Gå til innhold

Er man annerledes om barnet ikke får playstation?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt er bare 6 år, og jeg aner ikke om jeg bør kjøpe playstation i fremtiden. Han er så utrolig sensitiv for inntrykk og kan få endring i atferd grunnet skjermbruk. Samtidig vil jeg ikke at han skal føle at han er annerledes enn andre, men også vite at livet er urettferdig og at man ikke alltid kan få det alle andre har. Hva gjør man? Han har ikke vist noe interesse for gaming, da vi aldri har hatt det i hus eller vært med barn der det forekommer. 

Mobil tenker vi han skal få når han er ca. 10 år.

Anonymkode: 38f46...8e3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare bra å være uten skjerm! Dere er flinke! Og man er ikke annerledes om man ikke får playstation

Anonymkode: caf7d...cfa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare vente til fremtiden er der med å vurdere dette? 

Noen steder vil man være litt sosialt utenfor uten spillkonsoll etter hvert, men det varierer hvilken de primært bruker. Noen steder er gaming-PC det store. Noen steder er ikke gaming så stort. 

Anonymkode: 23ff3...462

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Opplevde en stund at man burde ha både PlayStation, iPad og gamingpc om han skulle få spilt med alle vennene. Kjøpte aldri PlayStation, de fleste spillene han var interessert i kunne spilles på pc, og det er pc de har fortsatt med å spille på.

Anonymkode: e9ce2...72d

AnonymBruker
Skrevet

Ja han bør få noe etterhvert for å ikke falle utenfor. Men du kan trolig vente et par år. Ipad er vel mest aktuelt for hans alder. Mange med Playstation men må ikke ha det. 

Anonymkode: e2e19...420

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnet er 6 år - han blir ikke utenfor enda. Her spiller 9-åringen fremdeles mest på iPad, mye spill man kan bruke der og som vennene spiller. Minecraft, roblox osv. Vi har både switch og Playstation, men iPad er fortsatt toppen 😊 Han bør nok ha noe sånt etterhvert, men en iPad holder langt på vei. 

Tenåringen har nettopp kjøpt sin første pc, det er mange år til dere må tenke på noe sånt.

Anonymkode: c876b...af9

AnonymBruker
Skrevet

Noe press er det nok ikke før han er 10-11 år. Så får dere ta en vurdering. Har 9 åring selv. Har ikke noe playstation eller online gaming av annet slag. Når han er med venner leker de ute, leker meg lego eller sprettball og andre leker. Men er nok veldig forskjell på ulike steder. 

Anonymkode: 5827e...f02

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

ja. han kan fort faller utenom om han ikke har playstation eller annen spill platform, spesielt rundt 8 års alderen merket jeg her.

Er og ofte gjennom disse platformene planer blir lagt, f.eks møtes ute osv

Kommer nok helt an på miljøet der du bor, men er det slik at de fleste/alle andre barn får dette så blir han fort utelatt både fra diskusjoner og andre planner.

Men du har nå et par år på å se det litt ann.

Anonymkode: 0dbb2...865

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Barnet mitt er bare 6 år, og jeg aner ikke om jeg bør kjøpe playstation i fremtiden. Han er så utrolig sensitiv for inntrykk og kan få endring i atferd grunnet skjermbruk. Samtidig vil jeg ikke at han skal føle at han er annerledes enn andre, men også vite at livet er urettferdig og at man ikke alltid kan få det alle andre har. Hva gjør man? Han har ikke vist noe interesse for gaming, da vi aldri har hatt det i hus eller vært med barn der det forekommer. 

Ikke tenk på hva andre gjør! ❤️ La barnet finne sin egen vei. Om barnet spør kan dere vel vurdere det?
Vi har ingen spill hjemme, ingen ipad. Mannen min nevnte at barnet vårt (7,5) kanskje føler seg utenfor, men han har aldri etterspurt spill eller sånne ting. Han får derimot veldig mye annet i livet, som kultur, musikk, filmer, spennende serier på NRK og SVT (for barn). Ny popmusikk introduseres han for ukentlig etc. 

Jeg vet om flere som angrer på at de introduserte barna sine for spilling. Lille ungen din er bare 6 år. Han får si ifra om han ønsker det selv. Ikke gi det til han i frykt for at han ikke skal være som andre. Lær barnet ditt å stå opp for seg selv.

Anonymkode: 1e53f...d17

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja han bør få noe etterhvert for å ikke falle utenfor. Men du kan trolig vente et par år. Ipad er vel mest aktuelt for hans alder. Mange med Playstation men må ikke ha det. 

Anonymkode: e2e19...420

Ipad er ikke en dritt annet enn underholdning. Drit i ipaden, TS! Fortsett som dere gjør! ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at barnet er 6 år, og du har tid. Barnet kan endre seg, bli mindre sensitivt med fremtiden.

Om det er Playstation, Nintendo Switch, Xbox eller PC som gjelder i fremtiden, det vil fremtiden vise. Det som er viktig når det blir aktuelt, å ikke la han falle utenfor.

Anonymkode: a1106...79a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Må innrømme at jeg har ikke satt meg inn i hva som er forskjellen på de ulike duppedittene. Min har prøvd skjerm-spill (nintendo/playstation/xboks/mario??) hos venner, og syntes det var morsomt, men det er ikke noe hun har ønsket seg. Minecraft har de på skolen, så hun får prøvd det der.

Jeg er elendig på spill og har ikke hatt noen interesse for det. Jeg tenker som deg at det kan vente til ungen interesserer seg for det. Alle kan ikke ha alt, som en mor sa (de har ikke trampoline). Må jo være litt morsomt å gå på besøk hos hverandre og se andre leker også. 

Jeg er ikke helt imot å kjøpe altså. Ser bare ikke poenget ennå. Har en niåring. Godt mulig det er forskjell på kjønn, men så vidt jeg vet har ikke alle i klassen dataspill. 

Anonymkode: 29b71...ada

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ipad er ikke en dritt annet enn underholdning. Drit i ipaden, TS! Fortsett som dere gjør! ❤️ 

Problemet er jo at alle andre gutter i klassen ringer hverandre og spiller sammen (i store grupper) og de snakker om spill når de leker og på skolen. Lik det eller ikke - barnet blir utenfor om det er slik i vennegjengen. Det er det her for begge guttene våre.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Gjør som dere syntes er best, men å introdusere de for fritidsaktiviteter er fint og da unngår du at all fritid går til gaming OM dere velger å kjøpe gamingdingser. Kan fort bli mye gaming om man ikke har noe annet å falle tilbake på i fritiden etter skole dette gjelder gjerne når de blir litt større. 

Anonymkode: 3369c...0e7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min 6 åring arvet en Switch av broren, den blir brukt men ikke når han har besøk av venner. Om noen år kan han hjelpe til med å spare til Xbox eller PlayStation, akkurat som brødrene måtte om han ønsker seg det. 

Anonymkode: 39005...d26

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Problemet er jo at alle andre gutter i klassen ringer hverandre og spiller sammen (i store grupper) og de snakker om spill når de leker og på skolen. Lik det eller ikke - barnet blir utenfor om det er slik i vennegjengen. Det er det her for begge guttene våre.

Ja, men IKKE når de er 6 år gamle!! 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Trodde egentlig at playstation var litt utdatert jeg?🤷‍♀️

Vi har en PS4, men den blir aldri brukt. 
Her har det gått mest i gaming pc, litt switch og noe ipad. 

Du trenger nok ikke å stresse med dette helt enda, men ila et par-tre år tenker jeg det blir behov for en eller annen spillkonsoll så barnet kan henge med på det sosiale i klassen. Men avvent til han gir utrykk for det selv, og vurder da hvilken konsoll som er mest hensiktsmessig.

Anonymkode: 2e516...774

AnonymBruker
Skrevet

Min er 8 og vi er foreløpig uten gaming konsoll. Han har ett spill han spiller på fars telefon + Pokémon go, og det har foreløpig ikke vært noe problem. Han har små smått begynt å spørre etter Minecraft (prøvd hos en venn), men vi holder foreløpig litt igjen. Opplever det ikke som at han faller utenfor 

Anonymkode: 4aef3...55d

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville aldri kjøpt playstation bare fordi alle andre har det. Hvis man skal følge den argumentasjonen så må man ha det meste for at barna ikke skal skille seg ut,og det går jo ikke. 

Vi hadde Playstation da barna var små, og vi spilte alltid sammen som en familie. Det var faktisk en veldig koselig aktivitet som fikk oss til å le masse og være sammen om problemløsning. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du trenger jo ikke kjøpe det enda,fremdeles liten! Men kan garantere deg at han blir utfor og alene npr alle andre gamer etter skolen eller på kvelden i helgene senere!

Anonymkode: 83f9c...f37

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...