AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:32 #61 Del Skrevet onsdag kl 21:32 eveline skrev (På 15.2.2025 den 19.37): Jeg føler meg mye dummere enn alle andre. Det kan like gjerne handle om selvtillit. Så mange eksempler på det da jeg jobbet som lærer i fire år. Hvis det bare fantes en trylleformel for å øke selvtilliten til unge som helt klart har for lite. (Bare så det er nevnt, noen også for mye) Anonymkode: 585f2...bf8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:33 #62 Del Skrevet onsdag kl 21:33 Personlig syns jeg mennesker som er helt fastlåste i egne meninger, ikke åpne for nye tanker og ideer, dumme mennesker. Anonymkode: 1ae1c...935 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:41 #63 Del Skrevet onsdag kl 21:41 AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 0.01): Det er et godt tegn Da er du klar over egne svakheter og at det kan være mye du ikke har nok kunnskap om. Det er mye verre med skråsikre folk som er overbevist om at de har skjønt alt og er smartere enn andre. Anonymkode: 99692...b9e Den grunnleggende årsaken til problemer er at i den moderne verden er de dumme selvsikre mens de intelligente er fulle av tvil. ...er et av flere kjente sitater fra Bertrand Russell. Anonymkode: 585f2...bf8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:43 #64 Del Skrevet onsdag kl 21:43 Overdreven tro på seg selv. Man ser mye av det i disse dager. Folk hevder å vite bedre en fagfolk og agerer ut fra selvlært/vranglært kunnskap. Jeg ønsker meg tilbake til en tid da det meste av informasjon man kunne tilegne seg var gått igjennom en grundigere prosess hvor etterretteligheten var større enn hva man finner av informasjon i dag. Det har alltid eksistert konspirasjonsteorier, men som regel var det for spesielt interesserte. I dag fordøyes konspirasjonsteorier som om det skulle vært alminnelig kunnskap og vi får en verden hvor det blir veldig mye tydelig at folkemassen dessverre ikke er selvgranskende nok til å innse egne begrensninger til å forstå verden. Det er faktisk helt greit å la seg lede, så lenge man er klok nok til å la seg ledes av forstandige mennesker. I dag skal alle "tenke selv", selv om ting de ikke har forstand på. De tror tanken om å "tenke selv" er en markør på intelligens. Men konklusjonene blir altfor ofte...dessverre...heeeeelt på trynet. Anonymkode: 09499...14f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet onsdag kl 21:47 #65 Del Skrevet onsdag kl 21:47 AnonymBruker skrev (På 15.2.2025 den 9.44): Hva kjennetegner at en person er mindre intelligent? Finner ingenting på Google om dette. Anonymkode: d7ebf...572 Jeg har hørt at definisjon på dum er å gjøre de samme tingene opp igjen og opp igjen , å forvente et annet resultat . Altsa ikke evner å lære av feil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaia Skrevet onsdag kl 21:54 #66 Del Skrevet onsdag kl 21:54 De som skriver at de har gått "Livets (knall)harde skole" i profilene sine på sosiale medier. Har man i tillegg manglende kognitive evner, og vansker med å ordlegge seg, forklare hva man mener og hvorfor man mener det, kan man på sett og vis kalles dum, men man er også dum hvis man tror at jorda er flat eller at spøkelser finnes. De som tror på konspirasjonsteorier kan også i mange tilfelles kalles dumme, fordi de ikke tar flere kilder i betraktning når de får en interesse for noe, og bare turer frem med konspi-tøvet sitt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:14 #67 Del Skrevet onsdag kl 22:14 NiceOrNothing skrev (24 minutter siden): Jeg har hørt at definisjon på dum er å gjøre de samme tingene opp igjen og opp igjen , å forvente et annet resultat . Altsa ikke evner å lære av feil. Det er definisjonen på galskap, ikke dumskap. I følge sitatet fra Einstein som visstnok står bak det. Anonymkode: 585f2...bf8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:39 #68 Del Skrevet onsdag kl 22:39 AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 10.07): En person som ikke klarer å se sammenhenger. Selv ikke de enkleste. F.eks. Hva er sammenhengen mellom en Toyota Camry og en Ford Passat? En uintelligent ville sagt. Ingenting. Dette er to helt forskjellige objekter som ikke har noen sammenheng med hverandre. En person med normal iq ville sagt: begge er biler. Anonymkode: db8de...0d3 Å spørre om bilmerker tror jeg har sterk kulturell bias og egner seg derfor dårlig i en IQ-test. Da måles kunnskap eller hukommelse. Ikke IQ. En del bilmerker selges ikke i alle land og noen som tar testen kan være oppvokst der. Dessuten tror jeg ikke Ford Passat finnes... Noen IQ-tester spør hvilke ord som ikke passer inn i hver liste. En liste kan for eksempel være: potet, pølse, gulrot, banan. I den listen kan man anta at alle som kan språket stiller likt. Alle ord er kjente og dagligdagse. Men for eksempel listen: bogey, driver, corner og putt har en kulturell bias. Uttrykkene er fra golfsporten. Unntatt corner som er fra fotball. Da måles egentlig idrettskunnskaper, ikke IQ. Den engelske overklassen kunne finne på å lage slike "IQ"-tester med ord fra sin egen boble når de ønsket å unngå å få inn bermen (les: vanlige folk) på sine eliteskoler, toppjobber og gentlemensklubber. Anonymkode: 585f2...bf8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capazitet Skrevet i går, 00:32 #69 Del Skrevet i går, 00:32 Mangel på motforestillinger til det man hører/leser, er et clue. Mangel på kritisk sans. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:44 #70 Del Skrevet i går, 06:44 Ingen er dum. Man er uvitende. "De som sier andre er dum, de er dumme de" - Oversatt til bokmål for støtte du lett skal forstå den TS. Anonymkode: 6e644...875 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:46 #71 Del Skrevet i går, 06:46 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Den grunnleggende årsaken til problemer er at i den moderne verden er de dumme selvsikre mens de intelligente er fulle av tvil. ...er et av flere kjente sitater fra Bertrand Russell. Anonymkode: 585f2...bf8 Jeg har levd livet mitt i tvil, men livets erfaring har lært meg å være tryggere på meg delvis og mer selvsikker. Mener du jeg da er blitt dum? Anonymkode: 6e644...875 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:57 #72 Del Skrevet i går, 06:57 AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 8.43): Når man bruker ki til alt man egentlig bør kunne svare på selv. Det er å være veldig dum Anonymkode: 37f52...1f1 Å bruke KI er ikke dumt, det er faktisk veldig smart. Tenk på det som en kalkulator – du kunne kanskje regnet ut svaret selv, men hvorfor bruke masse tid hvis du kan få det raskere? Smarte folk vet at intelligens ikke handler om å huske alt, men om å vite hvordan man finner og bruker informasjon. Men her er det viktigste: Du må bruke din egen hjerne for å vurdere om KI gir riktig svar. Det betyr at du ikke bare får informasjon raskt, men også trener evnen din til kritisk tenkning. Å nekte å bruke KI fordi man ‘bør kunne svare selv’ gir like lite mening som å nekte å bruke en GPS fordi man ‘bør kunne finne veien selv’. Så nei, det er ikke dumt å bruke KI – tvert imot, det krever intelligens å bruke det riktig! - Skrevet ved hjelp av kunstig intelligens 😇 Anonymkode: 6e644...875 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:05 #73 Del Skrevet i går, 07:05 Bokormsen skrev (På 15.2.2025 den 10.09): Trenger ikke google, bare prate med dem. Anonymkode: 0b13c...c34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet i går, 09:34 #74 Del Skrevet i går, 09:34 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er definisjonen på galskap, ikke dumskap. I følge sitatet fra Einstein som visstnok står bak det. Anonymkode: 585f2...bf8 Galskap og dumskap kan jo ofte forveksles 😆 ( vertfall for de som er pårørende ) 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:43 #75 Del Skrevet i går, 11:43 AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 10.07): En person som ikke klarer å se sammenhenger. Selv ikke de enkleste. F.eks. Hva er sammenhengen mellom en Toyota Camry og en Ford Passat? En uintelligent ville sagt. Ingenting. Dette er to helt forskjellige objekter som ikke har noen sammenheng med hverandre. En person med normal iq ville sagt: begge er biler. Anonymkode: db8de...0d3 Dette foklarer ikke samnenhengen mellom de 2 nevnte kjøretøyene? Anonymkode: 5e21c...951 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:41 #76 Del Skrevet i går, 12:41 Lite eller ingen leseforståelse. Kan ikke reflektere. Forstår ikke konsekvenser av handlinger. Vet ikke forskjell på, hvem, hva, hvordan osv. Er overfladisk. Kan ikke resonerer. Ser ikke åpenbare oppgaver som må gjøres. Klarer ikke å ta i mot en beskjed. OSV Anonymkode: 7c22c...0ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:56 #77 Del Skrevet i går, 12:56 Jeg syns folk virker dumme (lite intelligente) når de: - ikke forstår sammenhenger, forklaringer, vitser, m.m. - har veldig lite kunnskap om grunnleggende ting, kan få begreper/har begrenset ordforråd, og er svært lite orientert når det gjelder samfunnet rundt seg. - bruker lang tid på å forstå ganske enkle oppgaver. Det sies vel at karakterer på skolen ikke har sammenheng med intelligens, men jeg vil tro at en med litt høyere intelligens lærer raskere og tar ting kjappere enn en med lavere intelligens. Og så er det mange andre ting som spiller inn også selvfølgelig. Anonymkode: 6c1fe...4b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:59 #78 Del Skrevet i går, 15:59 Ha, hvis du støtter lille trump'ern. Anonymkode: fd264...84b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #79 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (19 timer siden): Ha, hvis du støtter lille trump'ern. Anonymkode: fd264...84b Og kjører Tesla. Anonymkode: 7c22c...0ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå