Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går man frem da? Jeg er helt blank, men ønsker i fremtiden å kjøpe jorde av litt størrelse for hestehold. Ønsker også å føre opp en liten stallbygning og leskur til uteområde. Hvordan i all verden går man frem? Det ligger aldri ute noe noe til salgs i området, men er det så enkelt som at man tar kontakt med eieren og avtaler noe, om de ønsker å selge? Hvis jordet er regulert for landbruk, er det noe byråkrati man må gjennom da for å få oppført de bygningene man ønsker? Det er snakk om liten skala her og kun for hobby, ikke næring.

Anonymkode: 96b2f...7d0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan går man frem da? Jeg er helt blank, men ønsker i fremtiden å kjøpe jorde av litt størrelse for hestehold. Ønsker også å føre opp en liten stallbygning og leskur til uteområde. Hvordan i all verden går man frem? Det ligger aldri ute noe noe til salgs i området, men er det så enkelt som at man tar kontakt med eieren og avtaler noe, om de ønsker å selge? Hvis jordet er regulert for landbruk, er det noe byråkrati man må gjennom da for å få oppført de bygningene man ønsker? Det er snakk om liten skala her og kun for hobby, ikke næring.

Hvis det et matjord så skal det enormt mye til... lettere å bare kjøpe det småbruket da

Anonymkode: 09e61...a70

AnonymBruker
Skrevet

Det er ofte vanskelig å dele av mindre deler. Og hestehold gjelder ikke nødvendigvis som drift av gjorde, jmf en gård som nylig ble krevd tilbakeført til driftet jord.

Jeg tror prosjektet ditt blir vanskelig, med mindre du faktisk kjøper et småbruk.

Anonymkode: 01802...cd9

AnonymBruker
Skrevet

Småbruk, TS, småbruk! Og så kan du jo gjøre plass til flere hester og leie ut stallplass? Lage en ridebane kanskje? 

Anonymkode: cdbf3...245

• Liker 1
Skrevet

Til en stall må du jo ha elektrisitet og vanntilførsel, altså kan det ikke ligge langt unna vannledninger og el-tilknytningspunkter fra det offentlige. Hestene må jo ha vann, og du må ha lys og varme der.

Tror forslaget til de andre her om å satse på et småbruk er best. Da bør det være tilkoblet vann og muligens også elektrisitet i hovedhuset, og kanskje låve/stall også. Disse bygningene kan du renovere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (2 minutter siden):

Til en stall må du jo ha elektrisitet og vanntilførsel, altså kan det ikke ligge langt unna vannledninger og el-tilknytningspunkter fra det offentlige. Hestene må jo ha vann, og du må ha lys og varme der.

Tror forslaget til de andre her om å satse på et småbruk er best. Da bør det være tilkoblet vann og muligens også elektrisitet i hovedhuset, og kanskje låve/stall også. Disse bygningene kan du renovere.

Man kan hente vann fra nærliggende elv feks, vet om noen staller uten strøm og vann, de funker når vannet er nært

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man kan hente vann fra nærliggende elv feks, vet om noen staller uten strøm og vann, de funker når vannet er nært

Står hestene i mørket halve året da, og uten noen varme? Og man kan ikke jobbe i stallen etter klokka fire på vinteren for da er det bekmørkt (og iskaldt) der inne? Høres tungvindt ut å måtte hente vann i bøtter også. Kanskje man trenger å spyle en leirete og svett hest etter en veldig sølete tur en gang, og så er det ikke innlagt vann til noen vannslange?

Ja, det er nok billigere, men ikke noe jeg ville kjøpt, et sted uten verken vann eller strøm.

Endret av Million
  • Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det går nok ikke, dessverre. Du må nok se etter et småbruk med jord eller fjellmasser som du kan søke om å bygge ridebane/stall og det du måtte trenge. Det er svært vanskelig å få bygget ridebane/hall på dyrbar jord, så tenk utenfor boksen. 

Du kan kanskje få en avtale om å leie noe jord av en bonde der bonden vanskelig kan drive jorden. Her kan du jo muligens sette opp noe provisorisk stall, men det er vanskeleg å få lov å bygge. Dette er også veldig kinkig, for det må ikke være fare for hevd, så jeg hadde aldri leid ut til slik bruk. Jeg kunne latt noen leie et stykke nedi marka mi der jeg ikke kommer til med store redskap. Der har jeg allerede naboens sauer fra tid til annen. Du kunne hatt hestene der, med et lite plastskur eller noe. 

Kort sagt, dette lar seg ikke gjøre: kjøp eiendom.

Anonymkode: 3bfb2...325

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Står hestene i mørket halve året da, og uten noen varme? Og man kan ikke jobbe i stallen etter klokka fire på vinteren for da er det bekmørkt (og iskaldt) der inne? Høres tungvindt ut å måtte hente vann i bøtter også. Kanskje man trenger å spyle en leirete og svett hest etter en veldig sølete tur en gang, og så er det ikke innlagt vann til noen vannslange?

Ja, det er nok billigere, men ikke noe jeg ville kjøpt, et sted uten verken vann eller strøm.

De står ikke i mørke halve året, dette er hester som er ute fra morgen til kveld, ute på jordet har de et leskur å gå inn i ved dårlig vær. De sover bare i stallen om natten. Når det jobbes i stallen i dagslys så åpnes dørene, det finnes også batteridrevne sollamper. Stallen er ikke kald da man uansett ikke bruker strøm til å varme opp en stall på den måten, de er lunt og godt isolert. Å spyle av en svett hest er ikke et problem, det er vann ved husveggen. Dette et vanligere enn du tror, og ingen lider. 

• Liker 2
Skrevet

Det eneste som er realistisk er å kjøpe en egen driftsenhet, dvs småbruk/gårdsbruk og foreta eventuelle nødvendig tilpassinger til hestehold.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De står ikke i mørke halve året, dette er hester som er ute fra morgen til kveld, ute på jordet har de et leskur å gå inn i ved dårlig vær. De sover bare i stallen om natten. Når det jobbes i stallen i dagslys så åpnes dørene, det finnes også batteridrevne sollamper. Stallen er ikke kald da man uansett ikke bruker strøm til å varme opp en stall på den måten, de er lunt og godt isolert. Å spyle av en svett hest er ikke et problem, det er vann ved husveggen. Dette et vanligere enn du tror, og ingen lider. 

Nei, det er ikke vann ved husveggen i scenarioet jeg siterte og svarte på. Du nevnte ikke noe om at det var hus der. Bare stall uten elektrisitet og vann. 

Endret av Million
  • Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke vann ved husveggen i scenarioet jeg siterte og svarte på. Du nevnte ikke noe om at det var hus der. Bare stall uten elektrisitet og vann. 

Det normale er å ha stallen på et jorde med hus på, gårdsbruk, aldri hørt om noen som kjøper et jorde og setter opp en stall sånn bare, så ja, det er hus på samme tomt i de tilfellene jeg vet om. Likevel kan en vaske hesten av med vannbøtter, en kan sette opp 1000liters vanndunker med kran. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det normale er å ha stallen på et jorde med hus på, gårdsbruk, aldri hørt om noen som kjøper et jorde og setter opp en stall sånn bare, så ja, det er hus på samme tomt i de tilfellene jeg vet om. Likevel kan en vaske hesten av med vannbøtter, en kan sette opp 1000liters vanndunker med kran. 

Hvordan er det relevant i forhold til det ts spør om?

Anonymkode: 4aa46...3c3

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det relevant i forhold til det ts spør om?

Anonymkode: 4aa46...3c3

At hvis ts får det til, så trenger hun ikke vann og strøm. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å dele opp landbrukseiendommer er generelt sett ikke enkelt å få gjennom, det vanlige er at folk leier jord av gårdsbruk som ikke bruker alt selv. Det er helt uproblematisk, og hevd er ikke et tema. Så det er fullt mulig du kan få leid jord og eventuelt en stall dersom det er en gård som har dette stående ubrukt 😊 Hvordan man går frem er jeg imidlertid litt usikker på, kanskje en annonse hjelper? 

Anonymkode: 87b64...e77

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar :) Rart det skal være SÅ vanskelig å gjøre som jeg først hadde sett for meg? Hvorfor skal det være så problematisk egentlig?

Det er usannsynlig at vi kjøper småbruk, da vi nylig kjøpte enebolig som vi er kjempefornøyde med. Ligger aldri ute småbruk i området til salgs heller, og de få som har ligget ute siste årene har vært renoveringsobjekter, noe vi ikke ønsker å ta på oss. Drømmen er et småbruk med bolig og driftsbygning i god stand, men da vil jo prisen også være deretter, så det er dessverre helt urealistisk. 

Har ei venninne jeg kan leie utegangsplass med, men har liksom alltid drømt om å planlegge og sette opp min egen lille stall 🥲

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for alle svar :) Rart det skal være SÅ vanskelig å gjøre som jeg først hadde sett for meg? Hvorfor skal det være så problematisk egentlig?

Det er usannsynlig at vi kjøper småbruk, da vi nylig kjøpte enebolig som vi er kjempefornøyde med. Ligger aldri ute småbruk i området til salgs heller, og de få som har ligget ute siste årene har vært renoveringsobjekter, noe vi ikke ønsker å ta på oss. Drømmen er et småbruk med bolig og driftsbygning i god stand, men da vil jo prisen også være deretter, så det er dessverre helt urealistisk. 

Har ei venninne jeg kan leie utegangsplass med, men har liksom alltid drømt om å planlegge og sette opp min egen lille stall 🥲

Oppdeling av landbrukseiendommer kan gjøre dem vanskeligere å drive, og det er ikke ønskelig med små flekker av landbruksjord. Jordvern står i teorien sterkt i Norge. Derfor er leie vanlig 😊 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Oppdeling av landbrukseiendommer kan gjøre dem vanskeligere å drive, og det er ikke ønskelig med små flekker av landbruksjord. Jordvern står i teorien sterkt i Norge. Derfor er leie vanlig 😊 

Skjønner 😊 Men da lurer jeg på om en eiendom kan ha mye jord uten at det regnes som landbrukseiendom? Vet om flere eneboliger som bare har mye jord (som stelles av en bonde på kontrakt), men ingen driftsbygning ellers drift av noe slag ellers. Er det noen forskjell på dette og småbruk?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Skjønner 😊 Men da lurer jeg på om en eiendom kan ha mye jord uten at det regnes som landbrukseiendom? Vet om flere eneboliger som bare har mye jord (som stelles av en bonde på kontrakt), men ingen driftsbygning ellers drift av noe slag ellers. Er det noen forskjell på dette og småbruk?

Mulig det er fra gammelt av når det var lettere å fradele kårboliger og lignende fra landbrukseiendommer? Det har blitt strengere med tida. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, da er det isåfall regulert som utmark.

Anonymkode: 8259f...e5f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...