Gå til innhold

Stor tank på 1000l med brennbar olje på tomten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har holdt på i noen år med opprydding på eiendommen til min slektning mens jeg har bodd i boligen for og spare penger,bodde på hybel før jeg flyttet til denne boligen.

Denne slektningen samler på alt mulig og jeg har ryddet og kastet masse, når det kom til denne brennbare oljen så var det kanner over hele eiendommen med denne oljen,

Planen til slektningen var og ha dette i en 1000l dunk som står på eiendommen fylte jeg denne opp for og slippe og ha disse kannene stående til sjenanse for naboene for og få det mest mulig ryddet,

Ene naboen trodde dette var mitt og antagelig min ide i og med jeg stod og slo dette over på denne 1000l dunken og tenker ikke på at jeg gjorde det for og få det litt ryddigere.

Nå blir det til at jeg skal flytte fra denne eiendommen og jeg lurer da på kan jeg bli stående ansvarlig for denne 1000l dunk med brennbar olje når jeg flytter fra boligen til slektningen? 

I utgangspunktet likte jeg ikke og fylle denne opp og liker heller ikke den er der pga tilfelle brann.

Anonymkode: 401f7...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvar det med saken å gjøre hva den ene naboen trodde?

Anonymkode: b27ce...a36

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljen tilhører den som eier huset, du har leid og skal flytte derfra, - hvorfor skulle du plutselig være ansvarlig for oljen?

Når det er sagt, synes jeg det er rart å fylle opp brennbar olje i en stor beholder uten å ha en avtale med eier eller plan for hva man skal gjøre med den. Om den egentlig skal leveres til deponi en gang hadde det kanskje vært enklere å frakte den i kanner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fyringsolje det er snakk om?

Eller annen type olje?

Mineralolje er ikke lov å benytte til oppvarming etter 2020.

Om huseier har fungerende oljefyr kan det enkelste være å fyre med oljen. Kommunen kan ilegge gebyr ved brudd mot forbudet. 

Alternativt ta kontakt med firma som driv med fjerning av oljetanker.

Olje i kanner kan leveres som farlig avfall på kommunalt mottak. 

https://www.regjeringen.no/no/dokumentarkiv/regjeringen-solberg/aktuelt-regjeringen-solberg/kld/nyheter/2018/forbud-mot-bruk-av-mineralolje-til-oppvarming-av-bygninger-fra-2020-vedtatt/id2606491/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oljen blir brukt som drivstoff på bilen til huseier/slektning og han var den som ville ha dette i 1000l dunken, det at jeg involverte naboen er fordi han vil ha dette fjernet og tror gjerne jeg er ansvarlig for ting på eiendommen  og jeg blir jo hele tiden innblandet, det er derfor jeg frykter jeg skal få problemer når jeg flytter 

Anonymkode: 401f7...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljen tilhører eieren av eiendommen og det er ikke noe problem med den hvis den er lagret forsvarlig. Vet ikke hvorfor naboen legger seg oppi dette, burde han ikke være glad for at du rydder litt hos skrotnissen.

Anbefalte minimumsavstander

• til trevegg, brennbar bygning eller annet brennbart lagret materiell: 5 m
  • til dør, vindu, kjellernedgang, ventilasjonsåpning, nabogrense og offentlig ferdselslinje: 4 m
  • til tennkilde: 5 m

https://www.sikkerhverdag.no/gass/frakt-og-oppbevaring/transport-og-oppbevaring-av-diesel-og-fyringsolje/

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...