Gå til innhold

41 år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 41 år,mannen 45 . Ingen har barn fra før. Møttes sent . Har prøvd i 3pp uten resultat. Sjekket fertilitet da jeg var 31 år,alt bra. To bestemødre fikk barn etter 40. Mor og søstre har 3 og 4 barn hver. Ingen har slitt for å få barn. Tror dere det er håp ? Har stabile sykluser hver mnd på 27-28 dager. Har vært 4 sykluser uten p piller nå. Syns ikke jeg har så mye egg slim lenger som da jeg var yngre .

Anonymkode: 013a0...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ikke prøvd lenge nok, 3 mnd er ingen ting.

Og du testet deg for nesten 10 år siden, det e lenge siden, alt kan se annerledes ut nå, men kjenner folk over 40 som har fått barn naturlig, så noe håp er det jo. Jeg blir 39 når jeg føder mitt andre barn, satt på 4 eller 5 forsøk. 

Anonymkode: 321f0...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den undersøkelsen du tok for ti år siden har ingenting å si nå. Eggene dine er 10 år eldre, og det er noe galt med flere av dem nå enn da du var 31.

Uansett, mange får barn i 40 årene i dag, og du har knapt begynt prøvingen. 3 mnd er ingenting. Det tok f.eks meg 5 mnd å bli gravid, men jeg vet mange prøver opptil ett år før det klaffer. Skjønner at det haster litt mer for deg, men smør deg med litt tålmodighet. Noen måneder til, så klaffer det nok 🙂 

Har du prøvd å kjøpe eggløsningstester og bruke de, for å sjekke at du faktisk HAR eggløsninger hver mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo alle tegn på eggløsning , som smerter ,vonde pupper osv. Kan man ha mens uten eggløsning ? Når man skal ha sex annenhver dag,hvilke dager er best ? 10,12,14,16 eller 9,11,13,15 ?? Mannen klarer ikke hver dag ,men det er vel ikke anbefalt med hver dag.

Anonymkode: 013a0...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fått en time hos gynekolog asap for å sjekke ut ☺️ 
Jeg ble gravid på første IVF forsøk i 2018, da var jeg 31. Søskenforsøk har vi hold på med siden januar 22. Så endringer i fertiliteten skjer definitivt raskt etterhvert. Nå er jeg 38 og har em amh på 3. Har nettopp hatt fjerde innsett og krysser alt vi kan for at det går denne gangen❤️
Snakk med lege, og ta ting derfra ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk to barn med Ivf etter jeg ble 40 år. Hadde ikke spesielt dårlige resultat i de testene man kan ta av eggkvalitet og antall egg, og syklus som en klokke på 28 dager. Likevel tok det totalt 11 innsett å få til to barn. Stabil syklus og eggløsning trenger ikke bety at eggene er noe tess lenger. Dessverre. Jeg ville sjekka ståa på nytt, og gått på Ivf kjapt (etter max 6 mnd). 

Anonymkode: e3dce...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere er jo veldig gamle til å få barn da

Anonymkode: a02f8...b69

Ja, omtrent på alder med Cecilie Skog, Trine Ellingsen, Halle Berry mfl som ble førstegangsmødre etter 40. 

Men hva mener du om folk som har dårlig helse til å få barn? Feite? Ressurssvake?
Og deg selv; veldig uintelligent til å få barn?

Disse faktorene har mer å si enn alder 😊 Selv fikk jeg to uten hjelp etter fylte 41. 

Ts, du har gode sjanser mtp din familie historikk men du bør ta en ny test og mannen bør få sjekket svømmerne sine. Dere kan få hjelp med hormoner, før evt ivf, men selv brukte jeg ingenting. Fikk dog sjekket både eggløsning og svømmere.
Dette for å optimalisere mulighetene den tiden dere har igjen. 

Anonymkode: a0279...e95

• Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere virkelig vil ha barn ville jeg vurdert Ivf. Og i hvertfall tatt en sjekk hos gynekolog. Han også 

Anonymkode: 046ea...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er jo veldig gamle til å få barn da

Anonymkode: a02f8...b69

Drit nå i det da. Førstegangs mødre har blitt eldre. Ja, det er risk, men det er det alltid. 

Kjør på ts. Ting tar tid. Lykke til 😃

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville definitivt tatt en ny undersøkelse hos legen. Så raskt som overhodet mulig.

Anonymkode: f209e...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også 41, snart 42 og prøver på barn nr 4. Fikk nr 2 og 3 da jeg var 38 og 39, nr 2 satt på første forsøk, nr 3 tok 4 måneder. Etter nr 2 har vi prøvd på nr 4, vært gravid 3 ganger siste halvannet år, men mistet alle gangene. Ingenting feil annet enn alder og flere dårlige egg.

3 måneder er kort tid :) Men ville kontaktet gynekolog/lege for en sjekk om du stresser. Mannen din er også eldre, så lurt å sjekke begge. 

Anonymkode: 10e91...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk to venninner som har fått barn etter 40. Hun ene klarte å få 2 og hun andre 3.De prøvde ikke lenge selv de gikk og fikk hjelp med en gang, de ville virkelig ha barn og ville ikke friste skjebnen.

Anonymkode: cc8d3...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville tatt en ny fertilitetsutredning. På begge. MYE kan skje på 10 år.

Selv tok jeg en fertilitetssjekk som 35-åring som viste at jeg knapt hadde egg igjen i eggstokkene og måtte begynne med IVF med en gang.

Fikk sjokk, for jeg er både sunn og frisk med perfekt, stabil syklus og fast eggløsning. Super fertil familie, alle får barn lett, med barn oppi 40 årene. Meeeen ikke meg. 😛 5 spontanaborter siden da, og de finner ingenting galt. Sannsynligvis er eggkvaliteten min dritt pga alder. 

Som 40-åring ville jeg vært ekstra proaktiv dersom barneønsket var stort. :)

Anonymkode: f0208...f4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 år i fertilitetsverden er en evighet. Begge bør sjekke seg nå. Ikke om 3 mnd, ikke om 6 mnd.. Nå. 

3pp er lite tid for å kunne si noe. Fertile, unge kvinner bruker lengre tid på å bli gravid. 

Anonymkode: 43d27...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leste av en fertilitetslege på Hausken at dersom man er passert 40 og ønsker å prøve på første barnet så var det bare å gå i gang med ivf med en gang. At alt annet var bortkastet tid, da de fleste eggene er dårlige. Med ivf så plukker de ut de beste eggene og sjansen for å lykkes er større. 

Men vet ikke jeg..🤔

Anonymkode: ff7e5...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Opptil ca 43 år er det som regel ikke noe problem å få barn. 3 sykluser er ikke så lenge å ha prøvd. Har lest delte meninger om hvor effektivt IVF egentlig er. Ville gitt det noen måneder til før man tyr til så drastiske greier.

Anonymkode: 3f718...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Opptil ca 43 år er det som regel ikke noe problem å få barn. 3 sykluser er ikke så lenge å ha prøvd. Har lest delte meninger om hvor effektivt IVF egentlig er. Ville gitt det noen måneder til før man tyr til så drastiske greier.

Anonymkode: 3f718...83e

Ivf er ikke så drastiske greier. Det handler om å ikke kaste bort tid. Du sier at det opp til 43 år som regel ikke er noe problem. Det er egentlig bare tull. 

Om barneønsket er sterkt så ville jeg aldri kastet bort noe tid når man er i den alderen der. Sjansen for at et egg befruktes på naturlig måte er lav etter fylte 40.

Anonymkode: ff7e5...b79

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...