Gå til innhold

Får ikke løst opp tett melkegang, tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har vært mye plaget med tette melkeganger, og mastitt to ganger. Er 6 uker siden sist, fordi nå er ammingen godt etablert og baby 10 uker gammel, men så brukte jeg en ammeBH på tirsdag som var litt stram i strikken og må ha klemt av melkegangene på nedsiden av begge bryst. Fikk feber natt til onsdag og kjente da kulene samtidig. Har fått løst opp i det ene brystet, men den andre er helt umulig å få løst opp. Har ikke feber. Kulen er på størrelse med en valnøtt og ligger helt ytterst i brystet, og så har jeg to små kuler på størrelse med erter langsmed melkegangen mot brystvorten. Får kulen noe ned hvis jeg bruker ispose på kulen samtidig som jeg ammer, men så kommer den tilbake etter kort tid. Står på ammehjelpen at man er på god vei hvis kulen blir mindre, men hvorfor forsvinner den ikke da?

Har prøvd å pumpe brystet med kraftig vakuum et par ganger, men vet at det ikke er anbefalt å pumpe eller amme mer enn vanlig fordi det kan forverre problemet ved at melkeproduksjonen øker og det da blir mer "kødannelse" i melkegangen som allerede er tett eller trang. Har også prøvd varm dusj og bad med håndmelking. 

Vet at massasje ikke er anbefalt. Har prøvd å drenere væske ved å stryke forsiktig bort fra brystet som jeg har lest om også. 

Så lenge det er betennelse der, er produksjonen også dårligere og det betyr at jeg evt må få økt produksjonen i motsatt bryst for å kompensere så jeg slipper å gi MME. Var masse styr i natt og 0 søvn med en sulten baby.

Men hva gjør man med en vanskelig melkegang, og kan jeg få abcess hvis den bare forblir tett? Kan legen hjelpe meg på noe vis? 

Anonymkode: faf6d...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv en varm dusj og å hånd melke mens du står under vannstrålen. Prøv å amme etter dusjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trodde det var varme som løste opp tette melkeganger, ikke kulde? Kulde bare øker betennelsen, vel?

Ta en frotteklut og vri den opp i varmt vann og legg på huden der kulen er. Ta kluten under varmt vann på nytt når den begynner å bli kald og hold området varmt og godt så lenge du klarer. Masser lett innimellom.

Det var dette jeg gjorde da jeg ammet.

Anonymkode: 7f682...a39

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mizzy skrev (4 minutter siden):

Prøv en varm dusj og å hånd melke mens du står under vannstrålen. Prøv å amme etter dusjen. 

Har prøvd, og det hjalp ingenting. Har skjønt at varme egentlig kun skal hjelpe på utdrivingsrefleksen, men det er ikke problemet mitt da jeg har kraftig og rask utdrivingsrefleks. 

-TS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har prøvd, og det hjalp ingenting. Har skjønt at varme egentlig kun skal hjelpe på utdrivingsrefleksen, men det er ikke problemet mitt da jeg har kraftig og rask utdrivingsrefleks. 

-TS 

Å få baby til å amme er det aller beste. Få tømt alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trodde det var varme som løste opp tette melkeganger, ikke kulde? Kulde bare øker betennelsen, vel?

Ta en frotteklut og vri den opp i varmt vann og legg på huden der kulen er. Ta kluten under varmt vann på nytt når den begynner å bli kald og hold området varmt og godt så lenge du klarer. Masser lett innimellom.

Nei, kulde reduserer betennelse (derfor man får en ispose hvis man skader seg og ikke en varmepose for eksempel). 

"NB! Du skal aldri massere brystet. Dette kan skade brystvevet, og føre til en betennelsesreaksjon

Hevelse og smerte kan reduseres med kjølige omslag (10-20 minutter) mellom amminger.

Noen opplever lettere utdrivning av melk ved varme på brystet rett før barnet legges til brystet." 

https://ammehjelpen.no/tette-melkeganger/

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Mizzy skrev (Akkurat nå):

Å få baby til å amme er det aller beste. Få tømt alt

Ja, han tømmer brystene godt, men melkegangen er dessverre tett selv om han suger brystet tomt. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøv lecitin kosttilskudd. Hjelper noen å forebygge nye mastitter. Hadde flere betennelser før jeg startet med lecitin. 

https://ammehjelpen.no/lecitin/

Anonymkode: c6dbf...349

Ja har den der i skapet, men de var tom for kapsler på sunkost så jeg kjøpte pulver, men pulveret smaker kjempeekkelt. Og det hjelper som du også sier ikke akkurat nå på den kulen jeg har. Jeg skal til legen i overimorgen uansett, men det er vel ikke noe legen kan gjøre med dette, annet enn å sjekke at det ikke er en abcess, men da ville jeg vel hatt feber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Dette er stikk motsatt av hva som en anbefalt, og du burde ikke tipse om dette videre 

Anonymkode: 20cc6...950

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er så vondt med tette melkeganger og man blir jo nesten desperat etter løsning. Følte jeg prøvde alt av både gamle og nye råd da jeg hadde det. Det jeg følte hjalp var å lett stryke over kulen under amming, ikke noe hard massasje, men stryking. Så prøvde jeg å bruke ammestillinger som gjorde at baby fikk haka mot det vonde området da jeg hørte at det kunne fungere. Jeg kokte også saltvannsløsning som jeg hadde i naturebond og satte på det vonde brystet, mens baby ammet på andre siden. Obs! Vannet skal ikke være så varmt at du brenner deg! Følte dampen hjalp, men gjorde ikke det så lenge av gangen da jeg var redd for å øke produksjonen.

Anonymkode: 23530...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja har den der i skapet, men de var tom for kapsler på sunkost så jeg kjøpte pulver, men pulveret smaker kjempeekkelt. Og det hjelper som du også sier ikke akkurat nå på den kulen jeg har. Jeg skal til legen i overimorgen uansett, men det er vel ikke noe legen kan gjøre med dette, annet enn å sjekke at det ikke er en abcess, men da ville jeg vel hatt feber.

Da krysser jeg fingrene for at det fungerer for deg. Jeg gikk fra å få brystbetennelse for alt til å ikke ha noe problemer med det etter å ha startet med lecitin. 

Lykke til. 

Anonymkode: c6dbf...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Babys hake mot det vonde området under amming var det som hjalp best for meg, kombinert med varm dusj hvor jeg håndmelket. Men har du feber og blir dårlig må du passe på, det kan jo fort bli en brystbetennelse.

Anonymkode: 8c510...18a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Varme kluter, dusj, badekar. Masser og pump eller håndmelk. Masser på kulen under amming. Har tre barn og vært plaget med det samme. Ville ikke hatt noe kaldt på brystene. Lettere å få brystbetennelse når man bli kald. Jeg brukte en ulltube utenpå genser i tillegg til ullinnlegg i BH-en på vinteren for å unngå brystbetennelse. For å tømme skikkelig måtte jeg noen ganger tømme brystet helt med pumping, så la jeg ungen til etter det, for å få det helt mykt. Fikk nesespray med oxytocin for å få god utdrivning. Hvis du har vondt og er betent får du mer adrenalin i kroppen som også hindrer god utdrivning. Håper det ordner seg. Kast BH-en som strammet. Jeg brant meg på det der flere ganger med BH-er som presset på og lagde trøbbel. 

Anonymkode: 7bc85...ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er så vondt med tette melkeganger og man blir jo nesten desperat etter løsning. Følte jeg prøvde alt av både gamle og nye råd da jeg hadde det. Det jeg følte hjalp var å lett stryke over kulen under amming, ikke noe hard massasje, men stryking. Så prøvde jeg å bruke ammestillinger som gjorde at baby fikk haka mot det vonde området da jeg hørte at det kunne fungere. Jeg kokte også saltvannsløsning som jeg hadde i naturebond og satte på det vonde brystet, mens baby ammet på andre siden. Obs! Vannet skal ikke være så varmt at du brenner deg! Følte dampen hjalp, men gjorde ikke det så lenge av gangen da jeg var redd for å øke produksjonen.

Anonymkode: 23530...214

Takk for tips. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amme i ulike stillinger, liggende i senga slik at babyen ligger langsmed deg, "tvilling-stilling" (babyen ligger motsatt vei av hva som er vanlig når man sitter og ammer)

God bedring! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har hatt god virkning av å fylle nature bond (vakumpumpe) med varmt vann og satt på brystet. 

Anonymkode: 977b3...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...