Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2006 #1 Skrevet 8. mars 2006 Piaf, jeg har tittet gjennom tråden hvor det står "hva skal du ha til middag" (eller noe sånt...) og andre tråder der du viser til at du bruker veldig mye råvarer, grønnsaker, og starter fra bunnen av når du lager mat. Hvor får du inspirasjonen til alle de sunne måltidene du ramser opp? Og oppskrifter?
Gjest piaf Skrevet 8. mars 2006 #2 Skrevet 8. mars 2006 Nå ble jeg forlegen her... Kort oppramset: Jeg blir inspirert av kokebøker fra særlig Jamie Oliver og River Café (jeg har maaange andre også), nettsteder som BBC Food og Epicurious, Andreas Viestads spalte i Magasinet leser jeg... Og så abonnerer jeg på økologiske grønnsaker, noe som er en inspirasjon i seg selv. I likhet med den nydelige fisken jeg kjøper hos min faste fiskehandler. Det med å lage mat fra grunnen er bare noe jeg er opptatt av av ulike grunner, en slags matlagingsfilosofi. Men jeg vil understreke at det ikke er noen avansert mat jeg lager, altså. Mat laget fra grunnen kan være lettvint og raskt, det. Men jeg bruker faktisk en del tid på å tenke på nye retter og pønske ut kombinasjoner og menyer - det er blitt en måte å stresse av på. I stedet for å spille dataspill eller løse Sudoku, kanskje?
Gjest gjest1 Skrevet 8. mars 2006 #5 Skrevet 8. mars 2006 (endret) piaf vi tenker utrolig likt, når det gjelder mat, virker det som. Abonnerer ikke på grønnsaker, men skulle gjerne gjort det. Hvor abbonerer du? Jeg bruker også endel tid på å planlegge meny for neste uke, men det er jo bare kos. Vi lager også all mat fra grunnen, bruker litt halvfabrikata innimellom som buljongterning( der er jeg ikke like despotisk som deg ) og sweet chilisause, Målet mitt er at hverdagsmiddagen ikke skal ta mer enn 20 min å tilberede. Lager heller ikke så veldig avanserte ting, men slår gjerne til i helgen med mat som tar timesvis å lage. Syns det er kjekt at det er flere som er opriktig interessert i matlaging Endret 8. mars 2006 av pulverheksa
Gjest Trådstarter her... Skrevet 8. mars 2006 #6 Skrevet 8. mars 2006 Piaf og pulverheksa, og alle dere som gjør det samme; Jeg synes dere er virkelig flinke. Inspirerende
Gjest gjest1 Skrevet 8. mars 2006 #7 Skrevet 8. mars 2006 Vet ikke hvor dere bor, men i Bergen og sikkert i Oslo og trondheim, finnes det noe som hete Bergen slowfood lag kan være en ide og ta kontakt med med for inspirasjon og å lære mer om filosofien bak det. Jeg liker også tanken med kortreist mat, og kjøper lokale produkter så ofte som mulig.
Gjest piaf Skrevet 8. mars 2006 #8 Skrevet 8. mars 2006 (endret) Tusen takk for hyggelige ord, alle sammen! pulverheksa: Ja, jeg tror også vi har mange felles interesser når det gjelder mat. Slowfood, kortreist mat etc. er absolutt helt i min gate. Jeg har nok lagt merke til deg også! Og det er jo mange andre også her inne som lager mye spennende, synes jeg, og som inspirerer meg. Det er derfor jeg har slått meg til her. Dessuten er det veldig fint å ha et sted der man kan snakke i vei om oppskrifter sånn at familie og venner får litt avlastning... Når det gjelder abonnement og tilgang forøvrig på økologiske grønnsaker, anbefaler jeg denne siden. Endret 8. mars 2006 av piaf
Brunhilde Skrevet 8. mars 2006 #9 Skrevet 8. mars 2006 Jeg slenger meg med i rosen, Piaf. Er forresten glad for at du registrerte deg til slutt! Ros også til Pulverheksa og Elphaba: dere virker også som om dere har god peiling på hva som er både sunt og godt!
Fakse Skrevet 9. mars 2006 #10 Skrevet 9. mars 2006 Og det er jo mange andre også her inne som lager mye spennende, synes jeg, og som inspirerer meg. Det er derfor jeg har slått meg til her. Dessuten er det veldig fint å ha et sted der man kan snakke i vei om oppskrifter sånn at familie og venner får litt avlastning... ← Kunne ikke vært mer enig. Egentlig burde vi være enda flinkere til å utveksle erfaringer. Kanskje på tide med egen dagbok for hobby-kokkene .
Nilma Skrevet 9. mars 2006 #11 Skrevet 9. mars 2006 Vet du Fakse, hobbykokkdagbok høres ut som et strålende forslag! Dessuten er det veldig fint å ha et sted der man kan snakke i vei om oppskrifter sånn at familie og venner får litt avlastning... ←Nettopp! Når jeg står på kjøkkenet og mumler "hmmm, tro hvilket krydder som gjør seg best i denne gryten, timian eller rosmarin, eller kanskje litt av hvert?", dels til meg selv, dels til sambo, gjør han sitt beste for å se engasjert ut, stakkar, men det er ikke heeelt overbevisende. Og piaf, jeg synes det er veldig kjekt å ha funnet en med-Epicurious-disippel!
Gjest Gjesta Skrevet 9. mars 2006 #13 Skrevet 9. mars 2006 Jeg får masse inspirasjon her inne, og spesielt av Piaf, for du ser ut til å tenke sånn som meg på matfronten. Masse grønnsaker, ferske krydderurter, fisk, ikke så mektig mat...Hittil har ingen av dine råd ikke falt i god jord hos meg, i hvertfall. Dessuten får jeg inspirasjon til å eksperimentere enda mer, og slikt lærer man av. Jeg synes det er flott, og veldig viktig, å fokusere på at sunn mat kan være spennende, og at det ikke minst ikke er likhetstegn mellom hva som er sunt, og hva som er kalorifattig (min kjepphest).
Gjest piaf Skrevet 9. mars 2006 #14 Skrevet 9. mars 2006 Takk igjen - for en hyggelig tråd! Nettopp! Når jeg står på kjøkkenet og mumler "hmmm, tro hvilket krydder som gjør seg best i denne gryten, timian eller rosmarin, eller kanskje litt av hvert?", dels til meg selv, dels til sambo, gjør han sitt beste for å se engasjert ut, stakkar, men det er ikke heeelt overbevisende. ← Her kjenner man seg igjen, ja! Og dere kan nok regne med at jeg også kommer til å stikke innom en eventuell hobbykokkdagbok - god idé!
Gjest piaf Skrevet 9. mars 2006 #15 Skrevet 9. mars 2006 Jeg synes det er flott, og veldig viktig, å fokusere på at sunn mat kan være spennende, og at det ikke minst ikke er likhetstegn mellom hva som er sunt, og hva som er kalorifattig (min kjepphest). ← Veldig enig! (som vanlig ).
Gjest Gjesta Skrevet 9. mars 2006 #16 Skrevet 9. mars 2006 Veldig enig! (som vanlig ). ← I går laget jeg grillet laksefilet med tomat/linsesalat, og det ble en suksess, selv hos den skeptiske mannen ("Hvor er risen?") Av og til er det greit å bli påminnet nye måter å tilberede ting på, som man allerede har i repertoaret, men ikke helt har tenkt på.
Gjest piaf Skrevet 9. mars 2006 #17 Skrevet 9. mars 2006 I går laget jeg grillet laksefilet med tomat/linsesalat, og det ble en suksess, selv hos den skeptiske mannen ("Hvor er risen?") Av og til er det greit å bli påminnet nye måter å tilberede ting på, som man allerede har i repertoaret, men ikke helt har tenkt på. ← Det var kjekt å høre! Ang. nettopp den retten: Jeg regner med at ikke mannen min heller er så begeistret for den i utgangspunktet, det er liksom ikke "mannemat", men sist vi hadde laks og linser sa han helt uoppfordret, og i en litt overrasket tone: "Det er godt, dette. Liksom både lett og solid samtidig."
Gjest gjest1 Skrevet 9. mars 2006 #18 Skrevet 9. mars 2006 Tusen takk for hyggelige ord, alle sammen! pulverheksa: Ja, jeg tror også vi har mange felles interesser når det gjelder mat. Slowfood, kortreist mat etc. er absolutt helt i min gate. Jeg har nok lagt merke til deg også! Og det er jo mange andre også her inne som lager mye spennende, synes jeg, og som inspirerer meg. Det er derfor jeg har slått meg til her. Dessuten er det veldig fint å ha et sted der man kan snakke i vei om oppskrifter sånn at familie og venner får litt avlastning... Når det gjelder abonnement og tilgang forøvrig på økologiske grønnsaker, anbefaler jeg denne siden. ← Takk for linken, den skal jeg studere og "hjem og overtale kallen".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå