Gå til innhold

Lukt fra tispe

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en tispe på 1.5 år som det har luktet skikkelig dårlig av og hun vasker skrittet mye når det er sånn. Hun hadde løpetid sist i oktober og dette kom god stund etter dette. Ringte selfølgelig dyrelegen som sa at dette var nok en lett betennelse som ville forsvinne av seg selv. Det gjorde det. Men nå har det nok en gang kommet tilbake. Er andre eller 3 gang nå. Hun har hatt løpetid 2 ganger. Det forsvinner igjen etter et par dager, men er skikkelig ekkelt når det står på. Har ikke hatt tispe før. Er dette normalt?

Anonymkode: 7c2ca...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er typisk at en tispe får livmorbetennelse en stund etter forrige løpetid. Så at veterinæren din ikke tar inn hunden en gang og undersøker, synes jeg er både merkelig og bekymringsverdig. Har hunden livmoren full av puss og verk og bakterier, kan de faktisk dø av det. Behandlingen for livmorbetennelse er oftest kastrering, der livmoren blir fjernet sammen med eggstokkene.

Når det til og med lukter vondt tyder det absolutt på en stygg betennelse som har kommet langt. Ekstra bekymringsverdig er det at dette er noe som kommer tilbake gang på gang, og kanskje blir verre og verre for hver gang, inntil det blir farlig.

Gå til en annen veterinær og få tatt en skikkelig undersøkelse. De skal ha utstyr til å sjekke om det er noe inni livmoren på veterinærkontoret.

Anonymkode: 0c31e...248

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med vedkommende over. Jeg har mista ei tispe til livmorbetennelse selv, det gikk voldsomt raskt fra vi så symptomer til livet ikke sto til å redde. 
Dra til en annen og forhåpentligvis mer vettug vet å få det undersøkt og håndtert.

Anonymkode: 516d8...346

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er typisk at en tispe får livmorbetennelse en stund etter forrige løpetid. Så at veterinæren din ikke tar inn hunden en gang og undersøker, synes jeg er både merkelig og bekymringsverdig. Har hunden livmoren full av puss og verk og bakterier, kan de faktisk dø av det. Behandlingen for livmorbetennelse er oftest kastrering, der livmoren blir fjernet sammen med eggstokkene.

Når det til og med lukter vondt tyder det absolutt på en stygg betennelse som har kommet langt. Ekstra bekymringsverdig er det at dette er noe som kommer tilbake gang på gang, og kanskje blir verre og verre for hver gang, inntil det blir farlig.

Gå til en annen veterinær og få tatt en skikkelig undersøkelse. De skal ha utstyr til å sjekke om det er noe inni livmoren på veterinærkontoret.

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Enig med vedkommende over. Jeg har mista ei tispe til livmorbetennelse selv, det gikk voldsomt raskt fra vi så symptomer til livet ikke sto til å redde. 
Dra til en annen og forhåpentligvis mer vettug vet å få det undersøkt og håndtert.

Anonymkode: 516d8...346

Men det går lang tid mellom hver gang vi kjenner lukt. Og er 3 måneder siden første gangen, så hadde det vært livmorbetennelse så hadde hun vel streng tatt vært død nå? Varer 1-2 dager og formen henne har alltid vært bra. Spiser, drikker, leker mye osv hver dag. Er en golden retriever om det eventuelt har noe å si.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men det går lang tid mellom hver gang vi kjenner lukt. Og er 3 måneder siden første gangen, så hadde det vært livmorbetennelse så hadde hun vel streng tatt vært død nå? Varer 1-2 dager og formen henne har alltid vært bra. Spiser, drikker, leker mye osv hver dag. Er en golden retriever om det eventuelt har noe å si.

Ts

Det er ikke alltid det lukter. Det finnes noe som heter "lukket livmorbetennelse" også. Noen ganger blir pusset innestengt og andre ganger lekker noe av det ut. Da lukter det for oss mennesker. En hund lukter nok at noe er galt før det begynner å lekke, skulle jeg tro.

Når hunden din vasker seg bak, tyder det på at det lekker ut verk. Altså er det verk/puss i livmoren. Dette kan det bli mye av. Det høres ut på veterinæren din som om disse betennelsene noen ganger går over av seg selv, noe jeg synes høres rart ut, men hva vet vel jeg. Uansett er det en farlig sykdom som hunden kan dø av om den blir gående ubehandlet.

Gå til en annen veterinær som undersøker hunden skikkelig! Alle tisper uansett rase kan få livmorbetennelse.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da det værste 

Så mye unnskyldninger for å ikke ta bikkja til dyrlegen eller prøve å få andre til å se på det 

Ta bikkja til dyrlegen og få den behandlet!!!!!!!

Anonymkode: fdafc...d31

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en tispe som fikk inkontinens etter hver løpetid. Urinerte ekstra mye og mye vasking, og litt lekking om natten. Det slo aldri feil. Sjekket med veterinær men intet farlig funnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ts

Kan være at kroppen har fikset opp en liten betennelse på egen hånd, men jeg er enig i at det er merkelig at dyrlegen ikke øyeblikkelig tok hunden inn for en sjekk.

Livmorbetennelse er noe som kan skje rett etter løpetid eller noen uker/en måned eller to etter løpetid. Ved en åpen livmorbetennelse kommer pusset ut, og er ofte noe man kan fikse med antibiotika så lenge det ikke er en stor betennelse. Ved en lukket livmorbetennelse vil pusset bygge seg opp i livmoren, og da er det akutt. Hunden kan dø innen noen timer etter at symptomene (dårlig allmenntilstand) kommer.

Såfremt dere ikke blander en liten analkjertel-lekkasje med puss fra skjede (noen tisper kan vaske tissen når analkjertlene er litt fulle/ukomfortable og lekker, fordi det kan være litt vanskelig å nå rumpa og derfor vasker de det nærmeste), så bør dere absolutt få dette sjekka hos veterinær. Ta henne med til en annen veterinær, så kan de ta prøver og undersøke henne. Livmorbetennelse er ikke noe man skal tulle med, og om hun driver og får små betennelser nå, så bør dere vite det så dere kan kastrere henne før det blir verre i fremtiden. 

Anonymkode: 4b87b...100

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette er da det værste 

Så mye unnskyldninger for å ikke ta bikkja til dyrlegen eller prøve å få andre til å se på det 

Ta bikkja til dyrlegen og få den behandlet!!!!!!!

Anonymkode: fdafc...d31

Å herregud. Ta deg en bolle å ro ned.

Er da ingen som har sagt jeg ikke skulle ta hunden med til dyrelege. Som tidligere sagt kontaktet vi SELFØLGELIG veterinæren når det oppsto. Var jo han som sa dette ikke var noe å bry seg nevneverdig med. Ikke vi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette! 
Slik var det med vår tispe også. Lukt etter løpetid, så ny løpetid, og lukt. Ble avfeid av veterinæren med at det var normalt. Googlet meg frem til at det kunne være livmorbetennelse, og kontaktet da en annen veterinær med en gang. Det ble akutt operasjon, og sannsynligvis ville hunden ikke overlevd natta om vi hadde hørt på den første veterinæren. Det hører til historien at vi var faste kunder der over flere år, og de mistet oss på kundelista den dagen. 

Anonymkode: 924f6...bbd

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan være at kroppen har fikset opp en liten betennelse på egen hånd, men jeg er enig i at det er merkelig at dyrlegen ikke øyeblikkelig tok hunden inn for en sjekk.

Livmorbetennelse er noe som kan skje rett etter løpetid eller noen uker/en måned eller to etter løpetid. Ved en åpen livmorbetennelse kommer pusset ut, og er ofte noe man kan fikse med antibiotika så lenge det ikke er en stor betennelse. Ved en lukket livmorbetennelse vil pusset bygge seg opp i livmoren, og da er det akutt. Hunden kan dø innen noen timer etter at symptomene (dårlig allmenntilstand) kommer.

Såfremt dere ikke blander en liten analkjertel-lekkasje med puss fra skjede (noen tisper kan vaske tissen når analkjertlene er litt fulle/ukomfortable og lekker, fordi det kan være litt vanskelig å nå rumpa og derfor vasker de det nærmeste), så bør dere absolutt få dette sjekka hos veterinær. Ta henne med til en annen veterinær, så kan de ta prøver og undersøke henne. Livmorbetennelse er ikke noe man skal tulle med, og om hun driver og får små betennelser nå, så bør dere vite det så dere kan kastrere henne før det blir verre i fremtiden. 

Takk for tips. Er god mulig at det er analkjetler i stedet. Vi kontakter en annen veterinær for sjekk så håper vi at dette blir ordnet fort.

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette! 
Slik var det med vår tispe også. Lukt etter løpetid, så ny løpetid, og lukt. Ble avfeid av veterinæren med at det var normalt. Googlet meg frem til at det kunne være livmorbetennelse, og kontaktet da en annen veterinær med en gang. Det ble akutt operasjon, og sannsynligvis ville hunden ikke overlevd natta om vi hadde hørt på den første veterinæren. Det hører til historien at vi var faste kunder der over flere år, og de mistet oss på kundelista den dagen. 

Anonymkode: 924f6...bbd

Takk for svar. Vi har nå kontakt med en annen veterinær så får vi se. De mente også som en annen har skrevet her at det kan være analkjertlene, men vi skal inn for sjekk så vi er sikker.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva slags lukt er det snakk om? 

Anonymkode: abdb1...9e9

Syns det er vanskelig å forklare, men lukter skikkelig ekkelt.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med illeluktende analkjertler, er det noe som kan ramme alle raser? 

Anonymkode: a4b05...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dette med illeluktende analkjertler, er det noe som kan ramme alle raser? 

Ja. 

Som oftest klarer hunder fint å tømme de selv når de går på do. Men, noen ganger kan analkjertlene bli for fulle fordi hunden har myk avføring/diaré i en periode, og da kan de begynne å lekke litt. Hvordan de sitter kan også ha en effekt på hvor enkelt det er for hunden å tømme de selv når de går på do.

Analkjertlene kan også få en blokkasje, som fører til betennelse, og da kan de sprekke- som er smertefullt.

Veterinærer tømmer analkjertler, men man kan også gjøre det selv hjemme. Én av mine hunder får fulle analkjertler rundt 3 ganger i året, og trenger litt hjelp med å tømme de. Kjip oppgave, men det går kjapt når man vet hvordan man skal gjøre det. Det er dog viktig å være forsiktig: man vil ikke sprenge analkjertlene ved å bruke for mye kraft når man tømmer de. Man vil heller ikke irritere analkjertlene for mye, for da kan de bli betente eller fylles opp alt for fort igjen.

Kosthold har en del å si på hvor mye trøbbel en hund kan få med analkjertlene. God tarmhelse er viktig. Om en hund sliter mye med kjertlene, bør man se litt på kostholdet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja. 

Som oftest klarer hunder fint å tømme de selv når de går på do. Men, noen ganger kan analkjertlene bli for fulle fordi hunden har myk avføring/diaré i en periode, og da kan de begynne å lekke litt. Hvordan de sitter kan også ha en effekt på hvor enkelt det er for hunden å tømme de selv når de går på do.

Analkjertlene kan også få en blokkasje, som fører til betennelse, og da kan de sprekke- som er smertefullt.

Veterinærer tømmer analkjertler, men man kan også gjøre det selv hjemme. Én av mine hunder får fulle analkjertler rundt 3 ganger i året, og trenger litt hjelp med å tømme de. Kjip oppgave, men det går kjapt når man vet hvordan man skal gjøre det. Det er dog viktig å være forsiktig: man vil ikke sprenge analkjertlene ved å bruke for mye kraft når man tømmer de. Man vil heller ikke irritere analkjertlene for mye, for da kan de bli betente eller fylles opp alt for fort igjen.

Kosthold har en del å si på hvor mye trøbbel en hund kan få med analkjertlene. God tarmhelse er viktig. Om en hund sliter mye med kjertlene, bør man se litt på kostholdet. 

Takk! Mine har aldri hatt denne problemet, så jeg var ikke klar over at det var en greie før jeg begynte å se hundefrisør-videoer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min tispe har ikke hatt det du beskriver, men hun hadde kortere perioder mellom løpetidene til hun var litt over to år. Nå er hun 3 og har normale perioder. Min forrige hann hadde betennelse i analkjertlene og det må tømmes - lett å se og lukte om det er dette som er problemet:) 

Anonymkode: d8d07...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...