AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:47 #1 Del Skrevet lørdag kl 17:47 Samboeren skal hele tiden jage opp barna på to og fem. Rope og hyle, høy musikk… Det er greit av og til, men selv når de er slitne og egentlig trenger hjelp til nedregulering så hauser han dem opp. Det ender alltid med gråt, ugrei oppførsel, meltdowns, krevende legging, osv. Jeg er så dritt lei av at han skal oppildne dem hvert eneste sekund, helgene er et kaos uten like. Det er bare fordi han selv liker den positive responsen fra barna ved å være helt apekatt, ikke fordi de trenger denne type underholdning. Jeg når ikke inn når jeg ber om mer rolig lek og nå har han nok en gang disco på badet med full hyling på alle tre rett før leggetid. De slår på gulv og vegger og hiver ting rundt seg. Hvordan skal jeg gå frem her? Han sier bare at de har det gøy og ser ikke at barna har behov for hjelp til å roe seg ned. Anonymkode: 9c9aa...4f1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:51 #2 Del Skrevet lørdag kl 17:51 Uh, så slitsomt. Minner meg litt om storebror som kan sette i gang herjing med lillesøsken like før leggetid. Men storebror er 9.. Jeg hadde virkelig delt legging i dager. Du ordner dem og legger barna rolig i dine dager og han kan herje og kjenne konsekvensene av det selv Anonymkode: d9da5...fad 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:33 #3 Del Skrevet lørdag kl 18:33 Gratulerer du er sammen med et voksent barn som også trenger hjelp til å regulere seg Anonymkode: fd19f...65f 5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:37 #4 Del Skrevet lørdag kl 18:37 Du kan øve litt på å si dette: Dette klarer du fint alene, kjære. Jeg går ut en tur, sees om en og en halv time. Anonymkode: f8964...be2 12 2 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:11 #5 Del Skrevet lørdag kl 20:11 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Samboeren skal hele tiden jage opp barna på to og fem. Rope og hyle, høy musikk… Det er greit av og til, men selv når de er slitne og egentlig trenger hjelp til nedregulering så hauser han dem opp. Det ender alltid med gråt, ugrei oppførsel, meltdowns, krevende legging, osv. Jeg er så dritt lei av at han skal oppildne dem hvert eneste sekund, helgene er et kaos uten like. Det er bare fordi han selv liker den positive responsen fra barna ved å være helt apekatt, ikke fordi de trenger denne type underholdning. Jeg når ikke inn når jeg ber om mer rolig lek og nå har han nok en gang disco på badet med full hyling på alle tre rett før leggetid. De slår på gulv og vegger og hiver ting rundt seg. Hvordan skal jeg gå frem her? Han sier bare at de har det gøy og ser ikke at barna har behov for hjelp til å roe seg ned. Anonymkode: 9c9aa...4f1 Tror jeg hadde tatt en tur ut for å være helt ærlig. Har han adhd eller? Anonymkode: 61d94...7b0 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:22 #6 Del Skrevet lørdag kl 21:22 La han være alene med de hver gang han gjør sånn. Takler han det? Anonymkode: 59f5c...f40 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 06:44 #7 Del Skrevet søndag kl 06:44 AnonymBruker skrev (9 timer siden): La han være alene med de hver gang han gjør sånn. Takler han det? Anonymkode: 59f5c...f40 Nei. Men det er fordi det alltid eskalerer. Han girer dem opp og så blir sur fordi de «ikke hører». Minste går ofte rett i gråt eller meltdown, og når jeg omsider har regulert han ned så er det rett på igjen. Far roper han tilbake til seg med store heiarop… Jeg har forsøkt å dra og da har ikke barna det så greit… Anonymkode: 9c9aa...4f1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:07 #8 Del Skrevet søndag kl 07:07 Sirkuspappa altså. Hva med en tur på helsestasjonen hvor du får helsesykepleier til å snakke om barns behov for hjelp til å regulere seg? Og at de behøver ro når de er slitne? Kanskje han hører mer på en annen voksen? Ellers så får du vel si fra såpass tydelig at du blir hørt. Si at dette grenser til barnemishandling, og han er nødt til å klare bedre, prioritere ungene over seg selv, være en voksen. Anonymkode: ca14b...ccb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:42 #9 Del Skrevet søndag kl 08:42 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei. Men det er fordi det alltid eskalerer. Han girer dem opp og så blir sur fordi de «ikke hører». Minste går ofte rett i gråt eller meltdown, og når jeg omsider har regulert han ned så er det rett på igjen. Far roper han tilbake til seg med store heiarop… Jeg har forsøkt å dra og da har ikke barna det så greit… Anonymkode: 9c9aa...4f1 Akkurat ja, tenkte at du ikke tar turen ut for å være der for å roe ned barna. Dette er litt typisk noen menn er det ikke? Er det litt sånn weaponized incompetence eller? Litt sånn se så viltre ungene er nå du må nok hjelpe med legging. Har du spurt hvorfor han gjør det? Anonymkode: 61d94...7b0 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet søndag kl 09:04 #10 Del Skrevet søndag kl 09:04 Er problemet at han ikke hører på deg eller ikke forstår problemet, eller sliter han selv med å regulere seg? 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:29 #11 Del Skrevet søndag kl 09:29 Det vil nok være mest effektivt om du lot han rydde opp i kaoset han skaper. Når han ikke hører, så må han lære på den harde måten at det kanskje ikke er så lurt fordi da blir legging mer krevende. Men det vil jo gå utover ungene som du sier, og det virker litt usikkert hvor god evne han har til å reflektere og lære rundt årsakssammenheng her. Når han bare skylder på ungene for at de ikke hører når han ber dem roe seg på 1 sek. Virker som at han mangler forståelse for hvordan barn fungerer. Så du kan jo prøve å forlate åstedet og se hvordan det går? Det skjer vel iblant uansett at du er borte så far må ta all legging? Anonymkode: ca14b...ccb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:33 #12 Del Skrevet søndag kl 09:33 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Tror jeg hadde tatt en tur ut for å være helt ærlig. Har han adhd eller? Anonymkode: 61d94...7b0 Ah, en diagnosesetter. Anonymkode: d7769...110 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:54 #13 Del Skrevet søndag kl 09:54 AnonymBruker skrev (1 time siden): Akkurat ja, tenkte at du ikke tar turen ut for å være der for å roe ned barna. Dette er litt typisk noen menn er det ikke? Er det litt sånn weaponized incompetence eller? Litt sånn se så viltre ungene er nå du må nok hjelpe med legging. Har du spurt hvorfor han gjør det? Anonymkode: 61d94...7b0 Han sier de har det gøy. Som jo er sant - det er bare det at det blir for mye med timesvis av det. Setter jeg meg med dem for å leke med leire f.eks, i håp om å roe ned alle tre, så begynner han å hoie og WOW’e og knuse og hamre på leira og så er det gående igjen. Jeg sier eksplisitt «nå skal vi hvile kroppene våre litt» og så er han i gang igjen. Leker de rolig alene bryter han inn med å være apekatt. «Jeg må få lov å leke med dem» typ AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det vil nok være mest effektivt om du lot han rydde opp i kaoset han skaper. Når han ikke hører, så må han lære på den harde måten at det kanskje ikke er så lurt fordi da blir legging mer krevende. Men det vil jo gå utover ungene som du sier, og det virker litt usikkert hvor god evne han har til å reflektere og lære rundt årsakssammenheng her. Når han bare skylder på ungene for at de ikke hører når han ber dem roe seg på 1 sek. Virker som at han mangler forståelse for hvordan barn fungerer. Så du kan jo prøve å forlate åstedet og se hvordan det går? Det skjer vel iblant uansett at du er borte så far må ta all legging? Anonymkode: ca14b...ccb Da har begge barna grått seg gjennom legging, eventuelt har de ikke spist e.l. Er jo av og til borte og da er han lei seg for å ikke ha mestret det. Anonymkode: 9c9aa...4f1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:56 #14 Del Skrevet søndag kl 09:56 Jeg ville dratt ut og latt ham fikse legging alene. Dette av mange årsaker, men den viktigste er hvilket inntrykk du ellers lett kan gi dine barn. Min morfar var slik som din mann. Han gira opp barna da han kom hjem fra jobb, og satte seg så med avisa og lot mormor legge barna som var skrudd i taket. Dette gjorde at barna så på faren som en fantastisk mann, mens moren ble en streng dame som ødela leken. (Hun kom jo alltid inn i leken når gråten startet, så barna koblet moren til at leken ble dum). Først langt opp i voksen alder forsto mine tanter og onkler at bildet kanskje var mer nyansert enn de hadde tenkt. På 50tallet var slike roller helt vanlig, men i dag er det uakseptabelt synes jeg. Girer man opp, så må man også skru ned og ta støyten. Enkelt og greit. Jeg nekter å alltid være hun sure. Jeg vil også gire opp innimellom. Og det tenker jeg du også fortjener! Anonymkode: 25a56...8a6 7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:28 #15 Del Skrevet søndag kl 10:28 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Han sier de har det gøy. Som jo er sant - det er bare det at det blir for mye med timesvis av det. Setter jeg meg med dem for å leke med leire f.eks, i håp om å roe ned alle tre, så begynner han å hoie og WOW’e og knuse og hamre på leira og så er det gående igjen. Jeg sier eksplisitt «nå skal vi hvile kroppene våre litt» og så er han i gang igjen. Leker de rolig alene bryter han inn med å være apekatt. «Jeg må få lov å leke med dem» typ Da har begge barna grått seg gjennom legging, eventuelt har de ikke spist e.l. Er jo av og til borte og da er han lei seg for å ikke ha mestret det. Anonymkode: 9c9aa...4f1 Hadde dratt han med på helsestasjonen, det der er jo ikke holdbart i lengden. Enkelte menn er så jævla dumme at de må høre fra en tredjepart at det de holder på med ikke er greit, jeg håper noen kan nå inn til samboeren din. Ser tendenser til det samme her og babyen er bare 6 mnd. Men han skal ha pappaperm så håper han klarer å regulere seg da. Anonymkode: 59f5c...f40 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:40 #16 Del Skrevet søndag kl 10:40 Gi han ansvar for legging, så vil han se at det skaper problemer og han vil moderere seg. Anonymkode: 92402...8bf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:16 #17 Del Skrevet søndag kl 11:16 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ville dratt ut og latt ham fikse legging alene. Dette av mange årsaker, men den viktigste er hvilket inntrykk du ellers lett kan gi dine barn. Min morfar var slik som din mann. Han gira opp barna da han kom hjem fra jobb, og satte seg så med avisa og lot mormor legge barna som var skrudd i taket. Dette gjorde at barna så på faren som en fantastisk mann, mens moren ble en streng dame som ødela leken. (Hun kom jo alltid inn i leken når gråten startet, så barna koblet moren til at leken ble dum). Først langt opp i voksen alder forsto mine tanter og onkler at bildet kanskje var mer nyansert enn de hadde tenkt. På 50tallet var slike roller helt vanlig, men i dag er det uakseptabelt synes jeg. Girer man opp, så må man også skru ned og ta støyten. Enkelt og greit. Jeg nekter å alltid være hun sure. Jeg vil også gire opp innimellom. Og det tenker jeg du også fortjener! Anonymkode: 25a56...8a6 Sånn dynamikk hadde vi også (altså jeg og eksen). Og jeg forklarte det nettopp slik, at jeg vil også ha muligheten til å være morsom og barnslig og at han måtte ta «ansvarlig voksen-maska». Den eneste tingen som kanskje hjalp ørlite her var at jeg sa at herjing må foregå ute. Uansett vær eller tidspunkt. For skulle de herje trengte jeg å benytte sjansen til vasking. Og da ble det jo til at herjing = kle på ungene og gå ut. Da sluttet han jo fort med det, fordi det var slitsomt. Anonymkode: abfd5...64a 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:32 #18 Del Skrevet søndag kl 11:32 Min erfaring er at for å lære opp mannen må du holde deg unna og la ting gå til helvete noen ganger. Du må holde igjen, holde deg unna, og ikke bare komme for å rydde opp hele tiden. Senere når alt har gått til helvete og mannen har måttet prøve å stå der med opprydningen kan du forklare ham på voksen måte (når barna ikke er til stede) hvordan ting henger sammen. Han må ta ansvar og sin voksnerolle også. Gjenta. Husk: Du kan bli syk eller måtte reise bort innimellom du også. Da skal han helst kunne takle voksenrollen alene. Anonymkode: fd3ab...22f 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dojakitty Skrevet søndag kl 17:26 #19 Del Skrevet søndag kl 17:26 Mannebarn der altså. Hvordan er det når han skal legge de da? Regner med han tar seg av den biten? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:34 #20 Del Skrevet søndag kl 17:34 spørr barna om dem synes det er gøy eller om dem synes det ikke er grit at far er er sånn med dem Anonymkode: d305c...ee0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå