Dyp pust Skrevet 15. februar #1 Del Skrevet 15. februar (endret) Neste uke, 25.2., tilkjennegis det hvilke bøker som er på longlist for årets Booker Prize*. Når lista over tretten bøker publiseres, er det noen her inne som har lyst til å lage en liten bokklubb hvor vi diskuterer bøkene? Jeg så at youtuber Eric Karl Anderson blant annet mente at Ørstaviks bok Bli hos meg burde være innstilt på den lista. Men det er bare et stalltips da. Redigert: *Internasjonal utgave. Endret 16. februar av Dyp pust 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #2 Del Skrevet 15. februar Spennende! Tenker du å lese alle på langlista? Jeg er gjerne med og leser noen av dem, men kommer ikke til å lese alle. Bli hos meg har jeg liggende ulest. Har spart den til en spesiell anledning, som ikke har hendt enda. Neste helg! Anonymkode: a0c0a...e3a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dyp pust Skrevet 16. februar Forfatter #3 Del Skrevet 16. februar Så hyggelig! Jeg har det som mål i hvert fall, å få lest alle. Kanskje til og med kjøpe dem 🙈 - jeg pleier ellers alltid å låne på biblioteket eller Libby. Jeg leste alle som gikk videre til kortlista (fins det et bedre norsk ord?) og hadde kjempeglede av det i fjor. Og jeg blei også inspirert til å lese Ørstavik, det er mange år siden jeg gjorde det sist. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Modni Skrevet 16. februar #4 Del Skrevet 16. februar Så gøy! Det kunne jeg virkelig tenke meg å være med på! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dyp pust Skrevet 16. februar Forfatter #5 Del Skrevet 16. februar Flott @Modni 😊 Jeg tenkte å foreslå å lese dem i alfabetisk rekkefølge, når lista blir publisert, og så bare si hva vi mener. Det ser ut som premieringa er rundt mai, så det blir i hvert fall åtte til ti uker å lese på. Kanskje litt kort, men. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Modni Skrevet 16. februar #6 Del Skrevet 16. februar Høres ut som en bra plan! Holder kontakten!! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Voyeur Skrevet 18. februar #7 Del Skrevet 18. februar Kunne også tenke meg å bli med på dette! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dyp pust Skrevet 19. februar Forfatter #8 Del Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 0.35): Spennende! Tenker du å lese alle på langlista? Jeg er gjerne med og leser noen av dem, men kommer ikke til å lese alle. Bli hos meg har jeg liggende ulest. Har spart den til en spesiell anledning, som ikke har hendt enda. Neste helg! Anonymkode: a0c0a...e3a Jeg var innom den bokhandelen jeg tror er best på engelsk litteratur her i byen, og spurte om de kunne tenke seg å ta inn bøker fra lista som publiseres, hvis de ikke har de allerede. De var ikke helt uvillige, så jeg skal i hvert fall se innom der neste uke. Men, de hadde Bli hos meg på Mammut-salg, så da blei det ei bok på meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dyp pust Skrevet 19. februar Forfatter #9 Del Skrevet 19. februar Voyeur skrev (14 timer siden): Kunne også tenke meg å bli med på dette! Juhu, så fint! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dyp pust Skrevet 23. februar Forfatter #10 Del Skrevet 23. februar Enda en bok-youtuber som har Ørstavik på sin antagelsesliste. Når jeg tenker meg om så er det litt rart at Rishøis Stargate ikke er nevnt så langt, den ble oversatt i 2024. Men, lista er ikke publisert ennå så ting kan skje. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dyp pust Skrevet 23. februar Forfatter #11 Del Skrevet 23. februar Og plutselig dukket det opp en bok-youtuber som hadde Rishøi på sin liste også. Kun to dager igjen nå så får vi se. Jeg så for øvrig at Solenoid er på manges lister, en bok jeg er i gang med nå, så det gleder meg. Her er for øvrig hele lista til GoodReads. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dyp pust Skrevet 25. februar Forfatter #12 Del Skrevet 25. februar Klokka 15 i dag 😊 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dyp pust Skrevet 25. februar Forfatter #13 Del Skrevet 25. februar Og da var den publisert! For min så syns jeg det var trist at verken Ørstavik eller Rishøi var på lista, men jeg er veldig glad for at Solenoid var der for den holder jeg på å lese nå. Det er en mastodont av en bok, om en lærer som egentlig ser på seg selv som en forfatter, og så langt en masse minner og observasjoner. Veldig fornøyelig og lettlest, egentlig. Tre kapitler inn ... Er det noen av bøkene som dere umiddelbart tenker vi kan lese sammen og diskutere? The Book of Disappearance er kanskje den mest kontroversielle boka på lista, den tar for seg palastina-problematikken, mens Small Boat handler har flyktning-problematikken som tema. Det står litt mer om hver bok her. The Book of Disappearance by Ibtisam Azem, translated from Arabic by Sinan Antoon On the Calculation of Volume I by Solvej Balle, translated from Danish by Barbara J. Haveland There’s a Monster Behind the Door by Gaëlle Bélem, translated from French by Karen Fleetwood and Laëtitia Saint-Loubert Solenoid by Mircea Cărtărescu, translated from Romanian by Sean Cotter Reservoir Bitches by Dahlia de la Cerda, translated from Spanish by Heather Cleary and Julia Sanches Small Boat by Vincent Delecroix, translated from French by Helen Stevenson Hunchback by Saou Ichikawa, translated from Japanese by Polly Barton Under the Eye of the Big Bird by Hiromi Kawakami, translated from Japanese by Asa Yoneda Eurotrash by Christian Kracht, translated from German by Daniel Bowles Perfection by Vincenzo Latronico, translated from Italian by Sophie Hughes Heart Lamp by Banu Mushtaq, translated from Kannada by Deepa Bhasthi On a Woman’s Madness by Astrid Roemer, translated from Dutch by Lucy Scott A Leopard-Skin Hat by Anne Serre, translated from French by Mark Hutchinson 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #14 Del Skrevet 26. februar Tretten bøker på to måneder🙈 Hvor begynner vi? Regner med at den som er lettest å få tak i i Norge er Solvej Balle. Solenoid har jeg sett på biblioteket, men det er venteliste på mitt lokale bibliotek nå. Kjenner dere noen av de andre forfatterene? For meg er det helt ukjente navn. Anonymkode: a0c0a...e3a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kikkisixx Skrevet 27. februar #15 Del Skrevet 27. februar Dette trur eg at eg vil være med på faktisk 😊 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dyp pust Skrevet 27. februar Forfatter #16 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 16.51): Tretten bøker på to måneder🙈 Hvor begynner vi? Regner med at den som er lettest å få tak i i Norge er Solvej Balle. Solenoid har jeg sett på biblioteket, men det er venteliste på mitt lokale bibliotek nå. Kjenner dere noen av de andre forfatterene? For meg er det helt ukjente navn. Anonymkode: a0c0a...e3a Ja, det slo meg også, Balle er en god start. På mitt bibliotek var det fire eks i hylla, det er bare første boka som er innstilt. Skal vi prøve å lese den fram til den 16. mars, mens vi prøver å rå oss for å finne de andre bøkene? Bortsett fra Solenoid er ingen av bøkene særlig lange, de er overraskende korte - det er da enda noe, he, he. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Voyeur Skrevet 27. februar #17 Del Skrevet 27. februar Ai. Gleder meg kanskje mest til den japanske boka. Må komme meg på biblioteket til uka - tror ikke jeg orker å ta meg råd til alle bøkene på kindle. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 27. februar #18 Del Skrevet 27. februar Har allerede lest de første fem av Solvej Balles bøker i den serien - er gjerne med på en diskusjon om.boka/bøkene hvis flere her skal lese dem nå. Bøker med uendelig rom for diskusjon! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #19 Del Skrevet 27. februar Lill3My skrev (55 minutter siden): Har allerede lest de første fem av Solvej Balles bøker i den serien - er gjerne med på en diskusjon om.boka/bøkene hvis flere her skal lese dem nå. Bøker med uendelig rom for diskusjon! Så herlig at du allerede har lest dem, så kan jeg spørre deg. For jeg sitter og lurer på om det er dumt å bare lese den første nå? Har forstått det sånn at alle syv(?) bindene er ett verk, og da skal de vel helst leses samlet, eller hva tenker du? Eller er det mye å fordøye, sånn at det er godt med en pause mellom hvert bind? Synes du den fortjener en plass på listen? Anonymkode: a0c0a...e3a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dyp pust Skrevet 1. mars Forfatter #20 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 16.51): Solenoid har jeg sett på biblioteket, men det er venteliste på mitt lokale bibliotek nå. Anonymkode: a0c0a...e3a Hvis du leser på plate så ligger den på BookBites på norsk nå. Just saying. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå