AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #1 Del Skrevet 8 timer siden Det er veldig slitsomt når det skjer og jeg er lei av å gå på eggeskall og be om unnskyldning for ting jeg sier, og hun blir enda mer fornærmet hvis hun har tatt seg et par øl. Jeg synes hun bryr seg for mye om livet mitt og blander seg inn, selv om det skjer på en høflig måte. Gir jeg beskjed om at jeg ikke ønsker å gjøre det som hun mener er best for meg, blir hun furten. Feks så tenker jeg en gang i fremtiden å kjøpe meg bolig, men akkurat nå orker jeg ikke å begynne å lete for det krever mye mental energi som jeg ikke har. Jeg sliter etter et samlivsbrudd og trenger å finne meg selv igjen. Venninnen min sender boligannonnser i ny og ne og mener at jeg må kjøpe i den eller den bydelen for der er det rimeligst, mener jeg ikke trenger 3 roms men fint kan klare meg i en studio leilighet med sovealkove, og sette resten av egenkapitalen inn på fond. I går mente hun at jeg kanskje må bytte innboforsikring og at jeg måtte sette meg inn i hva de ulike forsikringene gikk ut på og finne den beste. Da jeg sa til henne at jeg ikke orker/gir blaffen i om jeg sparer 89 kr i måneden på en annen forsikring, sa hun at hun bare ville mitt eget beste, i en litt sånn "stakkars meg" tonefall. Hun tekstet meg i går kveld og sa at etter at hun hadde sett en video på youtube om kloklipping av hunder, kom hun til å tenke på at hunden min hadde litt for lange klør og at de måtte klippes. Neste uke har hun spurt om å få låne bilen min og da har jeg lyst å be henne fylle på bensin etter at hun har lånt den, men da vet jeg hun blir fornærmet. Jeg har egentlig dårlig økonomi og ønsker ikke å betale for hennes bilturer til nabobyen eller til Ikea, men det blir fornærmelse hvis jeg sier det. Hun mener ikke at hun snylter på meg, men at hun gjør meg egentlig en tjeneste fordi hun kan jo kjøpe med noe til meg også, slik at det blir en vinn vinn situasjon. Hvordan takle slike mennesker? Anonymkode: 7461c...564 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #2 Del Skrevet 8 timer siden Takle? Håndtere? Hadde faset ut. Anonymkode: cf18a...dce 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
17.11 Skrevet 8 timer siden #3 Del Skrevet 8 timer siden Hadde ikke orket å ha en sånn venninne. Det er helt greit å ikke beholde alle vennskap. Hva er det du finner givende med denne relasjonen? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #4 Del Skrevet 8 timer siden Sånne takler jeg med avstand, har bedre ting å bruke energien min på. Anonymkode: 7307c...627 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Exo Skrevet 8 timer siden #5 Del Skrevet 8 timer siden Finn deg en ny venninne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #6 Del Skrevet 8 timer siden 17.11 skrev (1 minutt siden): Hadde ikke orket å ha en sånn venninne. Det er helt greit å ikke beholde alle vennskap. Hva er det du finner givende med denne relasjonen? Jeg er people pleaser og har ikke flust med venner, og får lett dårlig samvittighet hvis jeg er kjip mot noen som liker meg. Hun er grei hvis hun ikke blander seg i livet mitt. ts Anonymkode: 7461c...564 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #7 Del Skrevet 8 timer siden Dere trenger en ordentlig prat om grenser og hva dere ønsker i vennskapet. Du skal ikke måtte takle noe som «skader» deg men hvis du ønsker å fortsette vennskapet så må det skje en endring for at du skal må bedre. Så dere må sitte ned og ta en ordentlig prat. Du må forklare tydelig hva du mener om vennskapet og henne og hva hun får deg å føle og hva du ønsker. Du må forberede henne på at du ønsker en seriøs prat. Og så må du ha konkrete eksempler på episoder eller ting som hun har sagt og gjort og så forklare hva du syns om det og hvordan det fikk deg å føle. HVIS hun ikke klarer å håndtere denne samtalen eller tar til seg det du sier så er hun virkelig ikke noe å spare på. Anonymkode: 2569e...842 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #8 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det er veldig slitsomt når det skjer og jeg er lei av å gå på eggeskall og be om unnskyldning for ting jeg sier, og hun blir enda mer fornærmet hvis hun har tatt seg et par øl. Jeg synes hun bryr seg for mye om livet mitt og blander seg inn, selv om det skjer på en høflig måte. Gir jeg beskjed om at jeg ikke ønsker å gjøre det som hun mener er best for meg, blir hun furten. Feks så tenker jeg en gang i fremtiden å kjøpe meg bolig, men akkurat nå orker jeg ikke å begynne å lete for det krever mye mental energi som jeg ikke har. Jeg sliter etter et samlivsbrudd og trenger å finne meg selv igjen. Venninnen min sender boligannonnser i ny og ne og mener at jeg må kjøpe i den eller den bydelen for der er det rimeligst, mener jeg ikke trenger 3 roms men fint kan klare meg i en studio leilighet med sovealkove, og sette resten av egenkapitalen inn på fond. I går mente hun at jeg kanskje må bytte innboforsikring og at jeg måtte sette meg inn i hva de ulike forsikringene gikk ut på og finne den beste. Da jeg sa til henne at jeg ikke orker/gir blaffen i om jeg sparer 89 kr i måneden på en annen forsikring, sa hun at hun bare ville mitt eget beste, i en litt sånn "stakkars meg" tonefall. Hun tekstet meg i går kveld og sa at etter at hun hadde sett en video på youtube om kloklipping av hunder, kom hun til å tenke på at hunden min hadde litt for lange klør og at de måtte klippes. Neste uke har hun spurt om å få låne bilen min og da har jeg lyst å be henne fylle på bensin etter at hun har lånt den, men da vet jeg hun blir fornærmet. Jeg har egentlig dårlig økonomi og ønsker ikke å betale for hennes bilturer til nabobyen eller til Ikea, men det blir fornærmelse hvis jeg sier det. Hun mener ikke at hun snylter på meg, men at hun gjør meg egentlig en tjeneste fordi hun kan jo kjøpe med noe til meg også, slik at det blir en vinn vinn situasjon. Hvordan takle slike mennesker? Anonymkode: 7461c...564 Hvorfor er du venninne med henne hvis du har så mye negativt å si? Gir ingen mening at hun skal tilpasse seg deg. Anonymkode: 69d1c...a35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #9 Del Skrevet 8 timer siden Du må bare øve deg på å sette grenser, og stå i det. Så får hun øve seg på å tåle at andre setter grenser. Du behøver ikke å spørre, men gi beskjed. Da blir det ikke en diskusjon ut av det. «Du kan låne bilen på torsdag. Fyll på bensin før du leverer den tilbake. Og eventuelle skader dekker du reparasjon for. Hva skal du kjøpe for noe spennende på Ikea da?» »Jeg skal ikke bytte boligforsikring nå.» «Jeg passer på klo-klipping av hunden selv, det behøver ikke du å tenke på.» Anonymkode: bb211...abe 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #10 Del Skrevet 8 timer siden Nok en "venninne som"-tråd. Finnes det i det hele tatt noen på kg med gode venninner? Anonymkode: e1e6f...80c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #11 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nok en "venninne som"-tråd. Finnes det i det hele tatt noen på kg med gode venninner? Anonymkode: e1e6f...80c Ja, jeg har verdens beste ❤️ Dårlige venner kutter jeg ut. Anonymkode: 69d1c...a35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #12 Del Skrevet 8 timer siden Hadde også en slik venninne. Etterhvert begynte følelsen av irritasjon og frustrasjon og eskalere for min del, og når vi var på fest sammen kunne det ende i en skikkelig krangel. Den ene gangen endte hun opp med å fike til en annen venninne, og siden det har ingen av oss snakket med henne. Er så deilig og befriende å slippe å forholde seg til henne! Trenger ikke lenger å passe på hva jeg sier og hvordan jeg sier det, eller henge med andre venner i skjul fordi hun kommer til å klikke hvis hun ikke blir invitert. Angrer på at jeg ikke kuttet henne ut før. Anonymkode: 2306f...f7b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #13 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nok en "venninne som"-tråd. Finnes det i det hele tatt noen på kg med gode venninner? Anonymkode: e1e6f...80c Jo. Men hvorfor skulle man opprette en tråd om det? Anonymkode: cec50...2e6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #14 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jo. Men hvorfor skulle man opprette en tråd om det? Anonymkode: cec50...2e6 Kanskje man burde det, i likhet med tråder om verdens beste ektemann, samboer, barn, svigermor. Viktig å sette pris på det man har. Men når det gjelder tråder om "dårlig venninne", så burde jo dette være ganske lett å komme seg ut av, vanskeligere å bli kvitt en vrien svigermor. Anonymkode: e1e6f...80c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #15 Del Skrevet 8 timer siden Det du beskriver er en helt normal norsk kvinne og hvordan hun behandler sin mann. Men så blir det et problem når disse kvinnene behandler andre kvinner på samme måte. Paradokset er at det ikke er ok å bli behandlet slik hvis man er kvinne men helt ok hvis det er en mann. Ikke bare det, men mannen får alle mulige merkelapper hvis han reagerer på denne oppførselen. Om du skal få et råd av meg så er det å holde denne venninna på en armlengdes avstand og ikke lenger låne bort bil eller annet til henne uten forklaring. Det er dine eiendeler og du bestemmer selv over dine eiendeler. Hun vil reagere med å bli krenket og sinna, kanskje hun til og med prøver å snakke dritt om deg til deres felles venninner. Det må du bare tåle. Anonymkode: 02faf...352 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #16 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jo. Men hvorfor skulle man opprette en tråd om det? Anonymkode: cec50...2e6 Skal du bestemme hva andre kan ta opp på et anonymt forum? Anonymkode: 02faf...352 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #17 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg er people pleaser og har ikke flust med venner, og får lett dårlig samvittighet hvis jeg er kjip mot noen som liker meg. Hun er grei hvis hun ikke blander seg i livet mitt. ts Anonymkode: 7461c...564 Du klarer deg nok helt fint uten en kontrollerende venninne som forsøker bestemme hvordan du skal leve ditt liv. Anonymkode: 7dfa9...018 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #18 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er people pleaser og har ikke flust med venner, og får lett dårlig samvittighet hvis jeg er kjip mot noen som liker meg. Hun er grei hvis hun ikke blander seg i livet mitt. ts Anonymkode: 7461c...564 Da er det dette du må jobbe med, ikke venninnen din. Øv deg både på å sette grenser og på å ikke ta ansvar for andre sitt humør. Anonymkode: 3e203...8bf 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 50 minutter siden #19 Del Skrevet 50 minutter siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kanskje man burde det, i likhet med tråder om verdens beste ektemann, samboer, barn, svigermor. Viktig å sette pris på det man har. Men når det gjelder tråder om "dårlig venninne", så burde jo dette være ganske lett å komme seg ut av, vanskeligere å bli kvitt en vrien svigermor. Anonymkode: e1e6f...80c Man trenger ikke råd for å handtere gode venninner Anonymkode: ffa34...a40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå