Gå til innhold

Er det noen tydelige tegn på at man er dum?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva kjennetegner at en person er mindre intelligent? Finner ingenting på Google om dette. 

Anonymkode: d7ebf...572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sladrer mye. Gjør ukloke ting på impuls. Lærer ikke av feil. Snakker ekstremt mye om seg selv. 

Anonymkode: 931c7...5b1

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forstår ikke sammenhenger. Kan gjelde ulike ting. 

Ingen er gode på alt, men noen som kanskje heller ikke ser egne begrensninger. 

Anonymkode: cfea0...2b2

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig bastante mennesker opplever jeg å være mindre intelligente. Folk som ikke stiller spørsmål eller er kritiske, folk som ikke evner å se poenger fra flere sider eller er åpne for å skifte mening. 

Anonymkode: 42cc1...abd

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kalle andre mennesker for dumme eller dum synes jeg er lavmål. Det er ulike typer intelligenser. At en person er reflektert og har evnen til abstrakt tenkning, tror jeg er en fordel. Kunnskap kan tilegnes underveis i ulike prosesser. 

https://skoleaviser.no/svithunposten/article/9-typer-intelligens

https://www.forskning.no/helse-hjernen-iq/iq-en-var-faller-stadig-mer/2175625

Screenshot_20250215-101423.png

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Sladrer mye. Gjør ukloke ting på impuls. Lærer ikke av feil. Snakker ekstremt mye om seg selv. 

Anonymkode: 931c7...5b1

det har ingenting med dumhet å gjøre.

impuls kontroll og adhd

Anonymkode: 22c7d...5f0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Manglende evne til å se ting fra ulike perspektiv/ se nyanser av en situasjon. Da mener jeg alt fra små krangler med venner, til konflikter og problemstillinger på verdensbasis

Anonymkode: 974f4...f61

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Irak skrev (13 minutter siden):

Å kalle andre mennesker for dumme eller dum synes jeg er lavmål. Det er ulike typer intelligenser. At en person er reflektert og har evnen til abstrakt tenkning, tror jeg er en fordel. Kunnskap kan tilegnes underveis i ulike prosesser. 

Dersom du er dum, har du vanskelig for å tilegne deg kunnskap.

Anonymkode: d1f86...07a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At man kan forutsi meningen deres om ting basert på deres politiske standpunkt. Liten evne til å tenke ut ideer selv.

Anonymkode: 3c5b6...20c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å ikke klare å tilegne seg ny kunnskap. Ingen evne til refleksjon. 

Anonymkode: c6835...6fd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Én ting jeg legger godt merke til er om noen tar ansvar eller ikke. Folk som er mindre intelligente er ofte de første til å lete etter ytre faktorer for hvorfor noe går galt.

De blir ofte helt perpleks av forslag om at de selv kan ha medvirket. De MÅ ha en syndebukk. Det gjelder også hendelser som ikke kan knyttes til en person, de klarer alltid å finne noen som har skylden.

Disse er de første til å rope ut på sosiale medier om hvem som står bak et terrorangrep f.eks, og da får du en karakteristikk av stereotypene de hater mest. For dem å se sammenhenger mellom hendelsen og sosiale forhold, kultur, politikk, e.l. er vanskelig.

Anonymkode: ebbd8...ed2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er mange måter å tilegne seg kunnskap på. Ingen har definisjonsmakten over andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Irak skrev (27 minutter siden):

Det er litt avleggs nå å se på intelligens på den måten. IQ er en generell evne man har mer eller mindre av, og som skåres på spesifikke måter, og som man merker når man snakker med mennesker. Særlig når man har som jobb å snakke med mennesker.

Ofte er man intelligent på mange måter når man først skårer høyt, og omvendt. Dessverre er dette livets lotteri, der man kan ha flaks eller uflaks. Arv spiller i stor grad inn, også.

Anonymkode: a3480...da7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Å ikke klare å tilegne seg ny kunnskap. Ingen evne til refleksjon. 

Anonymkode: c6835...6fd

Alle mennesker klarer å tilegne seg kunnskap på en eller annen måte, ellers så hadde vi ikke vært i live. Alt vi lærer fra vi er barn er kunnskap. 

Evne til refleksjon derimot, der er nivået veldig varierende.

Anonymkode: 99462...d3e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er litt avleggs nå å se på intelligens på den måten. IQ er en generell evne man har mer eller mindre av, og som skåres på spesifikke måter, og som man merker når man snakker med mennesker. Særlig når man har som jobb å snakke med mennesker.

Ofte er man intelligent på mange måter når man først skårer høyt, og omvendt. Dessverre er dette livets lotteri, der man kan ha flaks eller uflaks. Arv spiller i stor grad inn, også.

Hvilken jobb er det du refererer til lurer jeg på? 

Det er mange ulike jobber der man snakker med mennesker i mindre eller større grad. 

Om du mener noe er avleggs, så forventer jeg å se kilder eller dokumentasjon, som støtter påstandene du fremlegger. Ihvertfall om du ønsker at jeg skal ta innlegget ditt seriøst eller til ettertanke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Irak skrev (5 minutter siden):

Hvilken jobb er det du refererer til lurer jeg på? 

Det er mange ulike jobber der man snakker med mennesker i mindre eller større grad. 

Om du mener noe er avleggs, så forventer jeg å se kilder eller dokumentasjon, som støtter påstandene du fremlegger. Ihvertfall om du ønsker at jeg skal ta innlegget ditt seriøst eller til ettertanke. 

Jeg jobber som nevropsykolog, hvilket innebærer å utføre evnetester og andre verktøy for å vurdere kognitiv funksjon. I akademia har ikke modellen med ulike typer intelligenstyper helt fått fot, det lar seg ikke operasjonalisere, heller. Så det er det jeg mener med at det er litt avleggs, den brukes ikke. Men i dagliglivet så er det jo klart observerbart at noen kan være meget dyktige kroppslig, kinestetisk, men skåre dårlig på en test som måler logisk evne. Vi vil likevel som regel ikke i dagligtalen heller kalle personen «veldig intelligent» hvis man åpenbart og stadig vekk bommer veldig i logiske resonnementer.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manglende evne til problemløsning.

Manglende evne til å reflektere og mentalisere.

Manglende evne til konsekvenstenkning.

Ved å observere hvordan en person handler og snakker, så får man et visst inntrykk.

Intelligensnivået er man født med, men miljøet man vokser opp i og lever i, spiller selvfølgelig inn. For eksempel vil høyere utdannelse trene frem evnen til å se sammenhenger, at verden ikke er svart-hvitt, og refleksjon.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...