Gjest Anonymous Skrevet 18. november 2002 #1 Del Skrevet 18. november 2002 På Onsdag er det "Kolsdag" og røykeavenningskuren "Zyban" selges på apoteket til kr 60,- (ordinærpris ca kr 1300,-) Dette produktet anbefales hvis du har problemer med å slutte å røyke. Men du må ha resepte fra legen, så jeg anbefaler å evt, ringe å få en resept eller få en time innen Onsdag. http://www.felleskatalogen.no/ http://index.glaxowellcome.se/tobakksfri/ http://www.lommelegen.no/s99_99aks007.htm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 18. november 2002 #2 Del Skrevet 18. november 2002 Hvor står dette opplsyt merete ? (jeg skal slutte røyke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. november 2002 #3 Del Skrevet 18. november 2002 Hvor står dette opplsyt merete ? (jeg skal slutte røyke Jeg hørte det på nyhetene i morres. Fikk det bekreftet av apoteket. (jeg er helsesekretær og jobber på legekontor) Dette er kopiert fra den ene linken min: Aktuelt - Røykeavvenning Legemiddelverket snudde Dagens Medisin skriver: GlaxoSmithKline har fått tillatelse til å selge røykeavvenningsproduktet Zyban til 60 kroner på verdens KOLS-dag. I mai sa Legemiddelverket nei til en lignende kampanje. Les mer hos www.dagensmedisin.no [ 2002-11-15 ] http://index.glaxowellcome.se/tobakksfri/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 18. november 2002 #4 Del Skrevet 18. november 2002 da vet du sikkert hvor lenge en resept har gyldighet også da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 18. november 2002 #5 Del Skrevet 18. november 2002 og har legen min lov til å ta betalt uten konsultasjon for å skrive ut en resept.. ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. november 2002 #6 Del Skrevet 18. november 2002 Ja, en resept har et år på blåresept. Tror også det er det på hvite resepter. P-pilleresepter kan en skrive ut for to år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 18. november 2002 #7 Del Skrevet 18. november 2002 Vet ikke om han kan ta betalt for en konsultasjon, men betalt tar de. Legen min har noe som heter hurtig konsultasjon eller noe sånt, som er billigere og som brukes til ting som f.x reseptutskriving. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. november 2002 #8 Del Skrevet 18. november 2002 og har legen min lov til å ta betalt uten konsultasjon for å skrive ut en resept.. ? Nå er jeg vær ut i fødselspermisjon og er litt ute av systemet, men på det det legekontoret jeg jobber koster det ingen ting for selve resepten hvis du har vært inne hos legen, men da koster det en vanlig legetime. Hvis du ringer inn resept koster det 40 kr. Det varierer litt fra legekontor til legekontor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 18. november 2002 #9 Del Skrevet 18. november 2002 men det var så mye rundt dette nå..at det ikke skulle være lov. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. november 2002 #10 Del Skrevet 18. november 2002 men det var så mye rundt dette nå..at det ikke skulle være lov. Se over linkene mine og les det jeg har limt inn litt lenger opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lereè Skrevet 18. november 2002 #11 Del Skrevet 18. november 2002 Hei. Jeg har nå vært røykfri i snart 2 måneder takket være zyban. Som jeg forøvrig betalte 1300 for... Jeg mener det var verdt det uansettt, tatt i betaraktning at jeg før røyket en 20 pakning om dagen. Så til dere som vurdere å slutte å røyke, slå til! Det er ikke helt problemfritt, det blir det nok aldri! Men betydelig lettere, det var det! Jeg merket ingen andre bivirkninger enn det som like gjerne kan ha kommet av nikotinabstinenser. Sluttet jo og på pillene to uker før jeg skulle, for da følte jeg at jeg ville klare det uten, men hadde jeg vært i tvil hadde jeg fulgt kuren ut. Uansett, ønsker du å slutte er dette absolutt å anbefale. Har selv prøvd å slutte før uten å lykkes, og for første gang føler jeg meg virkelig røykfri! Uansett, lykke til!!! Hilsen meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. november 2002 #12 Del Skrevet 18. november 2002 Takk for backupen Lereè! Jeg er ikke så veldig flink til å argumetere bastandig.... Min mann har tatt zyban, og han følte absolutt ingen merkbare bivirkninger under kuren. Han har ikke att røykelyst siden kuren, og han røyka 1 -2 pk tobakk i uka. Men det varierer fra person til person hvordan det virker, så jeg anbefaler å ta kontakt med lege. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 18. november 2002 #13 Del Skrevet 18. november 2002 Personer med depresjon eller andre psykiske lidelser bør ikke bruke Zyban. Det har innvirkning på kjemien i hjernen, og kan faktisk gi bivirkninger som alvorlig depresjon og suicidale tendenser(selvmordstendenser). Pasienter som bruker Zyban bør få tett oppfølging av legen sin - det er ikke akkurat Nicorette det er snakk om. Satt dette innlegget her også siden det er to tråder Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 18. november 2002 #14 Del Skrevet 18. november 2002 Jeg mente.. var det ikke oppe i storringets spørretime for en stund siden om leger hadde LOV til å ta betalt for utskriving av resept om ikke pasienten hadde vært til konsultasjon Zyban er jeg helt for Når det gjelder alle bivirkningene som står i legehåndboken så tror jeg reglen er slik at sjeldne er en av tusen , hyppige er en av hundre osv ..Er ikke sikker, men tror det er slik det fungerer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 18. november 2002 #15 Del Skrevet 18. november 2002 Når det gjelder alle bivirkningene som står i legehåndboken så tror jeg reglen er slik at sjeldne er en av tusen , hyppige er en av hundre osv Det stemmer nok det. Zyban har en del hyppige psykiske bivirkninger; redsel, depresjon og agitasjon er nevnt i felleskatalogen. Sånne bivirkninger må man jo regne med når man går på antidepressiva, men når det brukes til røykeslutt? Mange leger er skeptiske til å bruke Zyban på denne måten, nettopp fordi den har vist seg å ha mye flere bivirkninger enn man trodde tidligere. I utgangspunktet var det å miste lysten på røyk en bivirkning av antidepressivaen Zyban, nå tar folk antidepressiva for å få denne bivirkningen. Mange er ikke en gang klar over at det er et antidepressiva de tar. Jeg er skeptisk til slik bruk av medisin, men det får jo selvsagt bli opp til hver enkelt hva man vil utsette seg for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. november 2002 #16 Del Skrevet 19. november 2002 Det stemmer nok det. Zyban har en del hyppige psykiske bivirkninger; redsel, depresjon og agitasjon er nevnt i felleskatalogen. Sånne bivirkninger må man jo regne med når man går på antidepressiva, men når det brukes til røykeslutt? Mange leger er skeptiske til å bruke Zyban på denne måten, nettopp fordi den har vist seg å ha mye flere bivirkninger enn man trodde tidligere. I utgangspunktet var det å miste lysten på røyk en bivirkning av antidepressivaen Zyban, nå tar folk antidepressiva for å få denne bivirkningen. Mange er ikke en gang klar over at det er et antidepressiva de tar. Må bare få si noen ord her. Zyban ble prøvd som et anti-depressiva for noen år siden, men den virket ikke som den skulle. Derimot fant man ut at en kraftig bivirkning er at de som prøvde det sluttet å røyke. Når det gjelder bivirkninger er det slik at all unormale ting som skjer mens en går på en medisin vil automatisk bli registrer som bivirkning. Dvs at hvis en pasient har følt ubehag, så blir det registrert. T.o.m ting som f.eks hodepine som en kanskje hadde fått om en ikke hadde gått på medisinen ville blir satt opp som bivirkning, fordi man ikke vet om det er medisinen eller noe annet som forårsaket hodepinen. Det varierer veldig fra person til person om et medisin passer, men en får veldig tett oppfølging av lege under hele kuren. Og en legeundersøkelse før kuren anbefales. Og friske personer skal ikke ha noen problemer med å prøve ut Zyban. Derfor er det mange leger som skriver ut resept på zyban nå, slik at de kan kjøpe den til 60 kr på onsdag. Men de vil ha pasienten inn på time før de starter med kuren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. november 2002 #17 Del Skrevet 19. november 2002 Det stemmer nok det. Zyban har en del hyppige psykiske bivirkninger; redsel, depresjon og agitasjon er nevnt i felleskatalogen. Sånne bivirkninger må man jo regne med når man går på antidepressiva, men når det brukes til røykeslutt? Mange leger er skeptiske til å bruke Zyban på denne måten, nettopp fordi den har vist seg å ha mye flere bivirkninger enn man trodde tidligere. I utgangspunktet var det å miste lysten på røyk en bivirkning av antidepressivaen Zyban, nå tar folk antidepressiva for å få denne bivirkningen. Mange er ikke en gang klar over at det er et antidepressiva de tar. Må bare få si noen ord her. Zyban ble prøvd som et anti-depressiva for noen år siden, men den virket ikke som den skulle. Derimot fant man ut at en kraftig bivirkning er at de som prøvde det sluttet å røyke. Når det gjelder bivirkninger er det slik at all unormale ting som skjer mens en går på en medisin vil automatisk bli registrer som bivirkning. Dvs at hvis en pasient har følt ubehag, så blir det registrert. T.o.m ting som f.eks hodepine som en kanskje hadde fått om en ikke hadde gått på medisinen ville blir satt opp som bivirkning, fordi man ikke vet om det er medisinen eller noe annet som forårsaket hodepinen. Det varierer veldig fra person til person om et medisin passer, men en får veldig tett oppfølging av lege under hele kuren. Og en legeundersøkelse før kuren anbefales. Og friske personer skal ikke ha noen problemer med å prøve ut Zyban. Derfor er det mange leger som skriver ut resept på zyban nå, slik at de kan kjøpe den til 60 kr på onsdag. Men de vil ha pasienten inn på time før de starter med kuren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. november 2002 #18 Del Skrevet 19. november 2002 Det stemmer nok det. Zyban har en del hyppige psykiske bivirkninger; redsel, depresjon og agitasjon er nevnt i felleskatalogen. Sånne bivirkninger må man jo regne med når man går på antidepressiva, men når det brukes til røykeslutt? Mange leger er skeptiske til å bruke Zyban på denne måten, nettopp fordi den har vist seg å ha mye flere bivirkninger enn man trodde tidligere. I utgangspunktet var det å miste lysten på røyk en bivirkning av antidepressivaen Zyban, nå tar folk antidepressiva for å få denne bivirkningen. Mange er ikke en gang klar over at det er et antidepressiva de tar. Må bare få si noen ord her. Zyban ble prøvd som et anti-depressiva for noen år siden, men den virket ikke som den skulle. Derimot fant man ut at en kraftig bivirkning er at de som prøvde det sluttet å røyke. Når det gjelder bivirkninger er det slik at all unormale ting som skjer mens en går på en medisin vil automatisk bli registrer som bivirkning. Dvs at hvis en pasient har følt ubehag, så blir det registrert. T.o.m ting som f.eks hodepine som en kanskje hadde fått om en ikke hadde gått på medisinen ville blir satt opp som bivirkning, fordi man ikke vet om det er medisinen eller noe annet som forårsaket hodepinen. Det varierer veldig fra person til person om et medisin passer, men en får veldig tett oppfølging av lege under hele kuren. Og en legeundersøkelse før kuren anbefales. Og friske personer skal ikke ha noen problemer med å prøve ut Zyban. Derfor er det mange leger som skriver ut resept på zyban nå, slik at de kan kjøpe den til 60 kr på onsdag. Men de vil ha pasienten inn på time før de starter med kuren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. november 2002 #19 Del Skrevet 19. november 2002 Det stemmer nok det. Zyban har en del hyppige psykiske bivirkninger; redsel, depresjon og agitasjon er nevnt i felleskatalogen. Sånne bivirkninger må man jo regne med når man går på antidepressiva, men når det brukes til røykeslutt? Mange leger er skeptiske til å bruke Zyban på denne måten, nettopp fordi den har vist seg å ha mye flere bivirkninger enn man trodde tidligere. I utgangspunktet var det å miste lysten på røyk en bivirkning av antidepressivaen Zyban, nå tar folk antidepressiva for å få denne bivirkningen. Mange er ikke en gang klar over at det er et antidepressiva de tar. Må bare få si noen ord her. Zyban ble prøvd som et anti-depressiva for noen år siden, men den virket ikke som den skulle. Derimot fant man ut at en kraftig bivirkning er at de som prøvde det sluttet å røyke. Når det gjelder bivirkninger er det slik at all unormale ting som skjer mens en går på en medisin vil automatisk bli registrer som bivirkning. Dvs at hvis en pasient har følt ubehag, så blir det registrert. T.o.m ting som f.eks hodepine som en kanskje hadde fått om en ikke hadde gått på medisinen ville blir satt opp som bivirkning, fordi man ikke vet om det er medisinen eller noe annet som forårsaket hodepinen. Det varierer veldig fra person til person om et medisin passer, men en får veldig tett oppfølging av lege under hele kuren. Og en legeundersøkelse før kuren anbefales. Og friske personer skal ikke ha noen problemer med å prøve ut Zyban. Derfor er det mange leger som skriver ut resept på zyban nå, slik at de kan kjøpe den til 60 kr på onsdag. Men de vil ha pasienten inn på time før de starter med kuren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. november 2002 #20 Del Skrevet 19. november 2002 Det stemmer nok det. Zyban har en del hyppige psykiske bivirkninger; redsel, depresjon og agitasjon er nevnt i felleskatalogen. Sånne bivirkninger må man jo regne med når man går på antidepressiva, men når det brukes til røykeslutt? Mange leger er skeptiske til å bruke Zyban på denne måten, nettopp fordi den har vist seg å ha mye flere bivirkninger enn man trodde tidligere. I utgangspunktet var det å miste lysten på røyk en bivirkning av antidepressivaen Zyban, nå tar folk antidepressiva for å få denne bivirkningen. Mange er ikke en gang klar over at det er et antidepressiva de tar. Må bare få si noen ord her. Zyban ble prøvd som et anti-depressiva for noen år siden, men den virket ikke som den skulle. Derimot fant man ut at en kraftig bivirkning er at de som prøvde det sluttet å røyke. Når det gjelder bivirkninger er det slik at all unormale ting som skjer mens en går på en medisin vil automatisk bli registrer som bivirkning. Dvs at hvis en pasient har følt ubehag, så blir det registrert. T.o.m ting som f.eks hodepine som en kanskje hadde fått om en ikke hadde gått på medisinen ville blir satt opp som bivirkning, fordi man ikke vet om det er medisinen eller noe annet som forårsaket hodepinen. Det varierer veldig fra person til person om et medisin passer, men en får veldig tett oppfølging av lege under hele kuren. Og en legeundersøkelse før kuren anbefales. Og friske personer skal ikke ha noen problemer med å prøve ut Zyban. Derfor er det mange leger som skriver ut resept på zyban nå, slik at de kan kjøpe den til 60 kr på onsdag. Men de vil ha pasienten inn på time før de starter med kuren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå