AnonymBruker Skrevet 16. februar #101 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvorfor oppfører nordmenn seg som om ufør er noe man kan velge? Anonymkode: ca8a0...1ae Som sagt 100 ganger før, snylterne velger dette helt selv. Anonymkode: 5dfff...2c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lineaaa Skrevet 16. februar #102 Del Skrevet 16. februar (endret) Det er er verdivalg å jobbe mindre når du har små barn, samt å beholde hunden. Jeg ville heller skrudd kraftig ned på forbruket. Ingen nye klær til noen, kun arv eller Finn. Null nye leker, kun via Fretex eller Finn. Ukens tilbud definerer middagene. Lag mye middag og brød fra bunn, dette har du tid til nå. Ingen ferie utenlands eller i parker, ferier er på hytta eller hos venner/familie. Invester formuen i fond med historisk 5-10 % avkasting og søk avdragsfrihet i 1-2 år. Da er dere i balanse! Lykke til med riktig valg for deg og familien. Endret 16. februar av Lineaaa 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #103 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Som sagt 100 ganger før, snylterne velger dette helt selv. Anonymkode: 5dfff...2c7 ? Anonymkode: b08fe...cfb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #104 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (18 minutter siden): ? Anonymkode: b08fe...cfb De som snylter til seg trygd, tar et valg om å gjøre dette. Ergo velger de trygd. Anonymkode: 5dfff...2c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #105 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (21 timer siden): Trådstarter. Jeg rekker ikke svare hver enkelt, men takk alle sammen. Jeg kjenner allerede at det hjelper overraskende mye å få høre andres refleksjoner, både når de er ulike og like mine egne. Mye av de gode rådene som gis om kutt og salg har jeg tenkt på selv, men er "mentalt" vanskelige å gjennomføre. Jeg tror det heter sunk cost bias? Jeg vil for eksempel ikke selge hunden, for jeg har investert så mye arbeid i at han skal bli lydig. Og jeg vil ikke kvitte meg med hytta, for det føltes så godt å kunne ta over familiehytta å gjøre den tilgjengelig for storfamilien, når ingen andre kunne kjøpe den. I tillegg vil vi tape en del på å selge hytta nå. Jeg har ikke tenkt godt nok gjennom de langsiktige konsekvensene av å jobbe 50%. Pensjon etc. var ikke en del av avgjørelsen, bare "overlev i dag og ikke bli sykemeldt". Siden så mange har gode råd, er det flere av dere som har gått flere år i minus på rad? Hvordan tenker dere nå, når dere ser tilbake på den tida? Anonymkode: effb1...5c8 Hadde det ikke vært bedre å bli sykmeldt da? Da hadde du jo fått sykelønn. Anonymkode: e4af9...ab9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet 16. februar #106 Del Skrevet 16. februar Hvor gamle er barna og hvorfor kan du ikke gå tilbake til 100% jobb? Hvor lenger tenker dere du skal jobbe redusert? Det beste er å øke inntekten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #107 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hei. Jeg er ei dame på 37 år, samboer, tvillinger, én bil, leilighet i Oslo, hund og hytte. Jeg håper noen kan hjelpe meg å få noen nye perspektiver og konkrete råd. Etter korona hadde mannen min og jeg en del penger i banken/fond, og relativt få kostnader. Vi fikk barn og hund under pandemien og kjøpte en liten hytte som har vært i familien hans tidligere. Mannen min gjorde et økonomisk dårlig kjøp av bil etterfulgt av en leasingavtale som ble veldig dyr på grunn av skade og ikke fulgt service. Vi har nå kjøpt en ny bil vi vil beholde i mange år. Vi gjorde et dypdykk i økonomien vår nettopp, og ser at vi har en netto formue på ca. 3 millioner, noe vi er fornøyd med. Men vi ser også at vi i 2024 i snitt gikk med underskudd på ca. 20 tusen i måneden, 238 tusen i året. Pengene er tatt ut fra en fondskonto, ca. 40% er igjen. Formuen har ikke krympet like mye siden vi regner med økt verdi på leiligheten. Jeg jobber 50% på grunn av tvillingene (som forklarer en del av underskuddet), han 100%. Har total årslønn på ca. 1,1 million. Jeg er veldig stresset og ligger på kvelden og regner i hodet om igjen og om igjen på hvordan økonomien vår vil bli i fremtiden. Jeg har spurt om vi burde selge noen av tingene våre for å ikke gå i underskudd, men han mener (og har nok rett i) at vi ikke får solgt for så veldig mye akkurat nå, og at det er kostnader ved å selge hytte, bil eller leilighet. Har noen andre opplevd lignende? Er det OK å gå i minus og tære på formuen en dyr småbarnsperiode, hvis vi har litt å gå på? Eller er det viktig å bygge opp formuen i 30 årene inn i 40 årene? Syns det er så mange faktorer å tenke på, og med lite overskudd for tiden sliter jeg med å finne klare svar. Anonymkode: effb1...5c8 Tvillinger eller ei. Folk jobber 100 prosent selvom de har 3-4 barn. Er dere interessert i å bruke opp alt av formue så kan dere jo det, men da må dere enten selge, du må begynne å jobbe igjen når formuen er brukt opp. Anonymkode: e63c3...d2c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #108 Del Skrevet 16. februar Jeg forstår bekymringen din, og det er kjipt å bli liggende våken om kveldene på grunn av det. Vi har tre barn, høyt huslån og jeg føler vi har hatt trang økonomi i snart 10 år. Vi har fått noe bedre økonomi de siste fem årene, men det er fortsatt sånn at vi må tenke nøye gjennom kjøpene og at vi ikke har penger igjen ved slutten av måneden. Dere har nok et bedre utgangspunkt enn oss, og har mye dere kan gjøre for å redusere utgifter eller øke inntekter om det vil hjelpe på at du bekymrer deg mindre. Det er vanskelig å opparbeide seg overskudd med mange bekymringer. Jeg vil anbefale dere å sette opp budsjett om det ikke allerede er gjort, og se på hvilke poster dere kan redusere, evt. muligheter for å øke inntekter ved Airbnb/10% høyere stilling. Kjøpestopp på alt dere ikke trenger, og kjøpe mest mulig brukt? Gå gjennom strømmetjenester osv. Jeg har solgt alt vi ikke trenger mer, og satt alle pengene på en egen konto over flere år; den er nå på over 60000 kr. Har dere prøvd å forhandle ned renter, sjekket muligheter for billigere forsikringer osv? Matbudsjett er ofte den posten man kan spare mest på. Nå vil jo også snart feriepenger komme, og det bruker å være en kjærkommen inntekt. Vi pleier ofte å dra på gratisarrangementer med barna og ellers begrense kostnader på slike ting. Lykke til med å få unna litt bekymringer for økonomi. Anonymkode: e4af9...ab9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #109 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (21 timer siden): Trådstarter. Jeg rekker ikke svare hver enkelt, men takk alle sammen. Jeg kjenner allerede at det hjelper overraskende mye å få høre andres refleksjoner, både når de er ulike og like mine egne. Mye av de gode rådene som gis om kutt og salg har jeg tenkt på selv, men er "mentalt" vanskelige å gjennomføre. Jeg tror det heter sunk cost bias? Jeg vil for eksempel ikke selge hunden, for jeg har investert så mye arbeid i at han skal bli lydig. Og jeg vil ikke kvitte meg med hytta, for det føltes så godt å kunne ta over familiehytta å gjøre den tilgjengelig for storfamilien, når ingen andre kunne kjøpe den. I tillegg vil vi tape en del på å selge hytta nå. Jeg har ikke tenkt godt nok gjennom de langsiktige konsekvensene av å jobbe 50%. Pensjon etc. var ikke en del av avgjørelsen, bare "overlev i dag og ikke bli sykemeldt". Siden så mange har gode råd, er det flere av dere som har gått flere år i minus på rad? Hvordan tenker dere nå, når dere ser tilbake på den tida? Anonymkode: effb1...5c8 Bidrar andre familiemedlemmer økonomisk når de bruker hytta deres? Ellers føler jeg situasjonen med dagens rente er noe av forklaringen, når dere har minst to lån. Å gå 20.000 i minus hver eneste måned er ikke normalt. Tror ikke din 50% av lønna dekker dette underskyddet når du velger å gå tilbake til 100% jobb. Jeg ser ikke hvordan tvillinger kan være mer krevende i hverdagen sammenliknet med 2-3 tette barn / pseudotvillinger som mange/de fleste har. Men det er fortsatturrealistisk å jobbe kun 50% for de fleste familiene. Alternativene: - shoppestopp på alt unødvendig, kjøpe for det meste kun brukt til barna - tilbake i 100% jobb!!! - spare en buffer til 3 mnd fakturautgiftene - betale raskere på lånene for å spare renteutgiftene Evt. selg også hunden. Dette minsker utgiftene samtidig som det frigjør deg fea mange oppgaver i hverdagden. Anonymkode: 163a8...560 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #110 Del Skrevet 16. februar Støtter budsjett. Ble skilt for noen år siden, og regner alt på krona. Tar alltid med pose i butikken, ukeshandler, kaster aldri mat. Forhandler forsikringer/renter. Syklet til jobb. Har bil, men har mål om å bruke den minst mulig. Har også kjøpt brukte klær til barna. Har dere gått gjennom alt? Strømmetjenester? Alt dette har blitt en vane, og går nå automatisk. Økonomien er trygg, og jeg tålte å bli permittert fra jobb. Anonymkode: 02722...906 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #111 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hadde det ikke vært bedre å bli sykmeldt da? Da hadde du jo fått sykelønn. Anonymkode: e4af9...ab9 Hallo, man sykemelder seg ikke pga hvordan man velger å leve livet sitt da - blir det for hektisk må man gjøre som TS her, gå ned i stilling. Og så vurdere hva som kan endres, og det er nettopp det hun gjør. Heier på det, men ditt forslag går i søpla. Anonymkode: 6f28f...630 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Energi-jenta Skrevet 16. februar #112 Del Skrevet 16. februar Alternativer jeg ville ha vurdert: - Byttet jobb til en plass der det var mer fleksibelt. Du har rett på å jobbe redusert med små barn - Økt stillingsprosenten noe. Kanskje 70-80% hvis det går. Har full forståelse for at 100 % ikke er mulig med små barn. Vertfall hvis en skal ha et godt liv og noe som helst overskudd til barna etter jobb. - Bestilt mat på internett for å frigjøre tid for å heller gå på jobb - Matkasse som kan hjelpe deg å bruke mindre tid på å planlegge for å tilrettelegge for mer jobbing - Avdragsfrihet på lån. Renten vil jo gå ned, det er bare spørsmål om tid - Solgt hytta eller eventuelt leid den ut om dere absolutt ikke vil selge - Gå gjennom absolutt alle utgiftene de siste tre månedene og se om det er noen plasser dere kan spare penger. Kanksje har der tre abonnement på strømmetjenester dere har men kun trenger en? - Solgt unna ting dere ikke bruker på FINN. Ta en god runde i boden/loftet - Vurdert å flyttet mindre sentralt om dere bruker mye penger på boliglånet. Vil tro det er dyrt å eie en leilighet i Oslo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 16. februar #113 Del Skrevet 16. februar (endret) Det er jo ikke noe fasitsvar her ts. Jeg tenker at for mange har det stor verdi å jobbe redusert i de mest krevende småbarnsårene, kanskje det er verdt å tære på fondsinnskudd for dere? Vi sparer jo penger i bank og fond og aksjer til noe, og hva det er til vil jo være ulikt. For noen er det til barna, for noen til reiser og jeg synes det er helt ok å ta ut penger for å kunne jobbe redusert. Samtidig å gå 20000 i minus hver måned er fryktelig mye.. Da tenker jeg at dere har mer utgifter enn dere har råd til. Var det en engangshendelse for 2024 eller vil situasjonen fortsette. Hvis det er det siste så må dere gjøre noe. 1.1 i inntekt er veldig lite i Oslo, og barna dine vokser jo til. Kanskje kan dere flytte et annet sted hvor dere har mindre utgifter eller så tenker jeg at du og mannen din bør øke inntekten deres. Er den hytta verdt det? Du sier du er der alene med hunden og det får meg til å tenke at den kanskje er et fristed for deg og slik kan bety nokså mye for deg og dere. Til sammenligning har vi 1,5 i inntekt og mer i opparbeidet formue, men jeg synes ikke vi har råd til en hytte. En hytte skal og vedlikeholdes og brukes jevnlig for å være verdt investeringen. Endret 16. februar av fru Alving 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #114 Del Skrevet 16. februar Å jobbe kun 50% er ren luksus, selv med to små barn. Anonymkode: 01da1...213 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #115 Del Skrevet 16. februar Kom tilfeldigvis over denne saken i dag: https://www.ba.no/familien-handler-mat-kun-n-gang-i-maneden-resultatet-har-vart-livsendrende/s/5-8-2913492 Selv om dette er skjult reklame for en butikk jeg ikke foredrar, mye på grunn av masete reklame og flaske lave priser, så er måten denne familien gjør og tenker på veldig god. Se bare på bildet av basisvare-boken hennes. Hun planlegger ikke for spesielle retter, men har basisvarer og kan lage ulike retter. Men at de bare månedshandler, den kjøper jeg ikke helt. Melk, frukt og grønnsaker for en hel måned, nei, der må hun nok ha påfyll underveis. Anonymkode: 9d610...2c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #116 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men at de bare månedshandler, den kjøper jeg ikke helt. Melk, frukt og grønnsaker for en hel måned, nei, der må hun nok ha påfyll underveis. Anonymkode: 9d610...2c3 Ja, det er litt misvisende. De skriver Sitat Referansen er 17.000 kroner i måneden for mat, drikke og husholdningsartikler. – Vi handler for rundt 13.000 kroner i måneden, så jeg har rom for å supplere, men jeg vil ikke gå over referansen. At jeg er såpass langt under, er også et signal på at noe gjøres riktig, tenker jeg. Også viser kvitteringen nesten 14k for den ene månedshandlingen. Det er jo uten de suppleringen med melk og frukst&grønt. Så de havner jo ført på 15-16k allikevel og er ganske nært referansen... Selv handler jeg en gang i uken, og refenasen her ligger på nesten 8k i måneden for min husholdning. Men ligger like under 6k i måneden for hele 2024. I januar var vi nede i 4k, for har masse proteiner i fryseren. Forventer å ligge enda lavere i februar, selv om vi også kommer til å spise ute pga reise. Anonymkode: 2269e...e75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #117 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (På 15.2.2025 den 17.34): "Vanlige folk" har ikke hus, hytte, sikkert ny bil og barn. Anonymkode: ca8a0...1ae Jo, det var ihvertfall vanlig inntil fattigdommen kom hit. De fleste jeg kjenner har barn, ok bil og hytte. Selge hund blir som å selge barna for meg. Og den koster vel max 1500,- pr mnd i mat/forsikring/pleie. Anonymkode: dbc57...d4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #118 Del Skrevet 16. februar Hei, jobber som økonomirådgiver i bank. Her er noen tips: Se hvor det kan kuttes kostnader og økes inntekter. Hva kan dere eventuelt klare dere uten? Gå over utgiftsposter, begynn med de største. Kostnader: Huslån: Reforhandle rente/refinansier lån. Er det mulig og låne opp på huset istedenfor å ha et eget hyttelån? Kan dere få bedre rente i eksisterende eller annen bank? Evnt avdragsfriet, dette vil hjøre at formuen vokser saktere, men vil øke likviditeten i en periode. Estimert kostnadskutt per år: 12.000-20.000, mer om dere får refinansiert hytta på boliglånet. Forsikringer: Dette må dere ha, men kan være store summer å spare. Be om tilbud fra flere leverandører som totalkunde, banken dere har boliglånet hos burde kunne tilby dere ekstra gode betingelser. Estimert kostnadskutt per år: Opp mot 20% rabatt på eksisterende avtaler som totalkunde. Bil: Kan dere klare dere med en bil dersom dere har to? Har dere eventuelt billån? Dersom dere har lån på bil, kjøp en bil dere kan betale ut. Dette vil gi dere en høyere engangskostnad, men besparelsen vil mest sannsynlig gå i 0 allerede under et år. Det kan også være aktuelt å kjøpe billigere bil. Eventuelt kan også billånet bakes inn i boliglånet dersom dere har sikkerhet for det, men prioriter lånet med høyest sum. Estimert kostnadskutt per år: 10.000-100.000 Mat: Her unngår du jo noe av tidsklemma med å jobbe redusert, sett av tid til handling og matlaging. Kjøp produkter på tilbud, lag mat fra bunnen, se hva dere bruker på mat i dag, og lag dere budsjett. Estimert kostnadskutt per år: 50.000+ Abonnementer: Gå gjennom alle abonnementer, trening, streamingtjenester, TV, internett, strøm sjekk priser og avslutt det dere ikke trenger. Estimert kostnadskutt per år: 5.000 Inntekter: Arbeid: Du jobber 50%, de prosentene du ikke jobber utgjør nok brorparten av det dere går i underskudd per måned. Det virker som dere har blitt enige om at du skal redusere stillingen din, uten å ha tenkt på hvordan dette skal finansieres. Har du mulighet til å gå opp i stillingsprosent, eventuelt har mannen din mulighet for å ta på seg mere arbeid? Nå vet jeg ikke hvilken jobb du har, men hva med å se på typer arbeid som gir fleksitid og mulighet for hjemmekontor dersom du ikke har denne muligheten i dag, kanskje vil det da være lettere å øke stillingsprosenten. Estimert inntekt per år:150.000-350.000 Leieinntekter: Lei ut hus/hytte på AirBnB de periodene dere ikke bruker dette selv, her kan det være mye å tjene. Estimert inntekt per år: 50.000-100.000+ Salg av ubrukte ting: Se gjennom tingene deres, er det noe som dere ikke har behov for og kan selges? Gamle telefoner og elektronikk, leker og klær Estimert inntekt per år: 25.000 Disse tiltakene vil summert spare dere for minimum 400.000 per år dersom budsjettet holdes til minimum beløp på hvert tiltak. Anonymkode: 21edd...070 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #119 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hei, jobber som økonomirådgiver i bank. Her er noen tips: Se hvor det kan kuttes kostnader og økes inntekter. Hva kan dere eventuelt klare dere uten? Gå over utgiftsposter, begynn med de største. Kostnader: Huslån: Reforhandle rente/refinansier lån. Er det mulig og låne opp på huset istedenfor å ha et eget hyttelån? Kan dere få bedre rente i eksisterende eller annen bank? Evnt avdragsfriet, dette vil hjøre at formuen vokser saktere, men vil øke likviditeten i en periode. Estimert kostnadskutt per år: 12.000-20.000, mer om dere får refinansiert hytta på boliglånet. Forsikringer: Dette må dere ha, men kan være store summer å spare. Be om tilbud fra flere leverandører som totalkunde, banken dere har boliglånet hos burde kunne tilby dere ekstra gode betingelser. Estimert kostnadskutt per år: Opp mot 20% rabatt på eksisterende avtaler som totalkunde. Bil: Kan dere klare dere med en bil dersom dere har to? Har dere eventuelt billån? Dersom dere har lån på bil, kjøp en bil dere kan betale ut. Dette vil gi dere en høyere engangskostnad, men besparelsen vil mest sannsynlig gå i 0 allerede under et år. Det kan også være aktuelt å kjøpe billigere bil. Eventuelt kan også billånet bakes inn i boliglånet dersom dere har sikkerhet for det, men prioriter lånet med høyest sum. Estimert kostnadskutt per år: 10.000-100.000 Mat: Her unngår du jo noe av tidsklemma med å jobbe redusert, sett av tid til handling og matlaging. Kjøp produkter på tilbud, lag mat fra bunnen, se hva dere bruker på mat i dag, og lag dere budsjett. Estimert kostnadskutt per år: 50.000+ Abonnementer: Gå gjennom alle abonnementer, trening, streamingtjenester, TV, internett, strøm sjekk priser og avslutt det dere ikke trenger. Estimert kostnadskutt per år: 5.000 Inntekter: Arbeid: Du jobber 50%, de prosentene du ikke jobber utgjør nok brorparten av det dere går i underskudd per måned. Det virker som dere har blitt enige om at du skal redusere stillingen din, uten å ha tenkt på hvordan dette skal finansieres. Har du mulighet til å gå opp i stillingsprosent, eventuelt har mannen din mulighet for å ta på seg mere arbeid? Nå vet jeg ikke hvilken jobb du har, men hva med å se på typer arbeid som gir fleksitid og mulighet for hjemmekontor dersom du ikke har denne muligheten i dag, kanskje vil det da være lettere å øke stillingsprosenten. Estimert inntekt per år:150.000-350.000 Leieinntekter: Lei ut hus/hytte på AirBnB de periodene dere ikke bruker dette selv, her kan det være mye å tjene. Estimert inntekt per år: 50.000-100.000+ Salg av ubrukte ting: Se gjennom tingene deres, er det noe som dere ikke har behov for og kan selges? Gamle telefoner og elektronikk, leker og klær Estimert inntekt per år: 25.000 Disse tiltakene vil summert spare dere for minimum 400.000 per år dersom budsjettet holdes til minimum beløp på hvert tiltak. Anonymkode: 21edd...070 … men igjen: det går ikke uten mer jobb og/eller å leie ut hytta og ta betalt også fra familie som bruker den. Anonymkode: 7e625...7d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #120 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (På 15.2.2025 den 14.22): Formue kan være bundet opp i bolig. Så du mener at en gammel dame skal måtte betale formuesskatt om hun har 0kr på sparekonto, 20.000kr på brukskonto til mat/strøm, men har formue bundet opp i en nedbetalt enebolig hun har bygd for 50år siden og som tilfeldigvis er på et dyrt postnummer nå? Sånn er virkeligheten. Huset gir ikke beboer mer verdi om det koster 20mill eller 2mill på papiret, for beboer er det bare et hjem de har hatt hele sitt voksne liv. Anonymkode: c1461...4db Da er det på tide at den gamle damen selger huset og kjøper en lettstelt leilighet. Anonymkode: 13477...0d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå