AdonisFFM Skrevet 16. februar #81 Del Skrevet 16. februar Molly85 skrev (1 minutt siden): Okei. Jeg forstår bare ikke at man ikke reagerer når barbariske tendenser som halshugging foregår i Europa. Å da komme med at «ytringsfriheten vil alltid være under angrep» er en veldig platt holdning, mener jeg. Dette er fordi de samme folkene som trekker på skuldrene for at folk blir halshugd for meningene sine i det store og hele er på siden av undertrykkelse av den drepte sine meninger. Hadde en abort-tilhengr blitt halshugd av en Wahhabbi aktivist ville nok reaksjonen vært av en annen art. Vi befinner oss i en tid hvor informasjonskrig og meningskamp er absolutt like het og reell som da Magna carta ble til. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 16. februar #82 Del Skrevet 16. februar AdonisFFM skrev (2 minutter siden): Det som skjedde i Kampuchea er jo tragisk og historien viser her et godt eksempel på totalitær makt ute av kontrol. samtidig kan vel ikke USA sin rolle i dette avfeies helt her HELLER. Den dag i dag er Laos, Vietnam og Kampuchea full av miner og ueksplodert ammunisjon som er resultat av proxy-krig i regionen. En kan selvsagt heller ikke forvente mer at Pål skal "beklage" noen ting ovenfor folk som bare er ute etter å putte ham på defensiven retorisk. Hvor mange er det som burde "beklage" sin støtte til USA sine aksjoner, som i sum har brakt my mer død og katastrofe verden over (og fortsatt gjør det) enn noe annet land eller regime. Det er selvsagt synd at alle ihuga USA-vasaller til stadighet må presse sitt svart-hvitt fiendebilde over på alle andre. Dette startet vel under Bush, som en formalisering, men har jo egentlig vært en De facto måte å argumentere på siden den kalde krigen startet. Selvsagt skal Steigan beklage at han støtter folkemord dersom han ønsker å på noen som helst måte å gjenopprette et snev av troverdighet i offentlig diskurs. De aller , aller fleste er uenige i både Røde Khmer folkemord og USAs framferd i Vietnam og som en forlengelse i Kambodsja. USA gir ikke frikort til hverken Pol Pot eller hans navne- og meningsbror Pål Steigan. Du gir deg litt (mye!) vekk når du peker på USA som verdens mest ødeleggende land samtidig som vår imperialistiske nabo igjen står i en okkupasjonskrig med enda ett naboland slik det stort sett har gjort gjennom hele sin historie. Lag en tråd om sammenligningen USA-Russland. Det blir spennende, men hører ikke hjemme her. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 16. februar #83 Del Skrevet 16. februar AdonisFFM skrev (3 minutter siden): Dette er fordi de samme folkene som trekker på skuldrene for at folk blir halshugd for meningene sine i det store og hele er på siden av undertrykkelse av den drepte sine meninger. Hadde en abort-tilhengr blitt halshugd av en Wahhabbi aktivist ville nok reaksjonen vært av en annen art. Vi befinner oss i en tid hvor informasjonskrig og meningskamp er absolutt like het og reell som da Magna carta ble til. Dette gir mening! 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 16. februar #84 Del Skrevet 16. februar AdonisFFM skrev (10 minutter siden): Det som skjedde i Kampuchea er jo tragisk og historien viser her et godt eksempel på totalitær makt ute av kontrol. samtidig kan vel ikke USA sin rolle i dette avfeies helt her HELLER. Den dag i dag er Laos, Vietnam og Kampuchea full av miner og ueksplodert ammunisjon som er resultat av proxy-krig i regionen. En kan selvsagt heller ikke forvente mer at Pål skal "beklage" noen ting ovenfor folk som bare er ute etter å putte ham på defensiven retorisk. Hvor mange er det som burde "beklage" sin støtte til USA sine aksjoner, som i sum har brakt my mer død og katastrofe verden over (og fortsatt gjør det) enn noe annet land eller regime. Det er selvsagt synd at alle ihuga USA-vasaller til stadighet må presse sitt svart-hvitt fiendebilde over på alle andre. Dette startet vel under Bush, som en formalisering, men har jo egentlig vært en De facto måte å argumentere på siden den kalde krigen startet. Pol Pot drepte opp mot en fjerdedel av egen befolkning. "Hva med USA" fungerer dårlig her. At Steigan og hans meningsfeller støttet han, og fremdeles ikke vil ta avstand sier det meste. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 16. februar #85 Del Skrevet 16. februar Snok1 skrev (Akkurat nå): Selvsagt skal Steigan beklage at han støtter folkemord dersom han ønsker å på noen som helst måte å gjenopprette et snev av troverdighet i offentlig diskurs. De aller , aller fleste er uenige i både Røde Khmer folkemord og USAs framferd i Vietnam og som en forlengelse i Kambodsja. USA gir ikke frikort til hverken Pol Pot eller hans navne- og meningsbror Pål Steigan. Du gir deg litt (mye!) vekk når du peker på USA som verdens mest ødeleggende land samtidig som vår imperialistiske nabo igjen står i en okkupasjonskrig med enda ett naboland slik det stort sett har gjort gjennom hele sin historie. Lag en tråd om sammenligningen USA-Russland. Det blir spennende, men hører ikke hjemme her. Selvsagt hører en sammenligning imellom stormakter hjemme i en tråd om hykleri og dobbeltmoral. Hvorfor skal Pål Steigan "beklage" seg noe mer enn folk burde "beklage" seg over at en million barn i Irak ble sultet ihjel på grunn av USA sine sanksjoner? JD Vance påpekte hykleriet og dobbeltmoralen i Vesten og det tålte selvsagt ikke de "liberale" autokraten. verre er det ikke. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 16. februar #86 Del Skrevet 16. februar Molly85 skrev (10 minutter siden): Okei. Jeg forstår bare ikke at man ikke reagerer når barbariske tendenser som halshugging foregår i Europa. Å da komme med at «ytringsfriheten vil alltid være under angrep» er en veldig platt holdning, mener jeg. Hvor har du det fra? ALLE reagerer på det. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 16. februar #87 Del Skrevet 16. februar AdonisFFM skrev (2 minutter siden): Hvorfor skal Pål Steigan "beklage" seg noe mer enn folk burde "beklage" seg over at en million barn i Irak ble sultet ihjel på grunn av USA sine sanksjoner? Jeg vet ikke. Det er ikke min påstand og ikke min mening. Du må lese hva jeg skriver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 16. februar #88 Del Skrevet 16. februar Snok1 skrev (1 minutt siden): Hvor har du det fra? ALLE reagerer på det. Hvordan? Ikke basert på svarene tidligere i tråden, og hvordan feks du svarte blant annet meg. Men godt å høre. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 16. februar #89 Del Skrevet 16. februar Example skrev (3 minutter siden): Pol Pot drepte opp mot en fjerdedel av egen befolkning. "Hva med USA" fungerer dårlig her. At Steigan og hans meningsfeller støttet han, og fremdeles ikke vil ta avstand sier det meste. Det var ikke bare på grunn av PP at det ble drept så mange folk der. En kan jo snu din argumentasjon på hodet og si at om du ikke tar avstand fra USA sine folkemord så er du ikke noe bedre enn de som forsvarer enhver iiknende handling. Å tvinge noen til å "ta avstand" ifra en selektiv situasjon (som tilfeldigvis passer inn i en retorisk) er like hyklerisk som å ikke ta avstand fra problemer i ns eget verdensbilde. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 16. februar #90 Del Skrevet 16. februar Snok1 skrev (1 minutt siden): Jeg vet ikke. Det er ikke min påstand og ikke min mening. Du må lese hva jeg skriver. Din påstand, men ikke din mening. Så mener altså ikke at han skal "ta avstand", vel da bekrefter du jo den retoriske absurditeten i det hele fra din side. Jeg tror ikke jeg kan hjelpe deg mer her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Betasuppe Skrevet 16. februar #91 Del Skrevet 16. februar (endret) Snok1 skrev (3 timer siden): Hva mer ønsker dere av ytringsfrihet, Hvilke utvidelser av ytringsfriheten ønsker dere, og hvilke eventuelle positive og negative konsekvenser ser dere komme ut av dette? Reversering av endringene av grunnloven §100 og fjerning av alle lover som er i konflikt med denne, for det burde ha vært grunnlovsstridig. Endret 16. februar av Betasuppe 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Betasuppe Skrevet 16. februar #92 Del Skrevet 16. februar Snok1 skrev (11 timer siden): Ingen av disse sakene handler om ytringsfrihet. Jeg skal være den første til å peke på at demonstrasjoner, trusler og vold har en betydelig og alvorlig chilling effekt, men ytringsfrihet er det altså ikke. @frivis, @Betasuppe og gjerne du også må faktisk vise hvordan ytringsfriheten er truet eller begrenset. Å vise til at det er demonstrasjoner over kontroversielle temaer viser at det ER nettopp ytringsfrihet. Trusler og vold er kriminalitet som (i Norge) håndteres etter straffeloven. Google er din venn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 16. februar #93 Del Skrevet 16. februar AdonisFFM skrev (2 minutter siden): Selvsagt hører en sammenligning imellom stormakter hjemme i en tråd om hykleri og dobbeltmoral. Hvorfor skal Pål Steigan "beklage" seg noe mer enn folk burde "beklage" seg over at en million barn i Irak ble sultet ihjel på grunn av USA sine sanksjoner? JD Vance påpekte hykleriet og dobbeltmoralen i Vesten og det tålte selvsagt ikke de "liberale" autokraten. verre er det ikke. Det handler om hvorvidt man skal ta Steigan seriøst. Akkurat nå fremstår han som en som støtter de mest autoritære kreftene han finner i verden, og at han trekkes mot det som er mest mulig ulikt samfunnet han selv lever i. Ingen med et snev av kunnskap og interesse om samfunn og historie vil ta Steigan seriøst. Hans målgruppe er de som på en eller annen måte føler seg utenfor samfunnet de lever i. Den gruppa er nok akkurat stor nok til å leve av hvis man klarer å engasjere nok i de sakene som ellers dominerer nyhetsbildet. Det gjelder bare å mene det stikk motsatte av opinionen om absolutt alt. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bix Skrevet 16. februar #94 Del Skrevet 16. februar Snok1 skrev (4 minutter siden): Hvor har du det fra? ALLE reagerer på det. Vås. Muslimer jubler over drapet på Salwan Momika: – Lovet være allah! document.no/2025/01/30/muslimer-jubler-over-drapet-pa-salwan-momika-lovet-vaere-allah/ Sitat Drapet på islam-kritikeren Salwan Momika har ført til så mye jubel blant muslimer i sosiale medier at svenske aviser har stengt kommentarfeltene. 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 16. februar #95 Del Skrevet 16. februar (endret) AdonisFFM skrev (7 minutter siden): Det var ikke bare på grunn av PP at det ble drept så mange folk der. En kan jo snu din argumentasjon på hodet og si at om du ikke tar avstand fra USA sine folkemord så er du ikke noe bedre enn de som forsvarer enhver iiknende handling. Å tvinge noen til å "ta avstand" ifra en selektiv situasjon (som tilfeldigvis passer inn i en retorisk) er like hyklerisk som å ikke ta avstand fra problemer i ns eget verdensbilde. Jo, folkemordet Pol Pot og Røde Khmer stod for er deres feil og deres alene. Om man skal fordele skyld utover det må det være at ingen brøt inn i tide og fikk stoppet det. Eventuelt kan man jo gi litt skyld til en del av de vestlige som snakket opp landet og styret hjemme. Skandinaver som laget egne kampuchea-klubber her hjemme. Jeg skjønner jo at det er pinlig for dem som gjorde det. Steigan er ikke den eneste som i ettertid har slitt med å innrømme at det var en tabbe. Endret 16. februar av Example 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 16. februar #96 Del Skrevet 16. februar Betasuppe skrev (6 minutter siden): Google er din venn. Igjen!!! Det er for slapt. Tror du noen tillegger deg noe vekt når du ikke engasjerer deg mer? Beklager at jeg tagget deg. Skjer ikke igjen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 16. februar #97 Del Skrevet 16. februar Example skrev (1 minutt siden): Ingen med et snev av kunnskap og interesse om samfunn og historie vil ta (De som er uenig med den liberale verdensorden) seriøst. Hans målgruppe er de som på en eller annen måte føler seg utenfor samfunnet de lever i. Den gruppa er nok akkurat stor nok til å leve av hvis man klarer å engasjere nok i de sakene som ellers dominerer nyhetsbildet. **Interessant. Så det er bare dere i den liberale verdensorden som lever innad i samfunnet? Ikke noe nytt at dere mener noe sånt. Det gjelder bare å mene det stikk motsatte av opinionen om absolutt alt. ELLER, en kan være en liberal kapitalist og alltid bruke ekkokammeret så en ikke ender opp med å tenke selv. Uthvet skrift er MIN tolking av din mening her. Vi lever i en informasjonskrig hvor Schibsted og resten av den korporate mediaverden støttes massivt av statsapparatet, mens de andre sjelden får tre inn i dette gode selskap. DIn holdning rekrutterer FLERE motstandere av slik autokratisk og elitistisk tankegang enn det hjelper ddin sak. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 16. februar #98 Del Skrevet 16. februar Betasuppe skrev (9 minutter siden): Reversering av endringene av grunnloven §100 og fjerning av alle lover som er i konflikt med denne, for det burde ha vært grunnlovsstridig. Du må være spesifikk på konsekvenser her. Jeg kommer ikke til å gjette meningene dine. KG er ikke stedet for implisitte beskjeder. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 16. februar #99 Del Skrevet 16. februar Stonegiant skrev (20 timer siden): Så akuratt her har Vance rett. Selv en ødelagt klokke har rett to ganger i døgnet, hehe. akkurat ! 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 16. februar #100 Del Skrevet 16. februar Example skrev (4 minutter siden): Jo, folkemordet Pol Pot og Røde Khmer stod for er deres feil og deres alene. Om man skal fordele skyld utover det må det være at ingen brøt inn i tide og fikk stoppet det. **Hva er det som får deg til å si det? Har du studert situasjonen in Sørøst-Asia på den tiden? Eventuelt kan man jo gi litt skyld til en del av de vestlige som snakket opp landet og styret hjemme. Skandinaver som laget egne kampuchea-klubber her hjemme. **Så du mener Jeg skjønner jo at det er pinlig for dem som gjorde det. Steigan er ikke den eneste som i ettertid har slitt med å innrømme at det var en tabbe. **Da er det jo godt å høre hvor ettertenksomme neocons/neoliberale er over sin fortid og konsekvensene av dette. Det er fantastisk at Vance tok et oppgjør med hykleriet i den liberale monolitten. Det skal bli interessant å se hva som vil følge, men koselig er det, selv for en som ikke er veldig entusiastisk over landet som helhet. 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå