AnonymBruker Skrevet 15. februar #21 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Akademikere vil ikke bo på Romsås? Lurer på hvorfor Stovner og Ammerud er bedre.. Anonymkode: 25916...61d Det bor nok akademikere på Romsås også. Men - på Romsås er det kun blokker. Det betyr at bomiljøet ikke er like variert som på f.eks. gamle Stovner hvor du har mye rekkehus og eneboliger og noen lavblokker. Da får man et mer variert miljø preget av mindre «gjennomtrekk» fordi gjennomsnittlig botid i en enebolig er noe lengre enn på blokk. Noen lurte på hvorfor Lindeberg og Trosterud ble regnet som ulikt, og der er det også noe av det samme: ganske mange store leiligheter + en god del rekkehus på Lindeberg mot stort sett blokker på Trosterud, med unntak av Lutvann, der det er noe rekkehus og lavere blokker. Så kommer skolegrensene i tillegg. Noen områder på Høybråten er f.eks. dramatisk billigere når du kommer ut av skolekretsen til Høybråten skole (bestående av nesten bare eneboliger og rekkehus) og inn i skoleområdet til Haugen skole (som består av flere blokker, i tillegg til noen eneboliger og rekkehus). Stovner skolekrets har en helt annen demografi enn Haugenstua skolekrets, fordi Haugenstua skoles skolekrets består av 80% blokker, mens Stovner skole består av 80% hus/rekkehus, og det til tross for at de skolene ligger ganske nærme hverandre. For de som ikke bor i Groruddalen så kan det være vanskelig å fastslå ved første øyekast hva som bestemmer prisen på det ene objektet sammenlignet med det andre. Men når det er sagt så mener jeg etter å ha hatt barn på sentrumsskole der det er masse utleieboliger og kommunale boliger i kretsen at det å flytte til Groruddalen aka. OBOS-dalen har vært en skikkelig klassereise i positiv forstand. Bare det at foreldrene til barna er stabile nok til at de har klart å kjøpe seg en egen bolig og altså betjener et lån er et kvalitetsstempel. Og i tillegg betyr det at familien har et tydeligere fotfeste i nabolaget. Jeg er ikke så opptatt av om foreldrene til mine barns venner kjører taxi eller er akademiker, men jeg må si at det å gå på sentrumsskole preget miljøet negativt. En stor gruppe av barna var stadig på flyttefot, opp til 5-6 elever i hver klasse ble årlig byttet ut fordi foreldrene ikke hadde et fast, eget sted å bo, men var på utleieres nåde og kanskje ikke hadde stabil inntekt til å bo der lenge. I tillegg til alle barna som flyttet og byttet skole hvert år var det også en stor andel barn som hadde flyttet utover, men beholdt skolen, noe som gjorde at ganske mange av ungene i klassen var utilgjengelige for lek etter skoletid fordi de bodde langt utenfor skolekretsen. Anonymkode: 8bbfa...4b9 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #22 Del Skrevet 15. februar Et nokså rimelig og hyggelig sted er Kalbakken. Anonymkode: fbb48...a51 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #23 Del Skrevet 15. februar Det varierer jo litt. Er du kun ute etter pris, vil du se på Romsås, Stovner, Vestli, Furuset og Mortensrud. (Ikke at jeg hadde vurdert noen av stedene med barn dersom det var aktuelt å fortsatt bo der etter at de er 11 år. Skumle ungdomsmiljøer). Anonymkode: fe77d...10d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #24 Del Skrevet 16. februar Jeg bor på Kalbakken og trives veldig godt. Eneste lille minuset er at vi mangler en kafé i nærheten, samt særlig med butikker. Men det er kort å gå til Grorud, så det går ok. Er sikkert litt dyrere her enn lenger øst, men du kan sjekke det ut vertfall. Et godt og trygt miljø. Anonymkode: 386d1...c20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #25 Del Skrevet 16. februar AprilLudgate skrev (19 timer siden): Romsås er sannsynligvis billigst. Fordi nærmiljø/plassering osv. Haugenstua pleier å være billigere. Anonymkode: f63ab...718 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #26 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (19 timer siden): Er det så mye verre på Romsås enn på Stovner og Furuset da? Skjønner ikke helt hva som er bedre annet enn at Furuset er litt nærmere sentrum. Anonymkode: 25916...61d Ja, Romsås er kun blokker og uten senter, Furuset og Stovner er litt mer variert. Anonymkode: f63ab...718 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #27 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (17 timer siden): Vi bor her, og vi har doktorgrad begge to. Har naboer som er økonomer, sykepleier og lærere. Romsås er billigst blandt stedene som har T-bane, og det er innmari fint å bo her. Vi bor på toppen og elsker at barna våre kan gå/sykle bilfritt til barnehage/skole og har så mye natur rundt seg. Vi elsker også å ha nesten ikke noe boliglån, som gir oss stor økonomisk frihet. Det er billigere på Holmlia, Søndre Nordstrand, Prinsdal osv. Men vi bruker bil minst mulig og vil ha fin sykkelvei til jobb og nærhet til T-bane. Anonymkode: 81194...940 Det er ikke billigere på Holmlia enn på Romsås, nei. Men fint at dere trives da😊 Anonymkode: f63ab...718 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 16. februar #28 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Haugenstua pleier å være billigere. Anonymkode: f63ab...718 Varierer nok på type bolig osv. Jeg kan ha blingset feil, men Elevundersøkelsen på Rommen skole kom jo på noen trinn helt ekstremt ut? Kanskje tallet var feil, men det ene trinnet hadde 42% mobbing???? Men, noen skoler på vestkant kommer og kanondårlig ut her. Bor nok ulike folk overalt, men min opplevelse er at akademikerpar med barn flytter til: - Kalbakken - Holmlia - Tildels Stovner/Høybråten - Det derre rekkehusområdet ved….ah…grevlingveien osv? Dere vet. Smekket oppi motorveien. Om jeg måtte flytte til Grorud/Holmlia/Prinsdal osv fordi økonomi så hadde jeg nok prøvd meg på Kalbakken kanskje 🤷♀️ Billigst er det ikke. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå