Gå til innhold

Heklegarn til bestemorruter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva foreslår du til heklegarn til å hekle bestemorruter eller tilsvarende ruter. Er ikke til baby, men til sofaen, helst i bomull.

Anonymkode: a539f...d93

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje Pelini fra Rauma? Blanding av lin og bomull, og tykt nok til at pleddet blir godt å bruke.
Ellers kan man også ta bomullsgarn fra Søstrene Grene o.l., billig og greit, men ganske tynt, så det tar veldig lang tid. Kan hekle med dobbel tråd, men da ville jeg heller hatt et tykkere garn for å slippe hassle med å holde dobbel tråd.

Anonymkode: f701a...f1f

AnonymBruker
Skrevet

Rauma har akkurat kommet med et nytt, tjukt bomullsgarn. 

Anonymkode: fcb52...a85

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg holder på med et teppe i Drops Paris, syns selv det virker å bli bra :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.2.2025 den 10.20):

Hva foreslår du til heklegarn til å hekle bestemorruter eller tilsvarende ruter. Er ikke til baby, men til sofaen, helst i bomull.

Ikkje for å kritisere, men kvifor vil du ha bomull til pledd? Eg har laga mange pledd, i ull:) det er fantastisk og varmt og godt. Kvaliteten er god og pleddene like fine etter mye bruk. Har heklet i Peer Gynt, men aller mest i Rauma finull, som har over hundre farger :) anbefaler det. Bomull er trått og tungt å hekle med og pleddet varmer lite. 

Anonymkode: 355cd...bfa

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ville heller ikke ha brukt bomull til pledd. Det blir hardt og ikke så varmt. Ull, akryl eller annet mykt garn egner seg bedre, og er ypperlig å hekle bestemorruter av.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle forslag.
Bomull stikker og klør ikke…🙈 men rauma finull med over 100 farger, er det uten kløe og stikkete?

• Liker 1
Skrevet

Hvis du er veldig sensitiv for ull, er det beste å gå i en garnbutikk og kjenne på forskjellige garn. Helst holde de mot plassen du er mest sensitiv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.3.2025 den 20.53):

Takk for alle forslag.
Bomull stikker og klør ikke…🙈 men rauma finull med over 100 farger, er det uten kløe og stikkete?

Du må nesten kjenne på det. Finull er en norsk ull, som stikker mer enn f.eks merino. Men når man skyller opp etter å ha strikket ferdig vil fibrene utvide seg og «blomstre», og det kjennes mykere. Finull er det garnet som er mest klassisk til norske kofter og votter, og brukes til alt fra babyklær til herregensere. Det er også liknende ulltype som brukes i fabrikkproduserte pledd merket med norsk ulle (f.eks Røros-pledd).

Anonymkode: f701a...f1f

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...