font Skrevet 21. mars #81 Del Skrevet 21. mars Jeg har elsket dette programmet fra start til slutt. Fantastisk flotte, råsterke og reflekterte ungdommer. Spesielt sterkt siden jeg har et barn i nær familie med samme diagnose som en av dem. Å se hva de får til sammen er inspirerende, og de er virkelig forbilder alle sammen ❤️ 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 21. mars #82 Del Skrevet 21. mars powerpuffen skrev (51 minutter siden): Godt sagt. Når det gjelder samtalen mellom Syver og Trgvde; det er nesten helt ufattelig for meg at dette er to 12-åringer? De er så modne og reflekterte at det er vanskelig for meg å fatte at de knapt har entret tenårene. Jeg vet! De fleste voksne evner jo ikke å reflektere på den måten. Flotte ungdommer. Og siste episode. Da Peder og Mikkel sleit. Og Peder ender med «vi setter oss ned», ikke fordi vi gir opp og ikke at det ble et nederlag, men fordi man måtte finne en løsning som fikk. Peder sa det på en så fin måte selv, husker ikke helt presist nå. Og den utforkjøringa til Sunniva og Syver…jeg håper folk skjønner hva den bakken der er for noe! Er ikke sånn «se så flinke de var som kjørte ned en bakke, søte ungdommene med utfordringer», det er som Pølsa sa selv at de kjørte som toppidrettsutøvere, den bakken er berykta og det var isføre! Jeg kjente det i rompa selv da Mikkel datt, fy fader ass. Og så satte S og S utfor der som om de aldri hadde gjort noe annet. 8 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiger Jack Skrevet 22. mars #83 Del Skrevet 22. mars Sunniva og Syver ned den bratte bakken.... Må jo være et av årest største TV-øyeblikk. 6 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 22. mars #84 Del Skrevet 22. mars Tiger Jack skrev (3 timer siden): Sunniva og Syver ned den bratte bakken.... Må jo være et av årest største TV-øyeblikk. Helt forbanna sjukt… der har idrettsfolk tryna (stygt), og de kjører i den j…farta, på det føret… 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sukkertøy Skrevet 22. mars #85 Del Skrevet 22. mars Jeg er mektig imponert over utviklingen til deltakerne. De startet med sine begrensninger og forventninger basert på negative erfaringer, og ender opp med å vinne hele Norge. Det er så stort! Dette er selvutvikling på høyt nivå. For et lag. 5 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rufs Skrevet 22. mars #86 Del Skrevet 22. mars Tiger Jack skrev (8 timer siden): Sunniva og Syver ned den bratte bakken.... Må jo være et av årest største TV-øyeblikk. Ja! 🤩 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dude1996 Skrevet 23. mars #87 Del Skrevet 23. mars Honey Dew skrev (På 18.3.2025 den 3:36 PM): Liker ikke slike program der programlederen viser Se-Hvor-Snill-Jeg-er-med-andre-typen, Det er i samme gate som Monsen og Strømøy. Jeg er fullstendig enig. Sånne program gjør det mer stigmatiserende å ha nedsatt funksjonsevne. Jeg har mild CP, men jeg liker ikke program som gjør at alle synes "synd" på deltakerne. Jeg har ingenting imot deltakerne i sånne serier, men det er konseptet jeg ikke liker. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mocca86 Skrevet 24. mars #88 Del Skrevet 24. mars Jeg tenker at de er heldige som får være med, all den oppmerksomheten og kanskje livet forandrer seg til det bedre. Når alle sitter å feller tårer for dem osv. Kall meg bitter og at jeg syntes synd på meg selv. Men jeg er alene med min sønn på 15 år som har en moderat psykisk utviklingshemming. Det har vært så tøft fra dag én og har måttet kjempe på i alle år. Tenker at jeg skulle for sønnen min sin del ønske at han også fikk deltatt sånn og vist hele verden hvem han er. Ikke alle rundtom i Norges land får de muligheten. Vi er maaange flere enn bare de i team pølsa som sliter en daglig kamp. Uten noen form for positiv oppmerksomhet. Som må streve for den minste lille ting. Uten å være linselus. De skulle kommet hjem til våre og sett hvordan det virkelige liv er med søknader, møter, folk som ikke viser forståelse, en evig trassalder osvosv. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mocca86 Skrevet 24. mars #89 Del Skrevet 24. mars Tangerudbakken, der blir også folk gjort til latter. Feks når han ene med downs syndrom (husker ikke navn, var det Rune tro?), som plukker smågodt med skje på en Sverigetur. Så mista han noe smågodt ned på gulvet, plukker det opp fra gulvet, og han slengte slingsa av smågodt oppi boksem i hylla igjen. De har zoomet inn og hører tydelig noen le av det. Det er vel ikke helt fair. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 24. mars #90 Del Skrevet 24. mars Hvorfor er det sånn i Norge, at når folk skal vise hvem de er, så må de gå på ski? Eller noe annet fysisk sportslig? 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 24. mars #91 Del Skrevet 24. mars Pølsa ønsker å gi ut bok tettest mulig på TV-serien, åpenbart i forsøk på å oppnå høyest mulig salgstall, men stanses av avtale med NRK: https://www.vg.no/rampelys/i/qPMRW0/oeystein-poelsa-pettersens-bok-utsatt-igjen 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 24. mars #92 Del Skrevet 24. mars Mocca86 skrev (1 time siden): Jeg tenker at de er heldige som får være med, all den oppmerksomheten og kanskje livet forandrer seg til det bedre. Når alle sitter å feller tårer for dem osv. Kall meg bitter og at jeg syntes synd på meg selv. Men jeg er alene med min sønn på 15 år som har en moderat psykisk utviklingshemming. Det har vært så tøft fra dag én og har måttet kjempe på i alle år. Tenker at jeg skulle for sønnen min sin del ønske at han også fikk deltatt sånn og vist hele verden hvem han er. Ikke alle rundtom i Norges land får de muligheten. Vi er maaange flere enn bare de i team pølsa som sliter en daglig kamp. Uten noen form for positiv oppmerksomhet. Som må streve for den minste lille ting. Uten å være linselus. De skulle kommet hjem til våre og sett hvordan det virkelige liv er med søknader, møter, folk som ikke viser forståelse, en evig trassalder osvosv. Da har du fulgt litt dårlig med. Det har vært artikler om flere av dem, der nettopp den daglige kampen kommer fram. Pia som ikke får nok BPA er et eksempel, hvor de også snakker om søknadene og prosessen og tida. Moren til Peder var jo veldig åpen om «evig trassalder» i programmet. Jeg skjønner hva du mener altså, jeg mener bare at det har kommet fokus på skyggesidene også som følge av serien. 7 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fotballfluen Skrevet 24. mars #93 Del Skrevet 24. mars Jeg kjenner at jeg får en uggen smak i munnen av Pettersen som helt åpenbart skor seg på dette programmet. Han bygger merkevaren sin som han igjen bruker til å selge blant annet foredrag og bøker. Han er ikke revolusjonerende på noen som helst måte, han er et oppkomme av selvfølgeligheter og (opplevd) påtatt positivitet. Det vil overraske meg stort om inntektene hans ikke mangedobler seg etter dette programmet, jeg håper virkelig at deltakerne får sin del av kaka. 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet tirsdag kl 08:46 #94 Del Skrevet tirsdag kl 08:46 Fotballfluen skrev (9 timer siden): Jeg kjenner at jeg får en uggen smak i munnen av Pettersen som helt åpenbart skor seg på dette programmet. Han bygger merkevaren sin som han igjen bruker til å selge blant annet foredrag og bøker. Han er ikke revolusjonerende på noen som helst måte, han er et oppkomme av selvfølgeligheter og (opplevd) påtatt positivitet. Det vil overraske meg stort om inntektene hans ikke mangedobler seg etter dette programmet, jeg håper virkelig at deltakerne får sin del av kaka. Jeg husker jo godt at jeg – og flere andre – reagerte på hvordan han fremstod på Mesternes Mester for tre år siden. I dag er det jo temmelig åpenbart at han hadde et mål om selge seg inn som foredragsholder osv., noe denne artikkelen som jeg delte tidligere i tråden langt på vei bekrefter. Man kan jo bare lese i tråden fra Mesternes Mester 2002, limt inn under. Noen sitater derfra: "Også fremstår Øystein litt for cocky og selvgod for min smak. Lag en god dag-klær og skal tipse andre deltakere om øvelse fordi han har vært med før. Han tar mye plass og i første episode begynte han å intervjue Aksel. Skjønner ikke hvorfor folk er så fan av han." "Pølsa Pettersen blir too much for min smak. Han tar altfor mye plass og bør roe seg ned noen hakk. Lite sjarmerende på skjermen. De andre deltakerne virker å være sympatiske og fine folk." "Øystein seiler opp som favoritt, og kan fort ta seieren i år. Er ikke så stor fan av den mannen, virker selvgod og tar altfor stor plass." "kjenner at jeg får litt nok av Øystein. Han er litt FOR et eller annet." "Opplever Øystein som utrolig arrogant" "Enig ang. Øystein. Arroganse er et sikkert tegn på dårlig selvtillit og stort ego. De andre virker trygge i seg selv, men Øystein virker som en usikker ungdom som hele tiden på ha bekreftelse utenfra (vinne noe) for å føle seg verdig. " "Likte Øysteingodt i 71 gr nord, men her blir det litt.. mye.. av et el annet." "De fleste hadde nok sett for seg Øystein som vinner i år. For min del var det helt greit at han snublet litt på veien mot finalen. Han virker noe høy på seg selv." "jeg håper jeg slipper å høre Øystein si «få det på» på en god stund. Så sinnsykt irriterende. Jeg føler han prøver så hardt å være jovial, men egentlig er han bare opptatt av seg selv og det å få oppmerksomhet." 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet onsdag kl 09:33 #95 Del Skrevet onsdag kl 09:33 Dude1996 skrev (På 23.3.2025 den 8.13): Jeg er fullstendig enig. Sånne program gjør det mer stigmatiserende å ha nedsatt funksjonsevne. Jeg har mild CP, men jeg liker ikke program som gjør at alle synes "synd" på deltakerne. Jeg har ingenting imot deltakerne i sånne serier, men det er konseptet jeg ikke liker. Interessant at man ser dette så forskjellig. Et barn i min familie har lignende utfordringer som deg, og h*n syns dette programmet var veldig inspirerende. Jeg klarer heller ikke å se det du nevner om at programmet framstiller deltakerne som noen man skal synes synd på, hvertfall ikke først og fremst. Når gjelder parodien (?) fra Siri Kristiansen, har jeg ikke hørt klippet. Men jeg ser noen over her skriver at alle offentlige personer må godta å bli vitset med, at det er å ta dem på alvor. Men dette er ikke hvilke som helst offentlige personer - de er mer sårbare enn andre, og vil antakelig ha større problemer med å takle evt negative sider ved å vise seg offentlig. Og bør beskyttes noe mer. Så jeg vil si at man absolutt bør behandle disse ungdommene mer mer varsomhet enn andre som viser seg fram offentlig. Jeg syns generelt det meste kan vitses med, med akkurat å parodiere disse ungdommene syns jeg er lavmål. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet onsdag kl 09:36 #96 Del Skrevet onsdag kl 09:36 Jeg skjønner for øvrig ikke kritikken mot Pettersen her. Jeg syns han gjør en god figur og ønsker å løfte fram noe viktig. Om han personlig får noen fordeler av det, ser jeg ikke problemet med. Det er så mange gode aspekter ved dette programmet, alt fra viktigheten av samhold og inkludering, til å se at alle har noe å bidra med uavhengig av funksjonsnedsettelser. Det syns jeg han fortjener kred for, ikke kritikk fordi han kan ha noen foredrag i kjølvannet av dette. 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet onsdag kl 09:43 #97 Del Skrevet onsdag kl 09:43 Kanskje jeg har sett altfor lite til å mene noe, men jeg orket faktisk ikke å se, fordi de ble presset sånn til å utføre noe som de tydelig sa ifra om at de ikke ville. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymphadora Skrevet onsdag kl 10:56 #98 Del Skrevet onsdag kl 10:56 exictence skrev (1 time siden): Kanskje jeg har sett altfor lite til å mene noe, men jeg orket faktisk ikke å se, fordi de ble presset sånn til å utføre noe som de tydelig sa ifra om at de ikke ville. De har sagt ja til å være med på opplegget og må ha en viss innsikt i forkant hva det gikk ut på. Trygve hadde for eksempel ikke hatt sjans til å komme seg gjennom eller fullføre, hvis han ikke hadde blitt pushet til å gjøre ting han synes var skummelt underveis. Det gjelder oss alle i ulike situasjoner i livet, med funksjonsnedsettelser eller ei. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusle Skrevet onsdag kl 11:32 #99 Del Skrevet onsdag kl 11:32 exictence skrev (1 time siden): Kanskje jeg har sett altfor lite til å mene noe, men jeg orket faktisk ikke å se, fordi de ble presset sånn til å utføre noe som de tydelig sa ifra om at de ikke ville. Hvis du har sett bare en episode eller mindre, så skjønner jeg litt hva du mener. Men oppfordrer deg absolutt til å se mer 👍 min opplevelse er at de blir utfordret og opplever mestring på flere områder. Har også lest intervjuer med de i etterkant med f.eks Trygve der både han selv og moren beskriver at han er blitt en mye tryggere og mindre engstelig gutt, fordi han har erfart at ting han er redd for, ikke er så farlig. Og han har fått kjenne på mestring og det at han kan i mange situasjoner være en ressurs for andre. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet onsdag kl 11:33 #100 Del Skrevet onsdag kl 11:33 Nymphadora skrev (27 minutter siden): De har sagt ja til å være med på opplegget og må ha en viss innsikt i forkant hva det gikk ut på. Trygve hadde for eksempel ikke hatt sjans til å komme seg gjennom eller fullføre, hvis han ikke hadde blitt pushet til å gjøre ting han synes var skummelt underveis. Det gjelder oss alle i ulike situasjoner i livet, med funksjonsnedsettelser eller ei. Du har nok rett at det er sånn i de fleste tilfeller. Men kjenner på meg selv at det hadde ikke vært noe for meg. Og mulig ikke alle psykiskfunksjonshemmede eller ei vet hva de går til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå