Gå til innhold

Økonomien min går ikke rundt, men har formue

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Trådstarter. Jeg rekker ikke svare hver enkelt, men takk alle sammen. Jeg kjenner allerede at det hjelper overraskende mye å få høre andres refleksjoner, både når de er ulike og like mine egne.

Mye av de gode rådene som gis om kutt og salg har jeg tenkt på selv, men er "mentalt" vanskelige å gjennomføre. Jeg tror det heter sunk cost bias? Jeg vil for eksempel ikke selge hunden, for jeg har investert så mye arbeid i at han skal bli lydig. Og jeg vil ikke kvitte meg med hytta, for det føltes så godt å kunne ta over familiehytta å gjøre den tilgjengelig for storfamilien, når ingen andre kunne kjøpe den. I tillegg vil vi tape en del på å selge hytta nå.

Jeg har ikke tenkt godt nok gjennom de langsiktige konsekvensene av å jobbe 50%. Pensjon etc. var ikke en del av avgjørelsen, bare "overlev i dag og ikke bli sykemeldt".

Siden så mange har gode råd, er det flere av dere som har gått flere år i minus på rad? Hvordan tenker dere nå, når dere ser tilbake på den tida?

Anonymkode: effb1...5c8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvor gamle er tvillingene, og er de ikke i barnehage? 

Jeg har tvillinger selv, og ja. De første to årene var virkelig noe annet.. Men så ble det jo som å ha to vanlige barn (eller tre siden vi hadde en fra før).

Det er ikke vanlig å jobbe bare 50% med to barn 

Anonymkode: 329d1...0e9

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det høre ut som et risikabelt prosjekt. Og jeg har i en annen tråd her oppfordret til avdragsfrihet dersom det er en kortere periode hvor det kniper. Men hos dere er jo dette en semi-permanent situasjon, og jeg hadde ikke vært komfortabel med det over tid, nei. 

Vi har selv en hytte som vi «måtte» overta flere år før det egentlig passa oss, ellers hadde den gått ut av familien. Den drar både driftsutgifter, og har gjort at vi har oppunder en mill mer i lån enn vi ellers hadde hatt. Jeg hadde ikke gått inn i den avtalen hvis ikke vi hadde hatt leieinntekt i huset, for det gjør at vi har mer rom i økonomien og uansett går netto i pluss hver måned. 

Hadde jeg vært deg, ville jeg solgt hytta og hunden. Dere har faktisk ikke råd til det om dere belager dere på mange år redusert inntekt. 

Anonymkode: bd4ab...867

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har dere råd til at du er delvis hjemmegående? Hvis du fikk barn under korona er de vel 2-3 år nå? 

De fleste må sette tæring etter næring. Hjemmegående husmor henger ikke ihop med bil, dyr leilighet, flere barn, hund og hytte, TS, med mindre mannen din tjener fett. Det gjør han ikke, så da er det klart dere går i minus.

Jeg tenker dere må prioritere. Vil dere at du skal gå delvis hjemme eller vil dere leve et liv med hund, hytte og bil? Barna blir bare dyrere og dyrere, vent til du må betale for aktiviteter og utstyr, mat og klær for skolebarn og tenåringer som vokser og etterhvert ikke passer i barneavdelingen. 

Vil dere ha alle disse godene må du jobbe fullt, og mulig dere må finne dere jobber med høyere lønn.

20000 kr i minus i månende er 240000 kr i året. Det er sykt mye. Vil lønnen din ved 100 % jobb dekke dette etter skatt? Og vil det dekke at barna blir mer enn dobbelt så dyre som nå? 

Anonymkode: 7e625...7d7

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er ganske vanlig faktisk, det er dyrt å ha formue i Norge. Jeg selv går også i underskudd på lønna, men det skyldes formuesskatten og skatt på avkastning. Satt på spissen ville jeg klart meg fint på lønna uten formuen. Mitt mål nå er et formuen ikke skal krympe i kroner, selv om den krymper i verdi. 

Anonymkode: 61f83...6ce

😂😂😂😂😂😂😂

Så søtt. Stakkar deg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Trådstarter. Jeg rekker ikke svare hver enkelt, men takk alle sammen. Jeg kjenner allerede at det hjelper overraskende mye å få høre andres refleksjoner, både når de er ulike og like mine egne.

Mye av de gode rådene som gis om kutt og salg har jeg tenkt på selv, men er "mentalt" vanskelige å gjennomføre. Jeg tror det heter sunk cost bias? Jeg vil for eksempel ikke selge hunden, for jeg har investert så mye arbeid i at han skal bli lydig. Og jeg vil ikke kvitte meg med hytta, for det føltes så godt å kunne ta over familiehytta å gjøre den tilgjengelig for storfamilien, når ingen andre kunne kjøpe den. I tillegg vil vi tape en del på å selge hytta nå.

Jeg har ikke tenkt godt nok gjennom de langsiktige konsekvensene av å jobbe 50%. Pensjon etc. var ikke en del av avgjørelsen, bare "overlev i dag og ikke bli sykemeldt".

Siden så mange har gode råd, er det flere av dere som har gått flere år i minus på rad? Hvordan tenker dere nå, når dere ser tilbake på den tida?

Dere har en veldig stor frihet til å gjøre grep. Dere kan:

Kjøpe rimeligere bil (eller droppe bil, dere bor i Oslo).

Selge hytta. Klassisk pengesluk.

Du bør uansett jobbe 100% for å opparbeide rettigheter som sikrer en trygg alderdom.

Slik det er nå går dere med underskudd. Det kan man gjøre i kriseperioder, men ingen forlenger kriseperiodene med åpne øyne.

Endret av Snok1
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Noe må gjøres med bunnfradraget.
Er pensjonist som har levd nøktern og spart hele livet. Betaler 20% av pensjonen i formueskatt.

Anonymkode: cb754...065

Åpenbart. Dessverre er de fleste politiske partiene bare opptatt av "arbeidende kapital", og ikke pensjonister som har spinket og spart.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er ganske vanlig faktisk, det er dyrt å ha formue i Norge. Jeg selv går også i underskudd på lønna, men det skyldes formuesskatten og skatt på avkastning. Satt på spissen ville jeg klart meg fint på lønna uten formuen. Mitt mål nå er et formuen ikke skal krympe i kroner, selv om den krymper i verdi. 

Hvorfor må dere plassere verdiene slik at det genererer formueskatt? Finnes mange måter å "gjemme bort" formue.

Anonymkode: 8bd87...280

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trådstarter. Takk igjen. Det virker å være konsensus om at jeg må jobbe mer, og jeg er helt enig. Det vil alltid være en forenklet virkelighet som presenteres på et forum, så jeg vil bare si at jeg følte der og da og føler fremdeles at å jobbe 50% var det beste om ikke det eneste alternativet. Nå ønsker jeg å jobbe mer, men det må bli en jobb jeg ønsker, som har litt fleksibilitet og som er i min bransje - og det er veldig tøffe tider i min bransje. Men det er bortforklaringer, og jeg setter pris på tydelig beskjed om at mer inntekt er en løsning.

Ja, det er riktig at barna går i barnehage. 2024 var et ekstra dårlig år økonomisk siden vi måtte kjøpe bil. Men allerede i 2025 har det dukket opp nye store utgifter, så jeg frykter at dette er normalen.

Kort fortalt: Jobb til side, så er det jeg frykter at om vi selger familiehytta, eller vår fantastiske hund, og så går livet videre og økonomien blir bedre om noen år - vil vi angre på valget?

Det er derfor jeg også lurer på hva andre som har opplevd lignende tenker i ettertid. Vil jeg være bitter for at jeg kunne ha hatt 800 tusen mer i formue, eller vil jeg bare være glad for at jeg kan se hunden vår løpe rundt på hytta?

Blæh, jeg føler tankene mine river meg i stykker.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Trådstarter. Takk igjen. Det virker å være konsensus om at jeg må jobbe mer, og jeg er helt enig. Det vil alltid være en forenklet virkelighet som presenteres på et forum, så jeg vil bare si at jeg følte der og da og føler fremdeles at å jobbe 50% var det beste om ikke det eneste alternativet. Nå ønsker jeg å jobbe mer, men det må bli en jobb jeg ønsker, som har litt fleksibilitet og som er i min bransje - og det er veldig tøffe tider i min bransje. Men det er bortforklaringer, og jeg setter pris på tydelig beskjed om at mer inntekt er en løsning.

Ja, det er riktig at barna går i barnehage. 2024 var et ekstra dårlig år økonomisk siden vi måtte kjøpe bil. Men allerede i 2025 har det dukket opp nye store utgifter, så jeg frykter at dette er normalen.

Kort fortalt: Jobb til side, så er det jeg frykter at om vi selger familiehytta, eller vår fantastiske hund, og så går livet videre og økonomien blir bedre om noen år - vil vi angre på valget?

Det er derfor jeg også lurer på hva andre som har opplevd lignende tenker i ettertid. Vil jeg være bitter for at jeg kunne ha hatt 800 tusen mer i formue, eller vil jeg bare være glad for at jeg kan se hunden vår løpe rundt på hytta?

Blæh, jeg føler tankene mine river meg i stykker.

Jeg har tidligere sagt at jeg synes dere bør selge både hund og hytta. Men hvis det er aktuelt at du kommer deg opp i en høyere stillingsprosent innen rimelig tid, så er det jo mulig å avvente beslutningen noe. Men hvis tanken er å jobbe 50 % over lengre tid, så virker dette lite bærekraftig. 

Anonymkode: bd4ab...867

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ikke bare reduseres pensjonen din, men om du blir syk er det denne inntekten som legges til grunn på en evt aap og uførepensjon. Du som kvinne er mer utsatt for kroniske sykdommer enn en mann også.

Du bør øke inntekten din så fort som mulig. Det vil hjelpe deg på utrolig mange plan.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Om du øker inntekten, er ikke dette du trenger å tenke på. Hunden har en begrenset levetid, så den vil med tiden utgå av regnskapet. Men om du fortsetter i 50%, er det jo ikke bærekraftig.

Anonymkode: 2269e...e75

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja, dette er hovedsakelig en midlertidig situasjon som har oppstått fordi du må jobbe 50 % en periode, men om dere går så mye som 20 000 i minus hver måned i gjennomsnitt, så bør dere se på forbruket også.

Går det løpende kostnader på hytta, som strøm, vann og så videre? Om det gjør det, bør dere vurdere om det koster mer enn det smaker å beholde den.

Trenger dere bil når dere bor i Oslo? Der kan det være mye å spare. 

Har dere abonnementer, strømmetjenester og så videre som dere ikke trenger? Mange bekker små gjør en stor å, mange oppdager at de bruker uforvarende mye penger på sånt når de går igjennom utgiftene sine.

Anonymkode: 4f44b...23c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvorfor må dere plassere verdiene slik at det genererer formueskatt? Finnes mange måter å "gjemme bort" formue.

Hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Trådstarter. Jeg er veldig enig med deg, 15a. Takk. Men jeg har flere unnskyldninger og bortforklaringer å komme med.

Det føles feil å si at jeg har 50% fri, da det er et grep vi tok for at hverdagen skulle gå rundt. I dag har jeg ikke kapasitet til 100%. Hytte "måtte kjøpes" da vi gjorde det, hvis den skulle forbli i familien. Hund kan selvfølgelig selges, og det er noe vi vurderer, men han er et familiemedlem.

Jeg tror det stemmer at vi ønsket oss mye, men det var litt tilfeldig at alt kom på en gang. Vi planla for eksempel ikke tvillinger.

Skal se nærmere på både rammelån og avdragsfrihet.

Det kommer ikke til å hjelpe noe særlig å selge hunden, da burde heller du øke % jobb.  Veldig spesielt også å selge et familiemedlem som du kaller hunden. 1,1 mill inn er ikke særlig mye om dere skal bo i Oslo. Dere har jo tydeligvis ikke råd til den luksusen at du jobber 50%. Dere bør flytte til en rimeligere sted, kutte ut ting som ikke er nødvendig Spotify, tv2play, brus, snus, kafebesøk,kantinemat osv viss dere bruker peng på det. 

Anonymkode: 8a041...6e9

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kommer ikke til å hjelpe noe særlig å selge hunden, da burde heller du øke % jobb.  Veldig spesielt også å selge et familiemedlem som du kaller hunden. 1,1 mill inn er ikke særlig mye om dere skal bo i Oslo. Dere har jo tydeligvis ikke råd til den luksusen at du jobber 50%. Dere bør flytte til en rimeligere sted, kutte ut ting som ikke er nødvendig Spotify, tv2play, brus, snus, kafebesøk,kantinemat osv viss dere bruker peng på det. 

Må legge til at dere kan leie ut hytten

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei. Jeg er ei dame på 37 år, samboer, tvillinger, én bil, leilighet i Oslo, hund og hytte.

Jeg håper noen kan hjelpe meg å få noen nye perspektiver og konkrete råd.

Etter korona hadde mannen min og jeg en del penger i banken/fond, og relativt få kostnader. Vi fikk barn og hund under pandemien og kjøpte en liten hytte som har vært i familien hans tidligere. Mannen min gjorde et økonomisk dårlig kjøp av bil etterfulgt av en leasingavtale som ble veldig dyr på grunn av skade og ikke fulgt service. Vi har nå kjøpt en ny bil vi vil beholde i mange år.

Vi gjorde et dypdykk i økonomien vår nettopp, og ser at vi har en netto formue på ca. 3 millioner, noe vi er fornøyd med. Men vi ser også at vi i 2024 i snitt gikk med underskudd på ca. 20 tusen i måneden, 238 tusen i året. Pengene er tatt ut fra en fondskonto, ca. 40% er igjen. Formuen har ikke krympet like mye siden vi regner med økt verdi på leiligheten.

Jeg jobber 50% på grunn av tvillingene (som forklarer en del av underskuddet), han 100%. Har total årslønn på ca. 1,1 million.

Jeg er veldig stresset og ligger på kvelden og regner i hodet om igjen og om igjen på hvordan økonomien vår vil bli i fremtiden. Jeg har spurt om vi burde selge noen av tingene våre for å ikke gå i underskudd, men han mener (og har nok rett i) at vi ikke får solgt for så veldig mye akkurat nå, og at det er kostnader ved å selge hytte, bil eller leilighet.

Har noen andre opplevd lignende?

Er det OK å gå i minus og tære på formuen en dyr småbarnsperiode, hvis vi har litt å gå på? Eller er det viktig å bygge opp formuen i 30 årene inn i 40 årene?

Syns det er så mange faktorer å tenke på, og med lite overskudd for tiden sliter jeg med å finne klare svar.

Her har du en ting å gjøre, se på hva pengene går til i løpet av 1. måned, og i løpet av de neste 6 månedene. 
Det er bare en måte å gjøre dette på, nemlig å ta vare på alle kvitteringer. Å klare å gå over budsjettet med 20 000 er veldig godt gjort. 
Du må og fordele faste månedlige utgifter, som husleie, lån, strøm, forsikringer, telefon og andre abn. På en egen konto som skal dekke faste løpende utgifter. 
Da setter du deg ned og regner over alt, absolutt at dere har av faste utgifter i løpet av ett år. Deler dette på 12 måneder, og legger til litt ekstra hver mnd. 

Resten av inntektene deres er det dere har å spise g leke for i løpet av en måned. 
Det nytter ikke å lage budsjett i hodet, eller elektronisk. Skal du få en skikkelig forståelse for økonomien deres, så er det frem med penn og papir. 
Det virker som om dere handler og bruker penger uten å tenke, men jeg kan ta feil her. 
Du kan og Google SIFO budsjett og bruke de tallene for å finne ut hvor dere skal ligge på de ulike budsjettpostene. 
Er det mat og husholdningsutgifter som trekker mye fra kontoene, så er det å finne deg en mattilbudsapp, bruke 20 minutter hver søndagskveld på å planlegge middag og innkjøp etter som hva dere trenger, ønsker og kan ha kommende uke tilpasset ukens tilbud noe vi praktiserer her for å bruke penger på mat med mest mulig fornuft. 
Du kan og etterhvert bygge deg opp et lager på ting med lang holdbarhet som er på tilbud. Dette gjelder særlig toalettpapir, vaskemidler, dusjsåpe ol.

Se og på forsikringene deres, kan dere spare noe på å bytte? Det samme gjelder mobil og strømmetjenester og andre abonnement. Hva med strømmen? Har dere en avtale uten mange unødvendige påslag? Mange vet ikke hva de betaler for. Men strøm er strøm uansett hvor de kjøper den fra. Du får strømavtaler uten noen tilleggskostnader, kraftriket og NTE  er to slike selskap. 

Her må det være ting å spare, på å bruke tid på hvor pengene tar veien, og hvordan dere prioriterer. 

Anonymkode: 9d610...2c3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan?

Kjøpe dyre klokker, smykker, gull/sølv, dyr strøken veteranbil (staten verdsetter etter alder). Du kan helt lovlig kjøpe gullmynter med valør for inntil 1 million uten at det genererer formueskatt.

Anonymkode: 8bd87...280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan dere leie ut hytta da? Feks på åremål et år i første omgang? 

Anonymkode: 82a04...c18

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Noe må gjøres med bunnfradraget.
Er pensjonist som har levd nøktern og spart hele livet. Betaler 20% av pensjonen i formueskatt.

Det er bra, har du formue skal du skatte godt av det.

Anonymkode: 5dfff...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er bra formue skattes hardt. Har en mye, skal en også bidra.

Anonymkode: 5dfff...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...