Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Syns dette med pensjon er veldig vanskelig, føler jeg stadig vekk leser om at man må spare til pensjon om man jobber redusert. Men fra når gjelder dette? Man jobber jo redusert som vgs-elev, førstegangstjeneste, student osv. burde man jobbe 100% fra man er 18 for å få full pensjon? 

jeg er født i 1997, har jobbet siden jeg var 14, vært i førstegangstjeneste, studert master og født to barn. Har kun hatt 100% lønn (jobb og foreldrepermisjon) siden januar 2024. Skal jobbe 50% fra mars-juli, deretter 80% minst ett år. Har spart litt smått til pensjon siden jeg var 20, har vel litt under 100 000 i aksjesparekonto. Må jeg spare mer til pensjon fordi jeg ikke jobber 100%? Hvorfor? Jeg må vel uansett jobbe til jeg er 70 og full pensjonsopptjening er vel 40 år, har det da noe å si hvordan man jobber i 20-årene?

setter pris på om noen gidder å ta seg tid til å svare meg på dette🙏🏼

Anonymkode: 8fcb0...50a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber du i privat eller offentlig sektor? 

Beregningen av pensjon for din del, vil noe være ganske annerledes den dagen du velger å ta ut pensjon. Det er derfor vanskelig å si noe om hvordan din situasjon vil være når den dagen kommer. Du må nok regne med minst 40 år for å kunne få full opptjening når du tar ut pensjon. 

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke tommelfingerregelen 40 timers arbeidsuke i 40 år for å få 40% av snittinntekten i pensjon?

Anonymkode: 00779...e1e

AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (13 minutter siden):

Jobber du i privat eller offentlig sektor? 

Beregningen av pensjon for din del, vil noe være ganske annerledes den dagen du velger å ta ut pensjon. Det er derfor vanskelig å si noe om hvordan din situasjon vil være når den dagen kommer. Du må nok regne med minst 40 år for å kunne få full opptjening når du tar ut pensjon. 

Offentlig, lærer

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er ikke tommelfingerregelen 40 timers arbeidsuke i 40 år for å få 40% av snittinntekten i pensjon?

Anonymkode: 00779...e1e

Men da er det vel snittinntekten av de 40 årene? Hvis jeg pensjoneres som 70, så er det snittinntekten fra 30-70?

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Syns dette med pensjon er veldig vanskelig, føler jeg stadig vekk leser om at man må spare til pensjon om man jobber redusert. Men fra når gjelder dette? Man jobber jo redusert som vgs-elev, førstegangstjeneste, student osv. burde man jobbe 100% fra man er 18 for å få full pensjon? 

jeg er født i 1997, har jobbet siden jeg var 14, vært i førstegangstjeneste, studert master og født to barn. Har kun hatt 100% lønn (jobb og foreldrepermisjon) siden januar 2024. Skal jobbe 50% fra mars-juli, deretter 80% minst ett år. Har spart litt smått til pensjon siden jeg var 20, har vel litt under 100 000 i aksjesparekonto. Må jeg spare mer til pensjon fordi jeg ikke jobber 100%? Hvorfor? Jeg må vel uansett jobbe til jeg er 70 og full pensjonsopptjening er vel 40 år, har det da noe å si hvordan man jobber i 20-årene?

Jeg fikk råd av min far å begynne med pensjonssparing i det samme jeg fikk min første jobb. Er i dag 38 og har startet å spare opp til pensjon fra jeg var 18, så skal fortsette med det frem til pensjonsalder🙂 Man vet aldri hvordan livet blir. 

Anonymkode: 52898...b9d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Begrepet "full pensjon" er utdatert. Du tjener pensjon hvert eneste år du jobber. Når du er hjemme med små barn får du noe pensjonsopptjening i folketrygden (NAV), selv om du ikke har inntekt, og du fikk kanskje også litt pensjonsopptjening i folketrygden da du var førstegangstjenesten og i jobbene du hadde fra du var 14 år.

I tillegg til beholdningen din i folketrygden har du opptjening i offentlige og/eller private tjenestepensjonsordninger.

Du kan sjekke selv på norskpensjon.no hvor mye opptjening du har forskjellige steder.

Anonymkode: 7c760...026

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Siden du er lærer, er du sikkert medlem i spk. Der kan du også få litt opptjening når du har hatt ulønnet permisjon for å være hjemme med små barn.

Anonymkode: 7c760...026

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...