oppholdet.

Phuket: Det er jo en turistmaskin på godt og vondt. Men det er samtidig en svært allsidig øy der alle behov og ønsker kan dekkes for en familie på tur. Enorme strender, små koselige bortgjemte bukter og strender, en rekke strand"byer" nedover hele vestkysten og rundt tuppen og opp til Rawai – absolutt noe for en hver smak. Det gjelder bare å finne plassen som passer din familie best.

Så, av alternativene du nevner så ville jeg helt klart gått for Phuket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk malaria selv med (norsk) myggspray. Dette var på min første tur, og jeg trodde jeg kunne noe om mygg

Jeg har reist i SEA en del etter dette, kjøper myggspray der nede, og bruker tights og langermet om kvelden med mindre det er minst frisk bris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Yes, masse masse mygg i Thailand! Jeg er også en som blir spist av myggen uansett, burde vært mye flinkere til å smøre meg med sånn myggspray og greier, men overlevde uansett.

Anonymkode: 874d4...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er myggsprayen du skal bruke her nede. Fås alle steder. NB: Samme produsent har også en annen (snillere?) variant. Lukter bedre, men virker ikke like godt. Det er denne rosa (og mest populære) varianten du skal ha. Fungerer helt utmerket. Spray og smør dere godt før solnedgang. Tror jeg har hatt tre myggstikk denne vinteren, og det tok Zyrtec seg av.

Skal ikke underslå at det ble innrapportert rundt 10000 tilfeller av både malaria og dengue i Thailand i fjor. Pussig nok var overraskende mange av de innrapporterte utlendinger, men det har nok først og fremst med det å gjøre at de har reiseforsikringer. Og så er det viktig å huske at malaria er noe du ikke finner alle steder i Thailand. I fjor var det spesielt Tak-provinsen som hadde mange tilfeller, LAAAANGT fra strender og "sydenland". 🙂

Hadde ikke ofret malaria og dengue en tanke, smør og smil.

IMG_7181.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...