AnonymBruker Skrevet 15. februar 2025 #1 Skrevet 15. februar 2025 Jeg er en voksen kvinne under autismeutredning og har fått en komparentforespørsmål. Jeg har ingen komparent å bibringe. Er det noen som har vært i samme båt? Hvor viktig er det med komparenter under utredning av voksne? Jeg forstår at tredjepartsvitnemål fra barneårene er viktige for å kunne stille diagnosen, da egenrapportering kan bestå av forvrengninger eller i verste fall fabrikasjoner. Anonymkode: c6c16...8ce
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2025 #2 Skrevet 15. februar 2025 Komparenter kan også gi forvrengninger. Selv om det er ønskelig med vitnemål fra oppvekst, så er det ikke alltid det er mulig eller nyttig. Foreldre kan forskjønne virkeligheten/dysse ned, man kan også være en av dem som har klart å maskere/skjule symptomer i såpass grad at det ikke ble registrert noe unormalt. Jeg ser ikke hvorfor noen skulle ønske å ljuge på seg autisme-diagnose, og de har jo også tester og sine måter å "se" på under utredningen. Anonymkode: 5c3db...52b
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2025 #3 Skrevet 15. februar 2025 Jeg hadde ingen som kunne vitne vedr barndom. Min samboer vitnet derimot om nåværende tilstand, det holdt det Anonymkode: babf7...d1e
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2025 #4 Skrevet 15. februar 2025 Det er ikke noe krav om å ha noen som kan vitne om barneårene. Det kan være mange gode grunner til at pasienten ikke kan eller ønsker å hente slike vitner. Jeg er mann og fikk asperger-diagnosen i voksen alder. Jeg hadde ingen vitner og DPS-psykologen min sa det var helt greit. Jeg er enig med brukeren over at det er lite sannsynlig at noen lyver til seg autisme-diagnosen. I tillegg så vil man jo svært ofte vise autisme-trekk også under utredningen. Slik at psykologene får en følelse for hvordan man fungerer sosialt. Jeg følte aldri at asperger-diagnosen var noe DPS trodde folk ville lyve seg til. Anonymkode: 1155a...7c9
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2025 #5 Skrevet 15. februar 2025 Det er viktig med noen som kan bekrefte ting fra barndom om man skak sette korrekt diagnose. Det trenger ikke være foreldre, det kan være søsken, besteforeldre eller lærere. Har man autisme har man jo mest sannsynlig vært i bup eller det har blitt skrevet bekymringsmeldinger. Disse journalene kan du hente ut. Anonymkode: c104d...e9d
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2025 #6 Skrevet 15. februar 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er viktig med noen som kan bekrefte ting fra barndom om man skak sette korrekt diagnose. Det trenger ikke være foreldre, det kan være søsken, besteforeldre eller lærere. Har man autisme har man jo mest sannsynlig vært i bup eller det har blitt skrevet bekymringsmeldinger. Disse journalene kan du hente ut. Anonymkode: c104d...e9d Det er ikke så svart hvitt. Mange har høytfungerende autisme og klarte å maskere seg såpass gjennom oppveksten at de gikk under radaren. Det er disse som har møtt veggen i voksen alder. Når man er 35 + år så er det ikke gitt at lærere man hadde verken husker deg eller er i live, eller er klar i toppen. Anonymkode: 5c3db...52b 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2025 #7 Skrevet 15. februar 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er viktig med noen som kan bekrefte ting fra barndom om man skak sette korrekt diagnose. Det trenger ikke være foreldre, det kan være søsken, besteforeldre eller lærere. Har man autisme har man jo mest sannsynlig vært i bup eller det har blitt skrevet bekymringsmeldinger. Disse journalene kan du hente ut. Anonymkode: c104d...e9d I dag blir barn som regel fanget opp om de har autisme. Det er ikke lenge siden knapt noen jenter med autisme ble fanget opp. Anonymkode: 1155a...7c9 4 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2025 #8 Skrevet 15. februar 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Komparenter kan også gi forvrengninger. Selv om det er ønskelig med vitnemål fra oppvekst, så er det ikke alltid det er mulig eller nyttig. Foreldre kan forskjønne virkeligheten/dysse ned, man kan også være en av dem som har klart å maskere/skjule symptomer i såpass grad at det ikke ble registrert noe unormalt. Jeg ser ikke hvorfor noen skulle ønske å ljuge på seg autisme-diagnose, og de har jo også tester og sine måter å "se" på under utredningen. Anonymkode: 5c3db...52b Jepp, ville latt vær om det var mulig. Moren min benektet at jeg hadde noen utfordringer i barndommen i det hele tatt da jeg ble utredet for ADHD. Endte med at psykologen ikke kunne sette diagnosen av den grunnen, selv om hun også mente at moren min kanskje ikke snakket helt sant. Anonymkode: 43e27...298 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2025 #9 Skrevet 15. februar 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har man autisme har man jo mest sannsynlig vært i bup eller det har blitt skrevet bekymringsmeldinger Det er langt fra sannsynlig. Jeg var innom DPS ti-tolv år før de senere klarte å utrede litt dypere, og min historie er ikke spesielt unik. Mange blir veldig godt vant med å maskere. Når det gjelder komparent så har det nok sin nytte. Men ikke tenk bare barndom/oppvekst. For min del ble tidligere samboer brukt. Anonymkode: be814...60a
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2025 #10 Skrevet 4. mars 2025 Jeg er TS. Behandler sa i dag at det nesten var utelukket å sette diagnose uten komparentopplysninger. Jeg vet ikke engang om det er eller ville vært aktuelt med en diagnose, men jeg synes det er litt vanskelig at jeg ikke har noen komparent når det er så avgjørende. Anonymkode: c6c16...8ce 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2025 #11 Skrevet 4. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er TS. Behandler sa i dag at det nesten var utelukket å sette diagnose uten komparentopplysninger. Jeg vet ikke engang om det er eller ville vært aktuelt med en diagnose, men jeg synes det er litt vanskelig at jeg ikke har noen komparent når det er så avgjørende. Anonymkode: c6c16...8ce Det syns jeg er litt rart, siden flere har gått vekk fra at det er et krav. Det er ofte helt umulig å få til komparentopplysninger av flere årsaker. F.eks når pasienten er såpass gammel at foreldre og lærere er enten døde eller demente. Jeg har flere lærere som fortsatt er i live og friske, men tror du virkelig de husker meg 30 år senere? Noen foreldre skikker seg heller ikke til å gi slike intervju. Anonymkode: 5c3db...52b 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2025 #12 Skrevet 5. mars 2025 Så flott at behandler vektlegger funksjonsnivå i barndommen siden autisme er medfødt. Traumer senere kan gi samme type symptomer og funksjonsendringer som fremviser autistiske trekk. ET barn som er mobbet og kan utvikle autistiske trekk, men det samsvarer likevel ikke med medfødt autisme. Overraskende få behandlere vektlegger dette i dag, men det er viktig å ta hensyn til om tilstanden er medfødt eller ikke når det gjelder autisme. Anonymkode: ca12c...9fd
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2025 #13 Skrevet 5. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så flott at behandler vektlegger funksjonsnivå i barndommen siden autisme er medfødt. Traumer senere kan gi samme type symptomer og funksjonsendringer som fremviser autistiske trekk. ET barn som er mobbet og kan utvikle autistiske trekk, men det samsvarer likevel ikke med medfødt autisme. Overraskende få behandlere vektlegger dette i dag, men det er viktig å ta hensyn til om tilstanden er medfødt eller ikke når det gjelder autisme. Anonymkode: ca12c...9fd Jeg er enig i det, men synes likevel det er en vanskelig situasjon. Anonymkode: c6c16...8ce 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2025 #14 Skrevet 5. mars 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er enig i det, men synes likevel det er en vanskelig situasjon. Anonymkode: c6c16...8ce Det forstår jeg godt. Når det ikke er noen som verken kan bekrefte eller avkrefte at du hadde autistiske trekk som barn tenker jeg behandler burde lytte til deg og forstå viktigheten av å vektlegge det som er av funn i dag. Det er ytterst sjelden at man blir så skadet at man får funksjonsfall og fremstår som en autist, Men de gangene det skjer og foreldre må krangle med behandlere som utelukkende ser symptomer og ikke årsak synes jeg er helt grusomt. Det å ville gi autismediagnose urettmessig for noe man er påført er helt galskap selv om symptomene kan være like. Men dette er så sjelden at din behandler burde forstå at det for deg er dagens symptomer som gjelder og at disse da mest sannsynlig er medfødt, men ikke blitt utredet tidligere. Anonymkode: ca12c...9fd
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2025 #15 Skrevet 5. mars 2025 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg er TS. Behandler sa i dag at det nesten var utelukket å sette diagnose uten komparentopplysninger. Jeg vet ikke engang om det er eller ville vært aktuelt med en diagnose, men jeg synes det er litt vanskelig at jeg ikke har noen komparent når det er så avgjørende. Anonymkode: c6c16...8ce Utredes du i det offentlige? Jeg ble utredet for autisme hos DPS og der aksepterte de at jeg ikke ville la psykologen snakke med foreldrene mine. Skjønner at du synes dette er vanskelig. Ga psykologen et ordentlig svar på hvorfor det nesten var utelukket å sette diagnose uten komparentopplysninger? Og sa vedkommende om hun ville gjøre unntak for deg? Anonymkode: 1155a...7c9 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2025 #16 Skrevet 5. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Utredes du i det offentlige? Jeg ble utredet for autisme hos DPS og der aksepterte de at jeg ikke ville la psykologen snakke med foreldrene mine. Skjønner at du synes dette er vanskelig. Ga psykologen et ordentlig svar på hvorfor det nesten var utelukket å sette diagnose uten komparentopplysninger? Og sa vedkommende om hun ville gjøre unntak for deg? Anonymkode: 1155a...7c9 Edit: Husker du om du hadde autistiske trekk i barndommen din? Anonymkode: 1155a...7c9
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2025 #17 Skrevet 5. mars 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så flott at behandler vektlegger funksjonsnivå i barndommen siden autisme er medfødt. Traumer senere kan gi samme type symptomer og funksjonsendringer som fremviser autistiske trekk. ET barn som er mobbet og kan utvikle autistiske trekk, men det samsvarer likevel ikke med medfødt autisme. Overraskende få behandlere vektlegger dette i dag, men det er viktig å ta hensyn til om tilstanden er medfødt eller ikke når det gjelder autisme. Anonymkode: ca12c...9fd Det er krav om at man vektlegger funksjonsnivå som barn, men det betyr ikke at man må ha vitner. Man vil ofte huske sin egen barndom godt nok til å vite om man hadde autisme-symptomer som barn. I tillegg kan det være gode grunner til at man ikke kan eller ønsker å henter inn vitner. Anonymkode: 1155a...7c9
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2025 #18 Skrevet 5. mars 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Utredes du i det offentlige? Jeg ble utredet for autisme hos DPS og der aksepterte de at jeg ikke ville la psykologen snakke med foreldrene mine. Skjønner at du synes dette er vanskelig. Ga psykologen et ordentlig svar på hvorfor det nesten var utelukket å sette diagnose uten komparentopplysninger? Og sa vedkommende om hun ville gjøre unntak for deg? Anonymkode: 1155a...7c9 Det er DPS. Jeg er veldig dårlig til å "spørre ut" folk og komme til roten av ting, så jeg sa vel egentlig bare "å ja" og "ok". Hun gav ingen begrunnelse, slo kun fast at de normalt ikke kan sette medfødte nevropsykologiske diagnoser uten komparenter. Jeg føler meg litt usikker på om upålitelighet hos den som diagnostiseres er en faktor eller ei, for jeg har nevnt en del trekk ved meg selv som barn. Det er kanskje først og fremst bekymring for om atferden kan ha andre årsaker, som er nevnt i tråden her. Anonymkode: c6c16...8ce
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2025 #19 Skrevet 5. mars 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Edit: Husker du om du hadde autistiske trekk i barndommen din? Anonymkode: 1155a...7c9 Jeg vet om enkelte ting som virker relevante fra jeg var cirka fire år og oppover, og har nevnt dem, men det er nok veldig mye mer de gjerne skulle hatt svar på, som kunne styrket eller svekket mistanken. Anonymkode: c6c16...8ce
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2025 #20 Skrevet 5. mars 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Utredes du i det offentlige? Jeg ble utredet for autisme hos DPS og der aksepterte de at jeg ikke ville la psykologen snakke med foreldrene mine. Skjønner at du synes dette er vanskelig. Ga psykologen et ordentlig svar på hvorfor det nesten var utelukket å sette diagnose uten komparentopplysninger? Og sa vedkommende om hun ville gjøre unntak for deg? Anonymkode: 1155a...7c9 Jeg glemte å svare på dette. Hun sa at Aspergersen må være meget uttalt for at diagnose skal kunne settes uten komparentopplysninger og fikk litt inntrykk av at den ikke er det hos meg. Jeg tok RAADS-R ved siste DPS-besøk, men jeg vet ikke hvordan det gikk ennå. Anonymkode: c6c16...8ce
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå