AnonymBruker Skrevet 15. februar #1 Del Skrevet 15. februar Hallo. Jeg har bodd med katter i barndommen, og det gikk ganske greit. Trodde jeg var blitt allergisk mot den siste katten, men symptomene gikk over så tenkte det er ikke allergi. Nå mange år senere har jeg og barna skaffet en katt. Verdens nydeligste pus som vi elsker. Han ser ut til å elske ungene, og ungene elsker han. En skikkelig sosial liten svart korthåret pus. Men nå er jeg faktisk livredd for at jeg og eldste datteren min ikke tåler så godt.. Vi fikk han i november, og hun begynte å klø i øynene i desember. Ikke plagsomt sier hun. Nå klør hun masse på kroppen, men pappa sier det kan være vinterkløe. Jeg klør i det ene øyet kun når jeg er hjemme, tørr i nesa. Har akkurat vært syk så mulig det er at det bare er ettervirkninger på grunn av tørr luft. Jeg vet at jeg ikke tåler tørr luft noe særlig. Håper virkelig det bare er pga vinteren. Leste at man må være nøye med å støvsuge og sånt. Og ser at han røyter litt. Jeg har kjøpt beige sofa, så da synes alt ekstra godt. Kan det være en sjans for at det bare er ekstra tørr luft og kattehår som jeg må være mer nøye på å støvsuge bort ?? Bør jeg fjerne gulvtepper og tepper eller holder det med å støvsuge et par ganger i uken?? Pus er forresten livredd for støvsugeren.. Kan man leve med katt selvom man reagerer ? Pus er innepus, vi bor i sjette etasje. Hjelp Anonymkode: 8672d...7ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #2 Del Skrevet 15. februar Jeg er allergisk mot alle pelsdyr, omtrent. Men har både hest, hund og katt. Reagerer på høyet også, om det støver. Bruker allergimedisiner hele året, støvsuger mye og lufter. Samt passer på å ikke ha dyrene opp i ansiktet, om jeg kan unngå det. Katten er verst, så der må jeg vaske hendene hver gang jeg har tatt på han og reagerer om hunden slikker på huden, så det prøver jeg å unngå. Har klart meg slik hele livet👍 Anonymkode: db5f4...a5d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #3 Del Skrevet 15. februar Jeg har katt og er allergisk mot pels. Har gått på medisin i mange år og det fungerer greit, og jeg gjør dette: Støvsuge ofte- investere i en robot støvsuger? Invester i en luftfukter maskin Min katt er også redd støvsuger, men jeg har den i et annet rom når jeg støvsuger. Vaske hender etter kontakt med katten, og ikke ta i ansiktet før hendene er vasket. Børst katten daglig for å unngå pels overalt. Lær katten å sove på faste plasser; feks la den ha senger og klatrestativ flere steder. Ikke la katten sove i sengene eller oppholde seg på soverommene. Bruk daglig klesbørste/rulle på klær og møbler for å fjerne hår. Gi katten et for som er bra for pels og minimerer røyting. Sjekk deg/dere for allergier hos lege. De som er virkelig hardt angrepet av pelsallergi får sprøyte én eller to ganger i året som fungerer veldig bra. Anonymkode: d0a42...975 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #4 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): De som er virkelig hardt angrepet av pelsallergi får sprøyte én eller to ganger i året som fungerer veldig bra. Anonymkode: d0a42...975 Du snakker om kortison her. Nei det er overhodet ikke anbefalt som varig løsning, men er en kriseløsning, ikke noe ts bør ta resten av kattens levetid. TS, test ut petal cleanse. Kløe i øynene er jo lite trolig som følge av vinterluft dessverre... Anonymkode: ad866...095 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #5 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hallo. Jeg har bodd med katter i barndommen, og det gikk ganske greit. Trodde jeg var blitt allergisk mot den siste katten, men symptomene gikk over så tenkte det er ikke allergi. Nå mange år senere har jeg og barna skaffet en katt. Verdens nydeligste pus som vi elsker. Han ser ut til å elske ungene, og ungene elsker han. En skikkelig sosial liten svart korthåret pus. Men nå er jeg faktisk livredd for at jeg og eldste datteren min ikke tåler så godt.. Vi fikk han i november, og hun begynte å klø i øynene i desember. Ikke plagsomt sier hun. Nå klør hun masse på kroppen, men pappa sier det kan være vinterkløe. Jeg klør i det ene øyet kun når jeg er hjemme, tørr i nesa. Har akkurat vært syk så mulig det er at det bare er ettervirkninger på grunn av tørr luft. Jeg vet at jeg ikke tåler tørr luft noe særlig. Håper virkelig det bare er pga vinteren. Leste at man må være nøye med å støvsuge og sånt. Og ser at han røyter litt. Jeg har kjøpt beige sofa, så da synes alt ekstra godt. Kan det være en sjans for at det bare er ekstra tørr luft og kattehår som jeg må være mer nøye på å støvsuge bort ?? Bør jeg fjerne gulvtepper og tepper eller holder det med å støvsuge et par ganger i uken?? Pus er forresten livredd for støvsugeren.. Kan man leve med katt selvom man reagerer ? Pus er innepus, vi bor i sjette etasje. Hjelp Anonymkode: 8672d...7ec Vær så snill og slutt med dette tullet om tørr luft. Det er tatt doktorgrad på temaet, Jan Wilhelm Bakke. Tørr luft er en subjektiv sak, og der folk hevder de får helseplager av tørr luft, så er det partikler i luften de får plager av, og innbiller seg at tørr luft er problemet. Barn og voksne må til lege og bli testet, og vise frem sine hudplager for å få fastlagt om det er tørr vinterhud. Dog tørr vinterhud den smører vanlige folk med krem for å bli kvitt/holde i sjakk. Viser legens tester at katten er problemet så må enten katten eller ungene ut av dette hjemmet. Og da er det vel ungene som vinner? Å tro du kan støvsuge ut allergener fra katt er temmelig naivt. Du kan støvsuge 24/7 uten å få allergenene ut, katteallergener er det vanskeligste som finnes å bli kvitt. Mange med påvist allergi etter at katten er kommet i hus blir anbefalt å flytte for å bli kvitt plagene. Jeg vet om noen som renoverte et helt hus, fordi de ville bo der de hadde hatt katt, men resultatet lot vente på seg, og de solgte og flyttet, dermed fikk både barn og voksne en aha opplevelse, det samme gjorde ekspertisen rundt denne familien. Å beholde katten, vil i verste fall føre til at barn blir mer og mer allergisk og reagerer mer og mer, kanskje og utvikler astma. Det er en grunn til at personer med allergi i sitt slektstre ikke skal ha innekatt. Anonymkode: c7135...88c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #6 Del Skrevet 15. februar En enkel test hos legen viser om det er allergi (noe det trolig er). Vårt ene barn er allergisk, og vi måtte gi fra oss pusen vår. Hun er idag VELDIG allergisk. Får bobler på huden om hun er hos venner med katt. Det er galskap å beholde katten og tro at det hjelper med allergimedisin. Anonymkode: 25078...5eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #7 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): En enkel test hos legen viser om det er allergi (noe det trolig er). Vårt ene barn er allergisk, og vi måtte gi fra oss pusen vår. Hun er idag VELDIG allergisk. Får bobler på huden om hun er hos venner med katt. Det er galskap å beholde katten og tro at det hjelper med allergimedisin. Anonymkode: 25078...5eb Men noen katteraser tåles bedre enn andre, stemmer ikke det? Anonymkode: d0a42...975 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #8 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg har katt og er allergisk mot pels. Har gått på medisin i mange år og det fungerer greit, og jeg gjør dette: Støvsuge ofte- investere i en robot støvsuger? Invester i en luftfukter maskin Min katt er også redd støvsuger, men jeg har den i et annet rom når jeg støvsuger. Vaske hender etter kontakt med katten, og ikke ta i ansiktet før hendene er vasket. Børst katten daglig for å unngå pels overalt. Lær katten å sove på faste plasser; feks la den ha senger og klatrestativ flere steder. Ikke la katten sove i sengene eller oppholde seg på soverommene. Bruk daglig klesbørste/rulle på klær og møbler for å fjerne hår. Gi katten et for som er bra for pels og minimerer røyting. Sjekk deg/dere for allergier hos lege. De som er virkelig hardt angrepet av pelsallergi får sprøyte én eller to ganger i året som fungerer veldig bra. Anonymkode: d0a42...975 Takk for gode råd ❤️❤️ skal prøve dette AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Du snakker om kortison her. Nei det er overhodet ikke anbefalt som varig løsning, men er en kriseløsning, ikke noe ts bør ta resten av kattens levetid. TS, test ut petal cleanse. Kløe i øynene er jo lite trolig som følge av vinterluft dessverre... Anonymkode: ad866...095 Skal sjekke ut petal cleanse AnonymBruker skrev (33 minutter siden): En enkel test hos legen viser om det er allergi (noe det trolig er). Vårt ene barn er allergisk, og vi måtte gi fra oss pusen vår. Hun er idag VELDIG allergisk. Får bobler på huden om hun er hos venner med katt. Det er galskap å beholde katten og tro at det hjelper med allergimedisin. Anonymkode: 25078...5eb håper ikke det er allergi mot pus. Anonymkode: 8672d...7ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #9 Del Skrevet 15. februar Du/dere kan jo ta en test hos legen og se om dere får utslag for allergi på katt fra prøvene - for sikkerhetsskyld? Anonymkode: 46052...29e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #10 Del Skrevet 15. februar Vi? Anonymkode: 349c5...c44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #11 Del Skrevet 15. februar Du er litt allergisk, det er ikke farlig, bare ubehagelig. Dere har anskaffet dere ansvar for et dyr. Neste skritt er å ta kontakt med lege og få allergimedisiner, evt en test om dere er usikre. Og så gjør dere det beste ut av det mens dere lever med dyret. Og skaffer dere ikke flere dyr. Anonymkode: f8e72...f6a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #12 Del Skrevet 15. februar Jeg ble testet hos øre/nese/hals lege, men det er jo egne allergi klinikker man kan henvises til også hvis ikke fastlegen tar slike tester. Anonymkode: d0a42...975 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #13 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hallo. Jeg har bodd med katter i barndommen, og det gikk ganske greit. Trodde jeg var blitt allergisk mot den siste katten, men symptomene gikk over så tenkte det er ikke allergi. Nå mange år senere har jeg og barna skaffet en katt. Verdens nydeligste pus som vi elsker. Han ser ut til å elske ungene, og ungene elsker han. En skikkelig sosial liten svart korthåret pus. Men nå er jeg faktisk livredd for at jeg og eldste datteren min ikke tåler så godt.. Vi fikk han i november, og hun begynte å klø i øynene i desember. Ikke plagsomt sier hun. Nå klør hun masse på kroppen, men pappa sier det kan være vinterkløe. Jeg klør i det ene øyet kun når jeg er hjemme, tørr i nesa. Har akkurat vært syk så mulig det er at det bare er ettervirkninger på grunn av tørr luft. Jeg vet at jeg ikke tåler tørr luft noe særlig. Håper virkelig det bare er pga vinteren. Leste at man må være nøye med å støvsuge og sånt. Og ser at han røyter litt. Jeg har kjøpt beige sofa, så da synes alt ekstra godt. Kan det være en sjans for at det bare er ekstra tørr luft og kattehår som jeg må være mer nøye på å støvsuge bort ?? Bør jeg fjerne gulvtepper og tepper eller holder det med å støvsuge et par ganger i uken?? Pus er forresten livredd for støvsugeren.. Kan man leve med katt selvom man reagerer ? Pus er innepus, vi bor i sjette etasje. Hjelp Anonymkode: 8672d...7ec Jeg har katt og er allergisk. Ble det når jeg hadde katt. Å kvitte seg med han var helt uaktuelt. Jeg tar allergimedisin som man får kjøpt på butikken. Ditt valg . Men for meg blir det sånn . Anonymkode: e3980...ed1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #14 Del Skrevet 15. februar Prøv en allergitablett da vel? Uten resept på apoteket. Responderer du tvert så har du jo et greit svar på om det er luften eller katten. Anonymkode: cf52d...4e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 16. februar #15 Del Skrevet 16. februar Jeg syns det er veldig dramatisk å konkludere med at katten eller barna må ut. Det er gjort store fremskritt på denne fronten de siste årene og det er mye man kan gjøre for at katt og allergiker skal kunne bo sammen. En ting som har vist seg å være ekstremt effektivt er å dusje katten med allergen-reduserende sjampo (https://addeira.co/en-no/pages/allergenius/sa-blir-hunden-mer-allergivanlig). Det er også utviklet tørrfor som reduserer allergenene katten lager: https://www.purina.no/varemerker/pro-plan/katt/liveclear . Tenker dette er verdt å prøve før man omplasserer eller avliver katten. Det er et stort gode for å barn å få vokse opp sammen med dyr, og dyrene øker livskvaliteten til de som eier de, så jeg syns man skal prøve noen tiltak før man iverksetter omplassering. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imposta Skrevet 17. februar #16 Del Skrevet 17. februar Jeg har veldig god erfaring med petal cleanse til allergikere. Dropp katten fra soverommet. Så finnes det noe fôr man kan gi katten som reduserer allergener også vet jeg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #17 Del Skrevet 17. februar Vårt ene barn ble plutselig allergisk mot katten vår som vi hadde hatt i flere år. Begynte å klø i øynene og vi ble henvist til øyelege som mente det mest sannsynlig var katteallergi. Tok en blodprøve hos fastlegen som viste at han hadde rett. Vi måtte gi bort katten vår ettersom såpass med kløe kunne skade øynene på sikt. Det var veldig leit, men helsa måtte gå først rett og slett. Anonymkode: f54cf...570 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #18 Del Skrevet 17. februar Dere er ikke allergiske mot hårene, så å støvsuge etter hår hjelper ikke. Dere må ha støvsuger med HEPA-filter (tror jeg det heter?). Anonymkode: 69e4b...16b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 17. februar #19 Del Skrevet 17. februar Gi pus en stor og varm klem fra meg 😻 mistet pusen min forrige Tirsdag 😻 det kan være vinterallergi 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 17. februar #20 Del Skrevet 17. februar Maskinfører skrev (2 minutter siden): Gi pus en stor og varm klem fra meg 😻 mistet pusen min forrige Tirsdag 😻 det kan være vinterallergi sorry å høre dette, Maskinfører. 😢 En kjempe stor klem til deg ! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå