Gå til innhold

Hva teller som mertid når man blir forsinket hjem fra jobb?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jobber som vikar i en bedrift som tilhører fylkeskommunen. Støtt og stadig er det ting som fører til at jeg ikke får dratt hjem når arbeidsdagen er slutt, men må bli igjen for å "stenge ned" bedriften. Er ikke noe jeg kan gjøre med grunnen til at det blir slik, det er andre folk jeg må vente på som er forsinket. Er snakk om fra noen få minutter og oppover. 

Sjefen sier jeg ikke kan skrive mertid på disse minuttene (før det er gått 20 min) så i praksis jobber jeg "gratis" i opptil 20 min pr dag. Sjefen mener det "jevner seg ut" over tid for at man kan være forsinket, eller må dra tidligere en dag. Jeg er aldri forsinket til jobb, og må jeg dra før (skjer sjeldent) så må jeg uannsett bruke avspasering. 

Er dette lov? Eller kan jeg føre opp disse minuttene for å ta ut som avspasering senere? 

Er egentlig enig i at man bør kunne "gi og ta" på en arbeidsplass, men når det kun går en vei er jeg ikke så velvillig...

Anonymkode: ccef3...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Antar at du glatt finner ut dette med å lese arbeidskontrakten din. (Inkludert personalhåndbok og annet som inngår) utrolig hvor mye mer relevante svar du får der framfor av selvutnevnte kg jurister.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette burde du ta opp med HR, definitivt. Ledelsen må finne en løsning.

Er du fagorganisert, kan du ta det gjennom dem eventuelt.

Anonymkode: 126ef...c66

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette medfører ikke riktighet. Dersom du har fastsatt arbeidstid så er arbeidsdagen din over ved avtalt tidspunkt, og arbeidsgiver har ikke anledning til å kreve at du jobber ekstra uten å kompensere deg for dette.

Dersom du ikke ønsker å jobbe disse minuttene uten kompensasjon lenger så bør du ta tillitsvalgt med i dialogen med arbeidsgiver. Dersom du ikke er fagorganisert så sørg for at du har all kommunikasjon skriftlig. Send en e-post til arbeidsgiver hvor du informerer om at du ikke lenger vil ha anledning til å jobbe gratis ut over din avtalte arbeidstid, og at du fra nå av vil forlate arbeidsplassen kl. X som avtalt.

Siden dette er et vikariat så må du ta en vurdering på hva som lønner seg, med tanker på referanser.

Anonymkode: 9f497...94a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.2.2025 den 15.04):

Jobber som vikar i en bedrift som tilhører fylkeskommunen. Støtt og stadig er det ting som fører til at jeg ikke får dratt hjem når arbeidsdagen er slutt, men må bli igjen for å "stenge ned" bedriften. Er ikke noe jeg kan gjøre med grunnen til at det blir slik, det er andre folk jeg må vente på som er forsinket. Er snakk om fra noen få minutter og oppover. 

Sjefen sier jeg ikke kan skrive mertid på disse minuttene (før det er gått 20 min) så i praksis jobber jeg "gratis" i opptil 20 min pr dag. Sjefen mener det "jevner seg ut" over tid for at man kan være forsinket, eller må dra tidligere en dag. Jeg er aldri forsinket til jobb, og må jeg dra før (skjer sjeldent) så må jeg uannsett bruke avspasering. 

Er dette lov? Eller kan jeg føre opp disse minuttene for å ta ut som avspasering senere? 

Er egentlig enig i at man bør kunne "gi og ta" på en arbeidsplass, men når det kun går en vei er jeg ikke så velvillig...

Anonymkode: ccef3...891

Er du fagorganisert? Da står du sterkere i en sak som dette 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spørs hvor ofte dette skjer, du skriver at det skjer titt og ofte, men hva innebærer det? Hver dag, flere ganger i uka eller noen ganger i måneden? Og i snitt hvor mye du bli forsinket hver gang.

Anonymkode: 45a71...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...