Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tipper det er selgere som er overtalt til en prisantydning de egentlig ikke godtar (men som er realistisk ifht marked) og at det nå er litt dårlig s mellom de og megler. Kan godt være vinden snur om det fortsatt ikke er interesse etter ny visning, men det er jo gambling. 

Anonymkode: ad384...29c

Ja, samtidig så sa jo også megler at dem vil bli kvitt huset fortest mulig. Vet ikke om det er megleren sin måte å få oss til å by takst. Men da burde jo dem komt med motbud med en gang.. 🤷‍♀️ Vi har lyst på huset, men ikke for en hver pris. 

Anonymkode: c71ac...deb

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi satte frist for aksept 1 uke frem i tid, men fikk en melding tilbake at aksept-frist er utvidet med 2 påfølgende uker...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, akseptfrist er utvidet med 2 uker, for at eierene av huset vil kjøre flere visninger først. Vi kan selvsagt trekke budet. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, vi fikk bare en ny melding om at bud var mottatt, å ny akseptfrist. Så gikk jeg inn å sjekket annonsen, å så at det skal bli kjørt 2 nye visninger. Siste visning er dagen før ny aksept-frist. 

Det er dere som legger inn bud som setter akseptfrist. Budet deres er gyldig og bindene for dere frem til akseptfristen med mindre selger eksplisitt avslår budet. Budet kan ikke trekkes tilbake av dere i den perioden. Megler eller selger kan selvfølgelig ikke endre deres akseptfrist. Vage meldinger som at selger ønsker en høyere pris bør ikke tolkes som et eksplisitt avslag, der dere ikke lenger er bundet av budet deres.

Samtidig er det slik at megler ikke har lov til å videreformidle bud til selger som har akseptfrist før dagen etter siste annonserte visning,

Her har eiendomsmegleren enten vært mer sleip enn vanlig, eller dårlig på kommunikasjon.

Hvis de 2 nye visningene var annonsert før dere la inn bud, skulle megleren ha spurt dere om å endre akseptfrist slik at han kunne videreformidle budet til selger. Hvis de 2 nye visningene ikke var annonsert før dere la inn bud, kunne megler selvfølgelig ha spurt dere om dere ønsket å utvide akseptfristen slik at det kunne gjennomføres flere visninger.

Jeg tenker megler og selger ønsker å ha budet deres både i bakhånd i tilfelle de ikke får inn nye bud etter de neste visningene, samtidig som de kan bruke budet deres for å få i gang en budrunde.

I din situasjon hadde jeg informert megler skriftlig (f.eks SMS) om at akseptfristen deres var x/x dato, og at dere ikke har endret den akseptfristen verken muntlig eller skriftlig, og bedt om en skriftlig bekreftelse på at meldingen er mottatt, og at akseptfristen er rettet til korrekt dato. Du kan også si at dere etter den fristen gjerne vil holdes informert om det kommer inn andre bud eller hvis selger ønsker å komme med motbud til dere, men at dere etter fristen kan komme til å gå videre med bud på andre boliger slik at det ikke nødvendigvis er mulig for dere å by hans bolig etter deres akseptfrist.

Endret av what_no2000
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Vi er veldig usikker på hva vi gjør. 

Under visning fikk vi beskjed om at der hadde vært lite/ingen interesse. Hadde vært 2 par som hadde meldt seg på visning, men meldt avbud. Megler sa at vist det ikke var noe interesse neste ukene så skulle dem kjøre noen visninger til. Basert på det slengte vi inn ett bud. 

Så la vi inn bud, fikk melding tilbake med bud motatt og dato for aksept-fristen som vi hadde gitt. Noen timer senere fikk vi samme melding, men med ny aksept-frist. 

Vi ringte da megler, fikk da beskjed om at selger ville kjøre 2 visninger til, å at dem ville ha takst. Spurte ikke noe mer utover det. Men som noen skriver så håper dem vel på en evt budrunde. Det som irriterer meg er at dem ikke har komt med motbud.. Men klart, dem håper jo på flere kjøpere og en heftig budrunde. Har ikke troen på at det skjer. Husene her går stort sett under takst. Flere blir også tatt av markedet å blir lagt ut til leie. 

AnonymBruker
Skrevet

Det første dere må gjøre, er jo å informere megler om at deres første akseptfrist var endelig, og at det ikke er noe gyldig bud inne etter denne.

Det er absolutt ingen fordel for dere at budet ligger inne med så lang akseptfrist. Neste gang ville jeg uansett sett maks 24 timer. Bud kan gis på nytt, men dere er jo bundet til fristen er ute.

Anonymkode: 5e8b8...4b6

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Under visning fikk vi beskjed om at der hadde vært lite/ingen interesse. Hadde vært 2 par som hadde meldt seg på visning, men meldt avbud. Megler sa at vist det ikke var noe interesse neste ukene så skulle dem kjøre noen visninger til. Basert på det slengte vi inn ett bud. 

Så la vi inn bud, fikk melding tilbake med bud motatt og dato for aksept-fristen som vi hadde gitt. Noen timer senere fikk vi samme melding, men med ny aksept-frist. 

Vi ringte da megler, fikk da beskjed om at selger ville kjøre 2 visninger til, å at dem ville ha takst. Spurte ikke noe mer utover det. Men som noen skriver så håper dem vel på en evt budrunde. Det som irriterer meg er at dem ikke har komt med motbud.. Men klart, dem håper jo på flere kjøpere og en heftig budrunde. Har ikke troen på at det skjer. Husene her går stort sett under takst. Flere blir også tatt av markedet å blir lagt ut til leie. 

Han har ikke lov til å sette to ukers akseptfrist. Skal dere liksom være låst til et bud i to uker. Fungerer ikke slik. Enten er budet avslått, man går i forhandling med budgiver eller man aksepterer budet. 

Anonymkode: 8035f...3a3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Han har ikke lov til å sette to ukers akseptfrist. Skal dere liksom være låst til et bud i to uker. Fungerer ikke slik. Enten er budet avslått, man går i forhandling med budgiver eller man aksepterer budet. 

Anonymkode: 8035f...3a3

Oki, så iom det har komt ny aksept-frist så er vi bundet til det budet? Trodde vi kunne trekke budet når som helst jeg 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Oki, så iom det har komt ny aksept-frist så er vi bundet til det budet? Trodde vi kunne trekke budet når som helst jeg 

Megler kan ikke utvide akseptfrist uten ditt samtykke, derfor må du snarest mulig gi beskjed om at dette ikke er akseptabelt.

Og bud kan ikke trekkes, de er bindende, derav akseptfristen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Megler kan ikke utvide akseptfrist uten ditt samtykke, derfor må du snarest mulig gi beskjed om at dette ikke er akseptabelt.

Og bud kan ikke trekkes, de er bindende, derav akseptfristen. 

Oki, takk for svar. Men siden aksept-fristen også er utsatt, vil det si at dem kansje går med på budet, siden dem ikke har avslått budet eller komt med motbud?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Oki, takk for svar. Men siden aksept-fristen også er utsatt, vil det si at dem kansje går med på budet, siden dem ikke har avslått budet eller komt med motbud?

Det er umulig å vite.

Det eneste vi vet, er at hvis du ikke reagerer på det megler har gjort, må du ikke finne på å legge inn bud på noe annet ...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er umulig å vite.

Det eneste vi vet, er at hvis du ikke reagerer på det megler har gjort, må du ikke finne på å legge inn bud på noe annet ...

Nei, her er ikke noe annet å legge inn bud på. Men plutselig kommer jo det ut noe nytt over helgen. Har prøvd å tatt kontakt med megler, men hører vel ikke noe før i morgen. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags takstmenn er det dere bruker som gir noen pris? Har kjøpt og solgt flere boliger, det eneste jeg får fra mine takstmenn er en tilstandsrapport på boligen 🤔 Megler setter prisantydning ut fra hva vedkommende mener er rett.. 

Anonymkode: 4cdd2...978

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hva slags takstmenn er det dere bruker som gir noen pris? Har kjøpt og solgt flere boliger, det eneste jeg får fra mine takstmenn er en tilstandsrapport på boligen 🤔 Megler setter prisantydning ut fra hva vedkommende mener er rett.. 

Her aner jeg ikke. Men i tilstandsrapporten står takst, og i annonsen står prisantydning.. Man har vel kansje en markeds-takst og en teknisk takst også ?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk også takst på halvparten av tomannsbolig, har sett det på enebolig, men aldri sett på leilighet. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres rart ut.

For det første, prisantydning er det laveste selger «kan» selge for. Det er dårlig etikette å ikke godkjenne bud til prisantydning (selv om talsten er høyere). Dere har gitt bud under prisantydning, om dete matcher prisantydning har i teorien ikke selger «lov» å si nei. 
Det er dere som setter bud frist. Om dere har gitt bud direkte til selger så står dette uavhengig av når neste visning er satt, og megler har ikke lov å videreformidle hva deres bud (til selger) var på til andre interesserte. 
Dersom dere har gitt det til megler, og det er satt opp offisiell visning, så kan ikke budet deres ha frist før kl 12 dagen etter siste oppsatte visningsdag. Men, dersom det ikke var satt opp flere visninger når dere gav budet, så kan ikke megler bare endre budfristen på deres bud. 
I deres tilfelle hadde jeg trukket budet med det som grunnlag. Deretter hadde jeg fulgt med om det kom inn bud. Dersom det ikke kom inn bud etter visning, så ville jeg gitt ett bud enda lavere enn det som dere la inn først for å presse selger. Da har både dere og selge mer rom for forhandlinger. 

Anonymkode: d2d9d...442

• Liker 3
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville hatt is i magen, spesielt siden det er lite/ingen interesse for boligen.
Selger vil kanskje prøve ut om dere er villige til å øke budet, så her må dere bare "holde igjen". Ev. legge inn lavere bud neste gang.

Det er sjelden/aldri noe er "a one time opportunity", så ikke la dere rive med. Hold hodet kaldt.

At megler kan ha endret fristen dere la inn sammen med budet høres merkelig/ikke lovlig ut.

Anonymkode: 91221...a54

Skrevet

Høres ut som en megler som bryter god meglerskikk, med mindre dere har missforstått noe? La budet stå med deres opprinnelige frist så får dere se hva som eventuelt skjer. Ikke gå opp til takst med mindre dere må i en budkrig. Prisantydning bør være taket deres om ingen andre hiver seg med i budrunden. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Her ville jeg satt ned foten. Budet har den akseptfristen DERE satte. Etter det har dere ikke noe bud inne. Hvis selger vil ha flere visninger så får selger bare ha det, men da UTEN å ha et bud i bakhånd for sikkerhets skyld. 
Tipper dette er en meget vanskelig selger, og en megler som er dårlig til å kommunisere/opererer på kanten av det som er lovlig. 

Anonymkode: c6a88...98e

• Liker 3
Skrevet

Det er heldigvis slik at man ikke er tvunget til å selge og dermed kan avslå det man vil.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.2.2025 den 20.09):

Ja, akseptfrist er utvidet med 2 uker, for at eierene av huset vil kjøre flere visninger først. Vi kan selvsagt trekke budet. 

I dette tilfellet er ikke det andre interessenter i følge megler. 

Det hadde jeg bare sagt nei til. Akseptfristen dere har satt står. Hvis selger ønsker kjøre flere visninger så vil dete ta til vurdering om dere ønsker gi ett nytt bud etterpå.

Du er juridisk bundet til datoen du har sagt er fristen. Megler har ikke lov til å forlenge dette uten samtykke... Det skulle tatt seg ut at selger skulle få kjøre visninger i ukesvis å forlenge fristen slik at dere ikke kan by på noe annet i mellomtiden.... Her er det nok ett motbud selger har kommet med, med lang aksepttid, som dere kan si nei til...

Anonymkode: 4d598...21a

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...