Gå til innhold

Økonomien min går ikke rundt, men har formue

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Synes du og flere med deg er frekke i måten å svare og å kritisere ts på fordi hun har gjort som mange andre kvinner, gått ned i stilling for å «overleve» fysisk og psykisk, økonomi pleier alltid på komme i andre rekke, når man står i slike situasjoner, fordi man har ikke hjernekapasitet til å tenke på alt. 

Har du, eller noen av dere andre med tilsvarende kommentarer på hennes reduserte stilling att tvillinger eller trillinger for den del? Vet dere hvor mye nattevåk, syke barn og arbeid det er med flere barn på samme alder? 
Flerlinger er gjerne og premature, og krever dermed enda mer ekstra arbeid enn to barn født med naturlig mellomrom. 

TS skal fungere både hjemme og fungere på jobb. Arbeidsgiver skal og ha arbeidet utført. Det er ikke sikkert ts bare kan begynne å jobbe 100% sånn uten videre. Her er og snakk om at barn skal hentes og bringes i bhg, og ts skal komme seg på jobb. Ja, der er en barnefar, men logistikken skal likevel gå opp i hverdagen uten at noen stuper. 

Jeg tror ts har fått en del gode verktøy i denne tråden for å se på økonomien til a familien. Å legge stein til byrden med slike sleivspark det er nokså vanlig i mange tråder, men det kommer nok fra folk som egentlig burde gått ute en tur, fremfor å trykke på send knappen etter å ha skrevet. 

Anonymkode: 9d610...2c3

Vi er nok mange, inkludert meg selv, som har mange barn og flere enn både 2 og 3 barn. Det vi vet er at når man går såpass mye i minus så må man enten øke inntekten eller skru ned forbruket. Å gå 20000,- i minus hver måned er sjukt mye penger og da er det faktisk galskap å ikke øke inntekten når man bare jobber 50%.

Det er ikke ufint. Det er realiteten. 

Anonymkode: e4e13...2ac

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det føltes godt å ta over hytta og gjøre den tilgjengelig for storfamilien? Altså, dere hadde jo ikke råd dere heller?

Foreslår at dere som minimum beregner hva hytta faktisk koster dere i året, vedlikehold, renter og alt inkludert. Og så setter dere en kostnadsdekkende leiepris for familien (må minst dekke utgifter + strøm + takk for lån). Andre kan leie til markedspris (håper den er vesentlig høyere), da kan dere iaf slippe å tape masse penger på hytta noen år til du ser om ting på magisk vis bedrer seg.

Hvis ikke får dere selge hytta og hellere skaffe en hytte som dekker deres eget behov (ikke storfamiliens!!) når dere får råd til det. Du er så raus at du graver din egen økonomiske grad. «Godfølelsen» er ikke verdt 20000 i minus hver måned!

Anonymkode: 7e625...7d7

De sitter med 3 millioner i formue, hvordan kan du si at de ikke har råd? De har jo svært god råd! 

Sitter det seriøst en hel haug med folk her og tror man ikke har råd når man sitter og opparbeider seg rikdom?? 

Anonymkode: 3f5d9...c5d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De sitter med 3 millioner i formue, hvordan kan du si at de ikke har råd? De har jo svært god råd! 

Sitter det seriøst en hel haug med folk her og tror man ikke har råd når man sitter og opparbeider seg rikdom?? 

Sånn jeg forstår ts så er formuen litt i fond og den andelen av leiligheten de ikke har lån på. Jeg har jo og formue i huset mitt men vi har og et saftig lån. Hvis huset er verdt 8 millioner og vi har lån på halve så har vi jo formue på 4 millioner.

TS, det er helt innafor å tære på sparepenger i en periode der du jobber redusert. men jeg ville tenkt nøye over hva som eventuelt skal til for at du jobber mer. 

Hvor mye bruker dere egentlig den hytta? Er det verdt det?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sånn jeg leste det har de ca 3 millioner i egenandel fordelt på leilighet, hytte og bil. Og sikkert endel mer millioner i lån, siden man ikke finner så billige leiligheter i Oslo. De går 20 tusen i minus hver måned. Da er det en faktaopplysning at de ikke har råd, og ikke synsing.

Anonymkode: 6ebd9...a33

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 millioner i «formue» er ikke spesielt mye i boligmarkedet i Oslo. Hvis de ønsker å oppgradere til rekkehus, så må man fort ut med 9-10 millioner for rekkehus i Oslo øst (Østensjø), og har man bare 3 millioner i egenkapital så må man låne 6-7 millioner. Med 1,1 eller 1,5 mill i inntekt og to barn, er det knapt oppnåelig. Nå er det ikke sikkert de vil ha rekkehus til den prisen, men bare for å illustrere hvor lite 3 millioner faktisk er i Oslo. 

Anonymkode: bd4ab...867

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vi er nok mange, inkludert meg selv, som har mange barn og flere enn både 2 og 3 barn. Det vi vet er at når man går såpass mye i minus så må man enten øke inntekten eller skru ned forbruket. Å gå 20000,- i minus hver måned er sjukt mye penger og da er det faktisk galskap å ikke øke inntekten når man bare jobber 50%.

Det er ikke ufint. Det er realiteten. 

Anonymkode: e4e13...2ac

Trådstarter.

Jeg oppfatter deg ikke som ufin, selv om jeg også er enig i mye av det personen du siterer sier.

Jeg vil bare poengtere at vi tok valget om at jeg skulle gå ned i arbeidsmengde og bytte stilling med åpne øyne. Slik det var en periode var det ikke gøy å hverken være mor eller arbeidstaker. Vi tok avgjørelsen fordi vi visste vi hadde oppsparte midler vi kunne ta av.

Så innrømmer jeg at vi ikke hadde forutsett alle konsekvensene og at det av ulike grunner har blitt alt for mye på en gang. Jeg håper ting stabiliserer seg og at vi i fremtiden kan tenke at det var en tøff, men fin og lærerik periode.

Anonymkode: effb1...5c8

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Vanlige folk" har ikke hus, hytte, sikkert ny bil og barn. 

Anonymkode: ca8a0...1ae

Har ikke vanlige folk barn og et sted å bo??  Det var da merkelig, 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter. Siden jeg er så positivt overrasket og takknemlig over alle de gode svarene jeg har fått, og fordi jeg er i godt humør etter et glass vin på hytta alene sammen med hunden min, så skal dere få noe tilbake på en lørdags kveld:

En ting jeg bevisst ikke har svart på er utdanningen og stillingen min. Jeg er tro det eller ei utdannet som økonom, men som denne situasjonen kanskje har vært et bevis på var ikke det en karrierevei for meg.

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er viktigst, tid med barna eller at barna får noen ekstra hundre tusen når vi dør?

jeg velger tid med barna 10 av 10 ganger 

Anonymkode: 4314c...9c0

Du formulerer jo spørsmålet så svaret gir seg selv, dette er jo i beste fall ekstremt manipulativt. Jeg tror nok de fleste barn ville satt enormt stor pris på å starte voksenlivet med eks. egenkapital til bolig slik at de igjen kan bruke mer tid med sine barn, og de fleste syns det er en god avveining (som er hvorfor de fleste jobber 100%). Det er nok også mange barn som syns det er veldig stressende å vokse opp med foreldre med dårlig økonomisk kontroll som skaper stress både for dem og de voksne. Som alt annet er dette en mye mer kompleks problemstilling enn du fremstiller det som. 

Et motsvar til deg kunne vært, hva er viktigst, en trygg oppvekst og start på livet for barna eller noen ekstra timer hjemme hvor du kan se på frustrerte fruer? Jeg velger barna 10 av 10 gang 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

😂 Hvor mange poser pleide dine kjøpe?!

Anonymkode: 62dbd...de7

:nikke:  Og hvor mange brød pleier hun å bake? Å tro man sparer på å bake brød, er å lure seg selv. Strømmen koster og ingrediensene koster. 

Noen ganger må en lure på hvordan folk på dette forumet regner, er det hoderegning som er så på villspor? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Trådstarter. Siden jeg er så positivt overrasket og takknemlig over alle de gode svarene jeg har fått, og fordi jeg er i godt humør etter et glass vin på hytta alene sammen med hunden min, så skal dere få noe tilbake på en lørdags kveld:

En ting jeg bevisst ikke har svart på er utdanningen og stillingen min. Jeg er tro det eller ei utdannet som økonom, men som denne situasjonen kanskje har vært et bevis på var ikke det en karrierevei for meg.

Du har hørt om skomakerens barn som mangler sko?

Eller bakerens barn som sulter? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har hørt om skomakerens barn som mangler sko?

Eller bakerens barn som sulter? 

Ikke bare har jeg hørt om skomakerens barn, jeg kjenner ham! Vi gikk på videregående sammen. Trivelig fyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts, i din nye karriere, har du noen mulighet til å starte for deg selv eller som konsulent? Da kan du kanskje supplere på de 50% du allerede har?

Anonymkode: a90de...ed2

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy! Vet ikke hva slags jobb du hadde tidligere, men kanskje du kunne tenkt deg å bli kunderådgiver i en liten bank?

Det er helt annerledes å regne på andres økonomi med gode beregningsmodeller og andre hjelpemidler enn å håndtere sin egen, der også følelser og drømmer blander seg inn og kommer i veien for det man egentlig vet er fornuftig. Ikke «trenger» du heller økonomiutdanningen din for det, men den er god å ha i bunn, og erfaringene du gjør og har gjort deg nå blir viktige i en sånn jobb.

Anonymkode: 6ebd9...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:nikke:  Og hvor mange brød pleier hun å bake? Å tro man sparer på å bake brød, er å lure seg selv. Strømmen koster og ingrediensene koster. 

Noen ganger må en lure på hvordan folk på dette forumet regner, er det hoderegning som er så på villspor? 

Altså, jeg baker surdeigsbrød. 2 brød koster meg vann og mel og frø/kjerner, velger normalt 200 g frø/kjerner og ca 700 g mel til to brød. Ja det må bakes, men det er sykt mye billigere enn 2 ferske fullkorn surdeigsbrød på butikken. 1 kg mel koster under 20 kr, så jeg bruker for 14 kr. 300 g frø koster rundt 30 kr, og jeg bruker for 20 kr, altså ca 35 kr i ingredienser. Å bake brødene er ikke noen stor kostnad skal regne inn 5 kr her, men estimatet er nok for høyt. Tilsvarende 2 brød i butikk/baker er 100 kr minst. 

Vi er fem personer, der to er voksne, en tenåringsgutt og to barn i barneskolealder. Går fort 3 runder baking i uka, så da sparer vi 60 kr*3 i uka, dvs 180 kr. 50 uker i året er 9000 kr. Hadde jeg bare brukt vanlig hvetemel hadde det kostet enda mindre og besparelsen blitt enda større.

Anonymkode: 7e625...7d7

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romkom skrev (2 timer siden):

Du formulerer jo spørsmålet så svaret gir seg selv, dette er jo i beste fall ekstremt manipulativt. Jeg tror nok de fleste barn ville satt enormt stor pris på å starte voksenlivet med eks. egenkapital til bolig slik at de igjen kan bruke mer tid med sine barn, og de fleste syns det er en god avveining (som er hvorfor de fleste jobber 100%). Det er nok også mange barn som syns det er veldig stressende å vokse opp med foreldre med dårlig økonomisk kontroll som skaper stress både for dem og de voksne. Som alt annet er dette en mye mer kompleks problemstilling enn du fremstiller det som. 

Et motsvar til deg kunne vært, hva er viktigst, en trygg oppvekst og start på livet for barna eller noen ekstra timer hjemme hvor du kan se på frustrerte fruer? Jeg velger barna 10 av 10 gang 

men ser du hva du svarer på? Dette er de siterte innleggene:

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva er egentlig vitsen med så høy formue når man (i følge KG) ikke en gang kan bruke den til å jobbe redusert? 

Altså, hva er det folk sparer til? Graven??? 

Tid er det mest verdifulle vi har. Med så stor formue er det helt ok å kjøpe seg tid (med barna). 

Hvor den jeg siterer svarer:

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Til mine barn.

Anonymkode: cb754...065

Når man har formue og barn i bhg har man mulighet til å gi de kortere dager, aka tilbringe mer tid med dem, om man selv ikke jobber fullt. Jeg ville selv gledelig tatt litt av formuen for å kunne være mer med ungene, det er ikke å ha dårlig økonomisk kontroll. 

Anonymkode: 4314c...9c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må ta en skikkelig gjennomgang av forbruket - over flere år. Gå inn i nettbanken og kjør ut oversikt år for år, og kartlegg hvor pengene er brukt. Faste avtaler må gjennomgås, vil en takst/verdivurdering av leilighet og hytte, gi bedre rente på lån? Er skattetrekket korrekt - så det ikke ligger større tilgode beløp eller ennå verre - restskatt, som da må tas av buffer.  Gjennomgang av forsikringer etc. Overforbruk på med ca  kr 20' pr mnd - er 4' pr uke. Tett under kr 600 pr dag.  Til sammenligning oppgir du at inntekten er ca 1.1 mill (før skatt), pr dag ca 3.000 før skatt. Positiv egenkapital på 3 mill - sier også lite om økonomien, det er reell egenkapitalprosent som avgjør. Det er stor forskjell på belastningen på dagligøkonomien om egenkapitalen utgjør 75% eller 25%, samt hvordan gjelden er i forhold til bruttolønn - 2 eller 5 ganger bruttolønn. Ligger mesteparten egenkapitalen bundet i leilighet, hytte og bil, er den lite likvid - når fond & sparekontoen er brukt opp - må en rett og slett selge, for å få verdien likvid. 

Har uttak/bruk av fond medført at gevinstbeskatning? I såfall vil det oppstå ytterligere kostnader når ligningen for 2024 avregnes. 

Når det ikke er mulig å utvide stillingsprosenten - har du en effektiv arbeidstid? Har du daglig redusert arbeidstid, eller har du arbeidsfrie dager? Det siste bør i såfall brukes på "stordriftsfordeler" for AS familien; smarte innkjøp, lage det meste av maten fra bunnen av etc. 

Når det gjelder hytta, virker det som om det er lånekostnader som er de høyeste kostnadene. Er det vedlikehold som må gjennomføres i løpet av de nærmeste årene, eller er det standardheving som utsettes? Det første vil jo medføre at det må finansieres og at det kan være dyrt å la være.  Hvordan vil det bli når barna blir eldre? Regner du med at hytta blir ett naturlig sted hvor dere er i helger & ferier, eller vil fritidsaktiviteter for/med barna, medføre at det ikke er anledning til å bruke hytta så mye som dere faktisk gjør i dag? Da kan døgnprisen bli høy.  Argumentet til mannen din, om at dere vil tape penger på evt. å selge hytta - betyr jo at dere ga for mye for den når den ble kjøpt. Evt salgssum vil da redusere lån/øke fond  (eller kombinasjon).  

Bil er stort sett uansett ett underskuddsprosjekt, men er stort sett noe som de fleste har behov for i hverdagen.  

Anonymkode: 37711...93a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi gjorde et dypdykk i økonomien vår nettopp [...] vi ser også at vi i 2024 i snitt gikk med underskudd på ca. 20 tusen i måneden, 238 tusen i året. Pengene er tatt ut fra en fondskonto [...].

Dere må kartlegge hva dette overforbruket på 238 000 har gått til, og viktigst skille på om det er engangskostnader eller løpende forbruk.

Hvis dere f.eks har brukt oppsparte midler for å kjøpe en ny bil eller for å dekke andre engangskostnader (eller hvert 5.-10. år kostnader), så kan det være uproblematisk, og dere må "bare" sørge for at det ikke dukker opp tilsvarende engangskostnader i årene fremover.

Hvis dere derimot har brukt 20 000 for mye på løpende forbruk hver eneste måned, så er det langt viktigere å få kostnadene under kontroll. Hvis ikke vil det forsvinne tilsvarende sparepenger i år også.

Tilsvarende bør du for formue skille mellom tilgjengelig formue og utilgjengelig formue.

F.eks:

• Bolig - Utilgjengelig (dere trenger et sted å bo).
  • Bil - Utilgjengelig (dere trenger bil, og verdien synker uansett mot null).
  • Hytte - tilgjengelig/utilgjengelig (den kan selges, men det ønsker dere sikkert å unngå).
  • Bankkonto og fond - tilgjengelig (dette er handlingsrommet deres inntil det er tomt).
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...