AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #1 Del Skrevet 8 timer siden Vi vet alle at arv er noe som KAN komme noen tilgode engang i fremtiden, men stusser veldig på enkeltes holdninger rundt dette, en kollega av meg sa de bekymret seg ikke over å ta opp mye lån, da de visste de skulle jo arve, foreldre, slektninger står jo fritt til disponere pengene sine fritt så lenge de lever, det er ikke en selvfølge at pliktdelsarven er så mye heller, værste jeg har hørt er jo folk som snakker om de håper ikke de har brukt så mye av pengene sine da de skal jo få arve dem, å dette kommer frem når de er gamle og ligger på det siste…. Hva feiler det folk??? Anonymkode: 5e8b5...2c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Del Skrevet 7 timer siden Jeg ville heller aldri basert meg på arv, dessuten kan det jo hende den kommer først når man selv er gammel. Det var lurt for min del å ikke regne med noe, siden den ene forelderen viste seg å ha gjeld som ble holdt skjult for omgivelsene. Kan ikke si det ofte nok, få utstedt proklama selv om dere tror dere har oversikt på arvelaterens økonomi. Anonymkode: 54690...f09 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Del Skrevet 6 timer siden Off, min bror og jeg har et litt omvendt “problem”. Vi har begge gode jobber og sitter langt bedre i det enn foreldrene våre noen gang har gjort. Allikevel spinker og sparer foreldrene våre på pensjonen (de har nedbetalt hus og hytte) for å sikre arv til oss. Vi har flere ganger tatt opp med dem at de må bruke penger og kose seg nå som de endelig har blitt pensjonister. Ta gjerne lån på både hus og hytte for vi trenger det ikke, men da ser de på oss som om vi er gale. Ønsker så veldig at de unnet seg mer og opplevde litt. Denne spinkingen og sparingen gir min bror og meg bare dårlig samvittighet. Anonymkode: e0b3d...678 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva feiler det folk??? Anonymkode: 5e8b5...2c0 Noen vet jo at de får arv, andre ikke. Jeg vet ikke om jeg får noe. Får jeg noe i det hele tatt, er det en bonus. Anonymkode: ab5bb...6b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Noen vet jo at de får arv, andre ikke. Jeg vet ikke om jeg får noe. Får jeg noe i det hele tatt, er det en bonus. Anonymkode: ab5bb...6b9 Var helst ment til de som sier «håper de ikke har brukt for mye slik det blir mer til dem» å mens foreldrene er gamle men oppegående det ts Anonymkode: 5e8b5...2c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden Jeg synes nesten det er litt usmakelig å gå og vente på at noen skal dø. Sorry. Bedre å legge opp økonomien til at man skal klare seg selv. Hva hvis det viser seg at foreldrene ikke hadde like mye penger som man trodde? At de var spillegale, eller hadde tatt opp store seniorlån? Anonymkode: 87f65...969 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Off, min bror og jeg har et litt omvendt “problem”. Vi har begge gode jobber og sitter langt bedre i det enn foreldrene våre noen gang har gjort. Allikevel spinker og sparer foreldrene våre på pensjonen (de har nedbetalt hus og hytte) for å sikre arv til oss. Vi har flere ganger tatt opp med dem at de må bruke penger og kose seg nå som de endelig har blitt pensjonister. Ta gjerne lån på både hus og hytte for vi trenger det ikke, men da ser de på oss som om vi er gale. Ønsker så veldig at de unnet seg mer og opplevde litt. Denne spinkingen og sparingen gir min bror og meg bare dårlig samvittighet. Anonymkode: e0b3d...678 De har vel levd lenge nok til å vite at tidene kan forandre seg. Ingen automatikk i at dere alltid vil sitte godt i det. Så synes ikke dere skal ha dårlig samvittighet for at de velger å ikke bruke penger. Dårlig samvittighet kunne dere hatt hvis dere maste på dem om å spare mer så det ble mer i arv til dere (som det virker som enkelte mennesker gjør -noen vil til og med ha arven før foreldrene dør). Anonymkode: 54690...f09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden Er spesielt å ta opp høyt lån, høyere enn man egentlig kan betjene basert på at man skal arve egne foreldre. Jeg er 50 år og foreldre er «bare» midt i 70-årene. Min far har sagt at jeg trenger ikke bekymre meg over pensjonen da det kommer arv. De er gift, i over 50 år, to felles barn. Eier leilighet til ca 7 mill, hytte til 4 mill og penger i banken. Har allikevel god kontroll på egen økonomi, opparbeidet ok pensjon så langt og er i 100% jobb. Så får arv komme som en bonus. Tror og håper å beholde mine fine foreldre i 10-20 år til. Anonymkode: 9d4c1...dce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eureka! Skrevet 4 timer siden #9 Del Skrevet 4 timer siden Arv har vært mye diskutert i dette forumet og det vekker mange følelser i folk og diskusjonene har glødet. Fordi arv har i Norge blitt forskjellen på fattig eller rik, så ikke ulogisk mange sterke følelser knyttet til temaet. Rett og slett har en slik tilfeldighet som om ens foreldre skaffet seg bolig, eller om de leide, en utrolig sterk utslagskraft på deres barns økonomi. Her er innfallsvinkelen i starttråd "hva feilder det folk som håper på/venter på arv?" Som om det er noe man helst ikke skal gjøre... Fordi arv er noe som man skal bli overrasket over om tilfeldigvis får? Men alle forstår at det er utopi. Alle vet ca verdi på sine foreldres bolig. Alle vet at foreldre kan selge unna før de dør og bruke opp pengene, men hvilke foreldre gjør vel det? Derfor VET mange at de kommer til å få arv. Og mange legger planer ift det. Og er det noe galt i det?? På andre siden mener jeg selvfølgelig det er feil om barn ønsker at sine foreldre skal spare penger til seg/til etter sin egen død. Men jeg har enda til gode å høre om noen som virkelig har gjort det. Det tror jeg mer er enkelte som ønsker å styggemale den generasjonen som har arv i vente. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Del Skrevet 4 timer siden Eureka! skrev (18 minutter siden): Her er innfallsvinkelen i starttråd "hva feilder det folk som håper på/venter på arv?" Som om det er noe man helst ikke skal gjøre... Fordi arv er noe som man skal bli overrasket over om tilfeldigvis får? Men alle forstår at det er utopi. Alle vet ca verdi på sine foreldres bolig. Alle vet at foreldre kan selge unna før de dør og bruke opp pengene, men hvilke foreldre gjør vel det? Derfor VET mange at de kommer til å få arv. Og mange legger planer ift det. Og er det noe galt i det?? Det er veldig dumt, i hvert fall, siden mange ikke en gang overlever sine foreldre. Eller arven kan bli noe man først får når man nesten er klar for aldersheimen. Det er kanskje ikke så mange som selger unna og bruker opp alt, men det er mange som pådrar seg mye gjeld i det skjulte og arvingene går i verste fall i underskudd. Det er ikke alltid man VET det man tror man vet, snakker av egen erfaring. Anonymkode: 54690...f09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden Som et annet innlegg her sier - det er mye følelser rundt dette, men det går an å forholde seg ganske saklig til det også, eller "kynisk" om man vil bruke et mer ladet ord. Det er jo klart fornuftig å ta med i regneskapet når man lever som middelaldrende elller selv nærmer seg pensjonsalder, at man tar høyde for alle økonomiske realiteter som sannsynligvis blir virkelighet. Det er jo ikke slik at hvis man har gamle foreldre som man antar har 10-20 års levetid igjen og sitter på verdier, som hus/hytte og/eller bankinnskudd, så vet jo de fleste sånn om lag hva man kommer til å motta i arv innen disse 10-20 årene. Da er det fornuftig å trekke dette inn i planleggingen av egen økonomi. Selvsagt med usikkerhetsfaktorer som kan dukkke opp - f.eks. at foredldrene trenger å bruke mer penger de siste årene enn forutsatt etc etc etc. Anonymkode: e8c1a...a35 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå