Gå til innhold

Økonomien min går ikke rundt, men har formue

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei. Jeg er ei dame på 37 år, samboer, tvillinger, én bil, leilighet i Oslo, hund og hytte.

Jeg håper noen kan hjelpe meg å få noen nye perspektiver og konkrete råd.

Etter korona hadde mannen min og jeg en del penger i banken/fond, og relativt få kostnader. Vi fikk barn og hund under pandemien og kjøpte en liten hytte som har vært i familien hans tidligere. Mannen min gjorde et økonomisk dårlig kjøp av bil etterfulgt av en leasingavtale som ble veldig dyr på grunn av skade og ikke fulgt service. Vi har nå kjøpt en ny bil vi vil beholde i mange år.

Vi gjorde et dypdykk i økonomien vår nettopp, og ser at vi har en netto formue på ca. 3 millioner, noe vi er fornøyd med. Men vi ser også at vi i 2024 i snitt gikk med underskudd på ca. 20 tusen i måneden, 238 tusen i året. Pengene er tatt ut fra en fondskonto, ca. 40% er igjen. Formuen har ikke krympet like mye siden vi regner med økt verdi på leiligheten.

Jeg jobber 50% på grunn av tvillingene (som forklarer en del av underskuddet), han 100%. Har total årslønn på ca. 1,1 million.

Jeg er veldig stresset og ligger på kvelden og regner i hodet om igjen og om igjen på hvordan økonomien vår vil bli i fremtiden. Jeg har spurt om vi burde selge noen av tingene våre for å ikke gå i underskudd, men han mener (og har nok rett i) at vi ikke får solgt for så veldig mye akkurat nå, og at det er kostnader ved å selge hytte, bil eller leilighet.

Har noen andre opplevd lignende?

Er det OK å gå i minus og tære på formuen en dyr småbarnsperiode, hvis vi har litt å gå på? Eller er det viktig å bygge opp formuen i 30 årene inn i 40 årene?

Syns det er så mange faktorer å tenke på, og med lite overskudd for tiden sliter jeg med å finne klare svar.

Anonymkode: effb1...5c8

Jeg ville prøvd å identifisere faktorene som gjør det vanskelig å ha en høyere stillingsprosent, og se etter alternative løsninger for å få det til å gå opp. 

Er det husarbeidet som senker skipet?

Renhold?

- Robotstøvsuger som også mopper evt leie inn renholdsbyrå nå og da?

Handling og middagsplanlegging?
Oda og matkasse.

Henting og levering i barnehage?

- 80- 90% stilling?

Typen jobb/jobbmuligheter?

- Søk opp karriereveiledning. Det finnes gratis tilbud og min erfaring er at de er dyktige. 

Kan andre ting bidra inn i økonomien på en enkel måte?

- Leie ut bil på getaround?
- Leie ut hytta på langtidsleie evt Airbnb?

Anonymkode: 96abc...943

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trådstarter. Jeg rekker ikke svare hver enkelt, men takk alle sammen. Jeg kjenner allerede at det hjelper overraskende mye å få høre andres refleksjoner, både når de er ulike og like mine egne.

Mye av de gode rådene som gis om kutt og salg har jeg tenkt på selv, men er "mentalt" vanskelige å gjennomføre. Jeg tror det heter sunk cost bias? Jeg vil for eksempel ikke selge hunden, for jeg har investert så mye arbeid i at han skal bli lydig. Og jeg vil ikke kvitte meg med hytta, for det føltes så godt å kunne ta over familiehytta å gjøre den tilgjengelig for storfamilien, når ingen andre kunne kjøpe den. I tillegg vil vi tape en del på å selge hytta nå.

Jeg har ikke tenkt godt nok gjennom de langsiktige konsekvensene av å jobbe 50%. Pensjon etc. var ikke en del av avgjørelsen, bare "overlev i dag og ikke bli sykemeldt".

Siden så mange har gode råd, er det flere av dere som har gått flere år i minus på rad? Hvordan tenker dere nå, når dere ser tilbake på den tida?

Å selge hunden er uansett ikke nok alene, du bruker vel ikke 20k i måneden på hunden? Hvis du vil tette gapet har du bare to valg, gjøre store kutt i utgiftene, eller å øke inntektene. 
At dere vil selge hytta med tap tenker jeg ikke er en faktor, hvis det handler om å redusere utgiftene. Men dere bruker vel ikke 20k i måneden på hytta heller. Så det vil i tilfelle bare være at dere fortsetter å bruke av formuen. 
Hvor gamle er barna deres? Hvor lenge har du tenkt å jobbe redusert? 

Anonymkode: 522b5...d64

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trådstarter. Takk igjen. Det virker å være konsensus om at jeg må jobbe mer, og jeg er helt enig. Det vil alltid være en forenklet virkelighet som presenteres på et forum, så jeg vil bare si at jeg følte der og da og føler fremdeles at å jobbe 50% var det beste om ikke det eneste alternativet. Nå ønsker jeg å jobbe mer, men det må bli en jobb jeg ønsker, som har litt fleksibilitet og som er i min bransje - og det er veldig tøffe tider i min bransje. Men det er bortforklaringer, og jeg setter pris på tydelig beskjed om at mer inntekt er en løsning.

Ja, det er riktig at barna går i barnehage. 2024 var et ekstra dårlig år økonomisk siden vi måtte kjøpe bil. Men allerede i 2025 har det dukket opp nye store utgifter, så jeg frykter at dette er normalen.

Kort fortalt: Jobb til side, så er det jeg frykter at om vi selger familiehytta, eller vår fantastiske hund, og så går livet videre og økonomien blir bedre om noen år - vil vi angre på valget?

Det er derfor jeg også lurer på hva andre som har opplevd lignende tenker i ettertid. Vil jeg være bitter for at jeg kunne ha hatt 800 tusen mer i formue, eller vil jeg bare være glad for at jeg kan se hunden vår løpe rundt på hytta?

Blæh, jeg føler tankene mine river meg i stykker.

Levende vesen foran penger. Du sier hunden er familiemedlem. Du kommer til å angre på å selge hunden.

Anonymkode: c1461...4db

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det er bra formue skattes hardt. Har en mye, skal en også bidra.

Anonymkode: 5dfff...2c7

Formue kan være bundet opp i bolig. Så du mener at en gammel dame skal måtte betale formuesskatt om hun har 0kr på sparekonto, 20.000kr på brukskonto til mat/strøm, men har formue bundet opp i en nedbetalt enebolig hun har bygd for 50år siden og som tilfeldigvis er på et dyrt postnummer nå? Sånn er virkeligheten. Huset gir ikke beboer mer verdi om det koster 20mill eller 2mill på papiret, for beboer er det bare et hjem de har hatt hele sitt voksne liv. 

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Formue kan være bundet opp i bolig. Så du mener at en gammel dame skal måtte betale formuesskatt om hun har 0kr på sparekonto, 20.000kr på brukskonto til mat/strøm, men har formue bundet opp i en nedbetalt enebolig hun har bygd for 50år siden og som tilfeldigvis er på et dyrt postnummer nå? Sånn er virkeligheten. Huset gir ikke beboer mer verdi om det koster 20mill eller 2mill på papiret, for beboer er det bare et hjem de har hatt hele sitt voksne liv. 

Regner med du forstod poenget mitt, men bare måtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Regner med du forstod poenget mitt, men bare måtte.

Vedkommende har mye bedre poenger enn det vanlige "de rike må tas". En stor del av formuesskatten i dag betales av pensjonister og andre med lave inntekter. Det kunne enkelt vært løst med høyere innslagspunkt og lavere skatt på primærbolig. Men politikerne ønsker ikke dette, siden det faktisk er fra ganske vanlige folk store deler av skatten kommer. Mens utad later man som det er de store stygge rikingene man flår. 

Anonymkode: 61f83...6ce

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Men ts, hadde det ikke vært langt mer økonomisk fornuftig for deg å stå i 100% og så eventuelt heller bli ufør som du sier var risikoen? Jeg forstår ikke helt hvordan 50% var det logiske valget. Og du har jo faktisk ikke råd til å si at det må være en jobb du ønsker og som er fleksibel - det går 20k i minus hver mnd, det er helt galskap. Det er ikke økonomisk ansvarlig overhodet dessverre.

Støtter den over som sier at dere må sjekke alle kostnader, se hvor hver krone går, og kutt ned alt dere kan. Dette vil dere bare angre på dess lenger dere går i minus.

Jeg har selv har fire år hvor jeg gikk i minus hver mnd og måtte bruke av sparepenger. Jeg elsket livet mitt på den tiden, men i ettertid har jeg likevel angret fordi jeg kunne gjort så mye smartere investeringer med de pengene - som kunne gitt meg et bedre liv jevnt over på sikt.

Anonymkode: a90de...ed2

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Kjøpe dyre klokker, smykker, gull/sølv, dyr strøken veteranbil (staten verdsetter etter alder). Du kan helt lovlig kjøpe gullmynter med valør for inntil 1 million uten at det genererer formueskatt.

Dette er volatil spekulasjon. Ikke sikring av oppsparte midler.

Anonymkode: cb754...065

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Trådstarter her. Takk for svar.

Jeg tror ikke vi skatter på formuen, men her er jeg usikker. Den faktiske verdien av formuen er vel en del større enn verdien i skattemeldingen.

Vi bruker ikke mye penger i hverdagen på "luksus". Jeg føler at vi har kuttet nært så mye vi kan, men det dukker hele tiden opp uforutsette utgifter til barn, hund, bil, hytte eller leilighet på mange tusen kroner, noe som gjør at "5 kroner til en handlepose" ikke føles så viktig å spare.

Det var et godt råd med avdragsfrihet. Men om jeg ikke tenker helt feil vil vel det være bra for likviditeten vår, men ikke gjøre noe med at vi spiser av formuen. Det blir på en måte et veddemål om at fondskontoen vil gjøre det bedre enn renta på bolig- /hyttelånet, siden vi i dag tar penger derifra?

Jeg merker at jeg ofte tenker "dette er bare midlertidig", men samtidig ser jeg ikke hva som skal endre seg. Jeg kommer nok til å jobbe redusert i mange år, selv om jeg på lang sikt ønsker å satse på karriere igjen.

Nok en gang, takk for svar!

Jeg tenker at situasjonen er helt valgfri siden du jobber redusert. Da må noe kuttes

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

20000,- i minus og du velger å kun jobbe 50%?? Ja, da får du bare ligge våken og undre deg….. 

Anonymkode: e4e13...2ac

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er egentlig vitsen med så høy formue når man (i følge KG) ikke en gang kan bruke den til å jobbe redusert? 

Altså, hva er det folk sparer til? Graven??? 

Tid er det mest verdifulle vi har. Med så stor formue er det helt ok å kjøpe seg tid (med barna). 

Anonymkode: 3f5d9...c5d

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

20000,- i minus og du velger å kun jobbe 50%?? Ja, da får du bare ligge våken og undre deg….. 

Anonymkode: e4e13...2ac

Synes du og flere med deg er frekke i måten å svare og å kritisere ts på fordi hun har gjort som mange andre kvinner, gått ned i stilling for å «overleve» fysisk og psykisk, økonomi pleier alltid på komme i andre rekke, når man står i slike situasjoner, fordi man har ikke hjernekapasitet til å tenke på alt. 

Har du, eller noen av dere andre med tilsvarende kommentarer på hennes reduserte stilling att tvillinger eller trillinger for den del? Vet dere hvor mye nattevåk, syke barn og arbeid det er med flere barn på samme alder? 
Flerlinger er gjerne og premature, og krever dermed enda mer ekstra arbeid enn to barn født med naturlig mellomrom. 

TS skal fungere både hjemme og fungere på jobb. Arbeidsgiver skal og ha arbeidet utført. Det er ikke sikkert ts bare kan begynne å jobbe 100% sånn uten videre. Her er og snakk om at barn skal hentes og bringes i bhg, og ts skal komme seg på jobb. Ja, der er en barnefar, men logistikken skal likevel gå opp i hverdagen uten at noen stuper. 

Jeg tror ts har fått en del gode verktøy i denne tråden for å se på økonomien til a familien. Å legge stein til byrden med slike sleivspark det er nokså vanlig i mange tråder, men det kommer nok fra folk som egentlig burde gått ute en tur, fremfor å trykke på send knappen etter å ha skrevet. 

Anonymkode: 9d610...2c3

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det første dere skal gjøre er å orientere dere. Legge en plan.

hvor lenge tenker du å jobbe 50% for eksempel? Går det rundt selv om du blir ufør med 50%-stilling som grunnlag? 

Har dere lyst til å tære på fondet? Kanskje bruke alt i småbarnsperioden. Dette går jo på prioriteringer og ønsker for fremtiden. 

Mannen min og jeg sparte opp to år for så å ha et år i utlandet med barna for eksempel. Da gikk vi jo masse i minus, men var en del av et større budsjett. Og vi hadde beregnet at OM noen skulle bli uføre eller miste jobben ville det gå bra. 

Om dette bare varer en kort periode tenker jeg dette er ok. Men hvis det er på ubestemt tid er 20.000 minus i måneden veldig, veldig mye. I det minste ville jeg satt opp et krise-busdjett. Hva kunne dere kuttet i om dere ble uføre eller mistet jobben? Er budsjett hvor dere kutter ferier, frisør, restaurant og lignende. Om det budsjettet går opp, tenker jeg dette går fint en periode. Men om dere finner ut at det ikke vil gå rundt i det hele tatt, tenker jeg dere er i en veldig farlig situasjon som er både uheldig for dere og barna. 

Anonymkode: af726...d36

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Altså, hva er det folk sparer til? Graven??? 

Til mine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke opplevd noe lignende. Fordi jeg aldri ville valgt å sette meg i situasjonen du beskriver. 

Manglende økonomistyring er jo ikke noe som bare skjer. Å sette seg i mer gjeld og redusere inntekt uten en oversikt over hva det vil gjøre med økonomien og en plan for fremtiden, er bare rart. 

Det er dog ikke for sent å legge en plan. Den kan selvsagt involvere å redusere gjeld ved salg eller å øke inntekt, om dere er ukomfortable med å leve av oppsparte midler som vil ta slutt.

Anonymkode: 5cd1a...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge skal du gå hjemme 50%?

Å gå kalkulert i underskudd i ett år er helt innafor når det er fordi dere har gjort et bevisst valg. Men da må dere være klar over hvor mye som går til hva.

dere bør velge bort endel ting og redusere forbruket, 20.000 i underskudd betyr vel at dere får akkurat i null når du starter i 100% stilling igjen. Barn blir dyrt når de skal ha klær og utstyr etter årstid og de vokser. Dere må justere forbruket allerede nå, for dere lever over evne  mtp det at dere ikke vil har noe til overs når du går opp i stilling igjen og får ikke bygget ny buffer da....

Endret av Summeer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Trådstarter. Jeg rekker ikke svare hver enkelt, men takk alle sammen. Jeg kjenner allerede at det hjelper overraskende mye å få høre andres refleksjoner, både når de er ulike og like mine egne.

Mye av de gode rådene som gis om kutt og salg har jeg tenkt på selv, men er "mentalt" vanskelige å gjennomføre. Jeg tror det heter sunk cost bias? Jeg vil for eksempel ikke selge hunden, for jeg har investert så mye arbeid i at han skal bli lydig. Og jeg vil ikke kvitte meg med hytta, for det føltes så godt å kunne ta over familiehytta å gjøre den tilgjengelig for storfamilien, når ingen andre kunne kjøpe den. I tillegg vil vi tape en del på å selge hytta nå.

Jeg har ikke tenkt godt nok gjennom de langsiktige konsekvensene av å jobbe 50%. Pensjon etc. var ikke en del av avgjørelsen, bare "overlev i dag og ikke bli sykemeldt".

Siden så mange har gode råd, er det flere av dere som har gått flere år i minus på rad? Hvordan tenker dere nå, når dere ser tilbake på den tida?

Det føltes godt å ta over hytta og gjøre den tilgjengelig for storfamilien? Altså, dere hadde jo ikke råd dere heller?

Foreslår at dere som minimum beregner hva hytta faktisk koster dere i året, vedlikehold, renter og alt inkludert. Og så setter dere en kostnadsdekkende leiepris for familien (må minst dekke utgifter + strøm + takk for lån). Andre kan leie til markedspris (håper den er vesentlig høyere), da kan dere iaf slippe å tape masse penger på hytta noen år til du ser om ting på magisk vis bedrer seg.

Hvis ikke får dere selge hytta og hellere skaffe en hytte som dekker deres eget behov (ikke storfamiliens!!) når dere får råd til det. Du er så raus at du graver din egen økonomiske grad. «Godfølelsen» er ikke verdt 20000 i minus hver måned!

Anonymkode: 7e625...7d7

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Til mine barn.

Men hva er viktigst, tid med barna eller at barna får noen ekstra hundre tusen når vi dør?

jeg velger tid med barna 10 av 10 ganger 

Anonymkode: 4314c...9c0

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg ser mange videoer og leser blogger om folk som sparer 50% av inntekten.

De har neppe hus, hytte og små barn - og halv stilling.

Selv klarer jeg å spare en del inntekt, men jeg jobber mye (tjener NESTEN like mye som dere to til sammen, og har IKKE barn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei. Jeg er ei dame på 37 år, samboer, tvillinger, én bil, leilighet i Oslo, hund og hytte.

Jeg håper noen kan hjelpe meg å få noen nye perspektiver og konkrete råd.

Etter korona hadde mannen min og jeg en del penger i banken/fond, og relativt få kostnader. Vi fikk barn og hund under pandemien og kjøpte en liten hytte som har vært i familien hans tidligere. Mannen min gjorde et økonomisk dårlig kjøp av bil etterfulgt av en leasingavtale som ble veldig dyr på grunn av skade og ikke fulgt service. Vi har nå kjøpt en ny bil vi vil beholde i mange år.

Vi gjorde et dypdykk i økonomien vår nettopp, og ser at vi har en netto formue på ca. 3 millioner, noe vi er fornøyd med. Men vi ser også at vi i 2024 i snitt gikk med underskudd på ca. 20 tusen i måneden, 238 tusen i året. Pengene er tatt ut fra en fondskonto, ca. 40% er igjen. Formuen har ikke krympet like mye siden vi regner med økt verdi på leiligheten.

Jeg jobber 50% på grunn av tvillingene (som forklarer en del av underskuddet), han 100%. Har total årslønn på ca. 1,1 million.

Jeg er veldig stresset og ligger på kvelden og regner i hodet om igjen og om igjen på hvordan økonomien vår vil bli i fremtiden. Jeg har spurt om vi burde selge noen av tingene våre for å ikke gå i underskudd, men han mener (og har nok rett i) at vi ikke får solgt for så veldig mye akkurat nå, og at det er kostnader ved å selge hytte, bil eller leilighet.

Har noen andre opplevd lignende?

Er det OK å gå i minus og tære på formuen en dyr småbarnsperiode, hvis vi har litt å gå på? Eller er det viktig å bygge opp formuen i 30 årene inn i 40 årene?

Syns det er så mange faktorer å tenke på, og med lite overskudd for tiden sliter jeg med å finne klare svar.

Du kan ikke tenke at formuen ikke synker fordi boligen stiger, for dere har vel ikke tenkt å kjøpe mindre ved neste kjøp?

Anonymkode: ca8a0...1ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...