Hengebuksvinet Skrevet 22. februar #21 Del Skrevet 22. februar Topplue skrev (10 timer siden): Fint program og ungdommene er utrolig modige, men jeg synes de har valgt feil prosjektleder. Det er tydelig at dette ikke er hans felt. Jeg synes de heller skulle brukt de ansatte på Helsesportsenteret, og fått vist frem den kompetansen de har. Det er et unikt sted i Norge, med en enestående kompetanse, og dét er vel verdt å vise frem til folket. Dessverre havner de i bakgrunnen, og sårbare ungdommer utsettes for programlederens spontane innfall der han alene baler med noe han ikke har kunnskaper om. Det skaper jo en dramaturgi som frembringer følelser hos seerne, og det er vel hovedmålet med TV, men for meg ble dette kun negativt. Det finnes mange andre oppgaver som kunne gitt forståelse for hvordan man må hjelpe hverandre, så dette var unødvendig nedgraderende. Jeg synes faktisk det er på grensen til utnytting, det å utsette noen av ungdommene for noe som kjører dem langt ned kun for å skape god dramaturgi når det senere i serien går oppover. Dette kunne vært løst på langt bedre måter. Enig. Jeg likte godt programmet, men forstår ikke helt at de ikke bruker "mer kompetente folk". Kun sett episode 1, men både oppfølgingen av dem på sitteski og han som er blind treffer ikke helt hos meg. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brevand Skrevet 22. februar #22 Del Skrevet 22. februar I all fråtsing av søppeltv vi ser på i dag er dette programmet Team Pølsa og A-laget noe vi trenger mer av for å få en oppvekker. Begge programseriene holder til gullruten og jeg vil gjerne ha mer sånne programmer. Er lei av Kompani Lauritzen, Farmen, Paradise Hotell etc etc... Tankevekkende og rørende 🙌 14 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 22. februar #23 Del Skrevet 22. februar Stor pike skrev (På 15.2.2025 den 21.15): Jeg får ofte litt dårlig smak i munnen av denne type program hvor man samler litt "utenfor mennesker". Se hvor søte og flinke de er liksom. Som er litt av årsaken til at program som «Tangerudbakken» nærmest er som søppel å anse. Denne type program (særdeles Tangerudbakken) gir et så forvridd bilde av realitetene at det grenser til uetisk. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nimbus Skrevet 22. februar #24 Del Skrevet 22. februar sicario skrev (47 minutter siden): Som er litt av årsaken til at program som «Tangerudbakken» nærmest er som søppel å anse. Denne type program (særdeles Tangerudbakken) gir et så forvridd bilde av realitetene at det grenser til uetisk. Hva mener du med det? Utdyp gjerne. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rufs Skrevet 22. februar #25 Del Skrevet 22. februar Jeg tenker at han har kompetente folk med seg i bakgrunnen eg, som veileda og som han spille ball med. Berre meg som tenke det? 20 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvinne30 Skrevet 22. februar #26 Del Skrevet 22. februar Rufs skrev (5 minutter siden): Jeg tenker at han har kompetente folk med seg i bakgrunnen eg, som veileda og som han spille ball med. Berre meg som tenke det? Helt enig, det tror jeg og. Jeg regner med det er både leger og andre helsepersonell som er med her, som vi ikke ser. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 22. februar #27 Del Skrevet 22. februar Rufs skrev (2 timer siden): Jeg tenker at han har kompetente folk med seg i bakgrunnen eg, som veileda og som han spille ball med. Berre meg som tenke det? Det har de, en ser de i bakgrunnen på TV også, er det noe jeg skulle reagert på er det at de ikke har en mer fremtredende rolle i programmet. 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tradegy Skrevet 22. februar #28 Del Skrevet 22. februar (endret) Jeg elsker konseptet, men synes programlederen er uspiselig som type og pga dèt, synes jeg han stjeler altfor mye tvtid . (Dèt er mitt problem, og henger igjen fra 2015 hvor han fikk refs etter en flytur. La seg flat, takk og lov.) Har lyst til å like han via ungenes øyne 🙂❤️🙂 Banne, kjøre knoke og ha capsen bakfrem, gjør han sikkert ungdommelig. Men jeg savner en skikkelig trygg, robust type. Det blir litt som å skjønne forskjell på empati og sympati, og hvordan man møter andre. Hadde han vært med som sidekick, kunne han stått godt i en bajasrolle, men dette krever noe mer. Det viktigste er likevel at familiene til barna har blitt ivaretatt i prosessen, og at de føler at barna er i trygge hender ❤️ Jeg håper virkelig det blir en opplevelse for Team Trygve ❤️😭❤️ Endret 24. februar av Tradegy 8 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommermor Skrevet 22. februar #29 Del Skrevet 22. februar Rufs skrev (5 timer siden): Jeg tenker at han har kompetente folk med seg i bakgrunnen eg, som veileda og som han spille ball med. Berre meg som tenke det? Jeg har lest at foreldrene til Syver er der på Beitostølen og hjelper han. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Centimeteren Skrevet 23. februar #30 Del Skrevet 23. februar Programmet er greit nok.. men savner litt spenningsmoment. Burde vært som 71 grader nord der den dårligste ryker ut. eller mesternes mester med natt-test. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T2000 Skrevet 23. februar #31 Del Skrevet 23. februar Centimeteren skrev (10 timer siden): Programmet er greit nok.. men savner litt spenningsmoment. Burde vært som 71 grader nord der den dårligste ryker ut. eller mesternes mester med natt-test. Da må du se på 71° nord eller mesternes mester heller. Er åpenbart at ingen skal måtte ryke ut av dette programmet. Det er ikke en konkurranse mellom deltakerne. 24 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 23. februar #32 Del Skrevet 23. februar Centimeteren skrev (15 timer siden): Programmet er greit nok.. men savner litt spenningsmoment. Burde vært som 71 grader nord der den dårligste ryker ut. eller mesternes mester med natt-test. Det er omvendt konkurranse, der målet er at alle skal klare å gjennomføre VM løypa i Trondheim under ski VM. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommermor Skrevet 23. februar #33 Del Skrevet 23. februar Centimeteren skrev (15 timer siden): Programmet er greit nok.. men savner litt spenningsmoment. Burde vært som 71 grader nord der den dårligste ryker ut. eller mesternes mester med natt-test. Det går da ikke med den gruppen som er med. Her er jo hele konseptet at de jobber som et lag mot et felles mål. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiominMio Skrevet 23. februar #34 Del Skrevet 23. februar Centimeteren skrev (16 timer siden): Programmet er greit nok.. men savner litt spenningsmoment. Burde vært som 71 grader nord der den dårligste ryker ut. eller mesternes mester med natt-test. Heldigvis er dette ikke et slikt problem som du etterlyser. De programmene er det jo hauger og lass av. Utrolig flott at disse ungdommene har et felles mål som de skal jobbe mot. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anim92 Skrevet 23. februar #35 Del Skrevet 23. februar Topplue skrev (På 21.2.2025 den 22.22): Fint program og ungdommene er utrolig modige, men jeg synes de har valgt feil prosjektleder. Det er tydelig at dette ikke er hans felt. Jeg synes de heller skulle brukt de ansatte på Helsesportsenteret, og fått vist frem den kompetansen de har. Det er et unikt sted i Norge, med en enestående kompetanse, og dét er vel verdt å vise frem til folket. Dessverre havner de i bakgrunnen, og sårbare ungdommer utsettes for programlederens spontane innfall der han alene baler med noe han ikke har kunnskaper om. Det skaper jo en dramaturgi som frembringer følelser hos seerne, og det er vel hovedmålet med TV, men for meg ble dette kun negativt. Det finnes mange andre oppgaver som kunne gitt forståelse for hvordan man må hjelpe hverandre, så dette var unødvendig nedgraderende. Jeg synes faktisk det er på grensen til utnytting, det å utsette noen av ungdommene for noe som kjører dem langt ned kun for å skape god dramaturgi når det senere i serien går oppover. Dette kunne vært løst på langt bedre måter. Jeg tenker den veiledningen Pettersen får av fagfolk, og det at det er vanskelig å balansere, viser seerne fint hvor vanskelig det kan være å navigere i det hele for han. Det gir meg en større forståelse av både deltagerne men også for apparatet rundt og mitt eget bilde av hva som skal til. Som eksempel på hvor lite jeg skjønner: min mann er autist. Vi så programmet sammen og snakket om hvem som blir pushet når. Jeg ville gjort det samme som pølsa, mens mannen min ikke kan skjønne hvorfor de skal legge så mye press - for da ville han droppet helt ut. Det å se Pettersen slite med balansen hjelper å forstå selv🤷🏻♀️ 8 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hb111 Skrevet 24. februar #36 Del Skrevet 24. februar Hengebuksvinet skrev (På 22.2.2025 den 8.37): Enig. Jeg likte godt programmet, men forstår ikke helt at de ikke bruker "mer kompetente folk". Kun sett episode 1, men både oppfølgingen av dem på sitteski og han som er blind treffer ikke helt hos meg. Les denne artikkelen om hvordan hele produksjonen på et tidlig stadium er utviklet i godt samarbeid: https://www.barneogungdomsfysioterapi.no/barneogungdomsfysioterapi-beitostolen-fysisk-aktivitet/team-polsa-veien-mot-vm/158450 sitat fra artikkelen: Flere fagpersoner fra BHSS deltok i idémyldringer for serien, og en kjernegruppe på fem ansatte, bestående av idrettspedagoger, ergoterapeuter og fysioterapeuter, ble etablert. Linnes fikk rollen som hovedsamarbeidspartner for Øystein Pettersen og fungerte som en faglig støtte under aktivitetene. Hennes rolle innebar blant annet å bidra med fysioterapeutisk veiledning og praktisk tilrettelegging, samt å introdusere Pettersen for hjelpemidler som langrennspiggekjelke og synstolking i skisporet. Et helt nydelig konsept som på mesterlig vis gir disse ungdommene muligheter, lagånd og som ikke begrenser dem! Det som skrives i dette kommentarfeltet om at en er redd for at det blir «oss og dem»-tv er nettop slike holdninger som viser hvor viktig slike programmer er. Målet er ikke at vi skal bli vist regler for hvordan funksjonsnedsatte skal følges opp - det finnes jo like store forskjeller her som mellom funksjonsfriske. Målet slik jeg forstår det er å vise hva som skjer når man ser hverandre, forstår viktigheten av å hjelpe og selv ønsker å bidra. Som når Trygve til tross for sin frykt veileder Syver ned i båten. Eller Pia som selv sier at det ikke er så mange som tilbyr seg å hjelpe slik Mikkel gjorde i episode 1. Dette handler om ungdommene♥️ 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mollert Skrevet 24. februar #37 Del Skrevet 24. februar For et nydelig program! Jeg synes ikke dette er av typen «se disse søte og morsomme ungdommene med diagnoser», men om ulikheter, mestring og læring, å inkludere og bli inkludert for hovedpersonene. For oss seere gir det en innsikt i seks andre og helt forskjellige liv, og er informativt og også en øyeåpner. Jeg synes de er råtøffe som stiller på TV, som gir av seg selv og som lar seg pushe og inspirere. Om det er noe jeg skulle orket å trosse kaoset i Granåsen for, så ville det vært disse! 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet 27. februar #38 Del Skrevet 27. februar For et fint program! Jeg syns Pølsa gjør en kjempejobb, ungdommen skal jo ikke leve blant pedagoger og eksperter, så at han ikke vet hvordan han skal håndtere alt er helt fair - sånn er jo livet! Kjempefine ungdommer. Jeg er så imponert over Trygve, 12 år og så reflektert og flink til å kommunisere og reflektere over egne følelser og reaksjoner. 12 år!! Og jeg forstår godt at det er krevende for Pølsa å finne balansen mellom å bakke og pushe - det synes jeg er vanskelig også med mine funksjonsfriske barn og jeg feiler hele tida. Det er klart det er krevende med en som har ekstra utfordringer. Det finnes jo ingen fasit. Veldig spent på utviklingen videre. Jeg både ler og tørker litt tårer. 14 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bullehurk Skrevet 27. februar #39 Del Skrevet 27. februar Stor pike skrev (På 15.2.2025 den 21.15): Jeg får ofte litt dårlig smak i munnen av denne type program hvor man samler litt "utenfor mennesker". Se hvor søte og flinke de er liksom. Helt rett ! Hva er forskjellen på dette og Monsen med "uten grenser" liksom ? Programledere som er altfor høye på seg selv .... "Se så dyktig jeg er som tar meg av disse utenfor-menneskene liksom. Målet er å lage god tv-underholdning, ingenting annet. Folk ser ut til å ha mistet evnen til kritisk tenkning mer og mer. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiara07 Skrevet 27. februar #40 Del Skrevet 27. februar NoaideBiehtar skrev (11 minutter siden): For et fint program! Jeg syns Pølsa gjør en kjempejobb, ungdommen skal jo ikke leve blant pedagoger og eksperter, så at han ikke vet hvordan han skal håndtere alt er helt fair - sånn er jo livet! Kjempefine ungdommer. Jeg er så imponert over Trygve, 12 år og så reflektert og flink til å kommunisere og reflektere over egne følelser og reaksjoner. 12 år!! Og jeg forstår godt at det er krevende for Pølsa å finne balansen mellom å bakke og pushe - det synes jeg er vanskelig også med mine funksjonsfriske barn og jeg feiler hele tida. Det er klart det er krevende med en som har ekstra utfordringer. Det finnes jo ingen fasit. Veldig spent på utviklingen videre. Jeg både ler og tørker litt tårer. Helt enig! De er jo vanlige ungdommer bak funksjonsnedsettelsen, og det å bli behandlet som, og stilt forventninger til som vanlige ungdommer gir dem kanskje vel så mye som mestringsfølelsen ved det fysiske de lærer! De trenger ikke eksperter og pedagoger for å fungere som et vanlig menneske! 9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå