Gå til innhold

Matvarer, leve sunnest mulig på minst kr

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis man måtte snu og vende på hver eneste kr, hvilke matvarer tilgjengelig i alle butikker burde man gå for for å få best utbytte tenker du med tanken på næring for å overleve greiest mulig? 

Selv ville jeg tenkt egg og havregryn hvertfall, fortrinnsvis ca 53 og 20 kr/kg. 

Anonymkode: 00bbf...391

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Frosne grønnsaker og smoothie/bær blandinger.

Anonymkode: 3a0f3...1db

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Egg, kylling, frossen brokkoli og gulrøtter og poteter. 

Anonymkode: e4aad...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Røde linser som erstatning for kjøttdeig. Næringsrikt og billig ☺️

Anonymkode: e3dc5...886

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Røde linser som erstatning for kjøttdeig. Næringsrikt og billig ☺️

Anonymkode: e3dc5...886

Nei. Linser mangler b-12, kollagen, hem-jern, flere aminosyrer, og har generelt lav biotilgjengelig næring (les deg opp om antinæringsstoffer i plantemat). Greit innimellom, men er ingen god erstatning for kjøtt mtp næring.

Anonymkode: 3d0bc...b88

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

First prize storfekjøtt, frossen kylling, frosne grønnsaker, fryste bær. De billigste eggene. Jeg liker ikke linser, bønner osv, men det er jo ganske billig om du liker slikt. Velg billigste matbutikk. Havregryn. Bananer er også mye næring for pengene.

Anonymkode: c71f4...6c7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hakkede tomater på boks- bruker det til å lage sunne tomatsuppe og gryteretter og chili con carne (da får du med bønner også). Ellers kan man koke røde linser med litt krydder eller buljong eller kraft for en sunn, billig middag engang iblant.

Anonymkode: 999cb...92d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billig sunn middag; Frossen seiblokk. Vi har det en gang i uka nå.

Feks; grønnsaker I sesong dekket av saus laget på melk, mel, smør og egg gratineres i ovnen

Med Ratatouille; kutt alt av halvslappe grønnsaker smått og fres det med hvitløk. Ha på en boks eller to med hakket tomater og la koke inn. Ha ris til 

Med spinataus; kok frossen spinat og grønne erter med fløte/melk/creme fraiche og kjør glatt. Ha kokte poteter til.

Tørkede bønner og linser er overlegent billig. Ikke tilgjengelig over alt, men kjøp mye og planlegg godt for å bløyte og koke godt opp. Drøyer veldig bra I gryteretter, supper og som tilbehør. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Poteter, egg, løk, sardiner.

Anonymkode: 860ac...455

Hvor kjøper du billig sardiner? Hermetikk?

Anonymkode: a1951...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mye billig frossen fisk. Poteter og løk i løsvekt. Melk har mye næring og er relativt billig. Generelt mye billig og sunt i frysedisken. 

Anonymkode: c71f4...6c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å kjøpe 2-kg poser med kyllingfilet og kyllinglår og fryse ned enkeltvis. Også noen pakker FirstPrice frossen kjøttdeig og karbonadedeig og frosne seiblokker og torskefileter. I tillegg har jeg alltid noen kjøttpølser eller grillpølser i fryseren. Amerikansk blanding er greit, og passer både i gryteretter og omeletter, stekt ris osv. Jeg kjøper også inn små bokser med tomatpure og hakket tomat, makaroni, ris og matolje.

Jeg spiser mest av alt grønnsaker, og er så heldig at jeg vet om en gårdsbutikk. Der kjøper jeg brett med 30 egg for 90 kr, 5kg gulrot for 80, kål for 20 kr stk, løk for 20 pr kg eller 80 for 5 kg. Poteter koster10-12 kr kg etter hvor stor sekk man kjøper.  Så der har jeg handlet mye siden jeg fant den.  De har nok andre varer etter sesong og lager.   Ellers hadde jeg kjøpt det samme i vanlige butikker altså.

Melk får jeg nok for lite i meg av, men bruker litt lett matfløte eller creme fraiche i supper og moser, eller spiser litt cottage cheese av og til som pålegg. 

Brød og flatbrød baker jeg,så det er billig. Ellers blir det litt knekkebrød.  

Jeg leser tilbudsavisene før jeg handler, men det blir ofte Kiwi og andre i Norgesgruppen. Betaler med Trumf Pay via Trumf Visa, og får mye bonus,  men jeg må jo passe på å ikke bryte den summen jeg har gitt meg selv budsjett til å handle for.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lever! Du får ikke billigere og sunnere enn det. Det er masse biotilgjengelig næring i det.

Egg er billig per næring

Kyllinglår, nakkekoteletter og kjøttdeig er billig per næring. Jeg har regnet på det og det er faktisk billigere proteinkilde og næringskilde enn bønner og linser. Så "tips" om at du skal bytte ut kjøtt med bønner og linser er elendige tips som ender opp med å koste mer.

Anonymkode: 00c4e...cd1

• Liker 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Lever! Du får ikke billigere og sunnere enn det. Det er masse biotilgjengelig næring i det.

Egg er billig per næring

Kyllinglår, nakkekoteletter og kjøttdeig er billig per næring. Jeg har regnet på det og det er faktisk billigere proteinkilde og næringskilde enn bønner og linser. Så "tips" om at du skal bytte ut kjøtt med bønner og linser er elendige tips som ender opp med å koste mer.

Helt riktig.

For du må spise ca 3 x så mye bønner for å få i deg samme mengde protein, og mangler fortsatt flere viktige næringsstoffer. Proteinmengde som står oppgitt på pk er tørrvare. Når det kokes så tapes mengden. 100 gram kokte bønner gir 9 gram protein. 100 gram kjøttdeig gir 24 gram. 

• Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei. Linser mangler b-12, kollagen, hem-jern, flere aminosyrer, og har generelt lav biotilgjengelig næring (les deg opp om antinæringsstoffer i plantemat). Greit innimellom, men er ingen god erstatning for kjøtt mtp næring.

Hjelper veldig å mikse linser og bønner inn i kjøttdeig for å få mer mettende mat og mindre penger (kan kjøpes på salg i storepakninger og fryses ned, anbefaler å flate dem ut i posene da tiner de raskt og enkelt).

Anonymkode: 8b7bc...af4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tunfisk i saltlake også forresten

Anonymkode: 8b7bc...af4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke av det sunneste slaget, men det var vel heller ikke det verste.  Jeg måtte finne på noe til sønnen og et par stykker til i kveld. 

Jeg begynte å kutte 3 store løk i grove biter og la det i en stor gryte med en liten smørklatt. Det surret mens jeg bråtinte en pakke med 5 skinnfrie kjøttpølser og kuttet dem i terninger før jeg la dem i. Så tilsatte jeg en liten boks med tomatpure og lot det surre litt mens jeg drysset på 1 ts oregano, 1 ts grovmalt pepper og 3 ts buljongpulver. Så tømte jeg oppi en boks med hakkede tomater og 1/3 pose med frossen amerikansk grønnsaksblanding.  

Jeg helte i 1,5 liter vann.  Så tok jeg 3 ss med hvetemel og vispet ut i en liter vann til og helte oppi.  Da det kokte opp så fant jeg ut at en klype sukker ble greit oppi.  Så fant jeg en pakke med spaghetti og brakk den litt opp før jeg la det oppi.  Ned med varmen, på med lokket og 20 minutter senere var maten ferdig.

Jeg tok et bilde, men skulle rørt litt i det først, for  spaghettien samlet seg litt øverst. 

Denne gryta kom vel på rundt 80 kr eller der omkring, og har ingen rare ingredienser.  3 store, sultne mannfolk ble mette.

spaghetti-150225.jpg

Endret av Perine
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Har spist kilo på kilovis bananer siste ukene pga rotfylling og annet herk med tennene. Det er godt og ganske billig, selv om jeg alltid kjøper Fair Trade. Tomatsuppe er fin mat også.

Anonymkode: af69e...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for innelegg av bruker som utgir seg for å være flere personer i tråden, og svar til det.

_popcorn_, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.2.2025 den 20.10):

Egg er billig per næring

Jeg har alltid likt lever, men finner det kun i frysedisken på Meny av og til og det er jo ikke så billig.  Sjelden jeg kjøper, men det er godt. Stekt akkurat passe i skiver, med salvie.  Og en porsjon med leverpostei i blant. Nydelig på grillspyd er det også 😋

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Perine skrev (1 time siden):

Jeg har alltid likt lever, men finner det kun i frysedisken på Meny av og til og det er jo ikke så billig.  Sjelden jeg kjøper, men det er godt. Stekt akkurat passe i skiver, med salvie.  Og en porsjon med leverpostei i blant. Nydelig på grillspyd er det også 😋

Du synes ikke lever er billig? :hæ: På meny.no koster 560g lever 43,78kr, noe som er en kilopris på 78 kr. Jeg har sett lever enda billigere enn dette på høsten.

Og lever er så sinnsykt næringsrikt at man kan faktisk få i seg for mye lever. Så det er jo veldig billig for næringen man får.

beef-liver-nutrients.png

Anonymkode: 0adaa...e2a

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...