Gå til innhold

Autismeutredning og komparent (voksen)

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.3.2025 den 15.58):

Det er DPS. Jeg er veldig dårlig til å "spørre ut" folk og komme til roten av ting, så jeg sa vel egentlig bare "å ja" og "ok". Hun gav ingen begrunnelse, slo kun fast at de normalt ikke kan sette medfødte nevropsykologiske diagnoser uten komparenter. Jeg føler meg litt usikker på om upålitelighet hos den som diagnostiseres er en faktor eller ei, for jeg har nevnt en del trekk ved meg selv som barn. Det er kanskje først og fremst bekymring for om atferden kan ha andre årsaker, som er nevnt i tråden her.

Anonymkode: c6c16...8ce

AnonymBruker skrev (På 5.3.2025 den 16.00):

Jeg vet om enkelte ting som virker relevante fra jeg var cirka fire år og oppover, og har nevnt dem, men det er nok veldig mye mer de gjerne skulle hatt svar på, som kunne styrket eller svekket mistanken.

AnonymBruker skrev (På 5.3.2025 den 16.03):

Jeg glemte å svare på dette. Hun sa at Aspergersen må være meget uttalt for at diagnose skal kunne settes uten komparentopplysninger og fikk litt inntrykk av at den ikke er det hos meg. Jeg tok RAADS-R ved siste DPS-besøk, men jeg vet ikke hvordan det gikk ennå.

Skjønner. Det kan selvsagt være andre årsaker enn autisme. Selv tenker jeg vel egentlig at DPS bør fokusere på hva som kan hjelpe deg som pasient  Det er jo om du får det bedre som teller, ikke merkelappen de setter eller ikke setter på deg.  Om du ikke får diagnoser så burde de fortsatt fortelle deg hvordan du kan få det bedre. Og om du grenser til flere diagnoser som krever ulik behandling så burde de snakke med deg om det.  

Noe som også er greit å huske på er at formelt så får man en diagnose eller så får man ikke en diagnose. Men biologisk så er alle mennesker på en glidende skala. hvor enkelte kan svært nær å få diagnosen og ikke få den og andre kan være akkurat over grensen for å få diagnosen. Biologisk kan det være få eller ingen forskjell på hjernen til de to personene. 

Anonymkode: 1155a...7c9

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trengte ikke ha med noen. Da jeg skulle utredes fikk jeg beskjed på at det kunne være foreldre, tidligere lærere, men også partnere, eller til og med dagbøker, som kunne brukes. 

Til syvende og sist mente de det var så soleklar autisme at de ikke trengte prate med noen. Jeg hadde diverse dagbøker, hvor jeg beskriver ting som er helt klare autistiske trekk, men de mente de ikke trengte dem, for diagnosen var så klar uten dem. 

Anonymkode: 04b90...e4f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg trengte ikke ha med noen. Da jeg skulle utredes fikk jeg beskjed på at det kunne være foreldre, tidligere lærere, men også partnere, eller til og med dagbøker, som kunne brukes. 

Til syvende og sist mente de det var så soleklar autisme at de ikke trengte prate med noen. Jeg hadde diverse dagbøker, hvor jeg beskriver ting som er helt klare autistiske trekk, men de mente de ikke trengte dem, for diagnosen var så klar uten dem. 

Anonymkode: 04b90...e4f

Tusen takk for svar! Jeg tviler nok på at jeg skal ha diagnosen. Vi får se.

Del gjerne dine mest uttalte trekk, hvis du vil!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.3.2025 den 16.00):

Jeg vet om enkelte ting som virker relevante fra jeg var cirka fire år og oppover, og har nevnt dem, men det er nok veldig mye mer de gjerne skulle hatt svar på, som kunne styrket eller svekket mistanken.

De trenger ikke svar på masse. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en telefonrunde og spurt de som kjente deg best hva de tenkte.

Jeg var en idiot og tok med meg moren min, som aldri noensinne har presentert meg på en så hyggelig måte som det hun gjorde som komparent. Det gikk i dass og jeg fikk ikke hjelp igjen før flere år frem i tid. Sørg for at det er gjenkjennelig og at vedkommende har intensjon om å presentere et objektivt bilde.

Anonymkode: 2207b...7b3

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...