AnonymBruker Skrevet 15. februar #1 Del Skrevet 15. februar Jeg har en kollega som muligens har sykemeldt seg fordi hun ikke fikk fri til å reise på en bestemt ferie. Før hun reiste fortalte hun meg indirekte at ferie skulle det bli selv om hun ikke fikk innvilget det. At hun kunne finne på andre kreative løsninger for å få litt fri. Noe mer sa hun ikke. Vi er ikke venner eller bekjente. Vet ikke hvordan hun klarte å si eller hinte om noe sånt til meg. Mandag forrige uke ringte hun på jobben og sa at hun måtte reise til England for søsteren hadde blitt alvorlig syk. Hun har ellers aldri snakket noe særlig om søster. Jeg er ingen sladrehank eller ryktespreder. Hva er riktig å gjøre? Har jeg varslingsplikt eller lojalitetsplikt ovenfor arbeidsgiver? Jeg vet ikke om hennes søster er syk på ekte eller om hun faktisk er på ferien hun skulle finne kreative løsninger for å komme seg på.. Ønsker ikke å mistenkeliggjøre folk. Jeg er heller ikke en person som ønsker å støtte slike alvorlige handlinger, hvis det virkelig skulle være en bløff.. Føler jeg går å grubler og tenker mye på dette. Anonymkode: 1b54a...e2e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #2 Del Skrevet 15. februar Jeg har nok vansker i mitt liv til at jeg hadde blandet meg. Du vet jo ikke engang om det er sant Anonymkode: 6c292...592 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 15. februar #3 Del Skrevet 15. februar Jeg mener du ikke har varslingsplikt her og at dette ikke er ditt sirkus eller dine bavianer. Og skulle du ta feil så legger du stein til byrden. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 15. februar #4 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Mandag forrige uke ringte hun på jobben og sa at hun måtte reise til England for søsteren hadde blitt alvorlig syk. Hun har ellers aldri snakket noe særlig om søster. Jeg tror ikke dette er grunnlag for sykemelding, så jeg tror du kan slappe av her. I verste fall har hun presset gjennom ferien hun ikke fikk innvilget. Det er jo ikke bra, men det er ikke økonomisk svik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
esmer Skrevet 15. februar #5 Del Skrevet 15. februar Jeg hadde nok la vær å si ifra, men hadde observert og sagt i fra dersom dette skjer flere ganger.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #6 Del Skrevet 19. februar Når man ikke er kompetent og voksen nok til å ta egne avgjørelser i arbeidslivet har man ikke noe der å gjøre. Når man legger ut om arbeidsplassen på kg framfor å ta det opp med leder har man ikke noe i arbeidslivet å gjøre. Når man gjør antagelser og bruker forutsetninger mot andre mennesker er man ikke akkurat noen god person. Du aner null og ingenting om hva denne personen har avtalt med leder. Du bare pøser ut egne antagelser. Du undersøker ikke arbeidsreglementet du er under. Voks opp. (Og til info, personen har mest sannsynlig fått permisjon uten lønn, kanskje kombinert med 1-2 dager velferdspermisjon) Anonymkode: 8938f...b1b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 19. februar #7 Del Skrevet 19. februar ikke et vepsebol jeg hadde orket sparke i... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #8 Del Skrevet 21. februar Dette bør du bare la være. Om hun har fått avslag på ferie og så har blitt sykmeldt, kan leder ha grunnlag for å bestride sykmeldingen. Men det er mellom leder og ansatt, og har ikke noe med deg å gjøre. Anonymkode: e06d6...9d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #9 Del Skrevet 21. februar Jeg hadde nevnt noe i en bisetning om at Kari er heldig som er på ferie i Spania mens vi er på jobb i vinterværet. Anonymkode: 406ed...a0d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #10 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (På 15.2.2025 den 12.41): Før hun reiste fortalte hun meg indirekte at ferie skulle det bli selv om hun ikke fikk innvilget det. At hun kunne finne på andre kreative løsninger for å få litt fri. Noe mer sa hun ikke. Anonymkode: 1b54a...e2e Jeg tenker at du hadde muligheten til å si ifra direkte til henne omtrent her. 👆 Når du ikke gjorde det så tenker jeg at du indirekte har bifalt hennes tankegang. Du har jo ikke noe håndfast å vise til sjefen heller, så i verste fall så kan du fremstille deg som en idiot for sjefen og en illojal kollega for kollegaen din. Dersom kollega får et akutt reisebehov for presis samme uke som vedkommende har fått avslag på fri til så tenker jeg at det gir sjefen din noen tanker allerede, uten at du trenger å blandes inn i det. Anonymkode: a2e8c...b08 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #11 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg hadde nevnt noe i en bisetning om at Kari er heldig som er på ferie i Spania mens vi er på jobb i vinterværet. Anonymkode: 406ed...a0d Du hadde sagt dette når kollegaen er i England pga syk søster? Du er en som ødelegger arbeidsmiljø i såfall. I beste fall sprer du sladder, i verste fall sprer du usannheter. På den kjipeste passiv aggressive måten også. Anonymkode: 6c292...592 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #12 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du hadde sagt dette når kollegaen er i England pga syk søster? Du er en som ødelegger arbeidsmiljø i såfall. I beste fall sprer du sladder, i verste fall sprer du usannheter. På den kjipeste passiv aggressive måten også. Anonymkode: 6c292...592 Hvis Kari fortalte meg at hun skulle til Spania i vinterferien, så ser jeg ingenting galt i å snakke om det i lunsjen. At Kari senere har sagt til sjefen at hun liksom er i England er hennes valg. Anonymkode: 406ed...a0d 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #13 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (På 15.2.2025 den 12.41): Jeg vet ikke om hennes søster er syk på ekte eller om hun faktisk er på ferien hun skulle finne kreative løsninger for å komme seg på AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis Kari fortalte meg at hun skulle til Spania i vinterferien, så ser jeg ingenting galt i å snakke om det i lunsjen. At Kari senere har sagt til sjefen at hun liksom er i England er hennes valg. Anonymkode: 406ed...a0d TS vet ikke. Jeg er glad mine kolleger ikke er som deg. Anonymkode: 6c292...592 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #14 Del Skrevet 21. februar Nei, ingen plikt. Anonymkode: 4fad4...9fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #15 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): TS vet ikke. Jeg er glad mine kolleger ikke er som deg. Anonymkode: 6c292...592 Nei huff, tenk å bli tatt i å muligens lyve på seg en sykemelding når norges utgifter til dette fyker i taket og det vurderes innstraminger. Det kalles trygdesvindel. Anonymkode: 369b6...ad5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #16 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei huff, tenk å bli tatt i å muligens lyve på seg en sykemelding når norges utgifter til dette fyker i taket og det vurderes innstraminger. Det kalles trygdesvindel. Anonymkode: 369b6...ad5 Ja huff. Tenk om du kommer tilbake fra reise med din akutt syke søster og får vite at alle tror du driver med trygdesvindel. Tema i lunsjen faktisk Anonymkode: 6c292...592 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #17 Del Skrevet 21. februar ett paradoks da at etter at UK gikk ut av EU kan man ikke reise dit som sykemeldt uten å søke NAV først om lov... Anonymkode: 433f6...8ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 21. februar #18 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvis Kari fortalte meg at hun skulle til Spania i vinterferien, så ser jeg ingenting galt i å snakke om det i lunsjen. At Kari senere har sagt til sjefen at hun liksom er i England er hennes valg. Anonymkode: 406ed...a0d Men hva om hun er i England? Jeg hadde syntes det var kjempe ubehagelig om kolegaer begynte å spre rykter på den måten! Det går an å ta hensyn til andre på arbeidsplasen også.... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #19 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Nei huff, tenk å bli tatt i å muligens lyve på seg en sykemelding når norges utgifter til dette fyker i taket og det vurderes innstraminger. Det kalles trygdesvindel. Anonymkode: 369b6...ad5 Da er det mer ærlig å ta det opp med leder direkte. Kanskje vedkommende har fått innvilget velferdspermisjon pga alvorlig syk slektning. Ts vet jo ingenting om hvor denne kollegaen befinner seg akkurat nå, så å påstå at hun er i Spania er jo usant. Anonymkode: a5c83...0b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå