Gå til innhold

Svigers tar aldri kontakt. Hva betyr det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mine svigerforeldre tar aldri kontakt. Nå er barna 7 og 4år. I alle år har vi facetimet, sendt bilder og updates. Invitert oss selv på middag, invitert svigers hit og dit. De har stilt som barnevakt når vi har spurt. Av plikt tror jeg nå. 
Vi har vært til hjelp med snømåking, stell av hus, hage og hytte. 

Men, det et ALLTID vi som tar kontakt med dem. Hva faen er greia? Vi er inne i en hektisk periode nå og har ikke kontaktet dem på 14dager. Og de har ikke kontaktet oss heller. Mens mine foreldre (4stk med bonus foreldre) ringer og tekster hele tiden for å høre hvordan det går/når kommer vi på besøk/vil vi og/eller barna være med på whatever. Kan *jens* og *trine* komme på overnatting osv osv. 

Mannen min og er ganske såret og irritert. Han og ser jo mønsteret. Skal vi ta det opp med svigers eller faktisk bare gi faen? De er i 70-årene begge to hvis det er relevant. 

Anonymkode: 72524...7a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje innse at dere er voksne og klippe navlestrengen? Ikke vanlig å ha daglig kontakt med foreldrene sine når man er voksen. Ikke alle trenger å ha ukentlig kontakt engang for å ha et godt forhold. Men kan jo være at de ikke bryr seg så mye heller. Eller at de synes det ikke er plass til dem når din familie er så på og tar plass. Kan være mange grunner.

Anonymkode: ceb77...510

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mine svigerforeldre tar aldri kontakt. Nå er barna 7 og 4år. I alle år har vi facetimet, sendt bilder og updates. Invitert oss selv på middag, invitert svigers hit og dit. De har stilt som barnevakt når vi har spurt. Av plikt tror jeg nå. 

Men, det et ALLTID vi som tar kontakt med dem. Hva faen er greia? Vi er inne i en hektisk periode nå og har ikke kontaktet dem på 14dager. Og de har ikke kontaktet oss heller. Mens mine foreldre (4stk med bonus foreldre) ringer og tekster hele tiden for å høre hvordan det går/når kommer vi på besøk/vil vi og/eller barna være med på whatever. Kan *jens* og *trine* komme på overnatting osv osv. 

Mannen min og er ganske såret og irritert. Han og ser jo mønsteret. Skal vi ta det opp med svigers eller faktisk bare gi faen? De er i 70-årene begge to hvis det er relevant. 

Dere maser og rekker alltid å komme dem i forkjøpet - nå synes de det er deilig at det er litt rolig?

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar aldri initiativ til å besøke sønn og svigerdatter, til det er jeg blitt avvist for mange ganger fordi det ikke passer at jeg stikker innom… tar dog masse initiativ ifht barnebarna, det passer alltid når jeg spør om å få hente i bhg og ha på overnatting 😂

Anonymkode: 8fefd...4e0

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg tar aldri initiativ til å besøke sønn og svigerdatter, til det er jeg blitt avvist for mange ganger fordi det ikke passer at jeg stikker innom… tar dog masse initiativ ifht barnebarna, det passer alltid når jeg spør om å få hente i bhg og ha på overnatting 😂

Anonymkode: 8fefd...4e0

Uanmeldt besøk er det mange som ikke liker, men det betyr jo ikke at man misliker personene.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får ikke noe svar på dette spørsmålet hvis du ikke spør dem om hvorfor de aldri ringer? Er de redd for å være til bry? Hør på dem og aksepter svaret, men fortell gjerne at barna syns det er så koselig å snakke med dem. 

Vi er alle ulike som foreldre og som besteforeldre. Ikke lag dere forklaringer i hodet med løsninger som at "de ikke bryr seg". Snakk med dem. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 dager er jo ingenting. Dere er jo voksne. Hvorfor skal dere ha så mye kontakt? 

Anonymkode: 31c2b...606

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra en dysfunksjonell familie der hyppig kontakt for å oppnå kontroll var normalt. Jeg kuttet de ut. Så deilig med fred. Jeg er jo voksen. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de ikke ønsker å være til bry eller påtrengende. Dere er flinke til å ta kontakt, og de tenker at dere kan få bestemme hvor mye kontakt dere orker?

Hadde dere virkelig ønsket at de tok like ofte kontakt som din side av familien. Personlig ville jeg syntes det var fryktelig masete med masse telefoner og meldinger fra 6 «besteforeldre» flere ganger i uken.

Anonymkode: 59caf...052

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kanskje de ikke har overskudd eller helse. Er man i 70 årene så er det noen som merker at de ikke tåler eller orker så mye. Eller så tenker de ikke over det eller har behov for å være sammen med dere, er jo også en mulighet .

Anonymkode: a695f...b61

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje de ikke har overskudd eller helse. Er man i 70 årene så er det noen som merker at de ikke tåler eller orker så mye. Eller så tenker de ikke over det eller har behov for å være sammen med dere, er jo også en mulighet .

Glemte å skrive -kan være sykdom feks at de begynner å surre litt -type demens -da forsvinner initiativ som noe av de første tegnenes 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sånn er mine foreldre også, og jeg ser at jeg er litt sånn overfor vårt barnebarn som datteren vår har fått. Det er ikke fordi vi ikke bryr oss, men fordi vi er oppdratt til å "ikke forstyrre". Dette sitter dypt i. Jeg er sånn med venner også... Jeg sier alltid til datteren vår at hun ikke må nøle med å ta kontakt hvis det er noe. Det samme har jeg alltid sagt til mine foreldre. Nå kjenner jeg min familie, datteren vår er vokst opp slik, sånn at vi går ikke rundt og kjenner på disse følelsene. Jeg VET at mine foreldre tenker på oss hele tiden, men de er ikke så flinke til å ta initiativet.

Å sammenlikne svigerforeldrene med DINE foreldre, blir uansett feil - Alle er forskjellige! Hadde mine foreldre ringt og tekstet hver dag, flere ganger for dagen, hadde jeg blitt utslitt! Jeg lever fint med å snakke med mine foreldre 1 dag i uken, av og til annenhver uke, også er vi sammen innimellom og da har vi det kjekt. Da barna var små, var de mye sammen med foreldrene mine, men da spurte jeg som regel - eller jeg gikk på besøk til dem.  

Anonymkode: 70040...96d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.2.2025 den 17.41):

Kanskje innse at dere er voksne og klippe navlestrengen? Ikke vanlig å ha daglig kontakt med foreldrene sine når man er voksen. Ikke alle trenger å ha ukentlig kontakt engang for å ha et godt forhold. Men kan jo være at de ikke bryr seg så mye heller. Eller at de synes det ikke er plass til dem når din familie er så på og tar plass. Kan være mange grunner.

Det siste der er en av grunnene også til at mine foreldre ikke har tatt så mye kontakt. Mine svigerforeldre og mannens søsken bor rett ved siden av oss, og hver gang de kommer til oss, så kommer alle sammen innom. Mine foreldre synes ikke alltid det er så kjekt å være her når vi har fullt av andre på besøk. Jeg er glad i svigerfamilien min, og er vant til hvordan de er, så det går fint det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.2.2025 den 19.57):

14 dager er jo ingenting. Dere er jo voksne. Hvorfor skal dere ha så mye kontakt? 

Helt enig. Mange som ikke snakker med foreldrene oftere enn dette. Vi er forskjellige. TS må slutte å sammenlikne sin familie (som selvsagt er sååå perfekte) mot hans familie, og slutte å lage dårlig samvittighet for mannen som føler det er noe galt med sine foreldre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.2.2025 den 20.14):

Glemte å skrive -kan være sykdom feks at de begynner å surre litt -type demens -da forsvinner initiativ som noe av de første tegnenes 

Ja, viktig å lage dette til en sykdom.... Folk er forskjellige! Noen er lært opp til å ikke plage/forstyrre andre, og det kan sitte dypt i. Det betyr ikke at man ikke bryr seg eller tenker på dem. Jeg er en av de selv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.2.2025 den 19.57):

Dette. Veldig enig. Det er bare snakk om 14 dager. Jeg skjønner ikke helt stresset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

14 dager? Ærlig talt. Hvis mannen din ønsker å snakke med mor eller far, må han selvsagt ringe dem. To uker er ingen ting, og dere er travelt opptatt voksne som de vet av erfaring kontakter dem med en gang dere har et behov eller bare ønsker det. Hvorfor skulle de plutselig ha et behov for å snakke med dere på eget initiativ etter kun to uker? Dere har vel vært travle. Eller de er travle. 
Dette er virkelig ikke et problem eller en «besteforeldrene bryr seg ikke det er sårende»-sak. 
Nyt det. 
Klage kan du gjøre når det har gått to år.

Anonymkode: ba175...112

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dine foreldre høres MASETE ut. 14 dager er ingenting

Anonymkode: 4f2ca...830

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...