Gå til innhold

Team Pølsa

Boetica

Anbefalte innlegg

malifika skrev (2 minutter siden):

Han var med i mesternes mester to ganger fordi han skadet seg allerede da han gikk av båten omtrent, i den første sesongen. Han ble vel derfor tilbudt å bli med året etterpå. Har ikke fått med meg at det var noe han maste seg til.

Nå må du ikke ta alt bokstavelig. Men jeg har mine tvil om han var så vanskelig å overtale som denne artikkelen gir inntrykk av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke veldig imponert over foredraget hans heller. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (36 minutter siden):

Nå må du ikke ta alt bokstavelig. Men jeg har mine tvil om han var så vanskelig å overtale som denne artikkelen gir inntrykk av.

Ja, det kan du sikkert ha rett i.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det galt av Øystein Pettersen å ønske å tjene penger i kjølvannet av programmet? Han skal vel også leve av noe? Dere som kritiserer ham trenger vel også inntekt? Jeg skjønner ikke problemet. Et prosjekt kan ha flere formål og man er ikke satan sjøl om man vil tjene penger. Å bare se negative egenskaper i folk som vil gjøre noe for andre tror jeg er mer et utslag av misantropi. Er man skrudd sammen sånn, klarer man å vri alt til noe negativt hos andre. Mens det egentlig er selvforakt som ligger i bånn. Tror jeg. 

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke slike program der programlederen viser Se-Hvor-Snill-Jeg-er-med-andre-typen, Det er i samme gate som Monsen og Strømøy.

Endret av Honey Dew
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavmål av Siri Kristiansen å gjøre narr av deltakerne😠. Men hun krøp i det minste til korset og beklaget, da hun fikk kritikk for det.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grüner skrev (1 minutt siden):

Lavmål av Siri Kristiansen å gjøre narr av deltakerne😠. Men hun krøp i det minste til korset og beklaget, da hun fikk kritikk for det.

Sjelden man ser noen beherske kunsten å legge seg skikkelig langflat lenger, så den skal hun i alle fall ha. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (Akkurat nå):

Sjelden man ser noen beherske kunsten å legge seg skikkelig langflat lenger, så den skal hun i alle fall ha. 

Det var jo det jeg eneste hun kunne gjøre for å redde sitt eget skinn. Hvis ikke, hadde hun fått en enda mer kritikk.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (57 minutter siden):

Det var jo det jeg eneste hun kunne gjøre for å redde sitt eget skinn. Hvis ikke, hadde hun fått en enda mer kritikk.

Selvsagt, men vi har jo sett ørten kjendiser som prøver å legge seg flate, men likevel ender opp med å ikke greie det og rote seg enda mer bort i ting, og på ingen måte framstår oppriktig heller.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (8 timer siden):

Enig i at det lavmål, men synes det var feil at hun kun ringte Pølsa og sa unnskyld når det var Syver hun gjorde narr av. En telefon til Syver og familien ville vært riktigere her. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cerruti skrev (23 timer siden):

Ikke veldig imponert over foredraget hans heller. 

Vil du også hevde at f.eks denne videosnutten med Pølsa IKKE er sinnssykt inspirerende?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (På 15.3.2025 den 23.29):

Jeg synes styrken med programmet er fokuset på å være lagspillere og kjenne på det å vær del av et lag, noe disse barna ikke har fått kjenne så mye på ettersom de ofte har blitt ekskludert pga sine handicap. Fokuset på laget og hva de mestrer sammen er poenget, ikke å finne sine favoritter.

Lili-S skrev (På 16.3.2025 den 18.52):

…å velge seg en favoritt blant disse skjønne ungene…. ?😵‍💫?

Herregud det er vel ikke noe problem å ha en favoritt blant en gjeng? 😅 Så rart sagt. Selvfølgelig setter jeg pris på hele laget også, hvis ikke ville jeg ikke sett på det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (23 timer siden):

Noe så jævla smakløst som det der er det lenge siden jeg har sett. Snakk om å sparke noen som allerede ligger nede! Jeg skjønner at det ble "gjort/sagt i en kontekst", men såvidt jeg forstår ble det av dem selv tatt ut av kontekst og publisert som en kort videosnutt, og å kødde med det på den måten i det hele tatt vitner om et ganske forskrudd menneskesyn, spør du meg! Her skal liksom voksne, profilerte mennesker sitte og harselerere over tenåringer i alderen 12-15 år som har vært så modige å ta steget ut i rampelyset selv om de har utfordringer som overgår det de fleste av oss vil oppleve i løpet av livet (og jeg vil tro flere av dem har opplevd mye vanskelig sosialt allerede, jeg tror det i 2025 fortsatt ikke er lett å være annerledes som barn og ungdom...). Flere/alle(?) av deltagerne har aldri fått føle på det å være en del av et lag før, og nå har de vist styrker og svakheter, vært sårbare på TV, blitt et lag og til slutt blitt heiet fram under Ski-VM - og så kommer dette her...

Som pappaen til Syver uttalte seg om i en sak relatert til dette; at han er blind, er det minste problemet hans! Jeg må si at jeg er veldig imponert av både Syver og de andre. Tenk hva disse ungdommene (og deres familier) står i hver dag...

Jeg har visst fulgt "Det alle snakker om"-podcasten på Spotify, men aldri hørt på. Nå har jeg selvfølgelig trykket på avfølg-knappen!

Beklager utropstegn, men jeg kjenner at jeg blir sint på vegne av Syver, Trygve, resten av Team Pølsa og alle andre som er eller har noen kjære i samme situasjon som de som er med i Team Pølsa 😢

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JennieB skrev (16 timer siden):

Enig i at det lavmål, men synes det var feil at hun kun ringte Pølsa og sa unnskyld når det var Syver hun gjorde narr av. En telefon til Syver og familien ville vært riktigere her. 

Trygve også 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eleaelea skrev (På 18.3.2025 den 8.57):

Siri Kristiansen får mye pes for harseleringen av team pølsa. Vel fortjent at hun får!

Har slankesprøyta gitt henne tankeløst dumhet? 

Jeg hørte på podcasten og da var det ikke så ille som om man bare ser klippet. Klippet blir på en måte tatt litt ut av kontekst. Men akkurat det hun sa i klippet var jo likevel over streken. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo2 skrev (8 timer siden):

Jeg hørte på podcasten og da var det ikke så ille som om man bare ser klippet. Klippet blir på en måte tatt litt ut av kontekst. Men akkurat det hun sa i klippet var jo likevel over streken. 

Det er jo nettopp det, at ting blir tatt ut av kontekst.. og da blir det jo feiltolket uansett!! 
Sier ikke at det er riktig det som ble sagt/gjort (har ikke sett/hørt hele settingen), men folk skal ta alt i verste mening uansett hva det gjelder! 

Synes denne «meningen» fra nettavisen får frem noen gode poenger. 

Et lite utdrag (men les hele for å få konteksten!!): 

«Vi må, som alltid, spørre oss: Kan historien fortelles annerledes? Kan vi velge å se andre aspekter midt oppe i denne flommen av forakt for Siri Kristiansen? Skal mennesker med funksjonshemninger som frivillig velger å innta det offentlige rom være urørlige?

Jeg tror vi gjør dem en bjørnetjeneste hvis de på ingen som helst måte kan være gjenstand for parodier eller skråblikk. Kan ikke det også være å vise dem respekt? Å behandle dem som alle andre mennesker? Ikke bare som mennesker med funksjonshemning, der funksjonshemningene er det eneste vi fokuserer på. Skal de verken parodieres eller vitses med? Skal de kun vises fram når vi har behov for det, utelukkende i gode settinger som «Team Pølsa»?» 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker programmet. Jeg kan på en måte forstå de første kommentarene her om at "man samler litt utenfor mennesker og se hvor søte de er". 

Samtidig; tenk på hvor mye dette betyr for dem? Jeg prøver å ikke legge så mye vekt på hva vi som ser på føler, men heller hva det betyr for deltakerene. Og det har åpenbart betydd mye for dem. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i tillegg…vi er mange kronikere som kan kjenne oss igjen i Trygves vonde: «da får jeg en ny kropp som fungerer» på hva så om jeg dør. Synes de unngikk «se så søte» så langt det er mulig, og synes det de fikk godt fram var at vennskapene mellom deltakerne fikk stort betydning. Større enn pølsa sine råd tror jeg. Samtalene til Syver og Trygve…forbilder for voksne folk. Reflekterte ungdommer. Det å akseptere og tørre å ta imot hjelp, det gjelder ikke bare «stakkars, søte funksjonshemmede ungdommer», mange av oss står i det hver uke i voksen alder. Pia sin spastisitet som Pølsa ikke har peil på, dels usynlig, dels synlig, men likevel uforståelig for svært mange, og at uansett hvor viljesterk hun er så kan hun ikke bare pushe gjennom som Pølsa gjør med melkesyre. Mange voksne lever også med spastisitet og liknende problemer, og møter de samme manglene på kunnskap. Peder og Fantorangen, «normal» ungdom og voksne har også sine trygghetsstrategier, gjerne litt mer diskret kanskje, men det er det samme, og noen av oss trenger vårt kosedyr som Peder trenger fantorangen fordi vi har utfordringer og utrygghet i oss. Jeg tok med meg min på sykehus, godt voksen, fordi tenkte er det verst at jeg har med meg en trygg kompis eller at jeg får panikk og lager trøbbel? Mikkel som har store følelser, mange sliter med egentegulering, selv om det ikke er Williams, og kan kjenne seg igjen. Syver blir ansiktet på uventa, alvorlig sykdom som snut livet opp ned og gjør framtiden uforutsigbar, og hvordan håndterer man det.
Poenget er at disse 6 tøffe ungdommene løfter så mange problemstillinger som de på ingen måte er alene om, som titusenvis av mennesker i dette landet står i hver eneste dag, uavhengig av ene eller andre diagnosen. Samme med utenforskap. Kronisk syke er hardt rammet der. Disse ungdommene er ikke maskoter slik de kunne blitt. De er tvert imot blitt forbilder for barn og unge, og de hjelper faktisk også oss som er voksne med ulike funksjons variasjoner og nedsettelser til å sette ord på, oppleve gjenkjennelse og kanskje få litt ny forståelse. Eneste ankepunkt: Pølsa trenger ikke så mye plass.

• Liker 9
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søte er ikke et ord som beskriver denne gjengen - RÅSTERKE vil jeg si og for noen forbilder alle som en.  De er en inspirasjon og virkelig noe å se opp til. Endelig et program på tv som har dybde. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (21 timer siden):

Og i tillegg…vi er mange kronikere som kan kjenne oss igjen i Trygves vonde: «da får jeg en ny kropp som fungerer» på hva så om jeg dør. Synes de unngikk «se så søte» så langt det er mulig, og synes det de fikk godt fram var at vennskapene mellom deltakerne fikk stort betydning. Større enn pølsa sine råd tror jeg. Samtalene til Syver og Trygve…forbilder for voksne folk. Reflekterte ungdommer. Det å akseptere og tørre å ta imot hjelp, det gjelder ikke bare «stakkars, søte funksjonshemmede ungdommer», mange av oss står i det hver uke i voksen alder. Pia sin spastisitet som Pølsa ikke har peil på, dels usynlig, dels synlig, men likevel uforståelig for svært mange, og at uansett hvor viljesterk hun er så kan hun ikke bare pushe gjennom som Pølsa gjør med melkesyre. Mange voksne lever også med spastisitet og liknende problemer, og møter de samme manglene på kunnskap. Peder og Fantorangen, «normal» ungdom og voksne har også sine trygghetsstrategier, gjerne litt mer diskret kanskje, men det er det samme, og noen av oss trenger vårt kosedyr som Peder trenger fantorangen fordi vi har utfordringer og utrygghet i oss. Jeg tok med meg min på sykehus, godt voksen, fordi tenkte er det verst at jeg har med meg en trygg kompis eller at jeg får panikk og lager trøbbel? Mikkel som har store følelser, mange sliter med egentegulering, selv om det ikke er Williams, og kan kjenne seg igjen. Syver blir ansiktet på uventa, alvorlig sykdom som snut livet opp ned og gjør framtiden uforutsigbar, og hvordan håndterer man det.
Poenget er at disse 6 tøffe ungdommene løfter så mange problemstillinger som de på ingen måte er alene om, som titusenvis av mennesker i dette landet står i hver eneste dag, uavhengig av ene eller andre diagnosen. Samme med utenforskap. Kronisk syke er hardt rammet der. Disse ungdommene er ikke maskoter slik de kunne blitt. De er tvert imot blitt forbilder for barn og unge, og de hjelper faktisk også oss som er voksne med ulike funksjons variasjoner og nedsettelser til å sette ord på, oppleve gjenkjennelse og kanskje få litt ny forståelse. Eneste ankepunkt: Pølsa trenger ikke så mye plass.

Godt sagt.

Når det gjelder samtalen mellom Syver og Trgvde; det er nesten helt ufattelig for meg at dette er to 12-åringer? De er så modne og reflekterte at det er vanskelig for meg å fatte at de knapt har entret tenårene. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...