Gå til innhold

Arv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg satser litt på arv på sikt fordi jeg vet at de sitter på store verdier. Men sier ikke noe om det til folk, bare til mannen. Har også tatt gode valg selv for å sikre min egen familie. 

Og skulle gjerne sett at de brukte pengene på hyggelige opplevelser og ting til seg selv, men de bare sparer, og da har jeg tenkt litt på hva jeg heller ville gjort med pengene. Jeg kommer også til å arve en annen slektning (vi har snakket om dette), men han koser seg på turer og lever livet, og det støtter jeg! 

Anonymkode: 7dd4e...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 12.25):

Men hvordan fikk hun gjort det? Det er jo overformynder i alle kommuner som tar ansvaret for det økonomiske om forelder til et barn dør, og det er verdier eller livsforsikring med i bildet.

Min far var overformynder fra jeg var lita. Han plasserte verdiene, passet på at barnet hadde penger til det nødvendige om f.eks begge foreldre var døde osv.  

Anonymkode: 75801...fdc

Ekspander  

Hun satt nok i uskiftet bo. Når en av ens foreldre dør, og var gift med ens andre foreldre, kan den etterlevende sitte i uskiftet bo. Det vil si at den gjenlevende overtar alt av verdier. Barn får ingen arv ved dødsfallet ved en slik anledning, de får når den andre forelderen også er død, eventuelt om man velger å skifte senere.

Barna faren din var overformynder for, var nok barn som ikke hadde to gifte foreldre da den ene døde.

Dersom foreldrene til den du siterer ikke hadde vært gift, da hadde den som skriver fått arv.

Anonymkode: e0b91...130

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 12.14):

Men hun var jo alene i mange år. Om mannen tjente mer enn henne er det selvfølgelig innafor å bruke av felles bo til å fortsette å leve som før. Ville du syntes det var greit å flytte i en kjellerhybel uten soverom og ikke ha noen fritidsaktiviteter eller ferier eller noe som helst da du var 6 år og resten av barndommen?

Det er kalkulerende og fælt å se på sin mor som en sparegris på den måten du beskriver her. Det er ikke så lett å miste familiens hovedinntekt når man har små barn.

Og ja, jeg er veldig godt kjent med arveloven.

Anonymkode: 5c062...2d6

Ekspander  

Ja om du synes det er mye mer synd i kvinnen som blir enke, enn barnet som blir farløs, så kan man tenke sånn. Begge mistet en forsørger. I den tiden fikk hun både enketrygd, barnepensjon, livsforsikring og da i tillegg salg av eiendommer. Ferier hadde hun alene hvor jeg var hos naboer og venner. Og hun jobbet frivillig deltid i alle år, i et yrke hvor det ikke er vanskelig å få mer jobb om hun ville.

Det er kalkulerende og fælt å angripe en person som beskriver livshistorien sin ang et tema. Og hva slags sparegris er det å selge unna alt man har? Latterlig kommentar. Hvis mener å si at du er motstander av arveloven så er det ikke mye vits i å diskutere det.

Anonymkode: e085a...2c8

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 12.25):

Men hvordan fikk hun gjort det? Det er jo overformynder i alle kommuner som tar ansvaret for det økonomiske om forelder til et barn dør, og det er verdier eller livsforsikring med i bildet.

Min far var overformynder fra jeg var lita. Han plasserte verdiene, passet på at barnet hadde penger til det nødvendige om f.eks begge foreldre var døde osv.  

Ekspander  

Faktisk aner jeg ikke. Og jeg orket ikke å spørre om det heller. Jeg tror ikke det er noe overformynderi så lenge ene forelderen lever. Eller at det er noe som trer inn først når et barn får pengeverdier. Om aldri blir overført verdier til et barn blir det heller intet overformynderi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er enig. Min far ble dement og ga fra seg mange millioner. Så om de sitter og venter på arv så kan mye stygt skje. Noen menn finner også yngre damer som de fører midler over på sånn at det ikke finnes mere å arve når dagen kommer. Mye kan skje. 

Anonymkode: b30c7...1b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 17.52):

Faktisk aner jeg ikke. Og jeg orket ikke å spørre om det heller. Jeg tror ikke det er noe overformynderi så lenge ene forelderen lever. Eller at det er noe som trer inn først når et barn får pengeverdier. Om aldri blir overført verdier til et barn blir det heller intet overformynderi.

Ekspander  

Men da hadde du jo ikke rett på noen penger, så isåfall har hun ikke gjort noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 11.53):

Jeg for min del var under 6 år da min far gikk bort og min mor arvet. Iom hennes arv var "hennes" og privat, solgte hun eiendommen og brukte opp pengene.

Ekspander  

Hadde ikke du rett på farsarv da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 17.57):

Men da hadde du jo ikke rett på noen penger, så isåfall har hun ikke gjort noe galt.

Ekspander  

Hva mener du? Etter loven hadde jeg rett på min farsarv når hun solgte huset/det først uskiftede boet. Men som jeg aldri fikk noe av. Derfor ikke noe overformynderi. Og så vidt jeg vet finnes det ikke noe overformynderi som sørger for at arv blir fordelt riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 18.08):

Ekspander  

Jo egentlig og iflg loven. Men min mor trodde hun arvet alt, jeg var jo bare et barn. Jeg forteller om meg her som et eksempel ifht starttråd, som mener at ingen skal forvente arv og at «arv og økonomi er noe privat». Så jeg gir et eksempel på hvor feil det kan slå ut, og sier takk og pris for at verden blir mer og mer opplyst. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi vil nok arve en del, da foreldrene våre begge har nedbetalte eneboliger som er verdt en god del millioner. 

Men det er jo potensielt sett svært lenge til (håper jeg!). Min far er 76 og hans mor (94)  lever enda i beste velgående... så tenker jeg nok kanskje ikke arver før jeg er langt inn i pensjonisttilværelsen.  

Anonymkode: 7290a...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 15.2.2025 den 23.37):

Jeg skjønner det heller ikke. Mange regelrett forventer arv med en gang noen nær de går bort helt uavhengig av alder og slikt. Feks døde min bror nylig og alle i nær familie, mor, søsken mm antok at det betydde at de hadde rett på arv. 
Jeg sto min bror nær og er den som han oppnevnte som ansvarlig for boet, det er ingenting å arve annet enn gjeld så jeg har gjort de riktige stegene med proklama og å ikke ta privat skifte. De andre er overbevist om at jeg gjør dette for å rane til meg arven de mener finnes. De er villige til å ødelegge familien fordi de mener de har rett på arv. De har fått alle papirer og all informasjon så de vet jo det samme jeg vet men de har alikevel overbevist seg selv og hverandre om at jeg er skurken. At det er min feil at det ikke er utbetalt noen arv ennå. Det er virkelig ingen arv å hente og om det nå var det så er det uansett ikke slik at arven automatisk går til familien, han kunne jo testamentert bort ting.

Jeg har ikke følt jeg har kunne sørge ennå fordi alt hittil har handla om penger, arv og praktiske ting. Hvem han var er liksom ikke så viktig lenger, alt handler om arv.

Anonymkode: acef8...00a

Ekspander  

Noen er dessverre både grådige og dumme samtidig. Beklager at du har sånne dritt-slektninger.

Anonymkode: 87f65...969

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har aldri hørt noen si noe slikt. Hadde synes det vært veldig rart om venner eller kolleger hadde sagt noe sånt. Når det er sagt, vil jeg arve en del om noen år. Har en gjenlevende forelder som sitter greit i det. Han er ganske åpen om økonomien sin, jeg har i tillegg tilgang til kontoene hans (etter hans ønske) så jeg vet omtrent hvor mye det er. Vil ikke drømme om å fortelle dette til noen andre, og det er heller ikke noe jeg går og tenker på. Har absolutt økonomi til å klare meg selv. 

Anonymkode: e5b4a...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 19.22):

Hva mener du? Etter loven hadde jeg rett på min farsarv når hun solgte huset/det først uskiftede boet. Men som jeg aldri fikk noe av. Derfor ikke noe overformynderi. Og så vidt jeg vet finnes det ikke noe overformynderi som sørger for at arv blir fordelt riktig. 

Ekspander  

Barn under 18 år skal ha en verge e.l som passer på at mor ikke stjeler pengene dine. Men nå vet jeg ikke når du har 6 år og om det var anderledes da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 21.19):

Barn under 18 år skal ha en verge e.l som passer på at mor ikke stjeler pengene dine. Men nå vet jeg ikke når du har 6 år og om det var anderledes da?

Ekspander  

Ja det er over 40 år siden jeg var 6 år. Om det var en verge der så viste ikke jeg om det eller så noe til, og på en måte fikk i alle fall min mor til å selge unna alt etter far. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 22.01):

Ja det er over 40 år siden jeg var 6 år. Om det var en verge der så viste ikke jeg om det eller så noe til, og på en måte fikk i alle fall min mor til å selge unna alt etter far. 

Ekspander  

Hvilke bestemmelser gjelder når en arving er umyndig (under 18 år)

Vedrørende uskiftet bo

Hvis den ene ektefellen dør, og avdøde etterlater seg en umyndig arving (barn under 18 år) og særeieformue, må Fylkesmannen gi samtykke til at gjenlevende ektefelle skal få sitte i uskiftet bo med særeieformuen. (Arveloven §14).

Det samme gjelder dersom den umyndige arvingen er avdødes særkullsbarn. Dersom den gjenlevende ektefellen skal få overta boet uskiftet, må Fylkesmannen gi samtykke, uansett om formuen er felleseie eller særeie. (Arveloven §15)

Er en av arvingene umyndig, skal retten alltid sende kopi av skifteattesten til fylkesmannen (Arveloven § 118)

Hvis en enke eller enkemann som sitter i uskiftet bo, ønsker å gi delvis arveoppgjør til noen av arvingene, og en av arvingene er umyndig, må Fylkesmannen samtykke. (Arveloven §24).

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 18.08):

Ekspander  

Det ligger vel innenfor det hun kan gjøre når hun sitter I uskiftet bo.

Anonymkode: 4f6bc...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 17.2.2025 den 9.43):

Det ligger vel innenfor det hun kan gjøre når hun sitter I uskiftet bo.

Ekspander  

Tror du at å selge unna og bruke opp, fullstendig kvitte seg med verdiene alene, er innenfor det man kan gjøre i et uskiftet bo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 17.2.2025 den 12.05):

Tror du at å selge unna og bruke opp, fullstendig kvitte seg med verdiene alene, er innenfor det man kan gjøre i et uskiftet bo?

Ekspander  

Man kan faktisk råde over dem som om det bare var ens egne midler, bare man bruker pengene på seg selv.. Man kan bruke opp alt hvis man ønsker.

Men det er visse begrensninger når det gjelder å gi bort store gaver, eiendommer og lignende. Men det er ingen faste regler her, men det heter seg at man ikke skal gi bort verdier som «står i misforhold» til boet.

Anonymkode: e0b91...130

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 17.2.2025 den 12.05):

Ekspander  

Selvsagt kan man selge. Man kan også bruke opp verdiene. Det man ikke kan, er å gi gaver av verdi som ikke står til boet.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke helt med på denne måten å planlegge på. Jeg har opplevd for mange ganger at økonomisk sikkerhet man trodde man hadde blir snudd på hodet. Eldre slektninger kan bli utsatt for seniorsvindel og tape store deler av midlene. Noen finner seg kanskje en ny partner som har dårlig økonomisk sans og så ordner man opp for den personen. Eller som meg som er middelaldrende som har ok med penger, men jeg aner jo ikke hva som blir igjen til slutt. Det er masse demens i familien og jeg vet ikke hva slags velferdssamfunn vi har om 30 år. Må vi betale mer for omsorg så ryker pengene fort.

Jeg hadde ikke turt å basere den økonomiske planleggingen min på arv, for mye kan skje.

Anonymkode: a5ee7...2b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...