Gå til innhold

Seksuell trakassering i hestemiljøet

Kärcher

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/rogaland/en-bolge-av-overgrepshistorier-_-na-skal-travsporten-rydde-kraftig-opp-1.17270847

Denne saken er interessant. Jeg har selv vært i hestemiljøet og hørt mange lignende historier. 

Synes uttalelsene til Kristine Kvasnes og Karoline Krogh-Hansen nederst i artikkelen er noe usympatisk, der de ikke anerkjenner problemet i hestemiljøet fordi de ikke har opplevd dette selv. «Alle» som driver med hest, spesielt travhest, har vel hørt om dette?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er jo helt utrolig, for noen tvers gjennom råtne mennesker. Også ubehagelig å tenke på at disse har med hester å gjøre daglig, og en av historiene viser jo at hestene ikke får noe mer respektfull behandling enn jentene har fått.

Live Bonneive med boka og podcasten Hestenes Klan har også tatt opp dette, bra det kommer ut: https://www.livebonnevie.no/blog/hold-dette-mellom-oss

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig helt ufattelig at Det Norske Travselskapet ikke har tatt tak i dette før i 2025, for dette er noe som har vært veldig kjent i miljøet helt tilbake til 1990-tallet og før dette også.

Jenter og kvinner i sporten ble seksuelt trakassert, ble kalt for horer. Det var godtatt oppfatning av at kvinner som hadde en jobb i miljøet alltid hadde ligget seg til stillingen, og dette fulgte kvinnene som en skam, enkelte ble fryst ut også - og dette gjaldt enten de ikke hadde hatt sex med trenere/kusker, eller de hadde hatt frivillig sex, eller de var blitt utsatt for alvorlig trakassering eller overgrep.

Dette var i store deler av miljøet kjent. Også det at en del travtrenere/-kusker som var kjent for å holde på slik heller ikke behandlet hestene godt. Dette gjaldt også noen av de godt kjente trenere/kusker.

Det er heldigvis mange i miljøet som ikke holder på slik, som har ønsket å inkludere kvinner på en god måte og sett at de kan bidra positivt. Og mange er også oppriktig opptatt av hestehelse og -trivsel.

Men, det er dessverre også ren business for mange som så blir kyniske, harde og utnytter både folk (ikke bare kvinner) som jobber der, og som ikke bryr seg om dyrehelse.

Det Norske Travselskapet må ta tak i dette og skape et miljø med nulltoleranse for trakassering, overgrep og få et opplegg hvor enhver som ikke behandler hestene bra blir utestengt varig fra miljøet.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette troverdig i det hele tatt?

"Men jeg kan bare snakke ut fra egne opplevelser, og da har jeg aldri opplevd noen ubehageligheter, selv om jeg har vært i de fleste situasjoner innen travsporten."

Uansett, blir dette anmeldt?

Og hvis noen i ledende posisjoner har visst om dette, blir de holdt til ansvar?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så la meg gjette hva straffen for disse som har begått overgrep mot disse stakkars jentene,

0 STRAFF

Og der har du selve problemet. Dette vil fortsette å skje så lenge det ikke er noe risiko og straff involvert. Ut i fra det jeg leste så var det til og med familie fedre, og da forstår man hvor trygt de tror de sitter etter å ha gjort noe så forferdelig traumatiserende mot unge jenter.

Endret av frivis
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så denne serien for en tid tilbake: https://play.tv2.no/c-more/c-more-serier/nattrytterne Her er det jo dratt ut i det ekstreme, der en rideskole blir nesten som en sekt der sårbare jenter blir vevd inn i trenerens nett og utsatt for overgrep. 

Hestesporten er jo et mekka for overgripere, med så mange unge jenter som gjør "hva som helst" for å drive med hest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for ryktespredninger og tilhørende svar.

Rhodiola, adm.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (21 timer siden):

Jeg så denne serien for en tid tilbake: https://play.tv2.no/c-more/c-more-serier/nattrytterne Her er det jo dratt ut i det ekstreme, der en rideskole blir nesten som en sekt der sårbare jenter blir vevd inn i trenerens nett og utsatt for overgrep. 

Hestesporten er jo et mekka for overgripere, med så mange unge jenter som gjør "hva som helst" for å drive med hest.

Usj. Jeg tenkte også på denne. Denne var jo også basert på en sann sak.

Hva er grunnen til at oppgjøret i hestesporten kommer såpass sent? Noen som vet? Tenker bare det er rart det ikke kom opp med resten av metoo-bølgen, men er kanskje noe med sporten som har gjort det mer vanskelig? Er jo ekstremt mye penger i den bransjen. Vet ikke om det har noe å si.

Endret av Lava Anne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lava Anne skrev (27 minutter siden):

Usj. Jeg tenkte også på denne. Denne var jo også basert på en sann sak.

Hva er grunnen til at oppgjøret i hestesporten kommer såpass sent? Noen som vet? Tenker bare det er rart det ikke kom opp med resten av metoo-bølgen, men er kanskje noe med sporten som har gjort det mer vanskelig? Er jo ekstremt mye penger i den bransjen. Vet ikke om det har noe å si.

Hestesporten er en sport med veldig skeiv maktbalanse. Det er mye penger involvert og mange unge jenter (og gutter) uten penger som gjør omtrent hva som helst for å få holde på med sporten de elsker. Da er det dessverre fristende for menn (og sikkert noen kvinner) i «maktposisjoner» og misbruke den makten. Jentene har etter det som har kommet frem ikke turt å varsle til de korrekte instansene av frykt for å ikke få holde på med hestene de elsker lenger. Dette skaper en ukultur som det er på høy tid å bli kvitt! I tillegg er det et miljø som kan være litt preget av «guttastemning», noe som ikke alltid er like heldig.

Når det er sagt så er de aller fleste menn innenfor hestesporten helt normale, oppegående menn som aldri har gjort noe galt og som tar sterk avstand fra dette. Mennene dette gjelder hører heldigvis til fåtallet. Men en gammel gris er en gammel gris for mye.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirah skrev (21 timer siden):

Hestesporten er en sport med veldig skeiv maktbalanse. Det er mye penger involvert og mange unge jenter (og gutter) uten penger som gjør omtrent hva som helst for å få holde på med sporten de elsker. Da er det dessverre fristende for menn (og sikkert noen kvinner) i «maktposisjoner» og misbruke den makten. Jentene har etter det som har kommet frem ikke turt å varsle til de korrekte instansene av frykt for å ikke få holde på med hestene de elsker lenger. Dette skaper en ukultur som det er på høy tid å bli kvitt! I tillegg er det et miljø som kan være litt preget av «guttastemning», noe som ikke alltid er like heldig.

Når det er sagt så er de aller fleste menn innenfor hestesporten helt normale, oppegående menn som aldri har gjort noe galt og som tar sterk avstand fra dette. Mennene dette gjelder hører heldigvis til fåtallet. Men en gammel gris er en gammel gris for mye.

Helt enig. En gammel gris trenger ikke være gammel, men forstår poenget ditt. Man må gå ut i fra at det finnes råtne epler, sånn er det bare. Å tenke at dette aldri skjer meg eller mine nærmeste, er svært naivt. Vi har ikke noe system som er godt nok for å forhindre slike ting. De fleste anmeldte voldtektssakene blir ennå henlagt og svært sjelden straffeforfulgt. Det er utrolig at ikke folk reagerer mer på dette. Nå må bare folk ikke stemme på de samme politikerne som har prøvd seg i regjering før, for de kommer aldri til å forandre på dette systemet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frivis skrev (22 minutter siden):

Helt enig. En gammel gris trenger ikke være gammel, men forstår poenget ditt. Man må gå ut i fra at det finnes råtne epler, sånn er det bare. Å tenke at dette aldri skjer meg eller mine nærmeste, er svært naivt. Vi har ikke noe system som er godt nok for å forhindre slike ting. De fleste anmeldte voldtektssakene blir ennå henlagt og svært sjelden straffeforfulgt. Det er utrolig at ikke folk reagerer mer på dette. Nå må bare folk ikke stemme på de samme politikerne som har prøvd seg i regjering før, for de kommer aldri til å forandre på dette systemet.

Nei, begrepet er nok litt flåsete, men man trenger ikke være gamle karen før man er en gammel gris i forhold til f.eks en 13 åring. Enig med deg i at det er ufattelig naivt og tro at det aldri skjer en selv. Jeg har vært en del av hestemiljøet i «alle år» og har truffet en bukett råtne epler selv - selv om de langt fra er så ille som mye som har kommet frem i media. Det er hjerteskjærende å lese en del av de historiene. På «min tid» fantes det ingen rutiner for varsling og de rutinene som finnes i dag er nok for dårlig kjent blant folk i miljøet - dessverre. Dette får vi håpe at det blir en endring på nå.

DNT har kjøpt inn samme varslingssystem som Idrettsforbundet har og det fungerer veldig fint. Iallefall mye bedre enn det DNT har hatt frem til nå. Nå er det derimot helt nødvendig at de jentene (og guttene) dette gjelder faktisk varsler. Det er ingen som kan (eller skal) dømmes basert på rykter i stallgangen. Håper også de er tøffe nok til å faktisk gi sanksjoner til de tilfellene hvor dette er riktig - eventuelt politianmelde de tilfellene hvor alvorlighetsgraden er høy nok. 

Dessverre er ikke dette her unikt for hestemiljøet, men problemet finnes i alle deler av samfunnet. Jeg håper derimot at hestefolk nå står sammen og skaper en endring som kan bidra til en holdningsendring ikke bare i eget miljø, men som også kan smitte over til andre deler av samfunnet. Man HAR et ansvar som trener, arbeidsgiver, rollemodell og forbilde - uansett hvor frivillig jenta virker. Du SKAL IKKE ligge med eleven din uansett om hun omtrent kryper naken opp i senga di! Maktforholdet er så skjevt at det må man som «den voksne part» holde seg for god til!

Det er noe helt annet med frivillig sex mellom «likesinnede», utroskap og lignende. Det er kanskje moralsk galt, men det er ikke disse tilfellene det er snakk om her.

Enig med deg i alt du skriver!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er sjokkerende er jo at dette kommer som en overraskelse på folk. Var i travmiljøet selv på slutten av åttitallet og det var pill råttent og seksuell trakassering og utnyttelse var vel nesten «vanlig» og noe man måtte regne med. Hestene ble også behandlet fryktelig dårlig - fælt og tenke på i ettertid. Hadde vel håpet at ting var anderledes nå men når jeg tenker meg om så er vel det å håpe på for mye.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sirah skrev (På 23.2.2025 den 17.56):

Nei, begrepet er nok litt flåsete, men man trenger ikke være gamle karen før man er en gammel gris i forhold til f.eks en 13 åring. Enig med deg i at det er ufattelig naivt og tro at det aldri skjer en selv. Jeg har vært en del av hestemiljøet i «alle år» og har truffet en bukett råtne epler selv - selv om de langt fra er så ille som mye som har kommet frem i media. Det er hjerteskjærende å lese en del av de historiene. På «min tid» fantes det ingen rutiner for varsling og de rutinene som finnes i dag er nok for dårlig kjent blant folk i miljøet - dessverre. Dette får vi håpe at det blir en endring på nå.

DNT har kjøpt inn samme varslingssystem som Idrettsforbundet har og det fungerer veldig fint. Iallefall mye bedre enn det DNT har hatt frem til nå. Nå er det derimot helt nødvendig at de jentene (og guttene) dette gjelder faktisk varsler. Det er ingen som kan (eller skal) dømmes basert på rykter i stallgangen. Håper også de er tøffe nok til å faktisk gi sanksjoner til de tilfellene hvor dette er riktig - eventuelt politianmelde de tilfellene hvor alvorlighetsgraden er høy nok. 

Dessverre er ikke dette her unikt for hestemiljøet, men problemet finnes i alle deler av samfunnet. Jeg håper derimot at hestefolk nå står sammen og skaper en endring som kan bidra til en holdningsendring ikke bare i eget miljø, men som også kan smitte over til andre deler av samfunnet. Man HAR et ansvar som trener, arbeidsgiver, rollemodell og forbilde - uansett hvor frivillig jenta virker. Du SKAL IKKE ligge med eleven din uansett om hun omtrent kryper naken opp i senga di! Maktforholdet er så skjevt at det må man som «den voksne part» holde seg for god til!

Det er noe helt annet med frivillig sex mellom «likesinnede», utroskap og lignende. Det er kanskje moralsk galt, men det er ikke disse tilfellene det er snakk om her.

Enig med deg i alt du skriver!

Nå må det vel bli slutt på "håpingen" "skulle ikke" "burde ikke". Vi vet hva som skjer når mennesker får for mye makt over sårbare og usikre yngre mennesker. Man trenger ikke være noe rakettforsker for å da sette to og to sammen. Da må man gå ut i fra at overgrep er mer normen enn avvikene. Selv om det ikke skjer overalt og veldig ofte. Det er slik man tar grep i et sånt problem, med åpne øyner, uten illusjoner. Lukker man øynene et øyeblikk for lenge, så har man et nytt overgrep.

Dette handler kun om sunn fornuft. Dette er et vepsebol som er lett å finne mye grums inni, og her kunne politi og andre instanser lett funnet mye om dem ikke hadde lukket øynene for de svakeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...