Sportydame Skrevet 15. februar Forfatter #41 Del Skrevet 15. februar AdonisFFM skrev (4 timer siden): Jeg må si at Vance har imponert meg med sin frittalende framtoning. Tviler vel på at han har så mye mer forståelse for det komplekse bildet i Øst-Europa heller, men det han sa om Europa er jo helt korrekt. All den usaklige hetsingen av Pål kommer som regel fra folk som ikke besitter 1% av all kunnskap han har. Det er helt greit at n er uenig i en del av hans filosofi, selv om de flest av disse neppe kunne forklart på en seriøs måte hva han står for. Pål har skapt en veldig utfyllende kontrast til UtenFilter, Inyheter og document for å ta noen. I sammen har disse mediene nok like stor eller større oppslutning enn Akersgata sine drone. Steigan og UtenFilter drives jo av ildsjeler på veldig små budsjetter og klarer fint å engasjere tenkende individer på et langt større nivå enn de "anerkjente" journalistene i VG. Trumpismen vil nok sikkert (som du sier) lede til at vi får flere ledere i Europa som setter SIN nasjon foran EU. Og de lederne som fortsatt er globalister til det fulle vil nok fortsette å legge seg paddeflate for en tilsvarende underholdningsverdi 😂😂🤣🤣. Må si at det er artig å se både Støre, Barthen og Stoltenbegt nå om dagen. "Valget" til høsten blir nok også av stor underholdningsverdi. Jeg er fortsatt Arbeiderpartimann, selv om det er mer av gammel vane. Omtrent som at en heiet på Rosenborg når en var liten, men er drittlei av fotball nå. Nyyydelig sagt. Jeg er nok også egentlig AP kvinne- om det hadde fungert "med" sin hensikt😅 Jeg synes forøvrig fotballen er med på å avpolarisere verden - idag så jeg ManCity (laget som alle hater) slå Newcastle sammen med en ihuga Newcastle fan - som gav meg Vineyager potetgullet sitt - uten å krangle🤣🤣🤣 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 15. februar #42 Del Skrevet 15. februar Sportydame skrev (12 minutter siden): Jeg er nok også egentlig AP kvinne- om det hadde fungert "med" sin hensikt😅 Hva akkurat sikter du til her? I hvilke land er det ting fungerer så flott egentlig? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 15. februar #43 Del Skrevet 15. februar At Steigan er et skjellsord handler vel om at det er en nettside drevet av en gammelkommunist som sprer russisk propaganda. Om man ønsker å bli tatt litt seriøst, gjør man ikke det. Hva skal man vente til høsten for? Ingen norske partier som ligger an til å få noe som helst støtte er i nærheten av like ekstreme som MAGA? Nei, ikke Frp heller, på langt nær. 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 15. februar #44 Del Skrevet 15. februar PeeWee skrev (6 minutter siden): Hva akkurat sikter du til her? I hvilke land er det ting fungerer så flott egentlig? Vet ikke om det er det @Sportydamesikter til, men mine foreldre var AP-velgere. Mange av verdiene og meningene de sto for på 70-og 80-tallet, det er meninger som i dag blir tilskrevet ytre høyre. Arbeiderpartiet har tatt opp i seg en del ideer som kommer fra teoriene om interseksjonalitet. Mens grunnfjellet til partiet fortsatt mener at alle skal ha like muligheter og at det ikke er mer synd på noen grupper enn andre. 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 15. februar #45 Del Skrevet 15. februar (endret) AdonisFFM skrev (5 timer siden): Jeg må si at Vance har imponert meg med sin frittalende framtoning. Tviler vel på at han har så mye mer forståelse for det komplekse bildet i Øst-Europa heller, men det han sa om Europa er jo helt korrekt. All den usaklige hetsingen av Pål kommer som regel fra folk som ikke besitter 1% av all kunnskap han har. Det er helt greit at n er uenig i en del av hans filosofi, selv om de flest av disse neppe kunne forklart på en seriøs måte hva han står for. Pål har skapt en veldig utfyllende kontrast til UtenFilter, Inyheter og document for å ta noen. I sammen har disse mediene nok like stor eller større oppslutning enn Akersgata sine drone. Steigan og UtenFilter drives jo av ildsjeler på veldig små budsjetter og klarer fint å engasjere tenkende individer på et langt større nivå enn de "anerkjente" journalistene i VG. Trumpismen vil nok sikkert (som du sier) lede til at vi får flere ledere i Europa som setter SIN nasjon foran EU. Og de lederne som fortsatt er globalister til det fulle vil nok fortsette å legge seg paddeflate for en tilsvarende underholdningsverdi 😂😂🤣🤣. Må si at det er artig å se både Støre, Barthen og Stoltenbegt nå om dagen. "Valget" til høsten blir nok også av stor underholdningsverdi. Jeg er fortsatt Arbeiderpartimann, selv om det er mer av gammel vane. Omtrent som at en heiet på Rosenborg når en var liten, men er drittlei av fotball nå. Pål? Er vi på fornavn her altså? Det interessant med kontrastene du trekker til andre "alternative medier". Og ja, det er nok en forskjell. Det finnes en liten gruppe i Norge enda som fremdeles henger igjen på 60- og 70-tallet. Den typen kommunist som trykket kommunistiske land til sitt bryst. For eksempel Sovjetunionen, Kambodsja og Kina. Noen ganger en et av disse, mens andre alle tre eller flere. Steigan er formet av sin ungdomstid. Forskjellen på han og for eksempel en del yngre politikere i Rødt for eksempel er at Sovjetunionen, og nå Russland henger igjen som en slags ledestjerne. Da Russland har gått i stikk motsatt retning og dagens styre kan sies å være på ytre høyre fløy får dette et merkelig utfall. I Steigans tilfelle en gammelkommunist som har trykket nye Russland, og dermed også ytre høyre, til sitt bryst. En litt artig og til dels tragisk, kombinasjon av venstreekstremt og høyreekstremt. For å toppen ironien snakkes det om ytringsfrihet og sensur. Noe både Sovjetunionen og og nåværende Russland har et spesielt forhold til. Egentlig er man i opposisjon til alt Norge står for, men blir beskyttet av at Norge er som det er, med sin ytringsfrihet og sitt demokrati. Endret 15. februar av Example 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 15. februar #46 Del Skrevet 15. februar Betasuppe skrev (1 time siden): Jeg snakker om forskjellige land i verden som har sensur i Europa. Og det er det nok av eksempler på. "jailed for xxx" bare søk. Bruk nøtta. I Norge så er det jo "hatparagrafen" som er en veldig vag lov der du faktisk kan ende opp i fengsel. Dette er en skuffende slapp og omtrentlig type argumentasjon du bedriver her. Hva ønsker du å oppnå? Du skaper jo ikke engasjement med det eldgamle og utslitte «Google it»-argumentet. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 15. februar #47 Del Skrevet 15. februar Betasuppe skrev (1 time siden): Mulig noen er feil, men det er jo et faktum at det har skjedd og at det er diverse lover mot det. Er jo et minefelt. Så hvorfor ikke nevne faktiske eksempler? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 15. februar #48 Del Skrevet 15. februar frivis skrev (6 timer siden): Politiet konfronterte ham og spurte om innholdet i bønnen hans, noe som førte til at han ble anklaget for å ha brutt PSPO-reglene. Retten fant ham skyldig, selv om han ikke hadde uttrykt noen ytringer eller holdt noen plakater. Dette og mange andre eksempler er veldig skremmende! Vi blir styrt av totalitære galninger som tror de har rett på å eie sannheten! Hva betyr disse reglene? Gjelder de ytringsfrihet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 15. februar #49 Del Skrevet 15. februar Snok1 skrev (11 minutter siden): Hva betyr disse reglene? Gjelder de ytringsfrihet? Hele denne historien er bare BS. Han sto og ba i en sone utenfor en abortklinikk der demostrasjoner ikke er lov. Og gjorde det på en sånn måte at folk reagerte. JD.Vance vrei om dette til at de ikke har lov til å be i sine egne hjem. Også ser man jo i tråden her hvor skadelige disse løgnene er fordi folk er for late til å faktisk faktasjekke. Tråden heter "endelig noen som tør fortelle dem sannheten", og talen var fullstappa av løgner, konspirasjoner og propaganda. 18 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bix Skrevet 15. februar #50 Del Skrevet 15. februar (endret) Snok1 skrev (33 minutter siden): Hva betyr disse reglene? Gjelder de ytringsfrihet? Ytringsfriheten står høyt i kurs i Storbritannia nå om dagen ... Britain faces growing number of anti-blasphemy protests against those who 'insult Islam', with threats of violence and intimidation becoming more frequent, new report warns https://www.dailymail.co.uk/news/article-13181765/Britain-faces-growing-number-anti-blasphemy-protests-against-insult-Islam-threats-violence-intimidation-frequent-new-report-warns.html Sitat In 2021, a teacher in Batley, West Yorkshire, received death threats after showing pupils a cartoon of the prophet Mohammed in 2021. ... og ikke minst Frankrike: Tidligere elever forteller om en vennlig og varm lærer som ba elevene komme til ham hvis det var noe galt. Fredag ble den 47 år gamle småbarnsfaren halshugd på grunn av undervisning i et fag som ble innført etter angrepet på Charlie Hebdo. https://www.nrk.no/urix/frankrike_-den-drepte-laereren-viste-fram-karikaturene-hvert-ar-1.15205928 Dette var to tilfeldige eksempler på hvordan det står til med ytringsfriheten i dagens vestlige samfunn; å brenne en bok man selv eier er heller ikke ufarlig; drapet på Salwan Momika i Södertälje i januar sier vel sitt. Endret 15. februar av Bix 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 15. februar #51 Del Skrevet 15. februar (endret) Bix skrev (7 timer siden): Ytringsfriheten står høyt i kurs i Storbritannia nå om dagen ... Britain faces growing number of anti-blasphemy protests against those who 'insult Islam', with threats of violence and intimidation becoming more frequent, new report warns https://www.dailymail.co.uk/news/article-13181765/Britain-faces-growing-number-anti-blasphemy-protests-against-insult-Islam-threats-violence-intimidation-frequent-new-report-warns.html ... og ikke minst Frankrike: Tidligere elever forteller om en vennlig og varm lærer som ba elevene komme til ham hvis det var noe galt. Fredag ble den 47 år gamle småbarnsfaren halshugd på grunn av undervisning i et fag som ble innført etter angrepet på Charlie Hebdo. https://www.nrk.no/urix/frankrike_-den-drepte-laereren-viste-fram-karikaturene-hvert-ar-1.15205928 Dette var to tilfeldige eksempler på hvordan det står til med ytringsfriheten i dagens samfunn; å brenne en bok man selv eier er heller ikke ufarlig; bare spør Salwan Momika. Ingen av disse sakene handler om ytringsfrihet. Jeg skal være den første til å peke på at demonstrasjoner, trusler og vold har en betydelig og alvorlig chilling effekt, men ytringsfrihet er det altså ikke. @frivis, @Betasuppe og gjerne du også må faktisk vise hvordan ytringsfriheten er truet eller begrenset. Å vise til at det er demonstrasjoner over kontroversielle temaer viser at det ER nettopp ytringsfrihet. Trusler og vold er kriminalitet som (i Norge) håndteres etter straffeloven. Endret 16. februar av Snok1 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loboto Skrevet 15. februar #52 Del Skrevet 15. februar Betasuppe skrev (3 timer siden): Fordi det er en slippery slope til å sensurere det man til enhver tid ikke liker, og det har vi jo vitnet til nå. Misgendering er jo en forbrytelse nå. Trusler skal være forbudt fordi det er en lovnad om fysisk vold. Man sier at man kommer til å utføre vold. Jeg snakker om forskjellige land i verden som har sensur i Europa. Og det er det nok av eksempler på. "jailed for xxx" bare søk. Bruk nøtta. I Norge så er det jo "hatparagrafen" som er en veldig vag lov der du faktisk kan ende opp i fengsel. Trusler trenger faktisk ikke ha noe med vold å gjøre. At jeg sier du ikke går dessert om du ikke spiser middag. Det er trussel, det er ikke vold. Hatsparagrafen som du så fint kaller den er alt annet enn vag, den er svært spesifikk og de ferreste dømmes under denne nettopp fordi det er mange kriterier som skal oppfylles før du dømmes innenfor denne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bix Skrevet 16. februar #53 Del Skrevet 16. februar Snok1 skrev (1 minutt siden): Ingen av disse sakene handler om ytringsfrihet. Jeg skal være den første til å peke på at demonstrasjoner, trusler og vold har en betydelig og alvorlig chilling effekt, men ytringsfrihet er det altså ikke. @frivis, @Betasuppe og gjerne du også må faktisk vise hvordan ytringsfriheten er truet eller begrenset. Å vise til at det er demonstrasjoner over kontroversielle temaer viser at det ER nettopp ytringsfrihet. Trusler og vold er kriminalitet som (i Norge) håndterer letter straffeloven. Naturligvis handler dette om ytringsfrihet; hvis en lærer ikke kan vise en tegning til elevene sine uten å bli halshugget, eller man ikke kan tegne en harmløs karikatur uten å bli drept, slik Charlie Hebdo-redaksjonen ble - hvor er ytringsfriheten når straffen for å ha en politisk ukorrekt mening er døden ...? 5 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loboto Skrevet 16. februar #54 Del Skrevet 16. februar Bix skrev (9 minutter siden): Naturligvis handler dette om ytringsfrihet; hvis en lærer ikke kan vise en tegning til elevene sine uten å bli halshugget, eller man ikke kan tegne en harmløs karikatur uten å bli drept, slik Charlie Hebdo-redaksjonen ble - hvor er ytringsfriheten når straffen for å ha en politisk ukorrekt mening er døden ...? Må skille på årsaker her synes jeg. Var det staten som halshugget? Ettersom du mener årsaken er brudd på ytringsfrihet? Vil alke som gjør det samme halshugges? Om ikke handler dette om tilfeldige drap og galskap, ikke generell ytringsfrihet. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet 16. februar #55 Del Skrevet 16. februar Ja jeg tenker nok et ord holder... Usaid. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 16. februar #56 Del Skrevet 16. februar Ser flere her henger seg opp i «ytringsfrihet», og at nevnte eksempler ikke gjaldt ytringsfrihet siden det ikke var myndighetene som gav represalier. Dere har ikke forstått definisjonen av begrepet: Hva er ytringsfrihet? Ytringsfrihet er retten til å si sin mening uten å bli fengslet eller på andre måter straffeforfulgt av staten. Ytringsfrihet er også retten til å si sin mening uten å bli truet – eller verre – av de som er uenige med deg. Kilde: Human-etisk forbund. I stedet for å bli sjokkert eller forskrekket over at en lærer halshugges (!) vrir man og vender på et begrep, og feilaktig hevder at poster ikke kan betydningen av det. Det viser egentlig veldig godt hva som er problemet med Europa i dag, og hvorfor vold og drap får bre om seg. Folk er mer opptatt av å arresterere hverandre på ordbruk enn å faktisk innse hvilken vei utviklingen i samfunn som har vært i en positiv utvikling nå tar. Politisk korrekthet ødelegger så mye, for man blir livredd for å ta tak i årsaken til at noe skjer, og kaster heller bort tid på å sette merkelapper på de som adresserer problemet. Bare se på Listhaug. For 7-8 år siden ble hun hetset for å snakke om «svenske tilstander». Nå står politikere på motsatt side og bruker begrepet i fullt alvor, og innrømmer at vi har fått tendensene i Oslo. Tenk om man hadde begynt å jobbe med årsakene tilbake den gang? Nå er det brannslukking, mens brannen sprer seg fortere enn klamydia i russetiden. 5 1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosakatt Skrevet 16. februar #57 Del Skrevet 16. februar (endret) AdonisFFM skrev (17 timer siden): Å snakke om pedofili, kannibalisme og voldsagitasjon blir vel temmelig store stråargumenter. Jeg tror neppe det er dette AfD eller den Rumenske politiker (som ble kansellert) snakket om. En universitetsprofessor i Norge som uttalte seg på Resett om voldelige krigsflyktninger skal heller ikke sparkes på grunn av det. Alt dette kveler meningsrommet, men leder i neste omgang til at frontene og det politiske klimaet hardner til. Når derimot folk blir anmeldt for å kritisere innvandring; kansellert for å stille spørsmål om vaksiner eller for den saks skyld hvor folk på denne siden ser ut til å ville velsigne en PST-aksjon mot folk som er uenige med dem, så er dette reelle eksempler. Nei. For se deg rundt. Vi lever i en verden med groteske problemstillinger. Vi er en verden med barne ekteskap. Å ikke kritisere, gjør at Norge blir akkurat lik. 100 prosent sjangse for det. Mennesker er mennesker, og mange er desverre verken smarte eller snille. Endret 16. februar av Rosakatt 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kat-e Skrevet 16. februar #58 Del Skrevet 16. februar Jeg føler at de store mediene og hvordan de fører folk baklyset også er en variant av mangel på ytringsfrihet. Jeg er heller ikke spesielt begeistret for Trump, likevel vil jeg ha fakta. Nrk har fortalt oss i ukesvis om hvordan fryktelige Trump vil innføre toll på opp til 25% på varer fra EU. Men Nrk og resten av gjengen burde fortelle at EU allerede har opp til 25% skatt på amerikanske varer. Problemet er at man kan ikke stole på at de etablerte mediene (som mottar statsstøtte) forteller sannheten. Dette gjelder spesielt innvandring, Islam, Kriminalitet, Trump etc. 6 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athod Skrevet 16. februar #59 Del Skrevet 16. februar kat-e skrev (11 minutter siden): Jeg føler at de store mediene og hvordan de fører folk baklyset også er en variant av mangel på ytringsfrihet. Jeg er heller ikke spesielt begeistret for Trump, likevel vil jeg ha fakta. Nrk har fortalt oss i ukesvis om hvordan fryktelige Trump vil innføre toll på opp til 25% på varer fra EU. Men Nrk og resten av gjengen burde fortelle at EU allerede har opp til 25% skatt på amerikanske varer. Problemet er at man kan ikke stole på at de etablerte mediene (som mottar statsstøtte) forteller sannheten. Dette gjelder spesielt innvandring, Islam, Kriminalitet, Trump etc. Ja jeg også misliker bølla Trump, men samtidig har administrasjonen hans veldig mye rett i det de sier om EU. Verden er ikke svart/hvit. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 16. februar #60 Del Skrevet 16. februar Molly85 skrev (6 timer siden): Hva er ytringsfrihet? Ytringsfrihet er retten til å si sin mening uten å bli fengslet eller på andre måter straffeforfulgt av staten. Ytringsfrihet er også retten til å si sin mening uten å bli truet – eller verre – av de som er uenige med deg. Kilde: Human-etisk forbund. Hvorfor bruker du ikke Norges Lover som en kilde, siden dette er…….eeeh..kilden? https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1814-05-17-nn/KAPITTEL_5#§100 Her er litt om avgrensningene i ytringsfriheten slik de er gjort av høyesterett. Publisert i Lovdata: https://lovdata.no/artikkel/hva_er_hatefulle_ytringer_nye_avklaringer_fra_hoyesterett/4198 Det er, slik jeg leser det, veldig få begrensninger på ytringsfriheten. De begrensningene som er, er der for at svakere grupper også fritt skal få ytre seg. Der den som ytrer seg opplever vold og trusler i ettertid, blir dette straffeforfulgt. Ett illustrerende eksempel er når SIAN holder demonstrasjoner utenfor Stortinget, så er deres ytringer -rent fysisk- beskyttet av Politiet mot store grupper av motdemonstranter. SIAN er en typisk gruppe som trenger beskyttelse for ytringene deres fordi deres meninger er så marginale, og det får de. Gang på gang på gang. I juli 2022 skjedde det som ikke skal skje: Bilen som SIAN-ledelsen satt i på vei fra en demonstrasjon ble påkjørt av en kvinne som kjørte på dem nettopp fordi de var SIAN-ledelsen. Dersom vi hadde hatt total ytringsfrihet ville kvinnen kunne hevdet at hun brukte sin ytringsfrihet mot SIAN, siden det eksplisitte målet var å -bokstavelig talt- stoppe SIAN. Slik er det heldigvis ikke med våre få begrensninger i ytringsfriheten. Kvinnen som kjørte på SIAN ble dømt for påkjørselen, og SIAN -som heldigvis bare ble lettere skadd- fortsetter å demonstrere og utøve deres ytringsfrihet. https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2023/03/11/to-kvinner-tiltalt-etter-sian-pakjorsel/ I denne artikkelen forklarer Politiet hvordan de balanserer hensynene til ytring, beskyttelse mot vold og generell ro og orden for publikum før en SIAN-demonstrasjon: https://www.nettavisen.no/nyheter/sian-inviterer-til-krenkefest-i-oslo-politiet-har-skarpe-ressurser-i-bakhand/s/12-95-3424011310 Ytringsfrihet er også å problematisere lovene som regulerer ytringsfrihet slik det gjøres i denne tråden. Denne diskusjonen skjer også i pressen uten at de som ytrer seg blir forfulgt: https://www.vg.no/i/k6l0yQ?utm_source=iosapp&utm_medium=share Hva mer ønsker dere av ytringsfrihet, @Betasuppe, @frivis Hvilke utvidelser av ytringsfriheten ønsker dere, og hvilke eventuelle positive og negative konsekvenser ser dere komme ut av dette? 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå