PeeWee Skrevet mandag kl 09:32 #221 Del Skrevet mandag kl 09:32 Madame Butterfly skrev (9 minutter siden): Trygdeytelser er åpen for politisk debatt, det må det være. Jeg mener at minstesats her må landet er for lav, men det er da ikke slik at de som ønsker karensdager eller høyere terskel for trygd oppfordrer til l vold. Det er ikke oppfordring til vold, men det kan allikevel ta livet av folk. Derfor mener jeg at vår moral er vinklet til de rike sin fordel. Jeg mener derimot at samfunnet burde ha større toleranse for vold. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet mandag kl 09:33 #222 Del Skrevet mandag kl 09:33 Trish skrev (9 minutter siden): Ironisk nok så har både den versjonen av tiktok amerikanerne fikk nå og mange punkter i prosjekt 2025 preg av mye mer sensur enn det vi har her borte. Kilde på denne påstanden? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A new man Skrevet mandag kl 09:38 #223 Del Skrevet mandag kl 09:38 (endret) Molly85 skrev (5 minutter siden): Kilde på denne påstanden? https://www.everylibraryinstitute.org/report_project_2025 Our institutions are under threat by policy proposals that could lead to the elimination of federal funding and the rolling back of enforcement of protections for students, families, and the right to read. The Heritage Foundation manifesto institutionalizes censorship and paves the way for greater political control over educational content. Sikkert bare en av mange saker. Endret mandag kl 09:39 av A new man 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet mandag kl 09:39 #224 Del Skrevet mandag kl 09:39 A new man skrev (1 minutt siden): Jeg blir helt matt. Folk skjønner ikke, eller vil ikke skjønne hva ytringsfrihet er. Krever du å ytre deg i ord eller handling, så må alle andre ha tilsvarende rett. Vance kan kritisere demokrati og ytringsfriheten i Europa, men vi kan også minne hans på bjelken i eget øye. Det er ikke så lenge siden kongressen i USA ble stormet av en voldelig mobb. Også på det mer personlige plan. Sprer man sjekketriks som «Grab’em by the pussy», så vil man ikke bli oppfattet så hyggelig eller veltilpasset? Å gjøre det er også en ytring, men samtidig en straffbar seksuell handling uten samtykke. Kaller du kona stygg og feit, ja så blir det kanskje ikke sex den kvelden. Det får konsekvenser, Ytringer har konsekvenser og ytringsfrihet innbærer ikke at man skal kunne fri seg fra disse. Ikke alle ytringer er lov. I Norge er det lov å brenne Koranen og Bibelen som religionskritikk. Det er ikke lov å brenne moskeer og kirker. Interessant at du tar opp dette. Selve problemet i Norge og Vesten i dag er jo ikke at vi ikke har lover og regler. Problemet er at det er kommet mennesker inn som ser seg hevet ut over disse, og som halshugger og knivdreper som reaksjon på feks koranbrenning, som går til fysisk angrep på pro Israel i 8. mars-tog. Jøder får beskjed av politiet om å tone ned tegn på at de er jødiske (ref. etter barnevogn til jødisk familie ble kuttet dekkene på og døren deres ble vandalisert i Oslo). 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A new man Skrevet mandag kl 10:02 #225 Del Skrevet mandag kl 10:02 Molly85 skrev (16 minutter siden): Interessant at du tar opp dette. Selve problemet i Norge og Vesten i dag er jo ikke at vi ikke har lover og regler. Problemet er at det er kommet mennesker inn som ser seg hevet ut over disse, og som halshugger og knivdreper som reaksjon på feks koranbrenning, som går til fysisk angrep på pro Israel i 8. mars-tog. Jøder får beskjed av politiet om å tone ned tegn på at de er jødiske (ref. etter barnevogn til jødisk familie ble kuttet dekkene på og døren deres ble vandalisert i Oslo). Ja. Det du nevner er straffbart og vi burde prioritere de sakene i politiet og rettsvesenet. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rick Skrevet mandag kl 10:05 #226 Del Skrevet mandag kl 10:05 (endret) A new man skrev (33 minutter siden): Ikke alle ytringer er lov. I Norge er det lov å brenne Koranen og Bibelen som religionskritikk. Det er ikke lov å brenne moskeer og kirker. Søkt eksempel. Hvis man brenner Koranen eller Bibelen, brenner man (i hvert fall vanligvis) EGEN eiendom. Og det er tillatt. Hvis man brenner moskeer eller kirker, brenner man ANDRES eiendom. Og det er forbudt. Endret mandag kl 10:05 av Rick feil 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rick Skrevet mandag kl 10:16 #227 Del Skrevet mandag kl 10:16 PeeWee skrev (54 minutter siden): Men de rike kan på en måte ta livet at de svakeste hvis de fjerner trygdeordningene for eksempel. Jeg synes at slik skaper en veldig skjevhet i samfunnets maktforhold. En litt mer sofistikert måte å ta livet av de fattige, er å øke innvandringen. Dette gagner arbeidsgiverne (de rike), fordi lønningene for ukvalifisert arbeidskraft faller. Fallende lønninger er til skade for de som ikke har noe annet enn sin arbeidskraft å tilby. I tillegg til lavere lønninger, betaler også de fattige for innvandringen gjennom skatter og avgifter, som brukes til å subsidiere innvandringen. Eventuelle protester mot innvandringen blir stanset ved å skrike Rasssist!! Fascist!! Nazisst! 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A new man Skrevet mandag kl 10:31 #228 Del Skrevet mandag kl 10:31 Rick skrev (8 minutter siden): Søkt eksempel. Hvis man brenner Koranen eller Bibelen, brenner man (i hvert fall vanligvis) EGEN eiendom. Og det er tillatt. Hvis man brenner moskeer eller kirker, brenner man ANDRES eiendom. Og det er forbudt. Jeg synes ikke det er søkt i det hele tatt. Brenning av begge deler kan være ytringer om religionskritikk? Varg Vikernes brant ned flere kirkebygg som antikristen? Muslimene anfører at Koranen er deres bok, selv om man tenner på et eksemplar man selv har kjøpt. Jeg er ikke enig i det selv om jeg mener det er bedre måter å kritisere religion på. Egentlig er vi enige da? Det er grenser for ytringsfriheten, eiendomsretten er omtalt i EMK tilleggsprotokoll 1 artikkel 1. Rett til religionsfrihet står i artikkel 9. ytringsfrihet i artikkel 10. I artikkel 10 nr 2 angis det at man kan gi begrensninger i ytringsfriheten på en rekke grunnlag. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet mandag kl 10:32 #229 Del Skrevet mandag kl 10:32 PeeWee skrev (53 minutter siden): Det er ikke oppfordring til vold, men det kan allikevel ta livet av folk. Derfor mener jeg at vår moral er vinklet til de rike sin fordel. Jeg mener derimot at samfunnet burde ha større toleranse for vold. Helt uenig med deg. Om du tror fattige mennesker kommer til å få fordeler av at samfunnet har større toleranse til vold, kommer du nok til å se at det var motsatt, om man åpnet for dette. Dette er jo sentralt i innvandrer debatten. De som lider under at man har fått flere individer villig til å bruke vold, er nettopp de fattige. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet mandag kl 10:36 #230 Del Skrevet mandag kl 10:36 A new man skrev (4 minutter siden): Muslimene anfører at Koranen er deres bok, selv om man tenner på et eksemplar man selv har kjøpt. Dem om de, det er allikevel ikke sånn vi definerer eiendomsretten her i landet. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A new man Skrevet mandag kl 10:48 #231 Del Skrevet mandag kl 10:48 Madame Butterfly skrev (6 minutter siden): Dem om de, det er allikevel ikke sånn vi definerer eiendomsretten her i landet. Nei. Det er riktig. Å brenne koranen er forbudt i Danmark, så der har de vurdert annerledes. En grei fremstilling av partenes syn finnes her: https://www.nrk.no/norge/ytringsfrihetseksperter-om-koranbrenning-1.16502408 Jeg tok opp dette med brenning av koranen for å illustrere grensene for ytringsfriheten og hvilke hensyn man kan legge vekt på ved innskrenkninger i den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet mandag kl 11:04 #232 Del Skrevet mandag kl 11:04 Sportydame skrev (11 timer siden): Korrekt. Jeg har 2 barn født i 2000 og 2003 - og deres ideologi er oss "gæmliser" totalt overlegne - jeg fikk kjeft av dem begge engang i 2017 - da jeg kommenterte en uteligger på ferie i LA - på en mindre flatterende måte. Jeg liker å tro at jeg lærte litt av det....og jeg liker å tro at jeg kjemper litt mer for deres eksistens nå.... Du er imot sosialdemokratiet, men jeg regner med at du med to barn og jobb i staten har nytt godt av godene, men disse godene unner du ikke dine barn? Regner med du fikk mammaperm, foreldrepenger, sykt barn-dager og gratis fødsel på sykehus. Barna dine har fått gratis trygg skolegang, legeoppfølging og helsehjelp ved behov? Men så opplevde du å bli satt i karantenehotell mot din vilje og da ble du motstander av hele sosialdemokratiet? I USA er det få mødre som får mer enn 2 ukers mammaperm. DEI har stått i bresjen for å lage ammerom og lekegrinder til spedbarn på arbeidsplasser slik at mødre kan jobbe. Det har din helt Trump nå fått en slutt på. I USA koster det borti 100.000 kroner å føde på sykehus. Ved keisersnitt eller kompliserte fødsler blir prislappen enda større. Barn i USA får gjeld pga skolelunsj. I USA må du betale alt fra egen lomme (i tillegg til skatt), og har du ikke råd til forsikringer er du på egenhånd. De aller fattigste får nå medicaid og obamacare, men det er bare et spørsmål om tid før Trump og Musk "sparer" disse pengene og. Og gjett hvem som innførte disse støtteordningene? Hint; det var ikke Trump. Alt dette høres bedre ut for deg fordi du måtte på karantenehotell og det er sosialdemokratiets skyld? Ps, i Kina var karantenene enda mer innvirkende, og folk fikk ikke gå ut av sine egne hjem på ukesvis. Kina er ikke et sosialdemokrati. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Betasuppe Skrevet mandag kl 11:37 #233 Del Skrevet mandag kl 11:37 yamask skrev (32 minutter siden): Du er imot sosialdemokratiet, men jeg regner med at du med to barn og jobb i staten har nytt godt av godene, men disse godene unner du ikke dine barn? Regner med du fikk mammaperm, foreldrepenger, sykt barn-dager og gratis fødsel på sykehus. Barna dine har fått gratis trygg skolegang, legeoppfølging og helsehjelp ved behov? Men så opplevde du å bli satt i karantenehotell mot din vilje og da ble du motstander av hele sosialdemokratiet? I USA er det få mødre som får mer enn 2 ukers mammaperm. DEI har stått i bresjen for å lage ammerom og lekegrinder til spedbarn på arbeidsplasser slik at mødre kan jobbe. Det har din helt Trump nå fått en slutt på. I USA koster det borti 100.000 kroner å føde på sykehus. Ved keisersnitt eller kompliserte fødsler blir prislappen enda større. Barn i USA får gjeld pga skolelunsj. I USA må du betale alt fra egen lomme (i tillegg til skatt), og har du ikke råd til forsikringer er du på egenhånd. De aller fattigste får nå medicaid og obamacare, men det er bare et spørsmål om tid før Trump og Musk "sparer" disse pengene og. Og gjett hvem som innførte disse støtteordningene? Hint; det var ikke Trump. Alt dette høres bedre ut for deg fordi du måtte på karantenehotell og det er sosialdemokratiets skyld? Ps, i Kina var karantenene enda mer innvirkende, og folk fikk ikke gå ut av sine egne hjem på ukesvis. Kina er ikke et sosialdemokrati. Man må være arbeidsløs for at dette skal "Lønne seg" . For hvis man tjener penger så betaler man mer inn enn det man får ut 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet mandag kl 11:40 #234 Del Skrevet mandag kl 11:40 Betasuppe skrev (2 minutter siden): Man må være arbeidsløs for at dette skal "Lønne seg" . For hvis man tjener penger så betaler man mer inn enn det man får ut Slettes ikke. Tilogmed folk fra Høyre har innrømmet at et klart flertall får mer utbetalt enn de betaler inne over livet. Grunnen er jo at mange går i store underskudd på starten og slutten av livet. Jeg tror nok mest at du forsøker å fremstå som maskulin når du ytrer meninger, heller enn hva som er korrekt? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet mandag kl 12:18 #235 Del Skrevet mandag kl 12:18 Betasuppe skrev (37 minutter siden): Man må være arbeidsløs for at dette skal "Lønne seg" . For hvis man tjener penger så betaler man mer inn enn det man får ut Overhodet ikke. De fleste av oss, og jeg tipper også deg, får goder verdt mer enn det du betaler tilbake i skatter og avgifter. For eksempel var nettopp hos legen med barnet mitt. Det kostet ikke en krone. Hadde det vært i USA tør jeg ikke en gang tenke på prisen det ville vært for et relativt enkelt legebesøk med et par prøver. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet mandag kl 13:05 #236 Del Skrevet mandag kl 13:05 Betasuppe skrev (1 time siden): Man må være arbeidsløs for at dette skal "Lønne seg" . For hvis man tjener penger så betaler man mer inn enn det man får ut Dette er jo direkte feil. Det er også en gevinst for samfunnet at de som av diverse grunner ikke kan jobbe får nok penger av velferdstaten til å leve av. Det bidrar til å holde kriminaliteten nede. Og man vet faktisk aldri når man trenger litt ekstra hjelp av velferdstaten. Både jeg og min samboer mistet jobben i 2020 pga pandemien, og måtte gå på dagpenger en periode. Veldig glad vi slapp å bo på gata, eller tigge penger eller i verste fall ty til kriminalitet for å få tak i mat. Det er faktisk helt spinnvillt for meg at det sitter nordmenn i trygge gode Norge og hater på sosialdemokratiet og samtidig heier frem det president Musk og Trump driver med i USA. At Norge er bygget på tillitt, solidaritet og dugnad er det som har gjort meg stoltest av å være norsk. 2 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet mandag kl 13:21 #237 Del Skrevet mandag kl 13:21 yamask skrev (15 minutter siden): Dette er jo direkte feil. Det er også en gevinst for samfunnet at de som av diverse grunner ikke kan jobbe får nok penger av velferdstaten til å leve av. Det bidrar til å holde kriminaliteten nede. Og man vet faktisk aldri når man trenger litt ekstra hjelp av velferdstaten. Både jeg og min samboer mistet jobben i 2020 pga pandemien, og måtte gå på dagpenger en periode. Veldig glad vi slapp å bo på gata, eller tigge penger eller i verste fall ty til kriminalitet for å få tak i mat. Det er faktisk helt spinnvillt for meg at det sitter nordmenn i trygge gode Norge og hater på sosialdemokratiet og samtidig heier frem det president Musk og Trump driver med i USA. At Norge er bygget på tillitt, solidaritet og dugnad er det som har gjort meg stoltest av å være norsk. Hør Hør! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet mandag kl 13:26 #238 Del Skrevet mandag kl 13:26 Betasuppe skrev (1 time siden): Man må være arbeidsløs for at dette skal "Lønne seg" . For hvis man tjener penger så betaler man mer inn enn det man får ut Er jo tall fra SSB på dette. Både hvordan det er per år, og over et livsløp. Norskettede menn uten familie yter mest, og mottar minst. Kvinner ettende fra Somalia yter minst og tar ut mest. Sånt er viktige tall, som bør brukes i utforming av politikk og satsningsområder. Hvor man må sette inn folkeopplysning, og andre tiltak for å stimulere til ønskede endringer. Her er kostra tallene sentrale. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet mandag kl 13:39 #239 Del Skrevet mandag kl 13:39 Sportydame skrev (På 15.2.2025 den 12.40): https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/KMKPn7/sjokket-i-munchen-endrer-verden?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no Vance har så rett så rett.....sensur er det motsatte av demokrati - og han påpeker også makten mainstream media har hatt i Europa. Steigan er fortsatt et "skjellsord" som sammen med youtube stadig brukes som hersketeknikk i debattene her til lands.... Europeiske ledere blirnok snart erstattet av mer Republikaner vennlige partier i Europa også - vi må bare vente til høsten....😉 Jeg ler meg fillete av Trump-supportere som mener at Trump og hans tilhengere er for ytringsfrihet. Senest i går tweetet Elon om at 60 minutes burde få en lang fengselsstraff. Og Trump poster jo jevnlig om alle han mener ikke bør få formidle nyheter, og illsinte tweets om at Fox slipper til hans meningsmotstandere i programmer. Som om de er forpliktet til å kun slippe til hans stemme. AF mistet nettopp akkreditering fordi de ikke vil kalle Gulf of Mexico for Gulf of Amerika. Ingen sier at «den andre siden» er feilfri, men at de som vil forby alt de ikke er enige i, inkludert bøker og nettsider, snakker om at ytringsfriheten er truet i Europa er så latterlig at jeg vil grine blod. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet mandag kl 13:45 #240 Del Skrevet mandag kl 13:45 https://www.theguardian.com/us-news/2025/feb/13/pentagon-schools-closed-libraries-trump Apropos sensur ... 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå