Gå til innhold

Europa i sjokk - endelig noen som tør fortelle dem sannheten....

Sportydame

Anbefalte innlegg

PeeWee skrev (2 minutter siden):

Da er det enten Sveits, eller et slikt land hvor du kan sitte å kose deg over at de fattige har det jævlig. Så du bor da enten i Sveits eller er en sosiopat? Eller Thailand kanskje?

Vi setter stor pris på at du deltar i debatten. Unngå brukerangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Husk at du selv er ansvarlig for alt du skriver på nett. Takk for at du bidrar! Her finner du reglene.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

A new man skrev (5 timer siden):

Jeg blir helt matt. Folk skjønner ikke, eller vil ikke skjønne hva ytringsfrihet er. 

Krever du å ytre deg i ord eller handling, så må alle andre ha tilsvarende rett.

Vance kan kritisere demokrati og ytringsfriheten i Europa, men vi kan også minne hans på bjelken i eget øye. Det er ikke så lenge siden kongressen i USA ble stormet av en voldelig mobb. 

Også på det mer personlige plan. Sprer man sjekketriks som «Grab’em by the pussy», så vil man ikke bli oppfattet så hyggelig eller veltilpasset? Å gjøre det er også en ytring, men samtidig en straffbar seksuell handling uten samtykke.  

Kaller du kona stygg og feit, ja så blir det kanskje ikke sex den kvelden. Det får konsekvenser, 

Ytringer har konsekvenser og ytringsfrihet innbærer ikke at man skal kunne fri seg fra disse. 

Ikke alle ytringer er lov. I Norge er det lov å brenne Koranen og Bibelen som religionskritikk. Det er ikke lov å brenne moskeer og kirker. 

Handlinger kan være ytringer, men å gi uttrykk for at man ikke liker noen ved å bruke vold er likevel ikke greit. 

Ytringsfrihet er altså ikke absolutt og den er ikke hevet over andre menneskerettigheter. Ved motstrid så må det foretas en avveining. Retten til å utøve sin religion og retten til familieliv kan ofte gi konflikt?

Det finnes flere bestemmelser som straffer helt frie ytringer. Straffelovens kapittel 22 om uriktig forklaring og uriktig anklage. Paragrafene 263 og 264 om trusler, 266 om hensynsløs adferd, 267 krenking av privatlivets fred, 267a og b forbud mot deling av krenkende bilder. 182 gir forbud mot opptøyer, 187 om falsk alarm. 

Alt dette begrenser ytringsfriheten i større eller mindre grad, og det er helt greit tenker jeg og de aller fleste. 

Grensene for hatefulle ytringer etter paragraf 185 er ganske klare, de er ikke vanskelige å forholde seg til heller. Lovens ordlyd er klar, forarbeidene gir eksempler og dommer setter grensene. Ganske vanlig og demokratisk det. 

Dette er vel strengt tatt usaid som sto for.... men men... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeeWee skrev (5 minutter siden):

Da er det enten Sveits, eller et slikt land hvor du kan sitte å kose deg over at de fattige har det jævlig. Så du bor da enten i Sveits eller er en sosiopat? Eller Thailand kanskje?

Jeg koser meg ikke over at folk har dårligere råd enn meg altså, nei Thailand er for langt unna og har ikke de fordelene jeg ser etter

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betasuppe skrev (Akkurat nå):

Jeg koser meg ikke over at folk har dårligere råd enn meg altså

Joda, du gjør nok det. Ønsker nok at de ekle parasittene som sliter skal dø så du får det lettere selv. Det virker mer og mer som du snakker om Sveits, og mitt inntrykk er at det som ikke er skikkelig rike som flytter fra Norge til Sveits er noen skikkelige drittsekker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (2 timer siden):

Dette er vel strengt tatt usaid som sto for.... men men..

Hæ? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AdonisFFM skrev (På 15.2.2025 den 12.57):

Å snakke om pedofili, kannibalisme og voldsagitasjon blir vel temmelig store stråargumenter. 

Så du er motstander av ytringsfrihet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1365 skrev (22 timer siden):

Selv om jeg ikke liker verken begrunnelsen eller beslutningen om utestengelse av AP fra Det Ovale Kontor, er det noen detaljer her som er viktige.

• AP nektes heldigvis ikke å dekke disse hendelsene, men de nektes å være i rommet. Det er en viktig forskjell, siden første varianten ville vært et alvorlig angrep på pressefriheten.   
  • Demokratenes argumentasjon for å endre det første grunnlovstillegget og deres nå dokumenterte mediepåvirking i det skjulte er trolig en større utfordring for ytringsfriheten enn (kritikkverdige) handlinger fra Trump som skjer i full åpenhet. 

Dette blir for dumt å kommentere, så jeg velger å tie stille. Jeg vil bare si at jeg er så flau på Trump/Vance tilhengerene sine vegne, som hele tiden desperat prøver å forsvare duoen.

Dette oppsummerer vel hva jeg tenker:

Endret av Callista
Skrivefeil
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bix skrev (På 16.2.2025 den 16.15):

Ja, folk glemmer at Jens Bjørneboes "Uten en tråd" fortsatt er forbudt i Norge, bare for å nevne noe.

Den er "forbudt" siden ingen har opphevet forbudet. Forbudet håndheves ikke, så ingen blir arrestert eller straffet for å ha eller lese den. Den er tatt med i Bjørneboes samlede verker, som er fritt tilgjengelig for folket.
Hvis man skal gå på dette nivået, er det mange morsomme lover i amerikanske stater som fortsatt står, men som ikke håndheves.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pjatte skrev (26 minutter siden):

Den er "forbudt" siden ingen har opphevet forbudet. Forbudet håndheves ikke, så ingen blir arrestert eller straffet for å ha eller lese den. Den er tatt med i Bjørneboes samlede verker, som er fritt tilgjengelig for folket.
Hvis man skal gå på dette nivået, er det mange morsomme lover i amerikanske stater som fortsatt står, men som ikke håndheves.

Faktisk tror jeg de som forvalter denne boken VIl at det skal være et formelt forbud slik at de kan skryte på seg en fortsatt patina av sensur. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callista skrev (13 timer siden):

Dette blir for dumt å kommentere, så jeg velger å tie stille. Jeg vil bare si at jeg er så flau på Trump/Vance tilhengerene sine vegne, som hele tiden desperat prøver å forsvare duoen.

Synd du velger å tie stille, siden jeg er oppriktig interessert i å vite hva som er dumt og/eller feil i det jeg skriver. Jeg definerer meg på ingen måte som tilhenger av verken Trump eller Vance, men forsøker å danne meg et bilde av hva som foregår. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callista skrev (13 timer siden):

Dette oppsummerer vel hva jeg tenker:

Det er vanskelig å forstå at denne videoen har noen relevans som svar på det jeg skriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke lest hele denne tråden, men har nå sett hele talen, og klarer ikke å forstå hva som er så ille med den som media skal ha det til. Det Vance sier er jo bare fakta, og stiller meg bak hvert eneste ord. At det han sier er fakta har vi fått bevist de siste årene.

Har forresten ikke funnet hele talen noe sted i mainstream media. Et det tilfelle at den er å finne der? Ser kun at den stort sett er tatt ut av kontekst med tilhørende angripende kommentarer. 

Endret av Tutte
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (På 17.2.2025 den 0.59):

Poenget er at dette er en form for sensur: vi regulerer hva det er lovlig å mene gjennom hva som er lov å formidle.

Uten noen form for sensur ville man rekruttert og utført lobbyvirksomhet for å endre lovverket.

Vet ikke om jeg henger med på resonnementet. Man sensurerer ikke tanker og meninger gjennom å forby visse handlinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (7 minutter siden):

Har ikke lest hele denne tråden, men har nå sett hele talen, og klarer ikke å forstå hva som er så ille med den som media skal ha det til. Det Vance sier er jo bare fakta, og stiller meg bak hvert eneste ord. At det han sier er fakta har vi fått bevist de siste årene.

Har forresten ikke funnet hele talen noe sted i mainstream media. Et det tilfelle at den er å finne der? Ser kun at den stort sett er tatt ut av kontekst med tilhørende angripende kommentarer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med en gang man begynner å bruke mainstream media som om det er det vi som er kritiske til Trump, Musk, Vance og co har som kilde blir jeg lattermild. Dere er klar over at disse selv poster omtrent alt de sier og gjør i sosiale medier så man trenger ikke at MSM eller Steigan og co for den saks skyld, tolker det for oss. Vi kan se og lese og tolke helt på egenhånd, rett fra kilden. Mange ganger synes jeg media er snille og milde når de tolker vs hva de faktisk lirer av seg. Jeg har fulgt med aktivt siden 2016. Please ikke forsøk å få det til å høres ut som om mine antipatier kommer av at jeg leser hva nrk eller cnn rapporterer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (8 minutter siden):

Med en gang man begynner å bruke mainstream media som om det er det vi som er kritiske til Trump, Musk, Vance og co har som kilde blir jeg lattermild. Dere er klar over at disse selv poster omtrent alt de sier og gjør i sosiale medier så man trenger ikke at MSM eller Steigan og co for den saks skyld, tolker det for oss. Vi kan se og lese og tolke helt på egenhånd, rett fra kilden. Mange ganger synes jeg media er snille og milde når de tolker vs hva de faktisk lirer av seg. Jeg har fulgt med aktivt siden 2016. Please ikke forsøk å få det til å høres ut som om mine antipatier kommer av at jeg leser hva nrk eller cnn rapporterer. 

Jeg tror det er vanskelig å sette seg inn i desom man sitter å blir påvirket selv av sine egne "medier". Man tror nok da at de man anser som er på "den andre siden" blir det samme. Helt uten å forstå at det som omtales som "main stream media" ikke er en ensartet gruppe medier som mener det samme om alt og formidler de samme sakene med lik vinkling.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (19 minutter siden):

Veldig bra! Noen kilder du spesielt vil anbefale?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...