Stina234 Skrevet 15. februar #61 Del Skrevet 15. februar Var det ikke AP som sa noe om at det nå var vanlige folks tur? Sannheten er at svært mange av det som betegnes som vanlige folk sliter med økonomien. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #62 Del Skrevet 15. februar VI går minus kanskje 2000 hver måned, men da tar vi det fra en annen budsjettpost (holdt av til bil f.eks.), dekker det når barnetrygden kommer eller "låner" av oss selv og må betale tilbake senere. 20 000 i minus hver måned er helt sinnsykt. Særlig når man tror at huset (SOM DERE FAKTSK BOR OG LEVER I) gjør at formuen ikke krymper? Altså,.. Anonymkode: ca8a0...1ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #63 Del Skrevet 15. februar Stina234 skrev (1 minutt siden): Var det ikke AP som sa noe om at det nå var vanlige folks tur? Sannheten er at svært mange av det som betegnes som vanlige folk sliter med økonomien. "Vanlige folk" har ikke hus, hytte, sikkert ny bil og barn. Anonymkode: ca8a0...1ae 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #64 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Trådstarter her. Takk for svar. Jeg tror ikke vi skatter på formuen, men her er jeg usikker. Den faktiske verdien av formuen er vel en del større enn verdien i skattemeldingen. Vi bruker ikke mye penger i hverdagen på "luksus". Jeg føler at vi har kuttet nært så mye vi kan, men det dukker hele tiden opp uforutsette utgifter til barn, hund, bil, hytte eller leilighet på mange tusen kroner, noe som gjør at "5 kroner til en handlepose" ikke føles så viktig å spare. Det var et godt råd med avdragsfrihet. Men om jeg ikke tenker helt feil vil vel det være bra for likviditeten vår, men ikke gjøre noe med at vi spiser av formuen. Det blir på en måte et veddemål om at fondskontoen vil gjøre det bedre enn renta på bolig- /hyttelånet, siden vi i dag tar penger derifra? Jeg merker at jeg ofte tenker "dette er bare midlertidig", men samtidig ser jeg ikke hva som skal endre seg. Jeg kommer nok til å jobbe redusert i mange år, selv om jeg på lang sikt ønsker å satse på karriere igjen. Nok en gang, takk for svar! Anonymkode: effb1...5c8 Jeg sparer nesten 20.000 pr år på å bruke handlenett og bake brød. Så det er absolutt mye å spare her Anonymkode: 8e266...71b 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #65 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): økonomisk fornuftig for deg å stå i 100% og så eventuelt heller bli ufør Hvorfor oppfører nordmenn seg som om ufør er noe man kan velge? Anonymkode: ca8a0...1ae 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #66 Del Skrevet 15. februar Jeg hadde aldri solgt hunden! Anonymkode: f4219...315 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #67 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men hva er viktigst, tid med barna eller at barna får noen ekstra hundre tusen når vi dør? jeg velger tid med barna 10 av 10 ganger Anonymkode: 4314c...9c0 En er to som skal ha tid, og barna er vel ikke hjemme på dagtid? Er det slik at en heller har valgt hund i stedet for å kunne arbeide mer? Hund er jo tross alt en stor tidstyv. Ikke kom å si at barna er med på alle lufteturene? Opptrening av hunden f.eks? Vedlikehold av hytte stjeler også tid. En kan ikke her komme å si at en har avsatt 100% tid til barna ut i fra opplysningene som har kommet frem her i tråden. At en MÅ ha alt er ikke det samme som at tiden brukes på ungene. Ja, det er jo snakk om prioriteringer. Så får en selv velge det en føler for selv. Anonymkode: cc85f...8a4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #68 Del Skrevet 15. februar TS, hva er tankene dine om å leie ut hytta? Evt. selge den? Anonymkode: fa4a0...4eb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #69 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): En er to som skal ha tid, og barna er vel ikke hjemme på dagtid? Er det slik at en heller har valgt hund i stedet for å kunne arbeide mer? Hund er jo tross alt en stor tidstyv. Ikke kom å si at barna er med på alle lufteturene? Opptrening av hunden f.eks? Vedlikehold av hytte stjeler også tid. En kan ikke her komme å si at en har avsatt 100% tid til barna ut i fra opplysningene som har kommet frem her i tråden. At en MÅ ha alt er ikke det samme som at tiden brukes på ungene. Ja, det er jo snakk om prioriteringer. Så får en selv velge det en føler for selv. Anonymkode: cc85f...8a4 En ting til å tilføye her er jo at TS ikke får sove om nettene pga det økonomiske. Dette må jo også stjele energi som kunne vært brukt til arbeid? Det hjelper veldig lite hva andre kommer til å si, det vil ikke endre situasjonen. Hun kommer nok like vel til å ha dette i tankene. Vil det ikke lette kropp,sinne og sjel ved å slippe å være så skeptisk? Jeg er selv en slik person som kan bekymre meg over det økonomiske derfor setter jeg helst pris på at det er så lite bekymringer som mulig når det kommer til den fronten. Anonymkode: cc85f...8a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #70 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg sparer nesten 20.000 pr år på å bruke handlenett og bake brød. Så det er absolutt mye å spare her Anonymkode: 8e266...71b 😂 Hvor mange poser pleide dine kjøpe?! Anonymkode: 62dbd...de7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #71 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hva er viktigst, tid med barna eller at barna får noen ekstra hundre tusen når vi dør? jeg velger tid med barna 10 av 10 ganger Anonymkode: 4314c...9c0 Er det dummeste jeg har lest. Her klarer vi begge deler med glans, og takk for det! Vi er usedvanlig glade i barna, og enda gladere om de kan hjelpes med litt penger når vi dør. Anonymkode: 8bd87...280 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #72 Del Skrevet 15. februar Med barn i barnehagen. Hva stopper deg fra å jobbe mer? Og beholde en hytte for storfamilien dere sjeldent får brukt er jo bare et pengesluk. Ville leid den ut i såfall via Airbnb. Mht hunden så skjønner jeg det tar mye tid, men at det er et levende vesen du elsker. Hund krever MYE. Med tvillinger i hus så ser jeg utfordringen. Kanskje det er bedre for den å få et halvfosterhjem? Mange som har mye tid, men ikke råd eller kan eie hund 100%. Anonymkode: a70fd...fd0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #73 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Trådstarter igjen. Jeg setter også veldig pris på å høre at det er OK å tære på formuen en periode. Jeg ser mange videoer og leser blogger om folk som sparer 50% av inntekten og om hvordan formuen deres øker ekponensielt hele livet. Det gjør at å gå i underskudd føles som en skikkelig fiasko. Når det er sagt er det ingen god økonomisk situasjon vi står i akkurat nå, så jeg er enig i at noe må gjøres. Anonymkode: effb1...5c8 Dette er jo helt urealistisk å få til når du jobber deltid. Du bruker denne tiden på noe som er mye mer verdifullt enn penger noengang kommer til å være. Tid sammen med barna din. Plutselig er det store og du kan jobbe fulltid igjen, og dermed investere mer. Anonymkode: a9dc5...f4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 15. februar #74 Del Skrevet 15. februar Jeg jobbet 80% I noen år. Vi gikk ikke i minus, vi skrudde ned forbruket. Da jeg startet å jobbe 100% igjen gikk 80% av den økte lønna til sparing. Samme rettesnor har jeg hver gang jeg øker i lønn (ikke de årlige 3,5% lønnsoppgjør, men når jeg bytter jobb eller får individuelle tillegg. 80% spares, 20% går til "litt mer romslig bruk") Dere må jo selge hytta. Eller ta leie av de som låner den! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #75 Del Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor oppfører nordmenn seg som om ufør er noe man kan velge? Anonymkode: ca8a0...1ae Mitt svar var i respons til at TS skrev at hun valgte å gå ned til 50% fordi å jobbe 100% ville gjort at hun ble ufør? Anonymkode: a90de...ed2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #76 Del Skrevet 15. februar Trådstarter igjen. Tusen takk for all responsen! Jeg setter virkelig pris på det, både det positive og det negative. Jeg klarer ikke svare hver enkelt, men her er noen oppklaringer: Angående jobb så var det i den perioden det sto på som verst riktig å jobbe deltid for å få ting til å gå rundt, men også fordi dette var en annen stilling enn den jeg hadde og en som passer meg bedre. Jeg har tidligere vært overarbeidet og sykmeldt, og har derfor byttet jobb og bransje bort fra utdanning, noe som gjør at jeg uansett ikke tjener like mye som mannen min. Det er på ingen som helst måte ønskelig å bli sykemeldt igjen, uansett hvor økononisk gunstig det ville vært. Jeg ønsker å jobbe mer snart, helst 100% om mulig, men det må klaffe med både rolle og fleksibilitet, og min nåværende stilling kan dessverre ikke utvides. Det er mange om beinet i min type jobb for tiden. Å eventuelt selge hunden er ikke bare et spørsmål om kroner inn og ut, men også at det er tidkrevende. Men det er som sagt ikke ønskelig. I fjor gikk vi kraftig i minus, men dette va mye på grunn av kjøp av bil og en del utgifter til tvillingene. Vi kommer nok ikke til å gå i like mye minus i 2025, men vi må nok ta mer ut av fondskontoen. Jeg ser på denne vanskelige økonomiske tiden som midlertidig. Der er bare så kjipt å føle at økonomien vår "bygges ned" når både lønnen og formuen vår i så mange år har gått oppover. Håper dette var litt oppklarende. Jeg leser og tar til med alt som skrives, også det jeg ikke får svart på. Anonymkode: effb1...5c8 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #77 Del Skrevet 15. februar Trådstarter. Og så må jeg legge til at det jeg har sagt om hytta er veldig misvisende. Dette er en billig, enkel hytte, uten strøm og vann, så det er ikke gratis, men heller ikke veldig store utgifter. De fleste store utgiftene er "frivillig" oppgradering, som vi selvfølgelig ikke prioriterer nå. Det at ingen andre i familien ville kjøpe den handler mye mer om geografi og bruk, enn om økonomi. Anonymkode: effb1...5c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #78 Del Skrevet 15. februar Som mange andre synes jeg du bør jobbe mer. Hvor gamle er barna? Tvillinger er sikkert veldig slitsomt når de er bittesmå, men samtidig har dere en fordel med at de begge skal samme sted samtidig - hvertfall fram til de begynner med fritidsaktiviteter og skal i forskjellige bursdager. Er de ute av bleiene er det jo mindre slitsomt enn å ha to bleiebarn på forskjellig alder, og det er jo ikke helt vanlig det heller. I tillegg bør dere vurdere utleie av hytta. Både med airbnb og også utgiftsdeling når andre i familien bruker hytta, enten de betaler leie for å være der alene eller kjøper all maten++ hvis dere skal være sammen. Det kjennes sikkert hjerterått ut å ikke låne den ut gratis til familie, men det har dere faktisk ikke råd til. Anonymkode: 6ebd9...a33 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #79 Del Skrevet 15. februar Jeg tenker det blir ett valg mellom mere jobb eller hytta. Hvis det er viktig for familien at hytta er i familiens eie kan det være aktuelt å be andre kjøpe seg inn så dere får delt utgiftene? Anonymkode: 902bf...4af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #80 Del Skrevet 15. februar Er det mulighet for deg til å komme tilbake i bransjen du utdannet deg til? Ganske ofte går det an å finne jobber som passer deg mye bedre, men uten å kaste all erfaringen din ut vinduet og starte helt på bunn. Det høres ut som karrierebyttet ditt ikke var veldig gjennomtenkt når du både får dårligere betalt og har vanskelig å finne jobber. Anonymkode: 6ebd9...a33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå