UltimateNothing Skrevet 21. februar #61 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvis du velger å avvise alle ideer om universalitet så sier du også at alles opplevelse av egen situasjon er «rett». Av det følger logisk at hvis hvis SIAN føler at Norge er beleiret av muslimer så må det være rett. Tenker du det? Eller tenker du at vi skal være voksne og si «nei, deres virkelighetsopplevelse er ikke rimelig»? Anonymkode: fec9b...694 Jeg forstår at de opplever det sånn, men mange av dem har svært begrenset kunnskap om islam. Å dømme en hel befolkningsgruppe ut fra enkeltpersoners gjerninger er aldri en god idé. Det sagt, så mener jeg at grove lovbrudd skal medføre umiddelbar utkastelse, og at personer fra krigssoner får betydelig mer oppfølging og begrensninger. Det kommer mennesker fra krigssoner som er alvorlig traumatiserte og har meninger om vestlig kultur som vil føre til problemer. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Syntes det er skummelt når det går utover kultur. Feks juletradisjoner og norsk kultur generelt er i fare for å bli borte pga "woke". I tyskland(eller var det england?) får de ikke bruke christmas market. Nå er det vinter market osv. Og de ekstreme wokerne endrer bosktavelig historiske ting også. Er jo det som er skummelt at historie og kultur blir borte pga nye agendaer. Verste er jo at det er egen befolkning som skal tilpasse alt og alles på andres vegne... Anonymkode: 0fb5b...e9b Hva er norsk kultur? Er det kristusmesse eller jólablót? Jeg er ikke kristen, så jeg ser ikke helt problemet. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og de som driver med cis osv er jo de samme som sier de er i mot "labels", men har ikke problemer med å putte en label på seg selv og andre. Cis liksom 😑 Anonymkode: 0fb5b...e9b De fleste av oss putter andre i bokser. Om jeg ser deg i lyseblå skjorte, loafers og boblevest, stigende inn i en Tesla mod X, så har jeg satt deg i en bås. Jeg har tatt feil før, jeg har en god venn som eier en sånn bil og går i den typen klær fordi han ferdes i miljøer der dette er uniformen. (Han er ganske flau over Teslaen nå.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #62 Del Skrevet 21. februar UltimateNothing skrev (1 minutt siden): Jeg forstår at de opplever det sånn, men mange av dem har svært begrenset kunnskap om islam. Betyr det at du kan kritisere en annen persons opplevelse av en situasjon uten noensinne å ha vært denne personen? Da kan kanskje jeg også kritisere en mørk kvinne for å legge til grunn at bare mørke kvinner kan bruke en spesiell type fletter? Anonymkode: fec9b...694 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UltimateNothing Skrevet 21. februar #63 Del Skrevet 21. februar (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Betyr det at du kan kritisere en annen persons opplevelse av en situasjon uten noensinne å ha vært denne personen? Da kan kanskje jeg også kritisere en mørk kvinne for å legge til grunn at bare mørke kvinner kan bruke en spesiell type fletter? Anonymkode: fec9b...694 Nei, jeg kan høre på personen, og deretter komme med mine synspunkter. Ettersom antropologi, arkeologi og historie er blant mine fag, så kan jeg komme med innspill. Så en diskusjon om fletter vil forhåpentligvis føre til gjensidig respekt for ulikheter. Om man er fastgrodd i en vestlig/hvit virkelighet er det vanskelig å forstå hvor annerledes verden ser ut om man har en annen kulturell bakgrunn. Endret 21. februar av UltimateNothing Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #64 Del Skrevet 21. februar UltimateNothing skrev (11 minutter siden): Nei, jeg kan høre på personen, og deretter komme med mine synspunkter. Ettersom antropologi, arkeologi og historie er blant mine fag, så kan jeg komme med innspill. Så en diskusjon om fletter vil forhåpentligvis føre til gjensidig respekt for ulikheter. Om man er fastgrodd i en vestlig/hvit virkelighet er det vanskelig å forstå hvor annerledes verden ser ut om man har en annen kulturell bakgrunn. Problemet er at hvis samfunnet tør å si til SIAN at «hør her, fremstillingen deres av islam er helt virkelighetsfjern», men ikke tør å si til den unge kvinnen «hør her, folk kan ha den frisyren de vil og du eier ikke 1000 år gamle kultur-uttrykk» så infantiliserer vi henne. Vi lar henne ikke vokse opp og inn i samfunnet, de lave forventningene er nedlatende mot henne og hun vil i neste omgang komme og kreve mer. Anonymkode: fec9b...694 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UltimateNothing Skrevet 21. februar #65 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Problemet er at hvis samfunnet tør å si til SIAN at «hør her, fremstillingen deres av islam er helt virkelighetsfjern», men ikke tør å si til den unge kvinnen «hør her, folk kan ha den frisyren de vil og du eier ikke 1000 år gamle kultur-uttrykk» så infantiliserer vi henne. Vi lar henne ikke vokse opp og inn i samfunnet, de lave forventningene er nedlatende mot henne og hun vil i neste omgang komme og kreve mer. Anonymkode: fec9b...694 Kommunikasjon er nøkkelen. Vi må klare å bevege oss forbi tanken om "de andre". Jeg er ikke fremmed for tough love, men om du skal nå inn til folk hjelper det ikke med utestemme. Om en ung kvinne har en hårfrisyre som er unorsk, så vil jeg tro at ganske mange mennesker fra kulturer hvor den frisyren er vanlig vil tenke at hun er enten enkel eller uinformert. De færreste normale mennesker i dag approprierer andre kulturer om de ikke er en del av kulturen. Respekt og grenser. Du kan komme til Norge, men om du mangler respekt for hvordan vi lever her så må du lære. Dessverre er det mange etnisk norske som både ser ned på lovbrudd begått av innvandrere samtidig som de selv forherliger samme lovbrudd, men da med dem selv som utøvere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #66 Del Skrevet 21. februar UltimateNothing skrev (3 minutter siden): Kommunikasjon er nøkkelen. Vi må klare å bevege oss forbi tanken om "de andre". Jeg er ikke fremmed for tough love, men om du skal nå inn til folk hjelper det ikke med utestemme. Om en ung kvinne har en hårfrisyre som er unorsk, så vil jeg tro at ganske mange mennesker fra kulturer hvor den frisyren er vanlig vil tenke at hun er enten enkel eller uinformert. De færreste normale mennesker i dag approprierer andre kulturer om de ikke er en del av kulturen. Approprierer ikke? All afro-amerikansk musikk er jo 50% appropriert fra Europeisk musikk-tradisjon? Hver gang en mørk person lytter til Beyonce så approprierer de fra Bach (som vel var hvit). For vi kan ikke ha noe av at kulturuttrykk beveger seg over etniske grenser? Anonymkode: fec9b...694 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #67 Del Skrevet 21. februar UltimateNothing skrev (5 minutter siden): Respekt og grenser. Du kan komme til Norge, men om du mangler respekt for hvordan vi lever her så må du lære. Enig. Det betyr at vi må stille krav. Å komme til Norge og mene at Norske jenter er horer eller at Norsk kultur er skitten er ødeleggende, og vi må jobbe hardt for at ingen som har slike tanker kommer hit. Sitat Dessverre er det mange etnisk norske som både ser ned på lovbrudd begått av innvandrere samtidig som de selv forherliger samme lovbrudd, men da med dem selv som utøvere. Hva tenker du på konkret her? Generelt er veldig mange strengere med andre enn med seg selv, jeg antar at det gjelder mange innvandrere som det også gjelder majoritetsnordmenn. Anonymkode: fec9b...694 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UltimateNothing Skrevet 21. februar #68 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Approprierer ikke? All afro-amerikansk musikk er jo 50% appropriert fra Europeisk musikk-tradisjon? Hver gang en mørk person lytter til Beyonce så approprierer de fra Bach (som vel var hvit). For vi kan ikke ha noe av at kulturuttrykk beveger seg over etniske grenser? Anonymkode: fec9b...694 Selvsagt skal kulturuttrykk kunne bevege seg over etniske grenser. Men om man er hvit må man faktisk leve med at vi tilhører en del av menneskeheten som har påført andre ufattelig lidelse. Det betyr selvsagt ikke at vi står ansvarlige, men vår kultur har ødelagt mange andre kulturer. Derfor er det viktig å respektere at feks afroamerikanere bruker det de har tilgjengelig for å prøve å ta tilbake det de mistet. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig. Det betyr at vi må stille krav. Å komme til Norge og mene at Norske jenter er horer eller at Norsk kultur er skitten er ødeleggende, og vi må jobbe hardt for at ingen som har slike tanker kommer hit. Hva tenker du på konkret her? Generelt er veldig mange strengere med andre enn med seg selv, jeg antar at det gjelder mange innvandrere som det også gjelder majoritetsnordmenn. Anonymkode: fec9b...694 Personlig er jeg strengere med meg selv enn andre. Jeg ser ulike personligheter der ute, og noen er mer åpne for å lære nye ting. De mer bastante legger ofte skylden på andre, men det betyr ikke at de er uimottagelige for informasjon. De trenger ofte bare mer håndfaste/selvopplevde bevis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #69 Del Skrevet 21. februar Meowmere skrev (På 15.2.2025 den 1.21): Hvordan påvirker det livet ditt? Er glad i film og serier. I det siste så har det blitt mest fokus på budskapet enn det å faktisk lage en god film/serie. Nå skal absolutt alle raser og legninger være representert bare "fordi", selv om det ikke absolutt trengs å være med i filmen. Og det er like viktig at det ikke skal finnes noe spor av jomfru i nød tendenser med en manlig helt. Har ikke problem med at de slenger det inn i filmene, men når det går på bekosning av å lage en gjennomført god historie så ødelegger det filmen. Anonymkode: 625ab...eb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #70 Del Skrevet 21. februar UltimateNothing skrev (3 minutter siden): Selvsagt skal kulturuttrykk kunne bevege seg over etniske grenser. Men om man er hvit må man faktisk leve med at vi tilhører en del av menneskeheten som har påført andre ufattelig lidelse. Det betyr selvsagt ikke at vi står ansvarlige, men vår kultur har ødelagt mange andre kulturer. Derfor er det viktig å respektere at feks afroamerikanere bruker det de har tilgjengelig for å prøve å ta tilbake det de mistet. Kulturer blir «ødelagt» hele tiden. Nesten ingen hører på Cembalo lengre. Men de slemme menneskene med mørk hud som approprierte Bach for lenge siden er døde nå. De mørke menneskene som lever i dag kan ikke ta et rase-ansvar for hva forfedrene deres har gjort. Tanken om at jeg ved å unngå å flette håret kan og bør gjøre bot for hva helt andre hvite mennesker har gjort i fortiden er lavpannet intellektuelt søppel. Du burde skamme deg over å fremme slikt rasistisk møl. Anonymkode: fec9b...694 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #71 Del Skrevet 21. februar Håper det. Men det tar virkelig av nå med krigshissing/skremme oss inn i Eu/gi oljefondet til klima/krig/eu. Så får vi høre ar kommuneøkonomien er elendig/tilbudene må reduseres/her i Stavanger har vi fått kollektiv sjokk/prisene må opp 50%. Så venter millionoppgraderinger av husene våre pga energi merking. For vi er så dumme at vi ikke stemmer på Eu motstanderne. Anonymkode: 23935...5c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 21. februar #72 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig. Det betyr at vi må stille krav. Å komme til Norge og mene at Norske jenter er horer eller at Norsk kultur er skitten er ødeleggende, og vi må jobbe hardt for at ingen som har slike tanker kommer hit. Hva tenker du på konkret her? Generelt er veldig mange strengere med andre enn med seg selv, jeg antar at det gjelder mange innvandrere som det også gjelder majoritetsnordmenn. Anonymkode: fec9b...694 Det er massevis av norske menn som omtaler kvinner som noe å tømme seg i og som mener at kvinner som har sex er urene og brukt. Det at innvandrermenn mener det samme hjelper ikke, men norske menn kan peke på en annen, i stedet for å feie for egen dør. Vi lever i et samfunn der kritikk er det samme som hat, og vi diskuterer flettet hår og kriminelle i samme tråd. Det er mulig vi har blitt for raske til å gå i forsvar, og ikke bry oss om intensjonen til folk, men det er fordi internett har sørget for at alle konstant er på og ofte i forsvar, da vi ikke kjenner intensjonen bak kommentarer og innlegg. Spørsmålet er jo: MÅ du kle deg ut som same på karneval om det på grunn av Norges historie oppleves sårende? Og hva skal til for at vi kan dele og respektere hverandres kultur på en mer respektfull måte. Jeg for eksempel elsker å se ikke-etnisk norske i bunad i 17.mai-tog, men jeg synes at akkurat på 17.mai, trenger ikke danske og tyske flagg viftes med i Norge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 21. februar #73 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Er glad i film og serier. I det siste så har det blitt mest fokus på budskapet enn det å faktisk lage en god film/serie. Nå skal absolutt alle raser og legninger være representert bare "fordi", selv om det ikke absolutt trengs å være med i filmen. Og det er like viktig at det ikke skal finnes noe spor av jomfru i nød tendenser med en manlig helt. Har ikke problem med at de slenger det inn i filmene, men når det går på bekosning av å lage en gjennomført god historie så ødelegger det filmen. Anonymkode: 625ab...eb3 Jeg forstår at du vil at filmindustrien skal lage filmer etter dine preferanser, men det er en industri som et drevet av penger, og akkurat nå er det ofte mer lønnsomt å lage filmer og serier som treffer en bredere demografi enn "hvit mann" som vil se jomfru i nød. Det finnes fortsatt filmer om jomfrunød. Ikke alle filmer og serier, men mange. Er du enebarn? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #74 Del Skrevet 21. februar Helene1982 skrev (16 minutter siden): Det er massevis av norske menn som omtaler kvinner som noe å tømme seg i og som mener at kvinner som har sex er urene og brukt. Det at innvandrermenn mener det samme hjelper ikke, men norske menn kan peke på en annen, i stedet for å feie for egen dør. Hvis jeg hadde hatt valget så er det antageligvis mange majoritetsnordmenn som jeg ikke ville ha «sluppet inn i landet». Men det valget finnes ikke. Men når Norge velger å gi opphold eller stagsborgerskap så har vi faktisk valget. «Sorry, men du har verdier som ikke passer så godt her». Sitat Vi lever i et samfunn der kritikk er det samme som hat, «Er» , «oppfattes som» eller «framstilles som for å unngå kritikk»? Sitat og vi diskuterer flettet hår og kriminelle i samme tråd. I den store diskusjonen om woke så hører de litt sammen. Sitat Det er mulig vi har blitt for raske til å gå i forsvar, og ikke bry oss om intensjonen til folk, men det er fordi internett har sørget for at alle konstant er på og ofte i forsvar, da vi ikke kjenner intensjonen bak kommentarer og innlegg. Jeg tror at vi hadde det samme problemet med intensjon før. Problemet nå er at foll får servert nyheter som er skreddersydd deres ståsted heller enn noe som utfordrer dem/oss. Sitat Spørsmålet er jo: MÅ du kle deg ut som same på karneval om det på grunn av Norges historie oppleves sårende? Og hva skal til for at vi kan dele og respektere hverandres kultur på en mer respektfull måte. Jeg for eksempel elsker å se ikke-etnisk norske i bunad i 17.mai-tog, men jeg synes at akkurat på 17.mai, trenger ikke danske og tyske flagg viftes med i Norge. Hva som rimelig skal kunne tolkes som sårende må være en sosial kontrakt som kommer ut av en diskusjon. En slik diskusjon må ha rom for å bli enige om at «dette må være ok», og «dette er for krenkende». Jeg finner ingen slik villighet hos wokerene. Tvert imot så synes det at jo mer far-fetched krenket-via-proxy, jo bedre. Anonymkode: fec9b...694 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UltimateNothing Skrevet 21. februar #75 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Kulturer blir «ødelagt» hele tiden. Nesten ingen hører på Cembalo lengre. Men de slemme menneskene med mørk hud som approprierte Bach for lenge siden er døde nå. De mørke menneskene som lever i dag kan ikke ta et rase-ansvar for hva forfedrene deres har gjort. Tanken om at jeg ved å unngå å flette håret kan og bør gjøre bot for hva helt andre hvite mennesker har gjort i fortiden er lavpannet intellektuelt søppel. Du burde skamme deg over å fremme slikt rasistisk møl. Anonymkode: fec9b...694 Det er mange musikalske grener som har gått tapt opp gjennom historien. Vi kan og skal ikke gjøre bot for ting vi aldri har bidratt til, men vi må forstå hva den kulturen vi tilhører har gjort. Det betyr at vi skal ikke skamme oss, men vi skal forstå historien fra ulike synspunkt. You lost me at rasistisk møl. Hvem sier sånt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #76 Del Skrevet 21. februar UltimateNothing skrev (1 minutt siden): You lost me at rasistisk møl. Hvem sier sånt? Tanken om at en mørk kvinne i dag har noe eierskap til en kultur skapt av andre mørke kvinner på et annet kontinent for 1000 år siden, at handlinger gjort av andre hvite menn i andre land for 100 år siden er noe jeg har noe ansvar for er i mine øyne rasistisk møl. Hele ideen om kolonialisering, whiteness og beslektede konsepter synes å være en slags trolling hvor noen akademikere har bestemt seg for å se hvor latterlige ideer det er mulig å få samfunnet til å godta, og så har det kommet helt ut av kontroll. Anonymkode: fec9b...694 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UltimateNothing Skrevet 21. februar #77 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tanken om at en mørk kvinne i dag har noe eierskap til en kultur skapt av andre mørke kvinner på et annet kontinent for 1000 år siden, at handlinger gjort av andre hvite menn i andre land for 100 år siden er noe jeg har noe ansvar for er i mine øyne rasistisk møl. Hele ideen om kolonialisering, whiteness og beslektede konsepter synes å være en slags trolling hvor noen akademikere har bestemt seg for å se hvor latterlige ideer det er mulig å få samfunnet til å godta, og så har det kommet helt ut av kontroll. Anonymkode: fec9b...694 Jeg tolker dette som at du er under-/feilinformert. Hvis du spør mennesker som verken er vestlige eller er hvite, så er vår kultur ganske påtrengende. Det er ikke engang trolling. Er du 100 prosent norsk? I så tilfelle tilhører du idealet. Du er forhåpentligvis også blond, høy og muskuløs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 21. februar #78 Del Skrevet 21. februar (endret) AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hvis jeg hadde hatt valget så er det antageligvis mange majoritetsnordmenn som jeg ikke ville ha «sluppet inn i landet». Men det valget finnes ikke. Men når Norge velger å gi opphold eller stagsborgerskap så har vi faktisk valget. «Sorry, men du har verdier som ikke passer så godt her». «Er» , «oppfattes som» eller «framstilles som for å unngå kritikk»? I den store diskusjonen om woke så hører de litt sammen. Jeg tror at vi hadde det samme problemet med intensjon før. Problemet nå er at foll får servert nyheter som er skreddersydd deres ståsted heller enn noe som utfordrer dem/oss. Hva som rimelig skal kunne tolkes som sårende må være en sosial kontrakt som kommer ut av en diskusjon. En slik diskusjon må ha rom for å bli enige om at «dette må være ok», og «dette er for krenkende». Jeg finner ingen slik villighet hos wokerene. Tvert imot så synes det at jo mer far-fetched krenket-via-proxy, jo bedre. Anonymkode: fec9b...694 Jeg er enig i at problemene med innvandrere som regel ikke dem som akkurat har kommet hit, men enkelte som har bodd her lenge (av og til i generasjoner) men som ikke har blitt integrert. Det er massevis av eksempler på innvandrere som både bevarer egen kultur, men som også tilpasser seg vårt samfunn, og det er interessant å se på hvem som lykkes og hvem som ikke gjør det. Jeg tror for eksempel at norskkurs er en viktig investering og uten at jeg vet, virker det som at distriktene lykkes bedre enn i byene. Jeg tror woke-situasjonen går litt begge veier - Begge sider blir like fort krenket. Vi kan ikke snakke vanlig sammen lenger. Resultatet av det er at vi snakker om svarte disneyfigurer og hårfrisyrer i stedet for rasisme og integrering. Endret 21. februar av Helene1982 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #79 Del Skrevet 21. februar UltimateNothing skrev (6 minutter siden): Jeg tolker dette som at du er under-/feilinformert. Eller er det du? Sitat Hvis du spør mennesker som verken er vestlige eller er hvite, så er vår kultur ganske påtrengende. Det er ikke engang trolling. Like fullt så er ideer om kolonialisering skapt av primært hvite mennesker. Sitat Er du 100 prosent norsk? I så tilfelle tilhører du idealet. Du er forhåpentligvis også blond, høy og muskuløs. For meg som ikke-rasist så er ikke hudfargen, legning eller kjønnet ditt like viktig som kvaliteten på dine argumenter. Anonymkode: fec9b...694 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UltimateNothing Skrevet 21. februar #80 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Eller er det du? Like fullt så er ideer om kolonialisering skapt av primært hvite mennesker. For meg som ikke-rasist så er ikke hudfargen, legning eller kjønnet ditt like viktig som kvaliteten på dine argumenter. Anonymkode: fec9b...694 Jeg er kronisk feilinformert, og det er noe jeg jobber med. Jeg prøver så godt jeg kan å forstå hvorfor mennesker oppfatter verden på en annen måte enn hva jeg gjør. Kolonialisering var stort sett skapt av oss (hvite mennesker). Vil din oppfatning av meg påvirke din tolkning av mine argumenter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå