Gå til innhold

Prisantydning og takst

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er på husjakt. For en god stund siden kom der ut ett hus i ett nabolag vi kunne tenkt oss. Har lagt ute en stund, og i følge megler har det vært lite interesse. Etter vi hadde vært på visning valgte vi å legge inn bud, la inn litt under pris-antydning slik vi har litt å gå på. Fikk da beskjed fra megler om at dem selger ikke under takst. Det skiller 250.000 mer i takst enn prisantydning. Forstår jo at dem vil ha taksten, det vil jo alle som selger. Men bør ikke det stå spesifisert i annonsen da? 

Vi satte frist for aksept 1 uke frem i tid, men fikk en melding tilbake at aksept-frist er utvidet med 2 påfølgende uker, samtidlig som at selger ikke går under takst. Er det bare lureri fra megler? Samtidig på visningen sa han også at det hadde vært lite interesse på huset.. 

Anonymkode: c71ac...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det megleren sa skjønte jeg ikke. Hva mente megler med at "akseptfrist er utvidet med to uker"? Det er jo ikke megler eller selger som bestemmer det, det er det jo du som gjør (budgiveren)?

En uke er uansett svært lang frist på et bud. En dag hadde vært mer enn nok om man skal være raus og gi god tid. Vanligvis er det snakk om 30-60 minutter i budrunder eller der objektet er av stor interesse.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi er på husjakt. For en god stund siden kom der ut ett hus i ett nabolag vi kunne tenkt oss. Har lagt ute en stund, og i følge megler har det vært lite interesse. Etter vi hadde vært på visning valgte vi å legge inn bud, la inn litt under pris-antydning slik vi har litt å gå på. Fikk da beskjed fra megler om at dem selger ikke under takst. Det skiller 250.000 mer i takst enn prisantydning. Forstår jo at dem vil ha taksten, det vil jo alle som selger. Men bør ikke det stå spesifisert i annonsen da? 

Vi satte frist for aksept 1 uke frem i tid, men fikk en melding tilbake at aksept-frist er utvidet med 2 påfølgende uker, samtidlig som at selger ikke går under takst. Er det bare lureri fra megler? Samtidig på visningen sa han også at det hadde vært lite interesse på huset.. 

Det er selger som aksepterer eller avslår bud. Megler er selgers rådgiver. 
Har selger anledning til å sitte på huset inntil et akseptabelt bud kommer, så sitter selger og venter.

Meglers råd til selger er mellom dem, og ikke noen andre trenger,å spekulere i. Vil du ha boligen så er det tullete å sitte og holde på kr. 250 000 før du vet ordet av det kommer noen og kjøper, men du vil kanskje egentlig ikke kjøpe? Derfor holder du igjen? 

Anonymkode: 74850...0ed

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (23 minutter siden):

Det megleren sa skjønte jeg ikke. Hva mente megler med at "akseptfrist er utvidet med to uker"? Det er jo ikke megler eller selger som bestemmer det, det er det jo du som gjør (budgiveren)?

En uke er uansett svært lang frist på et bud. En dag hadde vært mer enn nok om man skal være raus og gi god tid. Vanligvis er det snakk om 30-60 minutter i budrunder eller der objektet er av stor interesse.

Ja, akseptfrist er utvidet med 2 uker, for at eierene av huset vil kjøre flere visninger først. Vi kan selvsagt trekke budet. 

I dette tilfellet er ikke det andre interessenter i følge megler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er selger som aksepterer eller avslår bud. Megler er selgers rådgiver. 
Har selger anledning til å sitte på huset inntil et akseptabelt bud kommer, så sitter selger og venter.

Meglers råd til selger er mellom dem, og ikke noen andre trenger,å spekulere i. Vil du ha boligen så er det tullete å sitte og holde på kr. 250 000 før du vet ordet av det kommer noen og kjøper, men du vil kanskje egentlig ikke kjøpe? Derfor holder du igjen? 

Anonymkode: 74850...0ed

Nei, vi holder igjen for at megler sa på visning at det var lite interesse på huset. Så da slengte vi inn ett lavere bud en prisantydning. Saken her at jeg trodde at prisantydning var det huseier ville godta. Vi var forberedt på å måtte gå opp til pris-antydning, men ikke takst. Så jeg ble litt overrasket over at etter vi la inn bud så fikk vi beskjed om at det blir ikke solgt under takst. Da syns jeg kansje at prisantydning burde vært mer lik taksten. Ut i fra det jeg har googlet meg frem til så står det også at prisantydning er det selger er villig til å selge for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt under takst hadde dere lagt inn bud på?

Selger kan vel ikke øke fristen med to uker? Virker som selger vil ha både i pose og sekk med å ha budet deres i bakhånd selv om de fortsetter med visninger. Ville trekt budet.

Anonymkode: 68bb4...342

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, vi holder igjen for at megler sa på visning at det var lite interesse på huset. Så da slengte vi inn ett lavere bud en prisantydning. Saken her at jeg trodde at prisantydning var det huseier ville godta. Vi var forberedt på å måtte gå opp til pris-antydning, men ikke takst. Så jeg ble litt overrasket over at etter vi la inn bud så fikk vi beskjed om at det blir ikke solgt under takst. Da syns jeg kansje at prisantydning burde vært mer lik taksten. Ut i fra det jeg har googlet meg frem til så står det også at prisantydning er det selger er villig til å selge for. 

Det er jo ikke verdt mer enn det noen vil betale for det. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres merkelig ut at de har økt fristen. Trodde det var budgiver som hadde kontroll på akkurat den delen.

Men om de som skal selge ikke vil gå lavere, så … ja det er jo noe de har rett til å bestemme. Om de har masse god tid, så har de ikke noe å tape på å vente til de får det de ønsker.

Du er ikke nødt til å gå høyere. Spørsmålet er jo hvor mye du ønsker huset.

Anonymkode: e75e2...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rart. Takst fra takdmannen er en vurdering av tilstand fra takstmann, ingenting med markedet atm å gjøre. Er rett og slett juks å sette prisantydning og si at man ikke kommer til å selge til den, men til en evt takst som er enda 250k høyereenn antydningen. 

Fristene dere har lagt seg på er også svært rare. Dagen etter kl 12 er det som er vanlig.. 

Anonymkode: d868e...f47

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønner at dere syns dette er rart. Tipper at selgerne vil selge til takst (det er jo ikke så unaturlig), mens meglern (som jo har litt større oversikt over markedet) har overbevist dem om å legge ut boligen til en prisantydning som er litt lavere.

Anonymkode: 03f60...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at megleren ikke mente at de ikke selger under prisantydning? Takst er liksom det man har sagt før, men nå har den takstmannens vurdering lite og ingenting å si.

Anonymkode: d868e...f47

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det megler mener er nok bare at nå er det satt opp flere visninger, og da kan man fra nå ikke legge ut bud med kortere akseptfrist enn klokka 12 dagen etter siste visning.

Budet til TS står bare så lenge TS har skrevet i sitt bud.

Anonymkode: 2e1d3...7ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, her har vel selger avslått budet? Sånn at dere ikke har noe bud inne? Jeg ville aldri akseptert utsatt frist.

Anonymkode: 96e2c...87d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eier kan gi et motbud å. Så det spørs hvor mye dere ønsker huset. Eier kan å trekke huset for salg hvis dem ikke får den prisen dem ønsker. Eu kan trekke budet ditt hvis du vil og gå videre. Er ikke så mye å spekulere i. 

Anonymkode: 57a4d...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har selger avslått budet deres, bare så det er klart. Det ville jeg bare sendt en bekreftelse på til megler - dere velger hvor lenger budet står, ikke de. 

Som regel er prisantydning det minste noe selges for, men selger kan velge å akseptere/takke nei til bud under eller over dette. Om dere virkelig ønsker denne boligen kan dere komme med et nytt høyere bud, f.eks. til prisantydning, eller vente å se om noen andre byr. Det spørs hvor is i magen dere har. 

Anonymkode: ad384...29c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvor langt under takst hadde dere lagt inn bud på?

Selger kan vel ikke øke fristen med to uker? Virker som selger vil ha både i pose og sekk med å ha budet deres i bakhånd selv om de fortsetter med visninger. Ville trekt budet.

Vi la inn 450.000 under takst, og 200.000 under pris-antydning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg skjønner at dere syns dette er rart. Tipper at selgerne vil selge til takst (det er jo ikke så unaturlig), mens meglern (som jo har litt større oversikt over markedet) har overbevist dem om å legge ut boligen til en prisantydning som er litt lavere.

Anonymkode: 03f60...fec

Ja, det gjorde megler her også. 

Anonymkode: a7c88...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her har selger avslått budet deres, bare så det er klart. Det ville jeg bare sendt en bekreftelse på til megler - dere velger hvor lenger budet står, ikke de. 

Som regel er prisantydning det minste noe selges for, men selger kan velge å akseptere/takke nei til bud under eller over dette. Om dere virkelig ønsker denne boligen kan dere komme med et nytt høyere bud, f.eks. til prisantydning, eller vente å se om noen andre byr. Det spørs hvor is i magen dere har. 

Ja, jeg har selv solgt bolig tidligere. Her kom vi med motbud til budene vi fikk inn, men vi fikk beskjed fra megler at det er dårlig etikette å komme med motbud på det vi har satt som pris-antydning. Jeg syns det var rart at dem ikke kom med motbud etter budet vi la inn, mtp informasjonen vi fikk i etterkant. Siden det er så lite interesse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg har selv solgt bolig tidligere. Her kom vi med motbud til budene vi fikk inn, men vi fikk beskjed fra megler at det er dårlig etikette å komme med motbud på det vi har satt som pris-antydning. Jeg syns det var rart at dem ikke kom med motbud etter budet vi la inn, mtp informasjonen vi fikk i etterkant. Siden det er så lite interesse. 

Tipper det er selgere som er overtalt til en prisantydning de egentlig ikke godtar (men som er realistisk ifht marked) og at det nå er litt dårlig s mellom de og megler. Kan godt være vinden snur om det fortsatt ikke er interesse etter ny visning, men det er jo gambling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Altså, her har vel selger avslått budet? Sånn at dere ikke har noe bud inne? Jeg ville aldri akseptert utsatt frist.

Anonymkode: 96e2c...87d

Nei, vi fikk bare en ny melding om at bud var mottatt, å ny akseptfrist. Så gikk jeg inn å sjekket annonsen, å så at det skal bli kjørt 2 nye visninger. Siste visning er dagen før ny aksept-frist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...