Gå til innhold

Egoistisk å få barn med potensiell fare for storkrig?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Flere og flere eksperter tror nå det går mot storkrig i Europa med Russland. Det virker veldig sannsynlig at det blir krig mellom NATO og Russland i løpet av veldig kort tid.

Er det ikke da veldig egoisisk og føde barn midt inn i en slik tid? Jeg tenker i allefall å fraråde mine barn med å bli gravide inntil vi får met stabilt Europa.

Anonymkode: 62c69...940

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke lenge siden man ikke skulle få barn på grunn av klimaendringer, nå er det på grunn av fare for krig. Det vil alltid finnes en grunn til å la være, og jeg tror det er naivt å tenke at verden på noe tidspunkt vil bli helt trygg.

Anonymkode: 8f40f...1df

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker i allefall å fraråde mine barn med å bli gravide inntil vi får met stabilt Europa

Samme her. Har ingenting med at jeg føler meg for ung til å bli besteforelder 🙈😅 men jo, de neste 3-5 årene er det nok ikke dumt å avstå hvis man føler man har mulighet. Bedre å sikre egen tilværelse gjennom utdanning, sparing og investering. 

Anonymkode: cb768...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke lenge siden man ikke skulle få barn på grunn av klimaendringer, nå er det på grunn av fare for krig. Det vil alltid finnes en grunn til å la være, og jeg tror det er naivt å tenke at verden på noe tidspunkt vil bli helt trygg.

Anonymkode: 8f40f...1df

Krig betyr at ingen hjørne på planeten blir trygg. Det blir sult, masse død, tortur, kidnapping, overgrep. Det blir helt horribelt. 

Anonymkode: 3db0c...33b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Flere og flere eksperter tror nå det går mot storkrig i Europa med Russland. Det virker veldig sannsynlig at det blir krig mellom NATO og Russland i løpet av veldig kort tid.

Er det ikke da veldig egoisisk og føde barn midt inn i en slik tid? Jeg tenker i allefall å fraråde mine barn med å bli gravide inntil vi får met stabilt Europa.

Tipper at barna dine klarer å tenke for seg selv. Man kan argumentere for at mye er egoistisk. Noen syns det er egoistisk å ikke få barn fordi vi trenger arbeidskraft og noen til å bli sykepleiere, drive med eldreomsorg osv. Andre syns det er egoistisk å få barn pga miljø, fare for krig o.l. Tror det beste er å la folk avgjøre for seg selv hva de føler er riktig.

Anonymkode: 0159c...b6b

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tipper at barna dine klarer å tenke for seg selv. Man kan argumentere for at mye er egoistisk. Noen syns det er egoistisk å ikke få barn fordi vi trenger arbeidskraft og noen til å bli sykepleiere, drive med eldreomsorg osv. Andre syns det er egoistisk å få barn pga miljø, fare for krig o.l. Tror det beste er å la folk avgjøre for seg selv hva de føler er riktig.

Man er da mottakelig for råd og meninger fra andre hele livet. Jeg for min del er jo snart 50 år og får fortsatt tips og råd fra mine foreldre. Selv om jeg kan "tenke selv". Mine barn får velge selv, men jeg ønsker likevel å gi dem mine tanker.

Å være småbarnsforeldre med fullskala storkrig er inge ønskedrøm.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du er et offer for skremselspropaganda. Helt greit å være redd for krig, men la det diktere ditt eget liv, ikke andres. 

Anonymkode: a42d3...6c4

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres ut som du er et offer for skremselspropaganda. Helt greit å være redd for krig, men la det diktere ditt eget liv, ikke andres. 

Anonymkode: a42d3...6c4

Ingen snakker om å diktere. De handler om å gjøre seg noen tanker om framtiden.

Skremselspropaganda? Bor du under en stein? Får du med deg hva som skjer i Europa nå?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ikke la den gale mannen i Kreml styre om dine barn skal få barn. 
Vi lever i en førkrigstid, ja, men vi kan ikke stoppe livene våre. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremselspropaganda.

Putin klarer ikke å ta Kyiv engang, tror du han sikter mot land som Tyskland, Polen, Storbritannia og Frankrike med det første?

Om Kina går til krig så blir det mot Taiwan, ikke Europa..

• Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle skulle tenkt sånn ville det ikke vært mennesker på kloden vår i dag :)
Fokuser på dere selv og hva som skal til for at dere får et godt liv med et barn. Fokuser på de små tingene. De gode tingene. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil ikke bruke ordet egoistisk. Hvis jeg hadde vært i den alderen at jeg skulle vurdere det, så hadde jeg latt være for min egen sjelefreds skyld. Sånn sett er det ikke mer egoistisk å la være å få barn enn å få det. Vi har bare forskjellige syn på risiko.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri i verden satt barn til verden i denne skumle tiden. Er glad jeg var ferdig med produksjonen for 20 år siden. Har anbefalt min datter om å vente i 4-5 år for å se hvor verden er da. For akkurat nå er det 90% sjanse for at Europa blir med i en storkrig om 1-2 år.  

Anonymkode: df2e1...e86

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man er da mottakelig for råd og meninger fra andre hele livet. Jeg for min del er jo snart 50 år og får fortsatt tips og råd fra mine foreldre. Selv om jeg kan "tenke selv". Mine barn får velge selv, men jeg ønsker likevel å gi dem mine tanker.

Å være småbarnsforeldre med fullskala storkrig er inge ønskedrøm.

En ting er å gi råd om hvilket oppvaskmiddel som vasker best, det er en helt annen ting å gi råd om noen bør få barn eller ikke. Hva hvis de følger rådet ditt og venter f.eks. 5 år, og da prøver og prøver men ikke blir gravide?

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjente på det da jeg ble uplanlagt gravid for 4 mnd siden. Var sterkt i tvil. Har allerede et barn på 2 år og er glad han er stor nok til å ikke ha «baby behov» dersom det skulle bli unntakstilstand.

Vi har tilgang på avsidesliggende gårdsbruk hos besteforeldre med nærhet til kyst og fiske så jeg tror familien skal være relativt selvberget om det skulle bli krise.

Men ja… det er jo vondt å tenke på at mine barn kanskje får en tøff oppvekst med helt andre vilkår enn min bekymringsløse barndom på 90-tallet.

Vi får se og håpe. 

Anonymkode: d3ffe...059

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde aldri i verden satt barn til verden i denne skumle tiden. Er glad jeg var ferdig med produksjonen for 20 år siden. Har anbefalt min datter om å vente i 4-5 år for å se hvor verden er da. For akkurat nå er det 90% sjanse for at Europa blir med i en storkrig om 1-2 år.  

Anonymkode: df2e1...e86

Tror du trenger et kurs i prosentregning.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ts godt. Jeg hadde ikke satt barn til denne verden nå idag. Har små barnebarn og tenker med gru på hva som kan skje med de om krig skulle bryte ut her i landet.

Folk får gjøre som de vil, men om det blir krig på norsk jord, så blir det nok mange skadde og drepte her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...