Gå til innhold

Pappa har farlig høyt blodtrykk..

Fremhevede innlegg

Gjest Kokoos
Skrevet

Pappa har vært hos legen og han har visst skrekkelig høyt blodtrykk. Fikk inntrykk av at legen ikke ga ham noen konkrete råd, men han har nå begynt på en lettere og sunnere livsstil.

Synes å huske å ha lest her før at kanel skal hjelpe mot høyt blodtrykk, stemmer det? Eller var det kanskje noe annet?

Uansett setter jeg pris på gode råd som jeg kan gi videre til ham, er redd for at det skal skje noe med pappa..:(

Videoannonse
Annonse
Gjest -Lykke-
Skrevet (endret)

Har ikke hørt noe om at kanel kan hjelpe,kanskje noen andre vet? :)

Endring av livsstil kan senke blodtrykket noe,og det er viktig med et saltfattig kosthold. Øke aktivitetsnivået,og unngå røyking og overdreven alkoholforbruk,kan også hjelpe. :)

God bering til pappaen din :klem:

Endret av -Lykke-
Gjest Gjesta
Skrevet

Trene regelmessig, kutte ut røyk og alkohol, prøve å unngå stressende situasjoner dersom det lar seg gjøre, spise sunnere, sjekke BT jevnlig

Gjest Gjest
Skrevet

Det har vært gjort en studie som viser at 1 gram kanel om dagen reduserer blodsukkeret og kolesterolet, men om det også har en effekt på blodtrykket vet jeg ikke.

Skrevet

For meg hjalp soneterapi...

Gjest gjesta
Skrevet

eg trur virkelig ikkje at han bør ete kanel og det e det lixom.

han må nok forrandre heile livsstilen, og kanskje begynne på blodtrykk senkande medisin.

Gjest Gjesta
Skrevet

Han må nok legge om hele livsstilen sin, men det sies at kanel hjelper. En annen ting som faktisk hjelper er aprikoser, gjerne tørkede. Jeg vet ikke hvorfor, men det har en visst effekt.

Husk imidlertid at kanel eller aprikoser ikke er nok. Han må lytte til legens råd og legge om livsstilen. Dette bør familien hjelpe til med. Det som er godt for ham er godt for dere alle.

Gjest Gjesta
Skrevet

Hvis han er overvektig, er det veldig viktig å gå ned til normalvekt. Dette vil også hjelpe på blodtrykket.

Skrevet

Hvis blodtrykket var oppe på farlig nivå, så er det jo merkelig at ikke legen gav ham blodtrykkssenkende medisin :klø: . Men det er mulig han prøver med trim og sunt kosthold først for å se om det virkelig er nødvendig med medisin og for å holde medisindosen på et minimum, hvis det er det som må til.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg håper pappaen din gjør som legen sier, for høyt blodtrykk skal man ikke kimse av.

Jeg har også lest et sted at kanel skal hjelpe, men hvor mye det var snakk om husker jeg ikke. Det kan uansett ikke være så forferdelig farlig å ta en teskje kanel hver dag... Sånn for sikkerhets skyld. :ler:

Håper det går bra med han framover! Pappaer må man ta vare på altså!

Gjest Gjest
Skrevet

hvis han _ikke_ har fått blodfortynnende medisin kan han bruke omega 3 med e-vitamin, e-vitamin er blodfortynnende, og omega 3 er bra for blodårene og kolesterolet og blodtrykket.

men man må legge om livsstilen.

Gjest vimse
Skrevet

Faktisk vil jeg anbefale din far å ta kontakt med sin lege, og få en henvisning til ernæringsfysiolog, for å få de mest konkrete råd mtp kosthold, endring av livsstil osv.

Skrevet
Faktisk vil jeg anbefale din far å ta kontakt med sin lege, og få en henvisning til ernæringsfysiolog, for å få de mest konkrete råd mtp kosthold, endring av livsstil osv.

-Dette er jeg veldig enig i. Evnt bestille seg en time selv hos privat. Det går fortere. Lære om sunne oljer ol, rett mat, få en passe dagsmeny.

Ellers er det det andre som nevnt over her av konkrete råd. Kanel alene gir ikke et sunt normalt blodtrykk om det er farlig høyt fra før.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Kanel regulerer blodsukkeret, ikke blodtrykket.

Skrevet

Skulle skrive det samme som KATTAstrofe, kanel regulerer blodSUKKER ikke blodTRYKK. Høyt BT er ikke noe å leke med. Han bør nok snakke mer med legen sin, og få noen konkrete råd. Det han ellers kan gjøre er jo begynne å trimme, kutte ned på salt og saltprodukter, feks spekemat +++. Spise mer frukt og grønt.

Men på meg høres det velidg rart ut at legen ikke rådet ham til noe eller ga ham blodtrykksnedsettende medisiner dersom BT er så skrekkelig høyt som du sier. Vet du hvor høyt det var?

Gjest vimse
Skrevet

Nå står det ingenting i TS innlegg om at det ikke er gitt ut blodtrykssenkende medikamenter..

Gjest Kokoos
Skrevet

Tusen takk for fine svar og gode råd! Jeg bor ikke hjemme lenger, så har liten mulighet til å påvirke kostholdet hans noe særlig. Vet at han tar dette seriøst og har startet på diett og begynt å trene mer. Er usikker på om legen har gitt ham medisiner, tror de heller ble enige om en livstilsendring først. Ble bare redd, for jeg hørte stemoren min under en krangel hadde ropt til lillebroren min at pappa kunne dø hvis de ikke begynte å spise sunnere :(

Og du som sa at pappaer må man ta godt vare på, har sannelig rett.. Har fått meg en støkk nå og kommer aldri til å være sur mot ham igjen (nesten:)).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...