AnonymBruker Skrevet 19. februar #41 Del Skrevet 19. februar UltimateNothing skrev (1 time siden): Jeg antar at du verken er forsker, eller ferdes i sånne miljøer. Jeg har mastergrad og har jobbet en periode som forsker. Jeg har jobbet med høyt utdannede mennesker hele karrieren. Sitat Jeg er litt målløs, for å være helt ærlig. Hva er Trump- eller woke-drevet forskning? Jeg gav deg to karikerte eksempler. Var de for kompliserte? Sitat Ja, rasisme er rasisme, jeg synes faktisk det er litt ubehagelig å bli tolket ut fra min gråhvite hudfarge og kommuneblonde åsyn. (Jeg har en septumpiercing, det hjelper...) All den tid mennesker med mitt utseende fremdeles ser ned på folk som ikke tenker, lever, eller ser ut som meg, så velger jeg å være ydmyk ifht hvordan medmennesker opplever dette annerledes. Ydmykhet er ofte lurt. Å lage en industri og en kultur basert på hvite kvinner som stemmer SV som fremmer mørke mennesker som ofre for hvite menn på 50 som stemmer AP eller Høyre er ikke spesielt lurt. Anonymkode: fec9b...694 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #42 Del Skrevet 19. februar Personlig mener jeg høyreekstremisme/nazisme, kvinnehat og homofobi har ødelagt lenge nok. Millioner av mennesker har blitt utsatt for vold og drap fordi hvite menn har behandlet andre som mindreverdige. Men det er kanskje værre å være "woke" og støtte likhet for alle. For det fører jo til at ... hvite menn ikke lengre har makten. Anonymkode: 413a4...69d 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #43 Del Skrevet 19. februar Meowmere skrev (På 15.2.2025 den 1.21): Hvordan påvirker det livet ditt? Som alle disse stakkars anti-woke-menneskene, påvirker det ham i selveste Internett-livet hans. Han er omringet av mørkhudede, transpersoner, kvinner og folk i rullestol, og de vil ja rettigheter, bli representert og fortelle at de har opplevd kjipe ting. De roper til ham hele tiden. Før han sovner, tenker han på dem. Anonymkode: 94835...1be 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #44 Del Skrevet 19. februar Jeg tenker det må være kjipt å gå ut av verden og vite at du har gjort den til et verre sted, og ikke et bedre. Så ille å ha brukt din dyrebare livstid på å spre fordommer og hat og fremmedfrykt rundt deg. Takke meg til å være woke, jeg har i det minste gjort så godt jeg kunne, det kan jeg med hånda på hjertet si. Det tror ikke ikke de nykonservative haterne kan si, de har ikke vært ærlige mot seg selv. Anonymkode: 38cfd...c50 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #45 Del Skrevet 19. februar Har wokerne hatt mye makt? Kanskje litt mer "forvirringsmakt" enn godt er, men MYE makt? Virkelig? De har blitt en passende hoggestabbe og stråmann for de autoritære i koko-høyreland som liksom kjemper en kamp(f) for tradisjonelle verdier. Anonymkode: 4a671...695 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #46 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Personlig mener jeg høyreekstremisme/nazisme, kvinnehat og homofobi har ødelagt lenge nok. Millioner av mennesker har blitt utsatt for vold og drap fordi hvite menn har behandlet andre som mindreverdige. Men det er kanskje værre å være "woke" og støtte likhet for alle. For det fører jo til at ... hvite menn ikke lengre har makten. Anonymkode: 413a4...69d Å erstatte «slem» rasisme med «snill» rasisme er ikke løsningen. Løsningen er å slutte å være rasist. Derfor bør vi unngå woke. Anonymkode: fec9b...694 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #47 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har wokerne hatt mye makt? Kanskje litt mer "forvirringsmakt" enn godt er, men MYE makt? Virkelig? De har blitt en passende hoggestabbe og stråmann for de autoritære i koko-høyreland som liksom kjemper en kamp(f) for tradisjonelle verdier. Anonymkode: 4a671...695 Jeg er hverken autoritær eller spesielt tradisjonell. Jeg stemmer Venstre og er en forkjemper for frihet, egalitet, merittokrati, ytringsfrihet og demokrati. Jeg anser woke-bevegelsen som en trussel mot samfunnet jeg ønsker meg på lik linje med autoritære høyre-populister. Anonymkode: fec9b...694 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #48 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Personlig mener jeg høyreekstremisme/nazisme, kvinnehat og homofobi har ødelagt lenge nok. Millioner av mennesker har blitt utsatt for vold og drap fordi hvite menn har behandlet andre som mindreverdige. Men det er kanskje værre å være "woke" og støtte likhet for alle. For det fører jo til at ... hvite menn ikke lengre har makten. Anonymkode: 413a4...69d Vel jeg tilhører minoritet her og det er langt fra bare hvite menn som står bak dritten folk har gitt meg for det. Du retter det så spist mot hvite at det ligner på rasisme synes jeg. Anonymkode: 9568b...8db 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #49 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (På 15.2.2025 den 3.35): Det er skummelt når folk truer med åpne sinnene våre litt. Bedre og tryggere å ha alt i autoritære, firkantede rammer, så man slipper å ta stilling til tanker og følelser. Sånt noe er alt for komplisert. Anonymkode: d7a8c...53e Enig. Wokes evige arbeid med å sette mennesker i båser med merkelapper er veldig skadelig. I følge Woke koker alt ned til ditt kjønn, din rase, og din legning. Jeg mener mennesker er mer komplisert som så. Anonymkode: eb2d1...234 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #50 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Enig. Wokes evige arbeid med å sette mennesker i båser med merkelapper er veldig skadelig. I følge Woke koker alt ned til ditt kjønn, din rase, og din legning. Jeg mener mennesker er mer komplisert som så. Anonymkode: eb2d1...234 Noen av de mest ytterliggående selverklærte wokerene står lite tilbake fra ytre høyres kompromissløse, menneskefiendtlige gruppetenkning. Nok et eksempel på hesteskomodellen? Jeg håper at noe av dette er «miljøskade» av å ha kranglet for mye på Twitter og at man vil besinne seg i en reell situasjon. Anonymkode: fec9b...694 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vinterskog Skrevet 20. februar #51 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (På 15.2.2025 den 1.53): Woke er kun ødeleggende. Jeg hater woke. Virkelig hater det. Anonymkode: 4da48...709 Alt, virkelig? Vet du hva woke er? Er du for rasisme, for diskriminering? Er du for kvinnemishandling og seksuell trakassering? Virkelig? Alt dette kan du blir dømt for. Hvordan har woke ødelagt ditt liv og påvirket deg? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nevian Skrevet 20. februar #52 Del Skrevet 20. februar Woke har vel lidd samme skjebne som Pride - at de fleste er enig i grunntanken det gjerne startet med, men så har det bare vokst seg så stort og altomfattende, at det etter hvert har endt opp med å bli mer splittende enn samlende. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caniggia Skrevet 20. februar #53 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Noen av de mest ytterliggående selverklærte wokerene står lite tilbake fra ytre høyres kompromissløse, menneskefiendtlige gruppetenkning. Nok et eksempel på hesteskomodellen? Jeg håper at noe av dette er «miljøskade» av å ha kranglet for mye på Twitter og at man vil besinne seg i en reell situasjon. Anonymkode: fec9b...694 Helt enig i at woke har klart autoritære trekk, men det er misforståelse å identifisere woke-bevegelsen med venstresiden. Sodialisme bygger på universalisme; tanken om at alle mennesker er likeverdige, har samme (menneske)rettigheter, og moralske krav på at ressursene i samfunnet fordeles slik at menneskers muligheter til å realisere sine evner og ønsker blir mest mulig like. Woke, derimot, er som du sier, basert på gruppetenkning, som er det motsatte av universalisme. Den går bl.a. ut på å gi bestemte grupper eller «identiteter» (ofte definert som «minoriteter») særrettigheter og privilegier basert på hudfarge, etnisk tilhørighet, kjønn, kjønnsidentitet, seksuell legning osv.. Denne ideologien er et ektefødt barn av nyliberalismen, og har intet med venstresiden å gjøre. Til oppklaring av forvirringen rundt disse begrepene anbefales den amerikanske filosofen Susan Neimanns bok «Left is not woke». https://www.amazon.com/Left-Not-Woke-Susan-Neiman/dp/1509558306 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #54 Del Skrevet 20. februar Woke har fått gjennom masse. Derfor er det også mer stille. Mye handlet om å fortelle om erfaringer med diskriminering, få bedre representativitet, anerkjennelse uten at identitetsmarkører skal være i veien. Mye av det er allerede bedre oppnådd. Litt som å si at "endelig har anti-røykerne sluttet å klage" etter at røykeloven kom på plass. Ellers er det vel en del som har resignert, fordi ytre høyre har blitt helt sinnssykt crazy og nå har støtte og unnskyldninger for atferden deres fra helt til sentrum og litt ut på venstresiden. Det har de klart fordi verken folk fra vanlig høyreside, sentrum eller venstresiden har satt nok grenser. De har i stedet prøvd å forstå seg ihjel og ikke provosere, og snakker nå enten likt som deler av ytre høyere, unnskylder dem eller forakter det samme som de på ytre høyre. Anonymkode: 94835...1be 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #55 Del Skrevet 21. februar Caniggia skrev (11 timer siden): Helt enig i at woke har klart autoritære trekk, men det er misforståelse å identifisere woke-bevegelsen med venstresiden. Sodialisme bygger på universalisme; tanken om at alle mennesker er likeverdige, har samme (menneske)rettigheter, og moralske krav på at ressursene i samfunnet fordeles slik at menneskers muligheter til å realisere sine evner og ønsker blir mest mulig like. Woke, derimot, er som du sier, basert på gruppetenkning, som er det motsatte av universalisme. Den går bl.a. ut på å gi bestemte grupper eller «identiteter» (ofte definert som «minoriteter») særrettigheter og privilegier basert på hudfarge, etnisk tilhørighet, kjønn, kjønnsidentitet, seksuell legning osv.. Denne ideologien er et ektefødt barn av nyliberalismen, og har intet med venstresiden å gjøre. Til oppklaring av forvirringen rundt disse begrepene anbefales den amerikanske filosofen Susan Neimanns bok «Left is not woke». https://www.amazon.com/Left-Not-Woke-Susan-Neiman/dp/1509558306 Takk for råd til bok. Det er lett å havne ut i en diskusjon om «hvem som har skylda». Av type «har dagens sosialister og kommunister noe slags ansvar for faenskapet gjort av Mao, Stalin og Pol Pot?». Men ved assosiasjon så er det høyresiden av politikere som har tatt mest avstand til woke og beslektede fenomener, i Norge og USA. Venstre-siden har stort sett avfeid kritikk av woke som russisk-alt-right propaganda. Mimir og Marsdal er unntak i så måte. Anonymkode: fec9b...694 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #56 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ellers er det vel en del som har resignert, fordi ytre høyre har blitt helt sinnssykt crazy og nå har støtte og unnskyldninger for atferden deres fra helt til sentrum og litt ut på venstresiden. Det har de klart fordi verken folk fra vanlig høyreside, sentrum eller venstresiden har satt nok grenser. De har i stedet prøvd å forstå seg ihjel og ikke provosere, og snakker nå enten likt som deler av ytre høyere, unnskylder dem eller forakter det samme som de på ytre høyre. Anonymkode: 94835...1be Det som har skjedd er at moderate, voksne mennesker har resignert og tillatt at vi har «beskyttede klasser» som ikke blir avkrevd å vokse opp. Sånn at en mørk dame kan stå fram i vg og klage sin nød over at hvite mennesker fletter håret sitt på en måte som ligner på den måten «hennes folk» (mørke mennesker) har gjort det. Den fornuftige responsen er naturligvis: de er ikke ditt folk bare fordi dere har samme hudfarge, du har ingen eierskap i et kulturuttrykk som oppstod på et annet kontinent 100 eller 1000 år før du ble født. Logg av sosiale medier, få deg noen venner og bli voksen. Dette har fått sive inn i skole, byråkrati og næringslivet. Autoritære tanker om arvesynd, innskrenkning av ytringsfriheten, inndeling i grupper, angrep på språket og den saklige diskusjon, offer-fortellinger og følelser som primær motivator for endring. Anonymkode: fec9b...694 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UltimateNothing Skrevet 21. februar #57 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det som har skjedd er at moderate, voksne mennesker har resignert og tillatt at vi har «beskyttede klasser» som ikke blir avkrevd å vokse opp. Sånn at en mørk dame kan stå fram i vg og klage sin nød over at hvite mennesker fletter håret sitt på en måte som ligner på den måten «hennes folk» (mørke mennesker) har gjort det. Den fornuftige responsen er naturligvis: de er ikke ditt folk bare fordi dere har samme hudfarge, du har ingen eierskap i et kulturuttrykk som oppstod på et annet kontinent 100 eller 1000 år før du ble født. Logg av sosiale medier, få deg noen venner og bli voksen. Dette har fått sive inn i skole, byråkrati og næringslivet. Autoritære tanker om arvesynd, innskrenkning av ytringsfriheten, inndeling i grupper, angrep på språket og den saklige diskusjon, offer-fortellinger og følelser som primær motivator for endring. Anonymkode: fec9b...694 Ettersom jeg er hvit, skandinavisk og cis-ish, så har jeg overhodet ingen idé om hvordan det er å vokse opp under andre omstendigheter. Jeg vet ikke hvordan det er å få høre at huden din ser ut som bæsj. Jeg aner ikke hvordan det er vite at folket ditt har opplevd - og altfor ofte opplever - urett bare på grunn av etnisitet. Jeg velger å bære min "arvesynd" fordi verden er bygget opp rundt en helt spesifikt hvit kultur som førte til kolonialisme. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #58 Del Skrevet 21. februar UltimateNothing skrev (3 minutter siden): Ettersom jeg er hvit, skandinavisk og cis-ish, så har jeg overhodet ingen idé om hvordan det er å vokse opp under andre omstendigheter. Jeg vet ikke hvordan det er å få høre at huden din ser ut som bæsj. Jeg aner ikke hvordan det er vite at folket ditt har opplevd - og altfor ofte opplever - urett bare på grunn av etnisitet. Jeg velger å bære min "arvesynd" fordi verden er bygget opp rundt en helt spesifikt hvit kultur som førte til kolonialisme. Hvis du velger å avvise alle ideer om universalitet så sier du også at alles opplevelse av egen situasjon er «rett». Av det følger logisk at hvis hvis SIAN føler at Norge er beleiret av muslimer så må det være rett. Tenker du det? Eller tenker du at vi skal være voksne og si «nei, deres virkelighetsopplevelse er ikke rimelig»? Anonymkode: fec9b...694 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #59 Del Skrevet 21. februar Syntes det er skummelt når det går utover kultur. Feks juletradisjoner og norsk kultur generelt er i fare for å bli borte pga "woke". I tyskland(eller var det england?) får de ikke bruke christmas market. Nå er det vinter market osv. Og de ekstreme wokerne endrer bosktavelig historiske ting også. Er jo det som er skummelt at historie og kultur blir borte pga nye agendaer. Verste er jo at det er egen befolkning som skal tilpasse alt og alles på andres vegne... Anonymkode: 0fb5b...e9b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #60 Del Skrevet 21. februar Og de som driver med cis osv er jo de samme som sier de er i mot "labels", men har ikke problemer med å putte en label på seg selv og andre. Cis liksom 😑 Anonymkode: 0fb5b...e9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå