Gå til innhold

Noen som har lyst til å lese Booker Prize-bøkene med meg i år?

Dyp pust

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 27.2.2025 den 22.19):

Så herlig at du allerede har lest dem, så kan jeg spørre deg. For jeg sitter og lurer på om det er dumt å bare lese den første nå? Har forstått det sånn at alle syv(?) bindene er ett verk, og da skal de vel helst leses samlet, eller hva tenker du? Eller er det mye å fordøye, sånn at det er godt med en pause mellom hvert bind?

Synes du den fortjener en plass på listen?  :) 

Anonymkode: a0c0a...e3a

Jeg skulle gjerne lest dem med litt kortere tid mellom, men samtidig er det ikke bøker jeg "sluker" eller vil lese på rekke og rad. Det optimale for min del hadde vært å lese en eller to andre bøker mellom slagene slik at jeg fikk en pause uten å glemme.

Bøkene er relativt korte, men jeg brukte mer tid på dem enn på "enklere" bøker rett og slett fordi de tidvis ga meg mye å tenke på. Det er ganske unike bøker som dekker en helt vanvittig mengde stoff og informasjon samtidig som det også holder seg til et visst plott. Det som dukker opp av fakta/informasjon er knyttet til det bokas plott handler om så det faller liksom naturlig inn i handlingen 

Synes absolutt bøkene fortjener en utmerkelse. Veldig unike bøker! Og veldig tydelig skrevet av en svært intelligent person. Hun har klart å formidle en helt sinnsykt mengde på relativt få sider. (Skulle Knausgård skrevet om det samme ville vi vel trengt omtrent 500 bøker)

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lill3My skrev (11 timer siden):

Jeg skulle gjerne lest dem med litt kortere tid mellom, men samtidig er det ikke bøker jeg "sluker" eller vil lese på rekke og rad. Det optimale for min del hadde vært å lese en eller to andre bøker mellom slagene slik at jeg fikk en pause uten å glemme.

Bøkene er relativt korte, men jeg brukte mer tid på dem enn på "enklere" bøker rett og slett fordi de tidvis ga meg mye å tenke på. Det er ganske unike bøker som dekker en helt vanvittig mengde stoff og informasjon samtidig som det også holder seg til et visst plott. Det som dukker opp av fakta/informasjon er knyttet til det bokas plott handler om så det faller liksom naturlig inn i handlingen 

Synes absolutt bøkene fortjener en utmerkelse. Veldig unike bøker! Og veldig tydelig skrevet av en svært intelligent person. Hun har klart å formidle en helt sinnsykt mengde på relativt få sider. (Skulle Knausgård skrevet om det samme ville vi vel trengt omtrent 500 bøker)

Jeg leser første nå, Solvej Balle sin, og er enig med deg i alt du skriver.

Det er kanskje litt urettferdig å sammenligne den, men jeg er nettopp ferdig med en norsk bok som jeg skal diskutere i en lesegruppe senere i mars. Det er som å spise grovbrød i stedet for loff, sier hjernen min. Jeg elsker gode plott-bøker, men mer enn noe elsker jeg bøker med et godt språk, og her mangler (nesten) det første, mens måten hun strikker språket på gir variasjon, dybde, interesse, overraskelser på tross av at det er samme dagen som gjentar seg. Hun har også litt Fosse-takter med gjentagelser som skaper rytme. 

Jeg er veldig glad for at hun ble nominert. 

Jeg lånte boka på BookBites så jeg leser den på plate, og jeg leser den oversatt til nydelig norsk av Trude Marstein, ikke til engelsk. Jeg skal absolutt kjøpe hele serien etter hvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Er det andre som har leser eller har lest Balle ferdig og har noen mening om den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...