Gå til innhold

Innafor at barnet får smake alkoholfri øl og koffeinfri kaffe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en toåring som vil smake på alt. Jeg er gravid og drikker til tider både alkoholfri øl og koffeinfri kaffe med melk. 

Han fikk smake på den alkoholfrie ølen en gang, men kaffen har han ikke fått smake på. Men er det innafor?

Alkoholfri øl har jo masse næringsstoffer, blant annet B-vitaminer. Det er jo faktisk et mye bedre alternativ enn saft for eksempel. Og koffeinfri kaffe har masse antioksidanter. Men likevel så sitter det litt langt inne å la han smake. Mest på grunn av stigmaet 😅

Hva tenker folk om dette?  Det er er uansett ikke store mengder, bare en liten slurk. Han blir fornøyd bare han får smakt 🤪

Anonymkode: 78f81...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at barn har godt av å lære at ikke alt kan smakes på. Barn ser å vet ikke forskjell på alkoholfri og koffeinfri drikke. En annen gang slikt er tilgjengelig med koffein og alkohol vil det selvsagt smake det også. Eller kanskje fortelle i barnehagen at jeg drikker øl hjemme. Hvem vet? Men jeg tror ikke barn tar skade av å smake.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min har smakt på alkoholfritt øl flere ganger nå mens jeg er gravid, og konkludert flere ganger med at det er fysj 😂 Ser ikke problemet. Unger vet ikke hva som er alkoholfritt og ikke, så om han vil smake en gang det er alkoholholdig øl sier vi bare at nei, det er voksendrikke 🤷🏽‍♀️

Anonymkode: 8ed5f...c9d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig unødvendig å la barn smake alkoholfritt øl. Mange synes øl smaker vondt til de har blitt vant til smaken - så hvorfor la de bli vant til den fra de er små?

Endret av nordlending
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er da bedre enn smågodt og McDonalds

Anonymkode: c6254...821

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ser ikke problemet? Min treåring har smakt på min koffeinfulle kaffe mange ganger òg. Det er bare snakk om en dråpe. Men hun vet at det er mammadrikk, og at hun ikke får drikke mer av den. 

Anonymkode: 28237...db5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja selvfølgelig. 

Annet er hysteri og tull. 

Anonymkode: 23e7f...94f

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit.

Det er langt verre å gi dem hyperprosessert mat. 
Slutt heller med frossenpizza, fastfood og den grusomme sukkerfrie brusen. Og gi barna sunn mat laget av ekte råvarer.

Jeg synes du virker å ha gode perspektiver, TS.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine barn får smake på alt, vin og øl med alkohol, de får litt på tungen og fnyser og spytter ut. Husker jeg også gjorde dette som barn, og ville ikke drikke alkohol før jeg ble 18 år. 

Anonymkode: 788ab...2fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser ingen grunn til å introdusere dem til det. Da jeg var barn hadde man dog smurfeøl 😛

Anonymkode: 19a6a...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart å trekke inn vitaminer, næringsstoffer og antioksidanter i dette 😊 Bør ikke argumentere for at småbarn kan drikke alkoholfritt øl pga B-vitaminer.

Hvis ungene er interessert og har lyst til å smake, ja hvorfor ikke hvis det ikke er skadelig for dem. Men samtidig si at de kan smake men det er voksne som drikker disse tingene til vanlig. Våre smakte litt forskjellig da de var små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har en toåring som vil smake på alt. Jeg er gravid og drikker til tider både alkoholfri øl og koffeinfri kaffe med melk. 

Han fikk smake på den alkoholfrie ølen en gang, men kaffen har han ikke fått smake på. Men er det innafor?

Alkoholfri øl har jo masse næringsstoffer, blant annet B-vitaminer. Det er jo faktisk et mye bedre alternativ enn saft for eksempel. Og koffeinfri kaffe har masse antioksidanter. Men likevel så sitter det litt langt inne å la han smake. Mest på grunn av stigmaet 😅

Hva tenker folk om dette?  Det er er uansett ikke store mengder, bare en liten slurk. Han blir fornøyd bare han får smakt 🤪

Anonymkode: 78f81...50a

Ett sted går grense, og dette er over grensen. 

Anonymkode: 9db82...9b0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns det er helt greit. Da jeg var rundt 4-5 fikk jeg en kopp kaffe til nisten min, da vi var på en liten dagstur et sted for å spise niste. Jeg hadede saft, men ville ha varm drikke istedet, og da hadde foreldrene mine bare kaffe. Jeg insisterte på å drikke det, og drakk noen slurker for å få varm drikke til maten. Gikk helt fint, drikker ikke engang kaffe som voksen. 😂

Da jeg var barn (altså 5+) fikk jeg smake øl fordi jeg var nysgjerrig. Syns det smakte vondt, men da var nysgjerrigheten stilnet, og "hemmelig voksendrikke" var utrolig kjedelig og lite spennende/tabu. 

Helt innafor at barn får smake (kanskje ikke brennevin da det er så sterkt i munnen og høyt alkoholnivå). Det tar bort mystikken, og de lærer å kjenne smaker.

Anonymkode: 541b8...1c6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt greit. Mine smaker øl med alkohol og kaffe med koffein i også, det er en SMAK. Så slipper det å være så spennende at de gjør alt de kan for å få tak i det. Choose your battles.

Anonymkode: 3306b...e06

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ett sted går grense, og dette er over grensen. 

Anonymkode: 9db82...9b0

Hvorfor? Du kan ikke bare si «her går grensen». (Innforstått at du skulle være kompetent til å grensesette hele menneskeheten)

Her har du valgt å sette din, personlige, grense, ja. Og den kan du sette uten å komme med vitenskapelig forankrede årsaker. Men når du gir andre råd? Da må de alltid - og uten unntak - saklig begrunnes. Så: grunnen er?

Anonymkode: ed391...259

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt greit. Mine smaker øl med alkohol og kaffe med koffein i også, det er en SMAK. Så slipper det å være så spennende at de gjør alt de kan for å få tak i det. Choose your battles.

Anonymkode: 3306b...e06

Helt enig! Jeg fikk smake både akevitt og likør da jeg var liten, og syntes ikke alkohol var så spennende da jeg ble eldre.

Mange kaster seg jo over det da de endelig får lov etter 18 årsalderen, mens jeg brydde meg ikke noe om det. Faktisk aldri vært full, men hadde også foreldre som ikke festet hver helg.

Anonymkode: ae0fe...548

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjemme lager vi øl iblant, - vann, vørterøl, sukker, litt gjær og sukkerkulør. Står i ca 5 dager i romtemperatur, og så er det klart til servering. Det er alkoholfritt, og junior var veldig glad i det som liten. Nå, som 15-åring, liker han det ikke lenger. 😊

Anonymkode: ae0fe...548

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...